Hoe oud is/werd jou kleine hondje??

07-04-2019 11:24 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het hebben van een grote hond, die vanaf haar 5e echt al wel gezondheidsproblemen kreeg en op haar oude dag zoveel mankeerde dat het op een gegeven moment niet leuk meer was voor haar en ik haar een maand voordat ze 12 werd heb moeten laten gaan.
Heb ik nu een klein hondje (6 kilo). Zij is super gezond voor zover ik weet, vrolijk en speels, maar ze is dan ook nog maar pas 3 jaar.
Toch spookt mijn vorige hond veel door mijn hoofd, die op haar 5e dus begon met mankeren van dingen.
Ik ben nu bewust gegaan voor een ras dat bekend staat als nog gezond. En ik hoop dat ze dat ook nog heel lang blijft.
Ik lees op internet verschillende verhalen over hoe oud kleine hondjes worden. Maar het meest lees ik gemiddeld 13 jaar. En tussen de 12-15 jaar.
Wat is jullie ervaring met kleine hondjes? Hoe oud zijn ze (geworden)? En op welke leeftijd kwamen de ouderdomskwaaltjes?
Ik weet dat ik hier nog niet teveel mee bezig moet zijn en vooral moet genieten van de jonge jaren van mijn hondje en haar blakende gezondheid.
Maar door het vreselijke getob met mijn vorige hond houdt het me toch bezig.
Dus vertel vooral over je oude hondje(s)!
Alle reacties Link kopieren
Mijn hondje is bijna veertien en loopt mee bij wandelingen van meer dan 10 km, gaat mee zwemmen en speelt nog steeds graag met balletjes. Het is altijd een gezond en slank hondje geweest. Laatst lukte het niet meer om over een dikke boom te klimmen, dat was eigenlijk de eerste keer dat ik merkte dat ze oud werd. Ze is trouwens niet gesteriliseerd en al jaaaaaren niet meer gevaccineerd (antistoffen worden wel gemeten). Het is een ras dat nooit in de mode is geweest, dus geen problemen door maffe fokkers.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Maltezertje is 17 geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had twee beagles, helaas afgelopen jaar een half jaar na elkaar moeten laten gaan.

De ene was 12,5 de andere 14. Altijd in goede gezondheid geweest, maar vooral die oudste was vanaf een jaar of 11 zichtbaar oud en versleten. Die van 12,5 werd accuut ziek, was daarvoor nog heel fit.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een asbakje uit het asiel. Ze was toen 6 maanden. In augustus wordt ze 12 en is tot verleden jaar heel gezond geweest. Begin dit jaar heeft ze 2 keer kort na elkaar een maag/darminfectie gehad en god wat was ze ziek. Ik dacht bij de 2e keer dat ze ter plekke dood zou gaan, zo beroerd was ze. Maar kuurtje van de dierenarts en ze is er weer bovenop. Ik merk verder nog niet veel van ouderdom, ze is nog speels, kan hard rennen, eet nog goed.
In het verleden een boxer gehad bij een officiële fokker vandaan. Ook kerngezonde hond (reu). Na zijn 10e jaar begon die wel wat te sukkelen, heeft een herseninfarct gehad maar geen blijvende schade. Die is 12 jaar en 9 maanden geworden, dat is een behoorlijke leeftijd voor een boxer. Gemiddeld worden die op 8 á 9 jaar geschat.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
07-04-2019 11:33
Mijn hondje is bijna veertien en loopt mee bij wandelingen van meer dan 10 km, gaat mee zwemmen en speelt nog steeds graag met balletjes. Het is altijd een gezond en slank hondje geweest. Laatst lukte het niet meer om over een dikke boom te klimmen, dat was eigenlijk de eerste keer dat ik merkte dat ze oud werd. Ze is trouwens niet gesteriliseerd en al jaaaaaren niet meer gevaccineerd (antistoffen worden wel gemeten). Het is een ras dat nooit in de mode is geweest, dus geen problemen door maffe fokkers.
Oh wat fijn zeg, 14 en nog steeds zo goed meekomen,
Het ras wat ik heb is ook nooit in de mode geweest, dus ook nog geen amper problemen in de fokwereld.
Ik hoop dat je nog lang mag genieten samen met je hondje.
Fijn bericht om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
07-04-2019 11:35
Mijn Maltezertje is 17 geworden.
Wow! Super!
Alle reacties Link kopieren
Tarya83 schreef:
07-04-2019 11:38
Ik had twee beagles, helaas afgelopen jaar een half jaar na elkaar moeten laten gaan.

De ene was 12,5 de andere 14. Altijd in goede gezondheid geweest, maar vooral die oudste was vanaf een jaar of 11 zichtbaar oud en versleten. Die van 12,5 werd accuut ziek, was daarvoor nog heel fit.
Ook dat zijn mooie leeftijden.
Het verschilt natuurlijk net als bij mensen ook. De een wordt 'maar' 60 en de ander fluitend 100.
Sterkte met het verlies.
Alle reacties Link kopieren
bojoti schreef:
07-04-2019 11:39
Wij hebben een asbakje uit het asiel. Ze was toen 6 maanden. In augustus wordt ze 12 en is tot verleden jaar heel gezond geweest. Begin dit jaar heeft ze 2 keer kort na elkaar een maag/darminfectie gehad en god wat was ze ziek. Ik dacht bij de 2e keer dat ze ter plekke dood zou gaan, zo beroerd was ze. Maar kuurtje van de dierenarts en ze is er weer bovenop. Ik merk verder nog niet veel van ouderdom, ze is nog speels, kan hard rennen, eet nog goed.
In het verleden een boxer gehad bij een officiële fokker vandaan. Ook kerngezonde hond (reu). Na zijn 10e jaar begon die wel wat te sukkelen, heeft een herseninfarct gehad maar geen blijvende schade. Die is 12 jaar en 9 maanden geworden, dat is een behoorlijke leeftijd voor een boxer. Gemiddeld worden die op 8 á 9 jaar geschat.
Asbakje haha. Dat is een nieuwe term voor me.
Je boxer is zeker oud geworden voor dat ras.
En bijna dood gaan aan een infectie herken ik van mijn vorige hond. Daar kunnen ze zo ziek van zijn.
Ik hoop dat je nog lang van haar mag genieten.
Ik had een poedeltje, tot aan haar 15de kerngezond en superfit. Daarna merkte je dat ze wat blind en doof werd en later kreeg ze wat artritis. Uiteindelijk is ze bijna 18 geworden zonder grote problemen. Dit hondje woog maar zo’n 4 kilo en is altijd slank geweest.
Ander poedeltje op haar 15de in laten slapen vanwege een aangeboren hartkwaal die helaas teveel klachten gaf.

Ik vind trouwens het niet geven van inentingen best een risico.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is het zo dat kleine hondjes meestal ouder worden dan grote honden. Maar wij hebben twee keer een Groenendaeler gehad en de eerste is 15,5 jaar geworden, de ander 14 jaar en 8 maanden. Je hebt het gewoon niet (altijd) in de hand, groot of klein. Gewoon lekker genieten van je hondje, zonder je zo druk te maken.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
En toch, kun je soms pech hebben. Onze grote, niet populaire, rashond is helaas maar 7 geworden terwijl hij volgens de raskenmerken 12 jaar gemiddeld moest worden. Het dier kreeg een bloedoor niets bijzonders. Daar is hij aan geholpen en doordat hij de kap vervelend vond. Is hij zich 's nachts in alle bochten gaan wringen om die kap af te krijgen. Met als gevolg een volledige maagtorsie en dan is een kerngezond dier binnen een paar uur een dood dier.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
07-04-2019 11:47
Blijkbaar is het zo dat kleine hondjes meestal ouder worden dan grote honden.
Dat klopt: des te groter het ras, des te lager de levensverwachting. En datzelfde geldt voor rashonden versus vuilnisbakken, de laatste groep gaat langer mee. Helaas zeggen dit soort statistieken alleen niets over de individuele hond, waarmee je natuurlijk maar net veel geluk of veel pech kunt hebben.
onze vorige kooikerhondje kruizing is 11 geworden, in laten slapen vanwege kanker in haar eierstokken.

De hond nu is al 9 jaar en echt al wat ouder aan het worden. Wel nog net zo vrolijk. Maar beetje meer mankementjes, vooral erg stinken, scheetjes laten, soms harde poep. Maar ze gaat nog heerlijk pijnvrij door het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kleine hondjes, zijn beide 10 jaar.

Een Maltezer (geen stamboom). Zij is vrij zwak in alle opzichten. Vanaf het begin heeft ze erg gevoelige darmen (soort Crohn). Als ik een week haar kont niet moet wassen is dat lang. Soms moet het wel 2 tot 3 keer per week. Nu gaat het weer best goed, maar dat kan ineens omslaan. Het soort voer maakt niet veel uit. Ze is sneller moe dan mijn andere hond en hijgt veel. Op haar 7e is ze geopereerd aan een gescheurde kruisband. Ze loopt al een paar jaar weer mee, maar het is niet meer als voor de operatie. Volgens de DA heeft ze er nog steeds pijn aan. Het zal altijd een zwakke plek blijven. Ze heeft een zwak gebit en heeft al een paar keer tanden moeten laten trekken. Kluiven deed ze weinig. Vanaf het begin heeft ze verlatingsangst. Dat uit zich in dingen kapot krabben en vroeger ook veel blaffen. Heel wat gebroken nachten gehad door haar. Sinds ze weer in de bench slapen gaat het veel beter. Maar soms gaat het nog wel eens mis.

Een Maltezer/Shih Tzu kruising. Haar halfzus. Zij is tot nu toe gezond. Geboren met een navelbreuk, maar dat is vanzelf overgegaan. Het enige wat ze al een paar keer heeft gehad zijn ontstoken anaalklieren. Voor de rest is ze een erg fit hondje op haar leeftijd. Speels, rent nog graag rondjes. Alleen voor knallen is ze panisch (vuurwerk, jagers, vogelverschrikkers, onweer). Soms gaat ze dan bibberen en hijgen. En ze is eigenzinnig. Zij is nog maar 1 kies kwijt, heeft een sterker gebit. Kluift ook meer. Verder is ze erg sociaal, wil het liefst naar iedereen toe.

Mijn 1e hondje was dezelfde kruising. Hij was geboren met een niet operabele levershunt en is nog net geen jaar geworden.
hondenmens wijzigde dit bericht op 07-04-2019 12:03
2.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2019 11:56
Dat klopt: des te groter het ras, des te lager de levensverwachting. En datzelfde geldt voor rashonden versus vuilnisbakken, de laatste groep gaat langer mee. Helaas zeggen dit soort statistieken alleen niets over de individuele hond, waarmee je natuurlijk maar net veel geluk of veel pech kunt hebben.
Precies dit.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2019 11:56
Dat klopt: des te groter het ras, des te lager de levensverwachting. En datzelfde geldt voor rashonden versus vuilnisbakken, de laatste groep gaat langer mee. Helaas zeggen dit soort statistieken alleen niets over de individuele hond, waarmee je natuurlijk maar net veel geluk of veel pech kunt hebben.
Onze honden vielen inderdaad buiten de statistieken. Een grote rashond, dubbelop buiten de statistieken gevallen misschien zelfs. En gelukkig maar, we hebben heel lang van ze kunnen genieten.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Wij hadden een jack russel
Is 13.5 geworden. Altijd kerngezond
Wel wat tanden kwijt wrs doordat we warm water op de brokken deden
Met 13.5 een hartstilstand
Onze huidige jr is 5 jaar nu
Mijn eerste hond (uit mijn jeugd) was een rasloze hond, ik heb hem 14 jaar gehad en hij wás al volwassen toen ik hem kreeg.

De tweede hond was een Cavalier King Charles Spaniel, een schat van een hond, maar helaas van een zeer ongezond ras, hetgeen ik niet wist toen ik hem overnam. Hij heeft zijn 10e verjaardag niet mogen meemaken. De laatste jaren als hartpatient geleefd.

De derde hond (huidige) hond is weer een rasloos exemplaar van een kilo of zeven. Ook een herplaatser. Oorspronkelijk uit Spanje. Daar ben ik absoluut een voorstander van, maar hij was al een paar jaar in NL toen ik hem overnam. Volgens de papieren moet hij in augustus 9 jaar worden. Helaas zijn er nu klachten die er wel eens op zouden kunnen duiden dat hij veel ouder is..... Daar heb ik nu al verdriet van. .... :'(
Alle reacties Link kopieren
Onze westie is 16.5 jaar oud geworden. Vanaf 13 wat seniorenproblemen zoals doofheid en stijf. Vanaf 15 werd hij echt oud toen werd hij ook blind. En langzaam ook dementerend. Vond de laatste +/- 2 jaar lastig. Je merkt de aftakeling maar wanneer is het genoeg...uiteindelijk met 16.5 laten inslapen toen ging het echt niet meer.
14, bijna 14 en bijna 18.
Alle reacties Link kopieren
2 maanden geleden onze Jack Russel in moeten laten slapen. Net geen 14 geworden. Heeft een paar jaar maag-darmproblemen gehad maar na overstap op speciale brokken ging dat goed. Hij kreeg last van longproblemen en na van alles geprobeerd te hebben was de enige optie nog in laten slapen helaas.....

Nu sinds een week een beagle pup en ik hoop dat hij een flink aantal jaren meekab
Alle reacties Link kopieren
Ik vond op zich de aftakeling niet erg bij onze boxer, maar wanneer beslis je wanneer het tijd is. Dat vonden wij verdomd moeilijk.
Eten werd minder maar ach ouderdom. Doof was die ook al maar ach ook ouderdom. We hebben eigenlijk besloten toen hij niet meer zelf uit zijn mand kon komen, we moesten hem een 'kontje' geven om op de staan. De dierenarts zei nog, je bent echt niet te vroeg gekomen hiervoor. Maar sjezus wat moeilijk en wat een verdriet hebben we gehad. Onze grote lieve bullebak :heart:
Niemand is onmisbaar
Het hondje van mijn schoonouders zaliger heeft ooit in de lokale krant gestaan.
Dat was de oudste hond (in Belgie) en hij was 26j. Wel bijna blind maar nog heel actief!
Op een dag werd hij overreden............mss was hij anders 27-28j geworden.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger hadden mijn ouder altijd Boxers, en de oudste daarvan is 14 geworden. De teckel werd 9.
Ik zelf hebt tot nu toe ; een bernardiner, die 10 is geworden. Een labrador die bijna 13 is geworden. De rest leeft nog; Labrador nu 7, tekkel nu 9, eivuilnisbak middelgroot nu 8...... En ik hoop dat ze nog heel oud worden.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven