Moeite met 'thuisvoelen' in nieuw huis

28-10-2018 15:39 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allen.

Even op zoek naar wat herkenbaarheid misschien.

Eind vorig jaar het besluit genomen op zoek te gaan naar een nieuw appartement. Ik woonde op zich nog wel met plezier in mijn vorige huis, maar hikte daar tegen grote investeringen aan. Omdat ik me inmiddels ook qua salaris meer kon veroorloven, besloten uit te kijken naar iets nieuws en mijn oude appartement te verkopen. Uiteindelijk na best lange zoektocht tegen iets nieuws aangelopen en kunnen kopen. Eind augustus verhuisd. Het is groter, meer buitenruimte (wilde ik graag) en een paar jaar geleden nog flink onderhanden genomen dus kon er na wat schilderwerk zo in. Iedereen zegt nog steeds tegen me dat het er zo gaaf uitziet, en dat het perfect is.

Toch heb ik moeite om me hier thuis te voelen. Ik zit nog steeds met een ongemakkelijk gevoel op de bank dat het niet mijn eigen huis is. Ookal staan mijn meubels erin.

Deels komt het misschien omdat er na de verhuizing toch nog best wel wat onverwachte klusjes moesten gebeuren (kleine lekkage, niet lekker functionerende gaskookplaat, verstopping gootsteen). Vorige eigenaar heeft vrij veel zelf geklust en dat is meestal prima gedaan, maar soms wel met wat improvisatie. Ik heb geen bouwkundige keuring laten uitvoeren (met die voorwaarde had ik dit huis nooit gekregen). Ik merk dat ik door die onverwachte extra klusjes onzeker word. Ik ben single dus heb geen natuurlijke sparringspartner voor klussen in huis. Het levert me stress op als dingen niet lekker werken.

Ook heeft het even geduurd voordat het wat huiselijker werd. Ik heb pas sinds een week of 3 gordijnen en pas sinds een week hangen er wat schilderijen, waardoor het aangekleed voelt.

Ik herken dit ook niet van mijn vorige verhuizing, toen voelde ik me veel sneller relaxed en blij in mijn nieuwe huis. Maar toen waren de omstandigheden ook wel iets anders (was mijn eerste koophuis, kwam van een appartement van 30m met veel geluidsoverlast van buren). Toen was alles beter dan wat ik had denk ik.

Het ongemakkelijke gevoel dat dit nog niet 'thuis' is blijft een beetje hangen. Moet ik het meer tijd geven? Hoe lang duurde het na jullie verhuizing voordat het nieuwe huis echt van jezelf voelde?
Alle reacties Link kopieren
Met een eigen huis blijf je altijd tegen klussen aanlopen. Dan is dit kapot, dan doet dat het niet. Reserveer daar gewoon geld voor en laat een klusjesman komen.
Verder duurt het wel een half jaar hoor voor je je draai gevonden hebt.
ik geef mn bek ook maar een douw
voor mij geldt , het is er direct of het komt niet meer
Ik heb nooit last van zulk sentiment om een huis. wat moet je anders dan het tijd geven? Weer verhuizen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat eigenlijk met alles wat nieuw is dat ik daar aan moet wennen. Ook ander huis, dat duurt een paar weken en dan voelt het toch wel als "eigen". Maar niet direct, kost wat tijd.
Toen er hier nieuw laminaat werd gelegd ging ik eens kijken en toen dacht ik, oh heb ik dat echt zelf uitgezocht, maar na een poosje went dat wel en vind ik het weer mooi.

Ik denk ook dat meespeelt dat je uit je oude appartement bent gegaan omdat je daar niet fijn woonde, dat heb je nu niet, dus geef het de tijd.
Niemand is onmisbaar
Een thuis moet soms groeien, herinneringen, een kleine beschadiging ergens, een plant die het op die ene plek zo mooi doet, de geur van het nieuw er uit, de dingen die handig zijn voor jouw huis ontdekken, etc.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij kwam het pas na een een lange tijd. Ook met meubels was het een lange tijd nét niet. De oude stonden niet goed en de nieuwe waren een verkeerde keuze. Langzaamaan alles vervangen door meubels van MP gemixt met nieuw. Nu voelt het wel goed. Alleen toch weer een verkeerde keus gemaakt met eetkamerstoelen. Die moeten dus weer vervangen worden. Gelukkig waren ze, via een veiling, niet duur.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Geef het de tijd. Komt vast goed!
Ik heb ook moeite met wennen aan nieuwe dingen, maar na verloop van tijd wennen de meeste dingen toch. En klussen rond en in huis blijf je houden.
anoniem_370063 wijzigde dit bericht op 28-10-2018 16:04
4.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bojoti, ik besef me ook wel dat ik het tijd moet geven. Het is ook een behoorlijk stressvolle intensieve tijd geweest met de koop en verkoop, het geregel eromheen, makelaar, hypotheek etc, dan de verhuizing, en dan de mannetjes die verwacht of onverwacht moesten langskomen. Het voelde echt als een hordenloop.
Als je vooral gaat om meer vertrouwen in het huis, zou je dan nu alsnog een bouwkundige keuring kunnen laten doen? Gewoon voor je gemoedsrust?
Ik heb en had de mogelijkheid gelukkig om mijn huis in vier weken mijn thuis te maken, schilderen, behangen, andere keuken, planten, mijn persoonlijke spullen ,kaarsen ,precies alles zoals ik het wilde ( en nee dat hoeft geen bergen met geld te kosten). Ik voelde me vanaf dag 1 na de verhuizing Thuis. Vraag je eens af, wat is er mis met het huis? vind je de inrichting niet gezellig? mis je je oude vertrouwde buurt? het lijkt me stug dat die paar achterstallige simpele klusjes de reden zijn om je niet thuis te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft gewoon tijd nodig voordat een huis eigen voelt. In het begin blijf je dingen verschuiven en aanpassen is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
28-10-2018 16:05
Als je vooral gaat om meer vertrouwen in het huis, zou je dan nu alsnog een bouwkundige keuring kunnen laten doen? Gewoon voor je gemoedsrust?
Ja dat is misschien best een goed idee. Hoewel ik me besef dat daarmee nooit alles op tafel komt, maar toch.

Voorbeeld: afgelopen week bleek dat ik een verstopping in huis had. Als de wasmachine aanstond kwam het via de gootsteen naar boven. Ontstopper gebeld, is nu redelijk opgelost gelukkig. Maar daarvoor moest de inbouwvaatwasser eruit en van dat soort dingen raak ik dus redelijk in de stress. Dan staat er opeens zo'n vaatwasser midden in je woonkamer en krijg ik het gevoel dat het nooit meer goed komt ofzo.

Nou ja, misschien is dat ook wel het gevolg van de hectische tijd. Rust om echt te genieten is er nog niet echt geweest.
Alle reacties Link kopieren
Geef het eventjes wat tijd:)
Bij mij duurde het ook bijna een jaar. Voelde nog niet als m’n eigen huis omdat de vorige eigenaren het echt onwijs mooi achtergelaten hadden. Voelde meer als “hun” huis. Inmiddels zelf ook lekker wat geschilderd, meubeltjes uitgezocht etc. Veel tijd thuis besteden met vrienden en familie helpt ook echt. Vrijdagmiddag of zondagmiddagborreltjes bij jou thuis organiseren etc. Komt het gevoel echt wel:)
Geef het even de tijd:)
Alle reacties Link kopieren
Koop wat mooie accessoires, lekkere kussens voor op de bank en een mooie deken.
Neem een kat.
Ik zet zelf ook elke week verse bloemen neer en bij de kweker of de aanbieding van de AH kost dat tussen de € 2 en 5,-. Planten verhogen ook de sfeer zo heb ik oa een palm.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-10-2018 16:15
Koop wat mooie accessoires, lekkere kussens voor op de bank en een mooie deken.
Neem een kat.
Ik zet zelf ook elke week verse bloemen neer en bij de kweker of de aanbieding van de AH kost dat tussen de € 2 en 5,-. Planten verhogen ook de sfeer zo heb ik oa een palm.
Een kat heb ik al ;-).

Die had overigens ook wat moeite met thuisvoelen, maar ligt nu lekker te bakken bij de verwarming dus die voelt zich soms relaxter dan ik :-)
Alle reacties Link kopieren
Je mag niet jagen naar dat thuisgevoel zoals bij je allereerste koophuis. In mijn eerste huis had ik dat ook enorm. Mijn tweede was zo design, lees heel mooi maar zo koel, dat ik niet echt een thuisgevoel heb gekregen. Nu mijn derde koophuis is perfect op alle vlakken, woon hier al een aantal jaren, maar dat thuisgevoel zoals in mijn eerste koophuis is er niet. Toch zou ik dit huis voor geen meter nog willen inwisselen!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je de inrichting nog wat warmer en persoonlijker maken? Met een knus hoekje waar je weg kan kruipen, goede sfeerverlichting, foto’s, een mooie bos bloemen en planten. En misschien toch iets veranderen qua meubels, omdat deze ruimte groter is? Dan lijkt het misschien ook gezelliger.

Ik heb ook een tijd moeite gehad met dit huis. De meubels kwamen hier niet zo goed uit en de basis qua vloer, gordijnen etc was het net niet. Pas toen we een nieuwe keuken, bank en gordijnen etc hadden, voelde ik me echt thuis. En dat was pas na een aantal jaren. Maar misschien is dat bij jou niet het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Ik voel mij hier enorm thuis maar dat komt ook door de omgeving en aardige buren. Ik ben ook pas verhuisd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
28-10-2018 18:13
Misschien kun je de inrichting nog wat warmer en persoonlijker maken? Met een knus hoekje waar je weg kan kruipen, goede sfeerverlichting, foto’s, een mooie bos bloemen en planten. En misschien toch iets veranderen qua meubels, omdat deze ruimte groter is? Dan lijkt het misschien ook gezelliger.

Ik heb ook een tijd moeite gehad met dit huis. De meubels kwamen hier niet zo goed uit en de basis qua vloer, gordijnen etc was het net niet. Pas toen we een nieuwe keuken, bank en gordijnen etc hadden, voelde ik me echt thuis. En dat was pas na een aantal jaren. Maar misschien is dat bij jou niet het probleem?
Er is vrijdag een allround klusjesman geweest en die heeft heel veel dingen opgehangen, waardoor het wel weer even beter ging. Denk aan schilderijen, klok, kapstok. Daardoor werd het meteen ook minder rommelig, want die dingen stonden allemaal nog los in het rond. Alleen door die verstopping raakte ik weer even heel onzeker over hoe mijn huis 'werkt en in elkaar zit'.

Heel stom want er zijn genoeg dingen in mijn nieuwe huis waar ik zoooo blij mee ben! Ik heb een enorme walk in closet, een veel betere oven, een superruime slaapkamer. Maar het lukt me dus nog niet om daar volop van te genieten.
Mijn huis werd pas na een jaar echt mijn thuis. Toen had ik alles naar mijn stijl ingericht, was het nieuwe van muren af door beschadigingen die ik zelf per ongeluk had gemaakt, had ik nieuwe herinneringen/belevingen opgebouwd in het huis en was ik gewend aan alle geluiden die een oud huis met zich mee brengt.
Je bank op een andere plek zetten en etentjes/ feestjes geven. Zodat daar fijne herinneringen komen. Geef het de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Hier duurde het ook even - woon er 2 jaar en het gaat beter. Ook ik kwam van een appartement dat ik perfect heb gevonden vanaf dag 1, dat hielp niet mee. Daar was ik sinds de bezichtiging blijvend verliefd op. Op papier is dit huis perfect, maar ja. Feestjes helpen. Winter helpt. Er rustig tijd doorbrengen ook. Dan kom je er wel achter wat je stoort. Succes
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde, in het vorige huis voelde ik me direct thuis en in ons nieuwe huis blijft het niet als eigen aanvoelen. Ook wij hadden vooraf een hectische tijd achter de rug dus misschien speelt dat ook mee. Maar wat hier ook een oorzaak is dat ik van een heel licht huis naar een donker huis ging, alles somber ouderwets bruin en niet comfortabel. Toen we terugkwamen van vakantie voelde het alsof we nog gewoon op visite waren bij de oude bewoonster. Mijn man had precies hetzellfde gevoel.

We hebben inmiddels een hoop wit geverfd, wat nieuwe meubels gekocht en krijgen nog nieuwe vloeren en een keuken. We wonen er nu driekwart jaar en het voelt al beter dan eerst. Maar echt helemaal gewend ben ik nog steeds niet, eerst maar eens afwachten wat de vloeren en keuken nog aan dat gevoel kunnen veranderen. Ik denk dat het ook gewoon wat tijd nodig heeft, zoals iemand hierboven al aangaf herinneringen maken waardoor je een band krijgt met je woonplek. En misschien kun je nog wat veranderen aan je inrichting als een soort nieuwe start?
Alle reacties Link kopieren
Goede tip om mensen uit te nodigen. Etentjes, feestjes, borrels of gewoon een vriendin op de koffie uitnodigen. Of neem een kat :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven