Zwerfkat in de achtertuin

10-08-2018 16:26 23 berichten
Hallo allen!

Omdat ik zelf weinig tot geen ervaring heb met katten, wilde ik hier even om wat tips/advies vragen. Vorig jaar (een paar maanden na de verhuizing) kwamen mijn vriend en ik erachter dat er een kat bij ons in de achtertuin bivakkeert. Hij ligt daar regelmatig in de zon maar soms ook midden in het gras gewoon te slapen.
Na wat rondvragen bij de buren, bleek dat dit een oude zwerfkater is die regelmatig langskomt om de andere poezen in de buurt op te zoeken op het moment dat ze krols zijn (de player B) ). Hij ziet er verder wel ok uit en lijkt niet ondervoed.

Gisteren was het dus zo hard aan het regenen en lag hij onder de struiken. Dit vond ik zo'n sneu gezicht dus dacht ik eraan om misschien een simpel afdakje te maken met een mandje o.i.d. eronder zodat hij in ieder geval een lekker plekje heeft. Mijn vriend twijfelt alleen nog omdat hij bang is dat het anders een soort katten ontmoetingsplek wordt (onze buren alleen hebben al 4 katten).

In huis nemen is helaas geen optie, ik ben namelijk hartstikke allergisch. Verder ziet hij er op de een of andere manier ook best tevreden uit. Ik denk ook dat hij te verwilderd is om weer ergens thuis te wennen maar misschien vergis ik me daarin.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen in zo'n situatie!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar echt heel lief van je!
Als het echt een zwerver is zou ik een lekker plekje voor hem maken en hem af en toe wat voer geven als in huis nemen geen optie is.
gizzmo-returns schreef:
10-08-2018 16:28
Als het echt een zwerver is zou ik een lekker plekje voor hem maken en hem af en toe wat voer geven als in huis nemen geen optie is.
Volgens de buren is het inderdaad echt een zwerfkat. Zij wonen hier al jaren en zien hem dus al die tijd al..
Arlandria schreef:
10-08-2018 16:35
Volgens de buren is het inderdaad echt een zwerfkat. Zij wonen hier al jaren en zien hem dus al die tijd al..
lekker verwennen dan :cat:
gizzmo-returns schreef:
10-08-2018 16:37
lekker verwennen dan :cat:
Zal ik dan toch gaan doen met een beschutte plek, inderdaad! Ik weet alleen niet zo goed hoe het zit met eten.. Ik ben daarmee dus ook bang dat er meerdere katten op afkomen. De katten van de buren zitten al vaak in de tuin.
Eerst dacht ik dat ik het dan gewoon weer weg kan halen maar straks is Marvin (zo hebben we hem genoemd :-D ) er aan gewend en dan is het ook weer zo sneu.
Alle reacties Link kopieren
Echt heel lief. Wb eten: kan je niet wat neerzetten als hij er is, en bakje daarna weer weghalen?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
je hebt al goed advies dus dat laat ik achterwege maarreh..leuke naam, Marvin!
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook handig om te kijken naar optie om hem te castreren? Soms kan dat gratis via het TNR programma, kun je informeren bij de gemeente/dierenambulance. Je wilt niet nog meer zwervers creëren natuurlijk.

Verder leuk dat je begaan bent met het beestje ondanks je allergie. Ik zou ook een lekker plekje voor hem creëren. :cat:

Qua eten vind ik het idee van Marinda wel een goede, ik zou ook alleen iets geven als hij er daadwerkelijk is.
Lief :cat:

Gewoon gezellig zo'n afdakje maken en gaan andere buurtkatten daar een hang-out van maken dan kun je het ook zo weer afbreken.
Zo ging dat ook destijds met een rokershokje waar ik ooit werkte ;-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten weten hier thuis precies wanneer er voer komt, om acht uur ´s ochtends en rond elf uur ´s avonds. Ze kunnen klokkijken hoor.

Als jij elke middag om drie uur een bakje brokjes neerzet en dat om kwart over drie weer weghaalt, durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ie binnen twee weken keurig om drie uur klaar zit.
Nouja, totdat we de klok weer verzetten.

Afdakje is prima, ik zou zelf eerder kijken of je ergens een achtstehands kippen- of konijnenhok kunt vinden en daar in de winter wat stro in doen. Toch net wat meer beschutting rondom.

Overigens kwam ik laatst op mijn fb een filmpje tegen van mensen die verhuisd waren en een briefje vonden van de oude bewoners, met zo´n zelfde situatie, maar die voerden de kat dus ook elke avond. Verzoekje aan de nieuwe bewoners om dat alsjeblieft ook te doen. Kat was niet te benaderen maar kwam elke avond keurig op tijd voor het eten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Hij heeft zich tot nu toe toch ook altijd prima gered? Hij had vast wel een droog plekje gezocht als dit 'm niet beviel.
Bedankt voor jullie reacties!
chocolol, bedankt voor de tip. Ik ga daar even wat informatie over opzoeken.

Wat LizBakker zegt, daar zat ik dus ook aan te denken.
Op het moment dat er te veel andere katten op afkomen, denk ik toch dat ik het weg zal halen. Dat zou ik dan weer sneu vinden. Maar voor hetzelfde geld gaat ie niet eens onder de beschutting liggen. Dus ik ga eerst maar gewoon proberen.

Wat betreft voer, zorg ik gewoon dat ik een zak brokken in huis haal en dat als ik hem zie, ik een bakje buiten zet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de dierenambulance bellen. De kater is zeer waarschijnlijk niet gecastreerd. Dat soort katers sproeien vaak en dat is echt een rot lucht. Als het beestje niet schuw is dan kan het asiel vast wel een nieuw huisje voor hem vinden waar hij in de winter bij de kachel mag liggen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
eefje1980 schreef:
10-08-2018 16:54
je hebt al goed advies dus dat laat ik achterwege maarreh..leuke naam, Marvin!
Haha vond het wel passen. Hij ziet er ook echt een uit als een oude vrijgezel. Met z'n vacht altijd een beetje warrig met hier en daar een grasspriet :lol:
Ik vind het stiekem wel leuk dat ie bij ons huis "hoort". Zo heb ik toch nog een soort van beestje thuis ondanks mijn allergie.
anoniem_64c5898a81864 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 17:33
1.49% gewijzigd
Tickel schreef:
10-08-2018 17:29
Ik zou de dierenambulance bellen. De kater is zeer waarschijnlijk niet gecastreerd. Dat soort katers sproeien vaak en dat is echt een rot lucht. Als het beestje niet schuw is dan kan het asiel vast wel een nieuw huisje voor hem vinden waar hij in de winter bij de kachel mag liggen.
Helaas is hij erg schuw.. Ik zal inderdaad ook wel de dierenambulance bellen met de vraag wat te doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de dierenambulance bellen en op een chip laten controleren, misschien is het wel een kat, die al jaren geleden verdwaald is en zit er toch nog iemand op hem te wachten.
Dat hoor je ook regelmatig
Alle reacties Link kopieren
Als je hem niet kwijt wil zou ik zeker niet de dierenambulance bellen, ze nemen hem dan zeker mee als het een zwerver is (volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht). Belandt het arme dier nog in een asiel op zijn oude dag.
Je kan ook zelf een dierenarts bellen, die kan hem ook checken op een chip (kost je wel geld natuurlijk). Moet je hem zelf even vangen ook..
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
12-08-2018 23:19
Als je hem niet kwijt wil zou ik zeker niet de dierenambulance bellen, ze nemen hem dan zeker mee als het een zwerver is (volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht). Belandt het arme dier nog in een asiel op zijn oude dag.
Je kan ook zelf een dierenarts bellen, die kan hem ook checken op een chip (kost je wel geld natuurlijk). Moet je hem zelf even vangen ook..

Waar haal jij je informatie vandaan? Katten mogen in Nederland wettelijk gewoon loslopen, dus de dierenambulance is niet verplicht deze mee te nemen. Een chip laten checken bij een dierenarts is meestal gratis.

Geeft wel weer aan... vertrouw nooit zomaar wat mensen op internet zeggen @(
Inderdaad, da's enorme onzin. Ze halen zo'n dier juist bijna nooit op als er geen dringende medische reden is (en soms zelfs dan nog niet). Als je de kat voert, is ie van jou is de redenatie, dus geen zwerver.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
12-08-2018 23:19
Als je hem niet kwijt wil zou ik zeker niet de dierenambulance bellen, ze nemen hem dan zeker mee als het een zwerver is (volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht). Belandt het arme dier nog in een asiel op zijn oude dag.
Je kan ook zelf een dierenarts bellen, die kan hem ook checken op een chip (kost je wel geld natuurlijk). Moet je hem zelf even vangen ook..
Welnee, katten gaan niet altijd mee. Zeker niet als hij een chip heeft die in de buurt geregistreerd staat.
En als ze hem wel meenemen, dan wordt dat beestje gecontroleerd door een DA van het asiel, krijgt inentingen, wordt (eventueel) gecatstreerd en ze zorgen voor een nieuw personeel.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Zwerfkatten hebben het zwaar en moeten afzien. Fijn dat jij hem een beetje helpt. Zal hij nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lief dat je dat wil doen probeer het gewoon en je kan best ook de dierenambulance bellen voor evt castratie zeker als die zich niet laat vangen kunnen hun een vang kooi plaatsen en zo als nog de kat bij de dierenarts krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven