Buurman doet lastig over klimop

26-06-2019 17:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Sinds 9 maanden ben ik verhuist naar een appartement op het gelijkvloers. Ik heb ook een klein tuintje.
Naast mij zijn ze verbouwingen aan het doen en die verbouwingen zijn al een hele tijd bezig, al van voor ik er woon.
Zij hebben een koer en tussen mijn tuin en hun koer staat een hoge muur. Beide muren die mijn tuin afsluiten zijn beplant met klimop.

Nu laat ik de tuin 2x per jaar snoeien en tussendoor hou ik het bij met de snoeischaar dat het niet over de muur kruipt.
Nu is de buurman ongeveer een maand geleden eens komen aanbellen om het over de klimop te hebben. Zij hebben een paar lagen bakstenen bijgemetseld op de muur (voor zover ik weet moeten ze hier zelfs toestemming voor vragen aan mij of ik hier mee akkoord ga maar dat is dus niet gebeurd) en hij klaagde over het feit dat de klimop die bakstenen wat aantast. Hij zei dat het zowat die stenen 'opeet'.
Hij heeft het over een soort van schimmel die precies op de bakstenen plakt, geloof ik.
Nu ja, het was voorzien dat het ging gesnoeid worden binnenkort en heb hem dat toen ook gezegd dat er binnen 2 weken iemand langskwam om de tuin te snoeien.

Een week nadat hij was langsgekomen belde hij terug aan. Tegen dat ik de deur opendeed, was hij al terug weg. Zie ik hem even later toen ik de keuken ingelopen was bezig met een schop aan mijn kant. Hij was half over de muur heen geklauterd en was daar de boel naar beneden aan het trekken met een schop, met als gevolg dat ik nu precies grote gaten heb. Het ziet er echt niet uit en dat duurt een hele tijd tegen dat dit teruggegroeid is.
Dus ik ga naar buiten en vraag hem waarmee we bezig zijn. Zegt hij me op een agressieve manier dat het hem irriteert en dit en dat.
Ten eerste, er groeide helemaal niets van klimop over aan zijn kant en ten tweede ik had hem de week ervoor nog maar gezegd dat het voorzien is dat er iemand langskwam om de tuin volledig te snoeien.
Ik besloot hem dan ook maar te zeggen wat er op mijn lever ligt aangezien zijn toch wel agressieve houding t.o.v. mij, nl. dat zij sinds een jaar verbouwingen doen en dit ook op iedere zondag/feestdag en dit al van 7 uur vroeg 's morgens en dat wij daar ook niet over memmen. Ik geloof zelfs dat het verboden is om dit te doen (hier in België althans).
Verdraagzaam zijn noemen ze dat, je zou er anders een voorbeeld aan kunnen nemen heb ik hem gezegd en ben dan maar terug naar binnen gegaan.

Ondertussen is het gesnoeid geweest 2 weken geleden en zag dat hij van de week alweer aan mijn deur stond. Was niet veel thuis geweest en met het mooie weer groeit het klimop dus vlug en zag dat hij terug net niet tot boven stond.
Ik heb zelfs niet opengedaan, heb eigenlijk echt geen zin om terug in discussie te gaan, om opnieuw hetzelfde te moeten horen dat ik beter de volledige klimop uitdoe bla bla bla.
Zij zelf gaan niet wonen in het appartement, maar verbouwen het om dan te verhuren. Al die drama terwijl ze nog geen huurders hebben en ze nog bezig zijn met de verbouwingen, alstublieft zeg.
Ik kan helaas niets doen aan zijn muren en dat het de stenen aantast volgens dat hij beweert. Ik heb ook helemaal geen zin om die klimop eruit te doen, want is een lelijke muur en al helemaal niet om meneer zijn zin te geven.

Hoe moeten we hier nu in godsnaam aan uit geraken? Een wijkagent gaat hier toch ook niet speciaal voor komen kijken?
anoniem_295781 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 17:48
0.25% gewijzigd
Wat is een koer?

En schakel buurtbemiddeling in als dat in jouw gemeente zit.
Kroe-koer-kroe-koer!
Een koer is een tuin. Mag ik vragen wat voor klimop het is? Ik zoek er nog eentje die snel groeit.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-06-2019 17:36
Wat is een koer?

En schakel buurtbemiddeling in als dat in jouw gemeente zit.
Een koer is een soort van platform. Haha wist zelfs niet dat dat vlaams was :-)
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-06-2019 17:36
Wat is een koer?
Een cour is een binnenplaats.
Klimop is echt rommel. Ik kan het bijna niet onder controle houden, en het tast echt wel je muren aan. Het spul is zelfs zo sterk dat het maar een klein kiertje nodig heeft om zelfs in je huis te komen. Hier is het al een keer weg gehaald door een profssional, maar kennelijk had hij een takje laten zitten want het was zo weer terug. Nu heb ik het een tijdje laten versloffen, en er zijn helaas verschillende planten om zeep geholpen door de Klimop.
Kortom, zit wel wat in, wat hij zegt.
Alle reacties Link kopieren
Klimop groeit razendsnel en kan idd muren aantasten. Zorg dat het ruim onder de rand blijft en niet in zijn tuin -of koer- kan groeien. Doe jij netjes je deel, en heeft hij geen grond om te klagen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gek. Als hij half op jouw erf hangt en jouw eigendommen vernielt komt er in België vast wel een agent langs. In NL is het zo dat als een scheidingsmuur volledig op jouw erf staat, de buur aan de andere kant er niet eens een nagel in mag slaan om een vogelhuisje op te hangen zonder jouw toestemming. Laat staan erop verder metselen. De meeste buren zijn niet dol op klimop maar met normale mensen valt te praten over alternatieven of snoeischema’s.

Ik zou uitzoeken hoe dat in elkaar zit in jouw situatie (qua eigendomsrechten) en op mijn strepen gaan staan. Dit zijn van die gekken die toch altijd iets vinden om over te gaan rellen. Kun je beter gelijk even heel duidelijk maken dat jij bepaalt wat jij in jouw tuin zet. Bespaart je op de lange termijn veel frustraties en gedoe als hij nu ervaart dat je volledig gewapend op het strijdtoneel verschijnt. Mensen die dit soort acties bij wijze van kennismaking al doen hebben te weinig basisfatsoen of besef van normale omgangsvormen om met een goed gesprek tot een compromis te komen. Daar zijn ze niet toe in staat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je hebt veel soorten klimop. Ze zijn niet allemaal slecht voor muren.
Dus ik zou eerst nagaan welke soort je hebt, TO.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
26-06-2019 17:41
Klimop is echt rommel. Ik kan het bijna niet onder controle houden, en het tast echt wel je muren aan. Het spul is zelfs zo sterk dat het maar een klein kiertje nodig heeft om zelfs in je huis te komen. Hier is het al een keer weg gehaald door een profssional, maar kennelijk had hij een takje laten zitten want het was zo weer terug. Nu heb ik het een tijdje laten versloffen, en er zijn helaas verschillende planten om zeep geholpen door de Klimop.
Kortom, zit wel wat in, wat hij zegt.
Ja dat snap ik ook wel, maar ik heb er niet voor gekozen om die klimop te planten. De vorige eigenaar had geen last van buren, want dat appartement heeft jaren leeggestaan, dus kon hij de klimop een beetje laten begaan. Ik heb momenteel geen zin om daar kosten aan te doen, heb wel andere prioriteiten nu als alleenstaande.
Een klimop tast de stenen niet aan. Dat is een broodje aap. Wilde wingerd kon vroeger wel de voegen aantasten maar tegenwoordig is het cement te hard om dat te doen.

Bijzonder dat jouw buurman jouw eigendom vernielt. Daar zou je wat mee moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wat een koer is...

On topic: als ik een van de buren zou betrappen in mijn tuin terwijl hij/zij mijn planten te lijf gaat zou ik fijntjes laten weten de politie te bellen als ik hem/haar nog eens in mijn tuin betrap.

Verder zou ik de keus geven: schade vergoeden, zo niet dan volgt aangifte van huisvredebreuk (“Hij die een woning, besloten lokaal of erf, dat bij een ander in gebruik is, wederrechtelijk binnendringt of weigert te verlaten.”
Wat voor klimop is het?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
26-06-2019 17:45
Een klimop tast de stenen niet aan. Dat is een broodje aap. Wilde wingerd kon vroeger wel de voegen aantasten maar tegenwoordig is het cement te hard om dat te doen.

Bijzonder dat jouw buurman jouw eigendom vernielt. Daar zou je wat mee moeten doen.
Dit ook ja. Stel je voor dat hij zijn kant van de muur zwart verft en jij dat niets vindt omdat het de ‘warmte zal vasthouden’. Dan ga je toch ook niet ‘preventief’ een emmer witte verf over de muur gooien? Dadelijk loert die gek naar een rozenstruikje en besluit dat ding ook te slopen omdat hij mogelijk een lief kan ontmoeten in de toekomst met hooikoorts.
Nee heb je, ja kun je krijgen
MinkeDeWit schreef:
26-06-2019 17:41
Klimop is echt rommel. Ik kan het bijna niet onder controle houden, en het tast echt wel je muren aan. Het spul is zelfs zo sterk dat het maar een klein kiertje nodig heeft om zelfs in je huis te komen. Hier is het al een keer weg gehaald door een profssional, maar kennelijk had hij een takje laten zitten want het was zo weer terug. Nu heb ik het een tijdje laten versloffen, en er zijn helaas verschillende planten om zeep geholpen door de Klimop.
Kortom, zit wel wat in, wat hij zegt.
Kokend water (paar keer met de waterkoker) erbij gieten dan gaat hij geheid dood ;)

TO, die muur waar die klimop tegen aan groeit is van jullie beiden toch? Dan heeft hij over jou kant toch niks te zeggen? Mits je de klimop bijhoudt natuurlijk maar dat zeg je te doen. Dan snap ik niet waar hij over zeurt. En hij mag echt niet zomaar ongevraagd de klimop bij jou in de tuin van de muur trekken !
Alle reacties Link kopieren
Sowieso de volgende keer foto's maken als hij weer over jouw muur hangt en bezig is. Heb je bewijs voor eventuele aangiftes.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
26-06-2019 17:45
Een klimop tast de stenen niet aan. Dat is een broodje aap. Wilde wingerd kon vroeger wel de voegen aantasten maar tegenwoordig is het cement te hard om dat te doen.

Bijzonder dat jouw buurman jouw eigendom vernielt. Daar zou je wat mee moeten doen.
Echt wel! Onze buren hebben jaren terug Hedera geplant en dat was op een gegeven moment tegen onze garagemuur aangegroeid. Het was er nauwelijks af te krijgen en op verschillende plekken moest er (bij)gevoegd worden.
Het is echt troep.
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
26-06-2019 17:45
Ik heb geen idee wat een koer is...

On topic: als ik een van de buren zou betrappen in mijn tuin terwijl hij/zij mijn planten te lijf gaat zou ik fijntjes laten weten de politie te bellen als ik hem/haar nog eens in mijn tuin betrap.

Verder zou ik de keus geven: schade vergoeden, zo niet dan volgt aangifte van huisvredebreuk (“Hij die een woning, besloten lokaal of erf, dat bij een ander in gebruik is, wederrechtelijk binnendringt of weigert te verlaten.”
Ja, ik was ook nogal geschrokken toen ik hem met een schop de klimop ten lijve zag gaan. Ik wilde niet beginnen dreigen aangezien hij al agressief overkwam verbaal en had daar eigenlijk niet direct aan gedacht ook om de politie toen op te bellen, maar aangezien het vroeg of laat zal escaleren, zal ik niet anders kunnen. En het feit dat hij de wijkagent niet contacteert is omdat hij goed genoeg weet dat hij zijn gelijk niet zal krijgen.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland hebben we speciaal iemand voor dit soort zaken: meester Frank Visser, de rijdende rechter!
Zoek hem eens op, misschien wil hij ook wel een keertje afzakken naar Vlaanderen.
girasole3 schreef:
26-06-2019 17:56
Echt wel! Onze buren hebben jaren terug Hedera geplant en dat was op een gegeven moment tegen onze garagemuur aangegroeid. Het was er nauwelijks af te krijgen en op verschillende plekken moest er (bij)gevoegd worden.
Het is echt troep.
Dat is niet wat ik bedoel met het broodje aap verhaal. Verwijderen is ook wat anders. Een klimop kan je niet zomaar van de muur trekken.

https://www.centraalbeheer.nl/magazine/ ... -voor-muur
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
26-06-2019 17:45
Wat voor klimop is het?
Ik zou het echt niet weten, ken daar eigenlijk niks van. Vorige eigenaar zal het wel weten welke het is.
Alle reacties Link kopieren
Toch zeker contact opnemen met de wijkagent en als je het nog een keer ziet gebeuren dan filmen.
patatje_ schreef:
26-06-2019 17:41
Een koer is een soort van platform. Haha wist zelfs niet dat dat vlaams was :-)

Geen tips maar ik vind je geschreven tekst niet te begrijpen. Wat een rare zinnen maken Belgen
Alle reacties Link kopieren
De wet is duidelijk. Een buurman mag overhangende takken of klimplanten doe in zijn tuin komen afknippen. Natuurlijk moet hij dit eerst aangegeven.

Hij mag nooit jouw tuin betreden om daar te gaan knippen. Zeker niet zonder jouw toestemming of aanwezigheid.

Verder kan klimop echt heel hard groeien en wel degelijk muren aantasten. Zelfs bij het weghalen blijven er stukken takjes (opgedroogd) tegen de stenen kleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven