Verhuizen naar achterstandswijk

15-09-2017 18:43 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik was heel erg benieuwd hoe jullie denken over het verhuizen naar een wat minder goede of misschien zelfs achterstandswijk. Ik wil misschien verhuizen naar een wijk die veel in het nieuws is om autobranden en diefstal. Zou jij je laten leiden door dit soort nieuwsberichten of trek je je daar niks van aan?

Waar let je dan wel op bij het kopen van een huis of het verhuizen naar een nieuwe wijk die je nog niet kent? Doe je al research van te voren naar buurtinitatieven of zie je het allemaal maar als je daar al woont?

Ben benieuwd waar ik op moet letten en wat jullie deden toen je verhuisde naar een nieuwe wijk. Tips over het huis zelf heb ik veel van vrienden gekregen, maar waar let je nou op bij je nieuwe buurt?

Groetjes,

Sophie
Hangt er vanaf of het koop of huren is.

Kopen zou ik in zo'n buurt niet al te snel.
Maar als je weinig keuze hebt, van de woningbouw afhankelijk en er komt daar iets vrij te huur ... probeer het dan.


Hier bij kopen vooral gekeken naar het huis zelf, bereikbaarheid met openbaar vervoer, parkeerplaats in de wijk en hoe de wijk er een beetje uitzag.
Met kinderen zou ik eventueel ook kijken naar scholen of opvang in de buurt.
En of er op loop- of fietsafstand een supermarkt zit (voor elke wissewas de auto nemen vind ik niets).

Ga ook es 's avonds kijken en luisteren.
Hoeveel geluidsoverlast er bijvoorbeeld om 21u of 22u is.
Nee, dat zou ik niet doen. Wil niet in zo'n soort wijk wonen. En ja, als ik een huis zou willen kopen of huren zou ik van tevoren zorgen dat ik weet of de wijk voldoet aan mijn wensen, tenminste zover dat het geen wijk is met veel criminaliteit en aso's.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een enorme zeikerd en snob wat dat betreft, dus wat mijn antwoord zal zijn kan je vast wel raden.
Ik zou zeker niet naar een achterstandswijk verhuizen. Ik heb eerder in een slechte wijk in de randstad gewoond en dat was absoluut geen pretje. Ik had eerder nabij deze buurt gewoond, dus had er verder niet zo over nagedacht dat het een veel slechtere wijk was. Ik werd constant uitgescholden (uit het niets) voor (kanker)hoer en er werd ook voordurend naar me gesist door mannen. Ook werd ik vaak nageroepen als ik bijvoorbeeld ging hardlopen. In de lokale supermarkt werd er standaard voorgedrongen bij de kassa's en als ik daar beleefd iets van zei werd ik afgesnauwd. Mijn fiets werd gesloopt, ramen besmeurd met eieren. Er was sowieso veel hondenpoep op straat. En als er weer es een voetbalwedstrijd was (EK, WK, you name it), dan stond er ME op elke hoek van de straat (dit was niet in de buurt van een stadion, maar gewoon omdat er altijd relletjes waren bij dit soort gelegenheden). Dus nee, ik zou er zeker niet nog eens in een achterstandswijk gaan wonen. Recentelijk heb ik een een tijdje in een heel beschaafde buurt gewoond, met vrijwel alleen maar hoogopgeleide mensen. Dat was weer het andere uiterste (wat saai) maar ook wel heerlijk om gewoon 'goedemorgen' te horen ipv 'kankerhoer' en schone straten te zien.
Alle reacties Link kopieren
Als het om C'borg wijk Terweide gaat zeg ik Niet Doen!
Ammenooitniet.
Alle reacties Link kopieren
Nomad schreef:
15-09-2017 18:59
I. Recentelijk heb ik een een tijdje in een heel beschaafde buurt gewoond, met vrijwel alleen maar hoogopgeleide mensen. Dat was weer het andere uiterste (wat saai) maar ook wel heerlijk om gewoon 'goedemorgen' te horen ipv 'kankerhoer' en schone straten te zien.
Alle vooroordelen heb je weer netjes op een rijtje gezet. :popcorn:
Ik heb jarenlang prima gewoond in iets wat officieel een achterstandswijk was. Maar die wijken blijken per straat enorm te verschillen; ik zou gewoon eens gaan kijken.
Pantax schreef:
15-09-2017 19:06
Ik heb jarenlang prima gewoond in iets wat officieel een achterstandswijk was. Maar die wijken blijken per straat enorm te verschillen; ik zou gewoon eens gaan kijken.
Hier dus ook 5 jaar in zo'n wijk gewoond.
Werd moord en brand over geschreeuwd, maar was uiteindelijk net heel gezellig.

Als er een fatsoenlijk huis te koop was gekomen en er parkeerruimte was geweest ... we waren blijven hangen.
7102 schreef:
15-09-2017 19:04
Alle vooroordelen heb je weer netjes op een rijtje gezet. :popcorn:
Nomad spreekt toch gewoon uit eigen ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn naar een randstad district verhuist van een grote stad (niet in NL) die niet meteen goed aangeschreven staat.
Komt ook redelijk vaak in het nieuws omwille van relletjes.
Voordeel is dat de huizen er ook betaalbaar zijn.

Het éne deel van het district is echter het andere niet. Er zijn binnen ons district delen die best onaangenaam zijn en andere delen die echt fijn zijn. Gekke is dat dit straat tot straat kan verschillen. Wij zijn verschillende keren gaan rondwandelen in het deel waar we een leuk huis hadden gezien. Plus we zijn ook eens naar de supermarkt geweest. Uiteindelijk op basis van de positieve ervaringen in supermarkt/op straat voor dit huis en deze wijk gekozen.
Dus ik zou aanraden er echt eens een paar keer op verschillende uren naartoe te gaan en te kijken of de buurt je bevalt.
Ligt eraan waar en wat voor wijk.
Wij zijn vijftien jaar geleden verhuisd naar een wijk die heel dicht bij het centrum ligt.
In die buurt zou fors worden geïnvesteerd was al bekend.
Puur op locatie, maar de buurt bleek veel leuker dan we dachten en de investeringen leverden ons veel plezier op:
De huizen werden opgeknapt, er kwamen allerlei leuke dingen in de buurt die 'hip' waren want 'rafelrandje van de stad' etc.
Wel heel verdrietig:
De armoede en sommige verdrietige dingen. Het is afschuwelijk om zelf een ontruiming of kinderen door politie en jeugdzorg uit huis gehaald te ervaren, maar om te zien is het ook naar.
Er was bijv een ontruiming waarbij de bewoners er zelf al niet meer woonden maar dan stond er dus een paar dagen een complete kinderkamer bij het grof vuil :cry:
En dan is het echt hartbrekend om andere kinderen dan :' Ik ga het speelgoed van ravilino voor hem bewaren' te horen bespreken en met grafsnoetjes speelgoed uit te gaan zoeken, en onderling afspreken dat ze er niet mee gaan spelen.
Het is niet voor teerhartigen zeg maar.

Uiteindelijk werd de buurt steeds gemengder: Ons huis werd belachelijk veel meer waard.
Wij hebben dus een appartement ingeruild voor een nieuwe eengezinswoning in weer een andere voormalige achterstandsbuurt.
Dus nu zit ik alsnog te genieten van de muziek van een leuk festival, maar dit keer in mijn achtertuin.
Let dus op locatie en soort woning.
De woning waar ik zat was voor de stad erg groot en met veel voorzieningen in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ow ja, we wonen hier ondertussen al twee jaar met veel plezier. Dus zeker geen spijt van onze beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in zo een wijk in Utrecht (wel in een nieuwbouwwoning) en vind het prima. Niets waar van de horror verhalen die iedereen vertelde. Het is hier echt niet onveiliger dan in de studentenstad waar ik eerst woonde.
Vaak is het ook niet een hele wijk die slecht is maar een aantal straten, dus ik zou vooral kijken hoe de huizen in de directe buurt eruitzien.
7102 schreef:
15-09-2017 19:04
Alle vooroordelen heb je weer netjes op een rijtje gezet. :popcorn:
Hoezo vooroordelen? Ik weet dat het hoogopgeleide mensen waren. Dit is algemeen bekend voor die specifieke buurt (dit was overigens niet in Nederland). Het is ook een feit dat de mensen in de achterstandswijk waar ik woonde een stuk lager waren opgeleid.
Ik hoop snel te kunnen vertrekken uit zo'n buurt. Toen ik hier kwam wonen wist im weinig van de buurt/stad. En was het ook al snel duidelijk dat asociaalgedrag heel normaal was. Maar tegenwoordig idd regelmatig autobranden, beschadigen van auto's of andere spullen. Grote groepjes jong volwassenen die echt naar zijn. Sowieso gedrag van groepen bewoners die me echt tegenstaat.

Waar je zin in hebt.
Geen idee waarom je vrijwillig in zo'n wijk gaat wonen als je al gewaarschuwd ben.

Soms heb je een woning nodig omdat je anders niks hebt maar anders zou ik gewoon lekker een betere buurt zoeken. Liever een kleiner huis dan.
Ik hoop dat je snel iets anders vindt, Fee-de-Goede!

Op zich zou ik nog wel eens in een minder goede wijk gaan wonen, maar alleen uit nood, als ik bijvoorbeeld niks anders goedkoops kan vinden. Ik zou er zeker niks kopen, iig niet voordat ik een tijdje iets gehuurd heb in de specifieke straat.
Als je de straat weet kan je eens een rondje buurt doen. Bel eens aan bij huizen en vraag of ze even tijd hebben voor je. Kan je wat dingen vragen of sfeer en geluidsoverlast. Liefst bij meerdere buren. Krijg je meestal wel een reeel beeld qua buren en geluid.
Nee absoluut niet.
Ik wil ergens wonen waar ik gewoon normaal over straat kan zonder uitgescholden te worden.
Waar ik s avonds nog naar buiten kan.

Mij niet gezien in een achterstandswijk.
Ik heb jaren in een achterstandswijk gewoond, en geniet nog elke dag dat ik er weg ben.
Ik heb dat wel gedaan. Het slechte zat hem in de vele schietpartijen en drugshandel. De slechtste wijk van de stad is hier 5 minuten vandaan, maar mijn straat is (inmiddels) echt leuk. Er is een hoop meer leven in de buurt gekomen. En de woningen zijn meer dan gemiddeld in prijs gestegen :cheer2:
Waarom niet gewoon gaan kijken en proberen een praatje te maken met de bewoners?
Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.
Flower2017 schreef:
15-09-2017 19:34
Nee absoluut niet.
Ik wil ergens wonen waar ik gewoon normaal over straat kan zonder uitgescholden te worden.
Waar ik s avonds nog naar buiten kan.

Mij niet gezien in een achterstandswijk.
Dit is net zo'n onzin als dat ik zou zeggen: Ik wil niet in amsterdam zuid wonen want daar wordt iedereen geliquideerd.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf ook een auto?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven