Afval scheiden; wat is handig?
zondag 10 december 2017 om 14:41
Hai!
Een vraag aan de mensen die al heel keurig hun afval scheiden. Ik gooide tot voor kort gewoon alles bij elkaar, maar onze gemeente wordt daar heel streng in en bovendien wil ik ook het goede voorbeeld aan de kinderen geven. Ik ga dus voortaan netjes scheiden en wil nu dus ook een nieuwe afvalbak kopen waarin aparte compartimenten zitten.
Ik twijfel alleen over welke versie ik zal kopen. De prullenbak die ik op het oog heb is verkrijgbaar in 2 versies: 1 met 2 binnenbakken van 11 en 23 liter, of 1 met 3 binnenbakken van elk 11 liter.
Ik heb 3 kliko's, dus 3 binnenbakken lijkt mij handig, voor elke kliko 1 vak. Dat staat ook het mooist in de keuken, lijkt me, want geen losse bakjes of zakjes meer. Voor de kinderen lijkt het me ook handig, want je gooit nog steeds alles in dezelfde bak weg, alleen kies je in welk vak je het gooit.
Maar toen ik dat tegen een aantal naasten liet vallen, zeiden die eigenlijk unaniem dat je juist 2 binnenbakken zou moeten nemen, omdat PMD-afval het meeste afval is en je daar dus een grotere bak voor nodig hebt. Zij zeiden dus 2 binnenbakken en een los bakje voor GFT dat je direct in de groene kliko leegt.
Wat vinden jullie handiger?
Een vraag aan de mensen die al heel keurig hun afval scheiden. Ik gooide tot voor kort gewoon alles bij elkaar, maar onze gemeente wordt daar heel streng in en bovendien wil ik ook het goede voorbeeld aan de kinderen geven. Ik ga dus voortaan netjes scheiden en wil nu dus ook een nieuwe afvalbak kopen waarin aparte compartimenten zitten.
Ik twijfel alleen over welke versie ik zal kopen. De prullenbak die ik op het oog heb is verkrijgbaar in 2 versies: 1 met 2 binnenbakken van 11 en 23 liter, of 1 met 3 binnenbakken van elk 11 liter.
Ik heb 3 kliko's, dus 3 binnenbakken lijkt mij handig, voor elke kliko 1 vak. Dat staat ook het mooist in de keuken, lijkt me, want geen losse bakjes of zakjes meer. Voor de kinderen lijkt het me ook handig, want je gooit nog steeds alles in dezelfde bak weg, alleen kies je in welk vak je het gooit.
Maar toen ik dat tegen een aantal naasten liet vallen, zeiden die eigenlijk unaniem dat je juist 2 binnenbakken zou moeten nemen, omdat PMD-afval het meeste afval is en je daar dus een grotere bak voor nodig hebt. Zij zeiden dus 2 binnenbakken en een los bakje voor GFT dat je direct in de groene kliko leegt.
Wat vinden jullie handiger?
Am Yisrael Chai!
zondag 10 december 2017 om 21:25
Bij ons wordt ook gecontroleerd en heb gehoord dat het in andere wijken (waar het eerder is ingevoerd) een hoop gedoe is. Blijkt dat er vuilniszakken in andermans vuilnisbakken worden gegooid, en het 'slachtoffer' dan dus de waarschuwing krijgt voor vuilnis dat niet van hem is.closednote schreef: ↑10-12-2017 15:47Voor de mensen die in de GFT alleen tuinafval doen en etensresten bij restafval: Wordt er in jullie gemeente dan niet gecontroleert? Hier in het begin 1x een waarschuwing gehad dat er teveel blik en glas (er was een potje verkeerd geschoten) in zat. En de buren kregen een keer een waarschuwing dat er teveel textiel bij het restafval zat. En iemand bij ons in de straat had eens daadwerkelijk een boete gekregen.
zondag 10 december 2017 om 21:28
Ik heb die Joseph Joseph. De PMD bak is 36 liter. Ik denk dat ik een dag of 5 daarmee kan doen.KeaAlpine schreef: ↑10-12-2017 15:29Die van Joseph Joseph ziet er echt heel handig uit, alleen lijken de bakken mij vrij klein waardoor je vaak moet legen. Maar misschien is dat niet erg als je een grote kliko in de tuin heb, dan is het zo weer leeg. Wij hebben hier geen kliko's dus elke keer legen = ook echt wegbrengen naar de containers zelf.
De GFT is maar 4 liter. Daar doe ik een dag of 4 mee. Ik heb eigenlijk niet veel voedsel weg te gooien.
Verder ben ik jaloers op iedereen die nog een kliko voor restafval heeft. Wij niet meer en ik vind het bloedirritant om steeds de luiers van de kinderen weg te moeten brengen.
zondag 10 december 2017 om 21:57
Tjee, wat loopt mijn gemeente achter. Wij hebben een hele grote groene kliko en die wordt eens in de 2 weken geleegd. En die stinkt gewoon echt als je daar GFT in gooit. Dus die wordt hier ook alleen voor tuinafval en bloemen gebruikt. Daarnaast een ondergrondse container aan het einde van de straat waar de grijze vuilniszakken in kunnen. En dan 5 straten verder ondergrondse containers voor glas en papier.
En dan heel summier her en der een ondergrondse container voor plastic. Daar staan dan wel vaak papier en glascontainers bij, maar de dichtsbijzijnde voor mij is 7 minuten fietsen of 5 minuten met de auto. Zo suf.
Als de gemeente hier aan het einde van de straat er een plastic container bij zou zetten en de groene container wekelijks zou legen, dan zou ik best GFT en plastic willen scheiden. Papier en glas doe ik wel al jaren apart. Ik heb een hele kleine keuken en smalle gang en de schuur achterin de tuin. En plastic is veel, dan moet je niet elke 3 dagen 7 minuten moeten fietsen om dat in een container kwijt te kunnen.
Vorige skivakantie in Oostenrijk moest alles gescheiden en dan ging prima. Maar daar stonden bakken in de keuken en grote containers naast het huis waar alles zo in kon.
De gemeente hier mag het plastic en GFT scheiden echt wel wat makkelijker maken.
Ook nul controle hier trouwens.
En dan heel summier her en der een ondergrondse container voor plastic. Daar staan dan wel vaak papier en glascontainers bij, maar de dichtsbijzijnde voor mij is 7 minuten fietsen of 5 minuten met de auto. Zo suf.
Als de gemeente hier aan het einde van de straat er een plastic container bij zou zetten en de groene container wekelijks zou legen, dan zou ik best GFT en plastic willen scheiden. Papier en glas doe ik wel al jaren apart. Ik heb een hele kleine keuken en smalle gang en de schuur achterin de tuin. En plastic is veel, dan moet je niet elke 3 dagen 7 minuten moeten fietsen om dat in een container kwijt te kunnen.
Vorige skivakantie in Oostenrijk moest alles gescheiden en dan ging prima. Maar daar stonden bakken in de keuken en grote containers naast het huis waar alles zo in kon.
De gemeente hier mag het plastic en GFT scheiden echt wel wat makkelijker maken.
Ook nul controle hier trouwens.
zondag 10 december 2017 om 22:31