Lamp vervangen badkamer

18-03-2019 09:41 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

In het plafond van mijn douche zit een lamp die het niet meer doet. Een oude aansluiting nog waar je eerst een primitief plastic kapje af haalt voor je bij het peertje bent.

Alleen bij het vervangen doet ie het niet? Heb ik er een speciaal peertje voor in de badkamer voor nodig? Of zou het toch aan de elektra zelf liggen?

Heb deze in meer dan 4 jaar tijd nog niet hoeven vervangen namelijk :roll:
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als: aansluiting stuk
Kun je even laten doormeten
Alle reacties Link kopieren
Probeer eerst wat andere lampen, schakel hem daarna in zodat je zeker weet dat hij het doet voordat je de kap er overheen zet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vraag 1; heb je het juiste wattage? Als de lamp veel te sterk is voor de aansluiting is ie meteen weer kapot.

Vraag 2; zijn de stoppen van die badkamer niet op hol geslagen? Heeft de badkamer een aparte groep? Is er meer electriciteit op de badkamer (stopcontact) en functioneert dat wel?

Als het dat niet is, dan ligt het eerder aan de aansluiting/de lamp, dan aan het peertje.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
(Gloei)lampen gaan namelijk zó maar kapot, in de la. Daar hoef je niks aan te doen. Af en toe tegen elkaar stoten is genoeg.
En niet alle lampen maken even goed contact met de fitting.

Of bij het indraaien van de lamp kan een van de twee draden uit de fitting zijn geraakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Doe je peertje even in een andere fitting elders in het huis, dan weet je zeker dat het niet aan het peertje ligt. Die kan ook net kapot zijn waardoor je nu een kapotte lamp met een kapotte lamp vervangt.

In principe heb je geen afwijkende lamp nodig, tenzij je bepaald type spotjes hebt. Maar ook dan geldt: als het past zou het moeten werken.
Even met een spanningszoeker erbij, zo'n schroevendraaier met een lampje die aangaat als er spanning op staat.
Alle reacties Link kopieren
In de badkamer heb je vocht waardoor ea goed geaard moet zijn. misschien maakt het ea kortsluiting.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal.

VelvetVolvo,

Ik zat er al over te denken een spanningszoeker te kopen dus dat is een optie.

Ceylon,

Er zit buiten de douche ook een plafonierre, en een lamp boven de wasbak. Doet het allemaal..

Heb geloof ik een 25 watt peertje geprobeerd dus niet te sterk.

Viva-amber,

Vocht wat je zei zet me aan het denken. Ik moet de ventilatie schoonmaken, er zit behoorlijk stof ect in. Misschien inderdaad dat het te vochtig is geworden en het kortsluiting maakt?

Ik vrees dat ik er dan even iemand naar laten kijken moet..
Alle reacties Link kopieren
Haal wel de stroom eraf wanneer je er zelf naar kijkt. In de badkamer heb je altijd 2 draden blauw, bruin/zwart en groen (aarde). Wanneer er vocht of stof bij zit dan zorgt de aarde dat de lamp niet aan gaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Oeps nee ik zie net dat het 35 watt was wat ik geprobeerd had, halogeen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-03-2019 10:43
Haal wel de stroom eraf wanneer je er zelf naar kijkt. In de badkamer heb je altijd 2 draden blauw, bruin/zwart en groen (aarde). Wanneer er vocht of stof bij zit dan zorgt de aarde dat de lamp niet aan gaat.
Oke dank je. Ik durf dat denk ik zelf niet hoor. Ik zou wel nog graag willen leren zelf een lamp op te hangen, maar iets doen met elektra wat (mogelijk) stuk is gaat me te ver:)
Een spanningszoeker kost een paar euro. Die hou je tegen de draden aan, of het contactpuntje in het midden van de lampfitting, en je ziet gelijk of er stroom op staat of niet. Wel even schakelaar in zowel de aan als uit stand testen.
Alle reacties Link kopieren
RedBaron schreef:
18-03-2019 10:48
Oke dank je. Ik durf dat denk ik zelf niet hoor. Ik zou wel nog graag willen leren zelf een lamp op te hangen, maar iets doen met elektra wat (mogelijk) stuk is gaat me te ver:)
Valt heel erg mee.

Mocht je lamp het niet meer doen door vocht dan zou ik een lamp kopen die ip65 waarde heeft, deze zijn waterdicht.

Anders een ip 44 als de lamp niet te dicht boven de douchecabine hangt.

De juiste waarde verkomt kortsluiting!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven