Afval scheiden; wat is handig?

10-12-2017 14:41 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Een vraag aan de mensen die al heel keurig hun afval scheiden. Ik gooide tot voor kort gewoon alles bij elkaar, maar onze gemeente wordt daar heel streng in en bovendien wil ik ook het goede voorbeeld aan de kinderen geven. Ik ga dus voortaan netjes scheiden en wil nu dus ook een nieuwe afvalbak kopen waarin aparte compartimenten zitten.

Ik twijfel alleen over welke versie ik zal kopen. De prullenbak die ik op het oog heb is verkrijgbaar in 2 versies: 1 met 2 binnenbakken van 11 en 23 liter, of 1 met 3 binnenbakken van elk 11 liter.

Ik heb 3 kliko's, dus 3 binnenbakken lijkt mij handig, voor elke kliko 1 vak. Dat staat ook het mooist in de keuken, lijkt me, want geen losse bakjes of zakjes meer. Voor de kinderen lijkt het me ook handig, want je gooit nog steeds alles in dezelfde bak weg, alleen kies je in welk vak je het gooit.

Maar toen ik dat tegen een aantal naasten liet vallen, zeiden die eigenlijk unaniem dat je juist 2 binnenbakken zou moeten nemen, omdat PMD-afval het meeste afval is en je daar dus een grotere bak voor nodig hebt. Zij zeiden dus 2 binnenbakken en een los bakje voor GFT dat je direct in de groene kliko leegt.

Wat vinden jullie handiger?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oh, en de reden dat ik het vraag is omdat ik geen zin heb om 200 euro aan een prullenbak uit te geven en vervolgens er alsnog van te balen omdat het in praktijk onhandig is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ben er ook mee aan het uitproberen. Wij hebben sinds vorige week ook drie kliko's (een voor oud papier, een voor GFT en een voor restafval). Daarnaast moet je PMD apart in van die zakken verzamelen, daar hebben we dan weer geen kliko voor. En inderdaad, hoe doe je dat in de keuken zelf? Ik heb nu ook één bak waar ik tot nu toe alles (behalve het plastic) in deed. Sinds twee dagen een afsluitbare plastic bak op het aanrecht staan voor GFT, PMD gooi ik zo veel mogelijk meteen maar in de zak in de schuur of verzamel gedurende de dag in een plastic zakje op het aanrecht (elke keer die schuurdeur open geeft veel kou in de keuken, want grenst aan elkaar). Maar allemaal niet ideaal wat mij betreft, ik lees dus mee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar weken een dure van Joseph Joseph en vind hem heel fijn.
Bevat 1 klein gft bakje, een grote bak voor PMD en een bak (kun je in zn geheel gebruiken of met tussenschot tot 2 bakjes opdelen, bijv voor glas er bij) voor papier.

De pmd bak wordt inderdaad veel gebruikt dus dat die groot is, is heel prettig. Het gft bakje is klein maar voldoet voor een paar dagen bij ons. Groter zou ik niet willen ivm geuroverlast. En papier heb ik niet zo vreselijk veel of breng ik bij grote verpakkingen direct naar de container.
Gelijke formaten zou ik dus niet willen.

Overigens moet ik er nog steeds een restafvalbak bij hebben, want ik ben nog niet ervaren genoeg om helemaal geen restafval meer te hebben.
En zelfs nóg een bakje, buiten, voor het restafval wat ik niet in mijn huis wil hebben (luiers).
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik deze:

Afbeelding

Het gft emmertje zit er los in, dat kun je tijdens snijden op het aanrecht zetten. De onderste lade kun he verdelen in plastic/papier of gewoon een grote lade van maken als je het oud papier elders opslaat. Hier voldoet het prima voor een gezin van 3 (als in: niet om de twee dagen moeten legen maar gewoon 1x per week). Er zit ook een filter in het deksel tegen geurtjes en er zitten wieltjes achter onderaan. De zakken zijn aan de prijzige kant maar de grootste maat van Ikea past ook.
Nee heb je, ja kun je krijgen
"2 binnenbakken en een los bakje voor GFT dat je direct in de groene kliko leegt."

Dit. Dat GFT-bakje gaat het snelst stinken dus die wil je vaak kunnen legen.
Alle reacties Link kopieren
Dezelfde als Nijntje dus.

Dit formaat (in de kleurstelling van vorig plaatje): Afbeelding
lemoos2 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 14:52
70.76% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wij hebben een dubbele bak in de keuken. In het grote deel verzamelen we het gft-afval, het kleine bakje is voor het restafval. Het overgrote deel van ons afval is inderdaad pmd. Daarvoor hebben we een grote plastic zak in een hoge keukenla liggen, waar we het pmd-afval meteen in doen. Als de zak vol is kan 'ie meteen naar de plastic akkoord. Het kost wel een keukenla (waar op een paar flessen na verder niets in staat of ligt), maar voor ons werkt dit het best
Alle reacties Link kopieren
Haha, lief al die adviezen voor een prullenbak maar ik heb er dus al een op het oog, ik ga de Brabantia Bo kopen. Ik twijfel alleen over of ik 2 binnenemmers of 3 moet nemen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ja die zilvere inderdaad, lemoos. De grootste versie, zo min mogelijk vaak legen ;-)
nijntje* wijzigde dit bericht op 10-12-2017 14:56
72.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort hier zelfs 4 kliko,s. Papier houd ik apart, plastic en restafval gaan in mijn nieuwe vuilnisbak met twee containers. De grote container voor plastic, de kleine voor restafval die niet in de compostvat mag. Ik heb namelijk nog een compostvat waar bijvoorbeeld geen citrusschillen of gekookt afval in mag.

Ik heb buiten mijn vuilnisbak met 2 containers toch ook nog 2 andere hopen die ik regelmatig naar buiten direct in de betreffende kliko moet deponeren.

Ik zou geen vuilnisbak met drie containers gewild hebben want voor papier zouden wij een vrij grote moeten hebben (vriend verzamelt reclameblaadjes en kids nemen ook heel wat mee van school), en het afval wat ik in het compostvat deponeer wil ik niet langer dan een dag binnenshuis hebben. Dat laatstegeldtt natuurlijk ook wel voor mijn andere afval zoals de verschillen en gekookt afval maar goed, ik heb dus voor twee containers in een vuilnisbak gekozen.

En ik zie nu pas hoeveel plastic afval wij hebben!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik kiezen voor twee binnenbakken en een los bakje voor gft.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Papierbak heb ik inderdaad al, dus het gaat om PMD, GFT en restafval.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
ik heb een kleine mooie pedaalemmer in de keuken voor gft/restafval. In de inpandige bergkast (staat ook voorraad, wasmachine en droger in) een zak voor plastic, een tas voor papier en glas gaat gelijk in mijn boodschappentas. Glasbak staat voor de supermarkt. Gft/restafval, papier en plastic kan ik naast onze flat kwijt in de ondergrondse containers.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Heb ook lang ge-experimenteerd en getwijfeld welke bak ik moest kopen maar doe het nu zo, en ben daarover tevreden:

Bak met 3x15L compartimenten in de keuken: rest, papier, pmd - als ze vol zijn of gaan stinken breng ik het naar buiten. De ene eerder dan de ander.
GFT verzamel ik op een bordje oid en als dat vol is/eind vd dag gooi ik het in de kliko (dus het GFT compartiment is bij mij voor papier)


Buiten 3 bakken: GFT, Rest, Pmd
en een doos oud papier in de schuur. Grote stukken breng ik sowieso meteen daarheen, dat emmertje in de keuken is handig voor een envelopje, papieren wikkel/doosje van etenswaren etc.
nootboek wijzigde dit bericht op 10-12-2017 15:05
37.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Twee binnenemmers, rest en PMD, een afsluitbare plastic bak voor groen op aanrecht en in een trapkast/keukenkast een krat voor glas/papier.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-12-2017 14:54
Dan zou ik kiezen voor twee binnenbakken en een los bakje voor gft.
Is dat dan zo weinig afval? Voor mijn gevoel valt er best veel onder GFT.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
10-12-2017 14:54
Ja die zilvere inderdaad, lemoos. De grootste versie, zo min mogelijk vaak legen ;-)
:high5:
Nee heb je, ja kun je krijgen
fashionvictim schreef:
10-12-2017 14:57
Is dat dan zo weinig afval? Voor mijn gevoel valt er best veel onder GFT.

Dat is ook zo. Wij hebben tegenwoordig juist amper nog restafval.
Alle reacties Link kopieren
ik vind een prullenbak op het aanrecht overigens echt heel vies en rommelig, dus dan zou ik nog iets moeten bedenken om het GFT weer in kwijt te kunnen wat niet op het aanrecht hoeft.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
In mijn keuken zou een losse afvalbak overal in de weg staan dus heb ik deze van Ikea in mijn gootsteenkastje. Twee lades met elk twee bakken. GFT, PMD, restafval en papier ... alles achter het deurtje uit het zicht. En de ene bak leeg ik gewoon wat vaker dan de andere.

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-12-2017 14:57
Is dat dan zo weinig afval? Voor mijn gevoel valt er best veel onder GFT.
Ik leeg dat emmertje iedere dag, en ik haal het met dat emmertje. Fruitschillen en groenteafval laat zich makkelijk aandrukken :-D. Als ik teveel groente heb of fruit, vries ik het in. Ik kiep de zooi na het avondeten in de grote kliko. Dan komt er hooguit nog een bananenschil bij voor de volgende dag.
Nee heb je, ja kun je krijgen
PMD is inderdaad meer en dus is een grotere bak daarvoor handig. En gft wil ik niet in mijn keuken laten stinken dus dat gaat direct naar de kliko.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-12-2017 15:00
ik vind een prullenbak op het aanrecht overigens echt heel vies en rommelig, dus dan zou ik nog iets moeten bedenken om het GFT weer in kwijt te kunnen wat niet op het aanrecht hoeft.
Daarom heb ik die van het plaatje gekocht, die hang ik na het koken gelijk weer in de bak. Weet niet hoe jouw indeling is, maar misschien zo'n ingebouwde prullenbak in de gootsteenkast? Kun je het er ook gelijk in kieperen en uit het zicht.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 15:04
17.56% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
10-12-2017 15:00
Dat is ook zo. Wij hebben tegenwoordig juist amper nog restafval.
Maar dat zou dan juist weer een argument voor 3 bakken zijn. Zucht, zo twijfel ik dus al de hele dag. Ik had namelijk ook het idee dat restafval het minst zal zijn. De nieuwe kliko die we daarvoor hebben gekregen is ook het kleinst. Ik heb nu nog luiers, die vallen onder restafval, maar daarnaast kan ik vrij weinig bedenken wat onder rest valt.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven