Garage bij woning / huiskamer betrekken

19-06-2018 22:28 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar geleden zijn wij verhuisd naar een woning met garage (direct naast de woning). Met de garage wordt eigenlijk niks gedaan en we zouden best wat extra ruimte kunnen gebruiken (voor een extra kamer of voor een uitbreiding van de woonkamer).

Ik ben op zoek naar ervaringen en tips! :-) wie heeft dit laten doen? Hoeveel kostte het (en hoeveel kostte het doorhakken van de muur)? Ben je tevreden over het resultaat?

Ik ben er van op de hoogte dat we waarschijnlijk een vergunning moeten aanvragen omdat de bestemming zal worden veranderd.

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je hier een vergunning voor nodig hebt? Ik denk dat het wel vergunningsvrij omgebouwd kan worden.

Mijn ouders hebben het een jaar of 10 geleden gedaan (zelf, dus kosten weet ik niet) en het is erg mooi geworden. Het nadeel was wel dat ze nu hun 'schuur' kwijt waren. Ik weet niet waar jij je fietsen e.d. parkeert, maar alles buiten lijkt me ook niet handig.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-06-2018 22:32
Weet je zeker dat je hier een vergunning voor nodig hebt? Ik denk dat het wel vergunningsvrij omgebouwd kan worden.

Mijn ouders hebben het een jaar of 10 geleden gedaan (zelf, dus kosten weet ik niet) en het is erg mooi geworden. Het nadeel was wel dat ze nu hun 'schuur' kwijt waren. Ik weet niet waar jij je fietsen e.d. parkeert, maar alles buiten lijkt me ook niet handig.
Hmm zeker weten doe ik het inderdaad niet, maar dacht dit gelezen te hebben. Het staat sowieso op m'n oriëntatielijstje om te checken/rekening mee te houden.

Dat nadeel is inderdaad wel aanwezig! Dacht er over om ter compensatie een tuinhuisje te plaatsen voor de fietsen. Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Wat het bij mij/mijn buren/de diva uit Duivendrecht heeft gekost zegt toch niets? Het ligt toch helemaal aan jullie wensen, de grootte, of jullie zelf het puin afvoeren, of het alleen de buur slopen is en jullie voor de rest alles zelf doen, en nog zo’n 59 andere dingen.

Vraag een offerte aan bij werkspot/aannemers oid, en spreek door wat jullie willen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-06-2018 22:43


Vraag een offerte aan bij werkspot/aannemers oid, en spreek door wat jullie willen.

Werkspot is echt een slechte tip. In deze tijd komen alle aannemers en klusbedrijven om in het werk en die zitten dus vaak niet meer op werkspot.

Vraag eens om je heen naar een goede zzp-er.
Alle reacties Link kopieren
Wil je echt de muur doorhakken? Daar zijn andere mogelijkheden voor, zoals zagen. Verder, wat wil je aan de buitenmuren veranderen, welke leidingen wil je, wil je dezelfde vloer als in de woonkamer, moet de dakbedekking nog extra geïsoleerd worden, zo ook misschien de buitenmuren? Afhankelijk van wat jullie willen en het materiaalgebruik zou ik een paar aannemers uitnodigen om een offerte uit te brengen. Dan pas krijg je een gericht idee van de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is de garage omgebouwd tot werkkamer maar omdat de ruimte niet goed geïsoleerd is en geen spouwmuren heeft, zit ik er niet graag. Vloer is ook altijd koud.. dus laat vooral een goed plan maken hiervoor als het bij je woonkamer komt!
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
19-06-2018 22:54
Wil je echt de muur doorhakken? Daar zijn andere mogelijkheden voor, zoals zagen. Verder, wat wil je aan de buitenmuren veranderen, welke leidingen wil je, wil je dezelfde vloer als in de woonkamer, moet de dakbedekking nog extra geïsoleerd worden, zo ook misschien de buitenmuren? Afhankelijk van wat jullie willen en het materiaalgebruik zou ik een paar aannemers uitnodigen om een offerte uit te brengen. Dan pas krijg je een gericht idee van de kosten.
Goed om te weten dat hakken niet altijd per se noodzakelijk is! Isolatie van de muren en het dak moet inderdaad ook meegenomen worden. De andere zaken zijn ook goed om grondig over na te denken!
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
19-06-2018 23:05
Bij mij is de garage omgebouwd tot werkkamer maar omdat de ruimte niet goed geïsoleerd is en geen spouwmuren heeft, zit ik er niet graag. Vloer is ook altijd koud.. dus laat vooral een goed plan maken hiervoor als het bij je woonkamer komt!
Snap ik! Hebben jullie de isolatie niet laten doen toentertijd? Of is deze niet goed (genoeg) uitgevoerd? Wel zonde als je er weinig gebruik van maakt. Hoeveel waren jullie ongeveer kwijt?
Bij ons heeft het 100.000 euro gekost.

Stuk van de garage en stuk van de oprit.

Er moest geheid worden.

Op de aanbouw is ook nog een verdieping gekomen.

Er is goed geïsoleerd, waardoor het heel goed bij de huiskamer kon komen.

De muur is gezaagd en toen gesloopt en daarna weer gedeeltelijk opgebouwd. Er zijn schuifdeuren tussen de spouwmuur gekomen die de aanbouw kunnen afsluiten.

In de aanbouw zit de keuken en de bijkeuken. In de bijkeuken zit de isolatie anders is met zoals de garage gebleven en is dus te koud voor gebruik als woonruimte.

De vergunning was veel gezeur. Bij de derde aanvraag werd weer alles afgekeurd maar toen was er iemand zo slim om ons uit te nodigen om te vertellen wat wel en niet mocht. Het gaat soms over centimeters!

Dit hele verhaal zegt weinig over hoe het bij jou gaat en wat het bij jou gaat kosten. Alleen weet ik zeker dat 10.000 euro echt te weinig is. Geen idee hoeveel jij aan denkt hoor, maar bij ons heeft iemand wel eens geschat dat het 10 tot 15 duizend gekost zou moeten hebben. Die had dus echt geen idee!
zonnigschildpadje schreef:
20-06-2018 00:36
Goed om te weten dat hakken niet altijd per se noodzakelijk is! Isolatie van de muren en het dak moet inderdaad ook meegenomen worden. De andere zaken zijn ook goed om grondig over na te denken!

Zagen geeft zeker niet minder rotzooi dan hakken hoor! En is ook niet goedkoper.

De zaag wordt gekoeld met water......
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2018 06:51
Bij ons heeft het 100.000 euro gekost.

Stuk van de garage en stuk van de oprit.

Er moest geheid worden.

Op de aanbouw is ook nog een verdieping gekomen.

Er is goed geïsoleerd, waardoor het heel goed bij de huiskamer kon komen.

De muur is gezaagd en toen gesloopt en daarna weer gedeeltelijk opgebouwd. Er zijn schuifdeuren tussen de spouwmuur gekomen die de aanbouw kunnen afsluiten.

In de aanbouw zit de keuken en de bijkeuken. In de bijkeuken zit de isolatie anders is met zoals de garage gebleven en is dus te koud voor gebruik als woonruimte.

De vergunning was veel gezeur. Bij de derde aanvraag werd weer alles afgekeurd maar toen was er iemand zo slim om ons uit te nodigen om te vertellen wat wel en niet mocht. Het gaat soms over centimeters!

Dit hele verhaal zegt weinig over hoe het bij jou gaat en wat het bij jou gaat kosten. Alleen weet ik zeker dat 10.000 euro echt te weinig is. Geen idee hoeveel jij aan denkt hoor, maar bij ons heeft iemand wel eens geschat dat het 10 tot 15 duizend gekost zou moeten hebben. Die had dus echt geen idee!
Bedankt voor het delen van je ervaring! Daar zat ik qua bedrag zeker niet aan te denken, poe!

Dacht dat we voor 10-20k wel klaar zouden zijn (bij het creeren van een extra kamer).
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2018 06:53
Zagen geeft zeker niet minder rotzooi dan hakken hoor! En is ook niet goedkoper.

De zaag wordt gekoeld met water......

Klopt. Bij ons is het destijds gebeurd omdat de muren heel erg dik en hard waren. Het was een boerderij van 150 jaar oud en er was een ander soort steen gebruikt dan wat tegenwoordig gangbaar is. Zagen ging sneller dan hakken.
Alle reacties Link kopieren
100K vind ik wel heel erg veel hoor. Daar bouw ik een luxe tiny house van. Bovendien is daar ook weer een verbouwing boven op gekomen.

Ik denk dat je met 10K wel aan de lage kant zit. Ik zou zelf eerder denken aan tussen de 20 en 30K.
Lady_Day schreef:
20-06-2018 14:07
100K vind ik wel heel erg veel hoor. Daar bouw ik een luxe tiny house van. Bovendien is daar ook weer een verbouwing boven op gekomen.

Ik denk dat je met 10K wel aan de lage kant zit. Ik zou zelf eerder denken aan tussen de 20 en 30K.

Ik snap dat je dat veel vindt. Toch is het zo veel geweest, tien jaar geleden. En dat is dan nog niet eens het hele bedrag, man heeft de elektra zelf gedaan en vader het loodgieterswerk dus bespaard op het arbeidsloon.

Wat wij gedaan hebben is echt elke cent waard geweest. Betekent niet dat het bij iedereen zo veel kost, maar bij ons dus wel.

Ik post het om te laten zien dat je zoiets met zo weinig info gewoon niet kunt zeggen.

Mijn aanbouw is overigens groter dan een tiny house. Een heeft twee verdiepingen.

Waar mensen zich vaak in vergissen is dat de garage niet hoog genoeg is om als woonruimte te dienen. Vaak moet het dak omhoog of de vloer omlaag, een dat kost geld, veel geld en daarna heb je nog niks.
Oh, een wij hebben geen concessies gedaan. Wij wilden niet het raam waar toevallig toch al ruimte was maar precies waar wij het wilden. In de draagmuur, dus er moest een dragende constructie komen. En zo waren er nog veel meer punten.

Je kunt ook bij alles en goedkoper alternatief zoeken maar dan wordt het het net niet.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 14:47
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom, ik geloof je zeker wel hoor, maar jij hebt dan ook wel een echt ingrijpende verbouwing gedaan door er nog een etage bovenop te bouwen.

Maar inderdaad, TO moet gewoon even met een aannemer in gesprek. Die kan haar beter adviseren o.b.v. haar specifieke wensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga offertes opvragen! Mocht iemand verder nog (prijs-)ervaringen hebben, heel graag!
Andersom schreef:
20-06-2018 14:20
Ik snap dat je dat veel vindt. Toch is het zo veel geweest, tien jaar geleden. En dat is dan nog niet eens het hele bedrag, man heeft de elektra zelf gedaan en vader het loodgieterswerk dus bespaard op het arbeidsloon.

Wat wij gedaan hebben is echt elke cent waard geweest. Betekent niet dat het bij iedereen zo veel kost, maar bij ons dus wel.

Ik post het om te laten zien dat je zoiets met zo weinig info gewoon niet kunt zeggen.

Mijn aanbouw is overigens groter dan een tiny house. Een heeft twee verdiepingen.

Waar mensen zich vaak in vergissen is dat de garage niet hoog genoeg is om als woonruimte te dienen. Vaak moet het dak omhoog of de vloer omlaag, een dat kost geld, veel geld en daarna heb je nog niks.
lBij ons in de wijk zijn veel huizen die (al dan niet bij de bouw zelf) de garage erbij hebben getrokken. Daarvan is geen enkel dak verhoogd of vloer verlaagd. Als dat bij TO ook zo is, scheelt dat natuurlijk al aanzienlijk in de kosten.

Waar ik wel naar zou kijken is of het handig is voor de verkoop. In onze wijk zijn er nu nl nog maar weinig huizen die echt een garage hebben. Wij zijn 1 van de weinigen nog en dat zorgt wel voor een waardevermeerdering hier juist. Dat is misschien nog wel iets om mee te nemen in de overweging :)
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
21-06-2018 11:04
lBij ons in de wijk zijn veel huizen die (al dan niet bij de bouw zelf) de garage erbij hebben getrokken. Daarvan is geen enkel dak verhoogd of vloer verlaagd. Als dat bij TO ook zo is, scheelt dat natuurlijk al aanzienlijk in de kosten.

Waar ik wel naar zou kijken is of het handig is voor de verkoop. In onze wijk zijn er nu nl nog maar weinig huizen die echt een garage hebben. Wij zijn 1 van de weinigen nog en dat zorgt wel voor een waardevermeerdering hier juist. Dat is misschien nog wel iets om mee te nemen in de overweging :)
Inderdaad, persoonlijk ben ik één van die mensen die liever een garage heeft dan een extra grote woonkamer.
Oakes schreef:
21-06-2018 12:14
Inderdaad, persoonlijk ben ik één van die mensen die liever een garage heeft dan een extra grote woonkamer.
Wij waren ook juist op zoek naar een garage ivm oldtimer. We zijn in dezelfde straat verhuisd, want de wijk bevalt prima maar een garage was niet mogelijk bij ons oude huis. En als ik nu in onze stad kijk (20.000 inwoners), staan er maar 1 huis zoals het onze te koop. Hoekwoning met garage. De overige 4 zijn verkocht onder voorbehoud. Geen van deze huizen staat hier in de wijk overigens. Ons huis is dus voor deze wijk best “uniek”. En dat werkt wel in ons voordeel heb ik gemerkt :)
Nu moet ik ook zeggen dat wij maar 1 kind hebben en er komt niks meer bij. Ons huis is dus ook gewoon groot genoeg voor ons. Ik kan me wel voorstellen dat je een garage ombouwt als je die ruimte echt nodig hebt. Voor beide is wat te zeggen natuurlijk.
Wij hebben dit gedaan en er een keuken in gemaakt, in onze gemeente moest hier wel een vergunning voor aangevraagd worden .
Denk dat we om en nabij 10.000€ kwijt waren aan opening maken, isoleren, stuceh , vloerverwarming en nieuwe kozijnen er in.
Nooit spijt van gehad mooie grote keuken en waar de oude keuken zat bij de woonkamer getrokken .
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
21-06-2018 12:41
Wij hebben dit gedaan en er een keuken in gemaakt, in onze gemeente moest hier wel een vergunning voor aangevraagd worden .
Denk dat we om en nabij 10.000€ kwijt waren aan opening maken, isoleren, stuceh , vloerverwarming en nieuwe kozijnen er in.
Nooit spijt van gehad mooie grote keuken en waar de oude keuken zat bij de woonkamer getrokken .
Bedankt voor het delen! Ik hoop ook rond de € 10.000 uit te komen. Bij ons hoeven plafonds of vloeren niet verhoogd/verlaagd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat sommige mensen specifiek een garage wensen is inderdaad wel iets om mee in overweging te nemen, goede! Al denk ik dat het grotere m2 woonoppervlakte uiteindelijk meer waard is.

Ik neig nu trouwens meer naar een extra kamer i.p.v. een grotere woonkamer. Ik ga volgende week mensen laten langskomen!
Alle reacties Link kopieren
Succes Schildpadje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven