Huis verkocht en nu in paniek want geen ander huis!

11-04-2018 19:11 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen weekend een bod op mijn huis geaccepteerd zonder tussenkomst van makelaar. Het is precies het bedrag wat ik voor mijn huis wilde hebben.
Ik heb wel als voorwaarde gesteld dat de overdracht op 1 september plaatsvindt.

En nu begin ik dus hevig te twijfelen omdat ik nog geen ander huis heb, ik wil hierna niet meer kopen omdat dit duur is en ik daar weer in een flatje terecht kom. Ik wil huren en dan via sociale woningbouw.
Maar dit is dus lastiger dan ik dacht en ben bang dat ik eerst particulier moet gaan huren en dat is echt een hoop geld terwijl ik nu echt superlage woonlasten heb.

Tot nu toe zijn het mondelinge afspraken en heb ik nog niets getekend. Kan ik er nog onderuit en wat zouden jullie doen, toch doorzetten of eerst een ander huis zoeken en dan pas verkopen?

Ik weet het echt even niet meer, wil hier ontzettend graag weg maar heb ook een zoon waar ik rekening mee moet houden weet het gewoon even niet meer. Heb ik te impulsief gehandeld?
Jij doet eerst doen en dan pas denken. De meesten van ons doen het andersom.

Sta je wel ingeschreven bij de woningbouwvereniging?
Hoe lang sta je al ingeschreven bij de woningbouw en hoe lang is de gemiddelde wachttijd?

Is het een optie om de datum van overdracht ruim te nemen? Bijvoorbeeld pas op 1 januari?

Desnoods een tijdje je spullen opslaan en een caravan of vakantiehuisje huren voor een paar weken / maanden?
Alle reacties Link kopieren
Zoverik weet zijn ook mondelinge afspraken rechtsgeldig. Alleen lastiger qua bewijslast. Wat hierboven al is gevraagd heb je je al ergens ingeschreven. En succes.
Mondeling is niet bindend.
Alle reacties Link kopieren
Sociaal huren? Dan hoop ik dat je niet te veel winst hebt gemaakt, lijkt mij dat ze dat meerekenen.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ai, niet zo slim. Eerst doen en dan denken. Zeker als je ook verantwoordelijk bent voor een kind! Beter plannen/voorbereiden volgende keer.

Voor nu: mondelinge afspraken zijn niet te bewijzen. Het is alleen absoluut niet netjes om het af te zeggen. Je hebt het bod geaccepteerd!
Those who don’t believe in magic will never find it
CourtneyLove schreef:
11-04-2018 19:17
Zoverik weet zijn ook mondelinge afspraken rechtsgeldig.

Bij het (ver)kopen van een huis niet. Maar ik zou als potentiële koper op z'n zachtst gezegd not amused zijn als mijn bod geaccepteerd wordt en de verkoper daarna pas eens gaat bedenken of ze wel wil verkopen.
Kopers zullen niet blij zijn, maar zolang je geen voorlopig koopcontract hebt getekend kun je er nog vanaf.

Hoe lang sta je al ingeschreven voor een sociale huurwoning en heb je enig zicht op hoe lang je nog moet wachten? Als dat een kwestie van maanden is, zou ik kijken of je die in een vakantiehuisje kunt overbruggen, is het eerder een jaar of langer dan zou ik nu niet verkopen en lekker blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyLove schreef:
11-04-2018 19:17
Zoverik weet zijn ook mondelinge afspraken rechtsgeldig. Alleen lastiger qua bewijslast. Wat hierboven al is gevraagd heb je je al ergens ingeschreven. En succes.
De koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak (zoals een woning) moet schriftelijk worden aangegaan als de koper een particulier is. En dit schriftelijkheidsvereiste kan ook door de verkoper worden ingeroepen. Het biedt bescherming aan beide partijen. TO kan niet gedwongen worden om mee te werken aan een verkoop zoals mondeling is afgesproken. Bijzondere omstandigheden daargelaten, maar dat resulteert dan niet in een verplichting tot levering, maar in de betaling van schadevergoeding.
Alle reacties Link kopieren
ik zou toch verkopen. Wie weet hoe lang het anders nog duurt. Daar ben je dan iig vanaf. kun je ook niet iets kleins huren, voor een tijdje? dat is dan iig wat goedkoper dan een groot huis. iemand waar je in kunt trekken? niemand waarmee je samen iets kunt huren?
Maar waarom wilde je dan eigenlijk zo graag verkopen als je lasten nu zo laag zijn? Dan kun je toch juist lekker sparen?
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Danku voor de info. Trotter en Lot89 en anderen wier naam
Ik vergeet. Weer wat wijzer :)
courtneylove wijzigde dit bericht op 11-04-2018 19:32
22.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op de laatste vraag: Ja.

Je gaat toch eerst je inschrijven en de wachtlijsten bekijken e.d. en jezelf alvast aanmelden op huurhuizen.

Ik heb ook verkocht maar kon tussentijds ergens verblijven en ik ging weer kopen. Er zijn te weinig sociale huurwoningen dat is toch algemeen bekend.

Je hebt nu lage lasten dus ik begrijp de noodzaak sowieso niet.

Ik zou zo snel mogelijk beslissen en wanneer je niet door gaat de koper inlichten en de notaris e.d. afmelden. Het heeft nogal een gevolg voor de koper die misschien ook wel allerlei zaken moet organiseren en die kosten maakt. Het is inderdaad pas echt rond na het tekenen. De situatie om je terug te trekken is wel uitzonderlijk. Zaken doe je op basis van vertrouwen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 11-04-2018 19:34
34.39% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Sociale woningbouw kan zomaar jaren duren dus dat zal er voorlopig niet inzitten tenzij je al langere periode bent ingeschreven...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang sta je ingeschreven en in welke regio?
Anders desnoods tijdelijk op een vakantiepark gaan wonen.
Maar waarom wil je verkopen? Je zegt dat het te duur is maar ook dat je lage woonlasten hebt. Kun je het onderhoud niet betalen?
Waarom heb je je huis te koop gezet?
ik snap niet dat je verkoopt voordat je je echt in de alternatieven hebt verdiept....

gelukkig voor jou is mondeling in dit geval niet bindend maar het is meer dan niet netjes van je....

Heb je niks meegekregen van nieuws over de huizenmarkt de laatste maanden, huur en koop!,???
dropfruitje schreef:
11-04-2018 19:25
Ai, niet zo slim. Eerst doen en dan denken. Zeker als je ook verantwoordelijk bent voor een kind! Beter plannen/voorbereiden volgende keer.

Voor nu: mondelinge afspraken zijn niet te bewijzen. Het is alleen absoluut niet netjes om het af te zeggen. Je hebt het bod geaccepteerd!
Of het hier van toepassing is weet ik niet, wel dat ik na enkele vervelende ervaringen met de woningbouwvereniging waar ik huur alle mondelinge afspraken opneem met mijn mobiel.

Dat heeft me pas nog een hoop ellende bespaard toen er een: dát heb ik zo niet gezegd-discussie ontstond.
Ik liet die mw. nog even horen wat ze messcherp en duidelijk met me afgesproken had; ik moest bijna lachen om haar gezicht toen ze zichzelf monter hoorde samenvatten hoe we e.e.a. gingen oplossen en eindigde met: 'dat is dan afgesproken, komt in orde'.

Omdat ik steeds vaker dergelijk gezeur heb neem ik alle gesprekken op. Soms zeg ik bij twijfel: denk erom, ik heb overal microfoontjes onder mijn jas en neem alle gesprekken die ik voer op. Dan denken ze dat ik een grapje maak maar heb ze wel degelijk gewaarschuwd.

Kan echt handig zijn, als een internetprovider door de telefoon beloofd een storing gratis te verhelpen en écht geen voorrijkosten o.i.d. zal rekenen, kosteloos tenzij er een kabel vervangen moet worden en er staat toch opeens 40,- extra op je afrekening voor de monteur, dat soort dingen.

Sorry To maar ik krijg een beetje jeuk van al die mondelinge toezeggingen -hier om de verkoop van een huis, je zal maar blij zijn dat je eindelijk het huis van je dromen hebt gevonden- en dan opeens: ja maar dát heb ik niet gezegd! Je hebt me verkeerd begrepen.
Mocht een mondelinge afspraak rechtsgeldig zijn had je aan mij een kwaaie gehad. Ik had ook gedacht ja zeg, je huis verkopen en dán pas bedenken dat je nog geen ander huis hebt?
Ik zou denken: een ander heeft me overboden daarom wil ze van de koop af. Sorry maar het is gewoon niet netjes wie weet is de koper door deze actie een ander huis misgelopen in de veronderstelling dat hij of zij zojuist een huis had gekocht :(
To, is je inkomen wel laag genoeg om in aanmerking te komen voor sociale huur? De regels zijn een paar jaar geleden aangepast.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 19:57
81.03% gewijzigd
Wat doe je overigens als die ander zijn eigen huis al heeft verkocht of zijn huuropzeg heeft gegeven?

Heb je écht zin dat als het ooit terug in de verkoop zou komen dat ie iedereen komt afschrikken met "dat is iemand die zich niet aan haar woord houdt"?
Of je adres te grabbel gooit op internet met de woorden "vooral niet gaan kijken én al helemaal geen koopovereenkomst mee afsluiten want die is waardeloos".
Alle reacties Link kopieren
Bij huizen koop/verkoop is het zo in de wet geregeld dat e.a. pas rechtsgeldig is na het tekenen. Opnemen etc doet daar niets aan af.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-04-2018 19:59
Bij huizen koop/verkoop is het zo in de wet geregeld dat e.a. pas rechtsgeldig is na het tekenen. Opnemen etc doet daar niets aan af.
Volgens mij is er zelfs voor de koper nog een bedenktijd, en moet je ook schriftelijk vast (laten) leggen dat de verkoop niet doorgaat als de koper de financiering niet rond krijgt.

Toch vind ik het niet netjes, het was vorig weekend stel dat de koper de huur meteen heeft opgezegd en dat niet meer terug kan draaien.
Ik reageerde meer op het wel of niet geldig zijn van mondelinge afspraken in het algemeen.
Maar goed, ik snap het hele verhaal sowieso niet zo goed. Zoals anderen ook al zeiden: eerst denken, dan doen.
Staat me iets bij van een boete van 10% van de prijs van het huis als je de koop toch niet door laat gaan als KOPER, of dat ook voor de verkoper geldt: geen idee.

Ik hoop echt dat de koper er geen schade van ondervind behalve een avondje balen.

To heb je wel laten weten inmiddels dat je op zijn minst heel erg twijfelt en niet meer zeker weet of je wel wil verkopen? Anders NU bellen, dan kan de koper ook weer verder gaan zoeken. Die zit nu mss al plattegrondjes te tekenen met waar het bankstel moet komen te staan, dat is sneu dus laat iig weten dat de koop ws niet doorgaat, dat je het niet goed had overdacht dat is wel hem minste wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Om een aantal vragen te beantwoorden:

Ik wil mijn huis verkopen omdat ik al jaren overlast heb van buren.
Ik kocht voor de crisis en toen ik erachter kwam in wat voor hel ik terecht was gekomen stortte de huizenmarkt in.
De appartementen worden hier gekocht en onderverhuurt, dus ook de leefsfeer gaat achteruit, wordt in de hallen geplast en overal zwerfvuil. Dronken geschreeuw in de weekenden.

Ik sta nu een anderhalf jaar ingeschreven in Rotterdam. Particulier huren kan maar als ik iets wil huren onder de 1000 euro dan kom ik in een of ander achterbuurt terecht.

De koper is een belegger die huizen koopt, ze opknapt en ze dan weer onderverhuurt. Dus hij gaat er niet zelf wonen.

Vakantiehuisje is geen optie omdat ik in Rotterdam werk en geen auto heb. Er is nog niets geregeld want hij belde mij vandaag of ik het koopcontract kan laten opmaken, hij moet inderdaad voor de notaris zorgen maar ook dit is nog niet gebeurd. Het enige wat hij af zou moeten zeggen is zijn aannemer die hij heeft ingehuurd om mijn huis te verbouwen.

Ik wil het echt graag verkopen maar wil eerst een ander huis voor mij en mijn zoon, misschien is het coldfeet of een paniekaanval maar ik twijfel ineens heftig.

Misschien moet ik dit ook tegen mijn koper zeggen dat dit de reden is dat ik niet wil verkopen.
Jij denkt dat sociale huurwoningen niet in achterbuurten staan? (Die paar die wel in een leuke buurt staan zijn zo gewild dat je daar vaak een jaar of 10 op wacht of zijn alleen voor doorstromers). Als je echt weg wilt is snel iets anders kopen je beste optie.
misschien kan je met de koper overleggen of hij niet een andere woning net af heeft die je van hem kan huren

maar zelf denk ik dat je het best kan blijven zitten waar je zit en met de vve de problemen aanpakken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven