Cavia of konijn

20-11-2017 17:21 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn 2 kinderen van 6 jaar oud wil ik graag een huisdier. Dit omdat ik het sociaal / emotioneel belangrijk vind.
Ik ben veel aan het lezen geweest.
De één geeft aan dat ik met jonge kinderen beter voor een konijn kan kiezen en de ander zegt dus een cavia.
Als wij kiezen voor een konijn kan het ivm de ruimte 1 dier worden.
Komt er een cavia dan mogen het er 2 worden. Ik heb begrepen dat deze minder ruimte nodig hebben.

Belangrijk vind ik
Kinderen moeten ermee kunnen knuffelen
Het moet een lief diertje zijn.

Ik realiseer mij dat ik degene ben die verantwoordelijk is voor het dier en het is ook niet de bedoeling dat de kinderen er zonder aan het diertje komen.

Mijn vraag. Wie heeft er ervaring met cavia's / konijnen en wat zijn de voor en nadelen van beide dieren?
Je kan niet een konijn of cavia nemen het zijn groep dieren. Alleen vereenzamen ze. Dat is eigenlijk dierenmishandeling.

Mijn voorkeur zou gaan naar konijnen deze zijn namelijk zindelijk en cavia's niet
Alle reacties Link kopieren
Beide zijn groepsdieren dus als je geen ruimte hebt voor 2 konijnen valt die keuze sowieso al af. 1 is zielig.
Cavia’s zijn meer knuffel/schootdieren dan konijnen. Konijnen hebben veel leef/beweegruimte nodig en zijn minder aanhankelijk (over het algemeen).
Alle reacties Link kopieren
Niet.
Gewoon niet doen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Zelf hebben wij cavia’s . Die vind ik leuker in hun reactie.
Reageren op geluiden en maken zelf ook geluid.
Zorg voor een grote kooi en minstens met zijn tweeën het zijn groepsdieren en houden van gekroeld te worden.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
En trouwens: wat is minder ruimte? Want qua caviahok heb je voor 2 cavia’s ook minimaal 100 cm bij 60 cm hok nodig.
Wij hadden vroeger thuis een konijn en een cavia. Samen ;) cavia bleef meer op schoot zitten, met het hupsende konijn konden we meer echt spelen. Ze Zaten buiten in een hok heel gelukkig te zijn samen, we haalden ze er dagelijks uit om
mee te spelen en knuffelen. Ik Kan niet zeggen dat het ene beest leuker/makkelijker/liever/aaibaarder was dan de andere..
Wat willen je kinderen eigenlijk hebben?
anoniem_323693 wijzigde dit bericht op 20-11-2017 17:30
12.55% gewijzigd
echt eerlijke informatie kun je hier vinden:
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/
Alle reacties Link kopieren
madeliefje9 schreef:
20-11-2017 17:27
En trouwens: wat is minder ruimte? Want qua caviahok heb je voor 2 cavia’s ook minimaal 100 cm bij 60 cm hok nodig.
Zelfs voor (dwerg)hamsters heb je een best hok nodig, de meeste mensen hebben echt geen idee wat knaagdieren betreft. In dat geval gewoon niet doen dus, en al helemaal niet 'voor de kinderen'.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Konijnen die ik had waren ook echt tam en kwamen graag bij mij. Daar moet je uiteraard wel tijd in (blijven) steken

Nu heb ik twee katten, dat is helemaal geweldig
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen willen erg graag een hond. Maar dat vinden wij geen optie
Cavia's dan dus. 1 konijn kan niet.
Alle reacties Link kopieren
Konijnen horen echt écht buiten en dan sowieso een koppeltje. Cavia's laten zich soms kroelen, soms niet. Ze houden er sowieso niet erg van door (jonge) kinderen opgetild te worden, uitzonderingen daargelaten maar dat is een risico. Het nadeel van een koppeltje is dan weer dat ze schuwer worden naar mensen toe maar zo'n diertje alleen is echt een slecht plan.

Ik vind het sowieso wat onhandig, dieren aanschaffen voor de kinderen. 9 van de 10 keer is de lol er na 3 weken vanaf en komt de complete verzorging op jouw schouders. Neem dan liever een dier dat je zelf leuk vindt.
...
Wil je zelf eigenlijk wel echt een huisdier.
Ik ben van mening dat je daar alleen voor moet kiezen als jij en je partner het zelf ook echt graag willen.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
20-11-2017 17:26
Niet.
Gewoon niet doen.
Totaal mee eens! Geen van beide. Het zou mooi zijn als er eens een einde komt aan de handel in zulke diertjes. Negen van de tien keer hebben ze een kutleven...red anders een leuke kat (of hond) uit het asiel, daar heeft iedereen m.i. veel meer aan!
autumn schreef:
20-11-2017 17:44
Totaal mee eens! Geen van beide. Het zou mooi zijn als er eens een einde komt aan de handel in zulke diertjes. Negen van de tien keer hebben ze een kutleven...red anders een leuke kat (of hond) uit het asiel, daar heeft iedereen m.i. veel meer aan!
+1

Ik zal denk ik nooit meer een knaagdier nemen en mijn poezenbeest komt uit een asiel

Als je toch kiest voor een knaagdier ga dan naar een asiel of de knaagdieren opvang
Alle reacties Link kopieren
Begin met een vis :P

Konijnen en cavia's houden over het algemeen niet van oppakken en op schoot zitten.

Het kost veel tijd hub vertrouwen te winnen en het konijn zindelijk maken kost tijd.

Een huisdier kost gewoon veel investering en aandacht. Ik zou het niet doen.

Wacht tot je kinderen uit zichzelf een konijn of cavia willen.

En wacht tot dat ze ouder zijn.

Voor nu, elke zondag naar de kinderboerderij.
Ik zou in ieder geval niet voor een konijn gaan. Een konijn is niet echt een geschikt dier voor kinderen. Konijnen houden niet van opgetild worden (als ze in de natuur opgetild worden, is dit door een roofdier. Ze houden dus niet van optillen). De meeste konijnen zijn ook helemaal niet van het aaien (uiteraard zijn er uitzonderingen, maar helaas veel meer konijnen die niet bij de uitzondering horen en bij de konijnenopvang terecht komen). Daarnaast heeft een konijn ontzettend veel ruimte nodig en mag hij nooit alleen gehouden worden i.v.m. groepsdieren. Ik heb zelf een konijn en ik zou deze nooit nemen voor de kinderen.
Een cavia heb ik niet zoveel verstand van, maar misschien kan iemand anders je daarin adviseren :).

Door een dierenexpert heb ik me wel laten vertellen dat katten de beste dieren zijn voor kinderen, maar of dit echt waar is weet ik niet.

Toevoeging: mocht je toch voor een knaagdier willen gaan, ga dan naar een konijnenopvang en laat je daar adviseren. Zelf zou ik je toch aanraden om een poes uit het asiel te halen als je echt voor een dier wil gaan. Doe het alleen als je zelf ook een dier wil. Ik zie vaak in mijn omgeving dat mensen voor de kinderen dieren nemen, maar vervolgens is de lol er snel af. Kijk maar eens op de website van konijnenopvangen. Vaak zie je als reden van afstand dat het niet is wat men had verwacht of dat de kinderen er niet meer naar omkijken.. Triest als een diertje zo moet eindigen.
anoniem_63c0e42656561 wijzigde dit bericht op 20-11-2017 17:53
25.15% gewijzigd
Ik zou zeggen, begin eens met een dwerghamstertje. Zijn solitaire diertjes, kunnen in een kooitje in de huiskamer (kan iedereen het diertje zien en worden kinderen er meer aan herinnerd dat ze een dier hebben om voor te zorgen :lightbulb:

En als ze er niet naar omkijken, dan ben je meestal binnen zo’ n 2-3 jaar op natuurlijke wijze van je huisdier af ;)
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat je die konijnen en cavia's niet blij maakt met jouw kinderen. Konijnen en cavia's zijn geen dieren waar je echt mee kan knuffelen of spelen, waar het op neerkomt is dat die konijnen en cavias over twee maanden alleen in een hoekje zitten en geen aandacht meer krijgen.

Dus doe maar niet
Alle reacties Link kopieren
Labalade schreef:
20-11-2017 17:50
Ik zou zeggen, begin eens met een dwerghamstertje. Zijn solitaire diertjes, kunnen in een kooitje in de huiskamer (kan iedereen het diertje zien en worden kinderen er meer aan herinnerd dat ze een dier hebben om voor te zorgen :lightbulb:

En als ze er niet naar omkijken, dan ben je meestal binnen zo’ n 2-3 jaar op natuurlijke wijze van je huisdier af ;)
Leuk ja, worden actief als de kinderen slapen :facepalm:

Toen de kinderen klein waren altijd cavia's gehad, als je ze leert hoe je ze moet oppakken, zijn het goede gezelschapsdieren. Kooi stond gezellig in de woonkamer.

Nu konijnen buiten, houden niet echt van knuffelen, willen wel geaaid worden, maar liever niet opgetild.

Ik zou dus voor cavia's gaan, minimaal 2.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een konijn buiten juist zielig. Soms krijgen ze alleen maar te eten en met name in de winter krijgen ze weinig aandacht.

Ik vind een konijn binnen die mee doet met je huishouden veel beter voor het konijn. De mijne loopt vrij rond en ik doe er spelletjes, geheugen spelletjes en zoek, mee en ze is heel happy.

Op schoot wil ze niet en dat hoeft ook niet. Het is een konijn. Ik ga er bij op de grond liggen dan wil ze tegen me aan knuffelen.

Sommige konijnen willen of kunnen niet samen leven. Je moet konijnen koppelen, sommige karakters gaan niet samen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is een konijn in het wild beter, maar de mijne word dan meteen opgegeten.

Honden waren vroeger ook wilde dieren. Helaas zijn dieren nu eenmaal gekweekt tot huisdieren.
Alle reacties Link kopieren
Cavia's, minstens 2. Die zijn knuffeliger en hebben wat minder uitdaging nodig dan konijnen.

Ik :heart: cavia's
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Geen een van beide, maar neem een kat.

Is veel gezelliger en de gemiddelde kat is minder bang van knuffelende kinderen dan de gemiddelde cavia/konijn.

Kat kan heel goed alleen zijn en je hebt er niet meer werk aan dan aan een konijn/cavia.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven