Kosten vaste airco in huis?

25-07-2019 12:56 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor dit jaar is het natuurlijk niet meer haalbaar maar we denken er over om toch maar vaste airco aan te laten leggen in huis.
Waar hebben jullie dit laten doen en hoeveel heb je betaald? Ik zie zo veel aanbieders dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Binnenunits, buitenunits... wat zijn de voor en nadelen?
Ik lees ook even mee. Op dit moment overwegen wij een portable airco maar daar zitten ook veel nadelen aan dus ik twijfel
Alle reacties Link kopieren
ABC Airconditioning in Lith (gevonden via FB), 2 single split Mitsubishi units 2,5 kw incl. installatie voor 3.200 euro, ongevraagd prijs van vorig jaar gekregen. Ik had 3 offertes maar het meeste vertrouwen in hem en dat is gelukkig uitgekomen. Zeer netjes ingebouwd, alles helemaal afgedekt, zelfs gestofzuigd en alles spullen weer op zijn plaats gezet. Dit alles met eigen materiaal, eigen stofzuiger etc. geen extra verborgen kosten die 1 andere wel in zijn offerte meldde. Hij heeft ze door het schuine dak doorgevoerd, (2 kanten open moeten maken) zodat je bijna niets ziet binnen. Ook buiten perfect afgewerkt, b.v. buitenunit op plat dak stukje van de grond afgehangen voor als je ooit het dak moet vervangen. Ik heb daar niets extra's voor hoeven betalen, doet hij normaal wel en dat begrijp ik gezien de uren die ze bezig zijn geweest. Zijn met 2 man van 08.30 uur tot 17.30 uur bezig geweest. Zelden zo'n net vakwerk gezien. De prijs is echt heel merkafhankelijk, LG is b.v. een stuk goedkoper. Hij was niet de goedkoopste en ook niet de duurste.
angelica1408 wijzigde dit bericht op 25-07-2019 13:07
Reden: typfout
0.90% gewijzigd
Wij hebben een airco met buitenunit in de woonkamer, keuken en slaapkamers.
Die hebben we meteen laten installeren toen we dit huis aan het bouwen waren.
Ik denk dat we er ongeveer een €3000 voor betaald hebben, maar dat weet ik niet 100% zeker omdat we sowieso aan het bouwen waren.
Verder hebben we ook zonnepanelen en die voorzien de stroom voor oa de airco.
Zonder zonnepanelen is het vrij duur want het verbruikt nogal heel veel.
Maar hier is het dan wel een heerlijk 21 graden binnen! :yes:

We wilde goede airco omdat we heel veel grote ramen hebben in de keuken en de woonkamer en anders is het hier zowat een serre.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu sinds 5 jaar 2 units van Mitsubishi, €2000 per stuk. We zijn er ontzettend blij mee. Ik weet alleen niet meer wie ze geïnstalleerd heeft.
Buiten hebben we een plat dakje waar de buitenunits op staan, mooi uit het zicht. Ze zijn wel vrij groot, dus daar zou ik wel rekening mee houden, bij veel huizen ziet het er misschien heel lelijk uit van buiten.
De airco's zijn van Mitsubishi, ze koelen in de zomer, maar kunnen ook verwarmen in de winter en filteren de ruimte het hele jaar door en houden ook de luchtvochtigheid heel goed op peil. Het is dus meer dan alleen maar een airco voor bloedhete dagen.
En hoewel ze vrij zuinig zijn gebruiken ze natuurlijk nogal wat energie, hou daar rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
25-07-2019 13:11

We wilde goede airco omdat we heel veel grote ramen hebben in de keuken en de woonkamer en anders is het hier zowat een serre.
Wij hebben ze alleen in de slaapkamers. We hebben ook veel grote ramen beneden en nog op het zuiden ook, maar daar hebben we leilindes voor geplant. Veel goedkoper en milieuvriendelijker.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het in totaal 2900 euro (materiaal en installatie). Daarbij zitten ook Wifi units (of hoe die dingen ook heten) zodat we via de mobiel de airco kunnen bedienen. Handig om hem alvast aan te zetten als we onderweg naar huis zijn. Van mij hoefde dat niet perse, was toch zo'n 200 euro extra maar mijn vriend wilde dat graag.

Onze airco is van het merk Carrier en we hebben 2 units hangen, boven en beneden en natuurlijk de buitenunit.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
25-07-2019 13:15
De airco's zijn van Mitsubishi, ze koelen in de zomer, maar kunnen ook verwarmen in de winter en filteren de ruimte het hele jaar door en houden ook de luchtvochtigheid heel goed op peil. Het is dus meer dan alleen maar een airco voor bloedhete dagen.
En hoewel ze vrij zuinig zijn gebruiken ze natuurlijk nogal wat energie, hou daar rekening mee.
En dit inderdaad. Die airco's doen zoveel meer dan koelen!
Dat heeft mij uiteindelijk ook over de streep getrokken. Gas gaat alleen maar duurder worden en verwarmen met de airco is dus een stuk goedkoper.
Pivot! PIVOT!!!
pamelacourson schreef:
25-07-2019 13:16
Wij hebben ze alleen in de slaapkamers. We hebben ook veel grote ramen beneden en nog op het zuiden ook, maar daar hebben we leilindes voor geplant. Veel goedkoper en milieuvriendelijker.

Ja, wij hebben alleen al in de keuken 5 meter aan ramen van boven tot beneden op het zuid-oosten.
Dat is zonder airco niet te doen, dat warmt heel snel op.
En we hebben een groot open zicht, dus ik wil er liefst niks voor.
KitKeller schreef:
25-07-2019 13:18
En dit inderdaad. Die airco's doen zoveel meer dan koelen!
Dat heeft mij uiteindelijk ook over de streep getrokken. Gas gaat alleen maar duurder worden en verwarmen met de airco is dus een stuk goedkoper.

Ik vind ze ook vooral heel snel warmen in de winter.
We gebruiken ze niet als hoofdverwarming in de winter, maar ook dan zijn ze ideaal om een ruimte snel te verwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gehoord dat je voor een buitenunit een vergunning moet aanvragen. Klopt dit en is deze lastig te verkrijgen?
Alle reacties Link kopieren
Onze buitenunit staat op het balkon, dan hoef je geen vergunning te hebben. Als je hem aan de gevel hangt volgens mij wel (wij zouden toestemming moeten vragen aan de VvE)
Pivot! PIVOT!!!
Mitsubishi airco
Hangt bij ons in trapgat en door heen en weer bewegen koelt het zowel boven als beneden. Unit staat op het dak. 6 meter glas hier dus airco niet overbodig. Kosten ongeveer 2400 euro.
Vreet wel energie waren dit jaar ongeveer 200 euro meer kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wij verwarmen de bovenverdieping er inderdaad ook mee in de winter (is meestal niet nodig, alleen als de kinderen op hun kamer zitten om huiswerk te maken), we hebben niet eens meer CV daar. Het verwarmt heel snel.
Ik ben ook benieuwd of de aansluiting verzwaard moet worden. Ik heb nu een 1x25 aansluiting en ik hoor hier en daar dat je een zwaardere aansluiting moet hebben. Aan het verzwaren daarvan zitten natuurlijk ook weer kosten (kleine 300 euro).

Iemand een plat dak, jaren 30 huis en split airco die weet hoe zwaar zo'n airco moet zijn en of de aansluiting verzwaard moest worden?
Alle reacties Link kopieren
Elize85 schreef:
25-07-2019 13:31
Mitsubishi airco
Hangt bij ons in trapgat en door heen en weer bewegen koelt het zowel boven als beneden. Unit staat op het dak. 6 meter glas hier dus airco niet overbodig. Kosten ongeveer 2400 euro.
Vreet wel energie waren dit jaar ongeveer 200 euro meer kwijt.
Wij ook een Mitsubishi 5kW in het trapgat. Ook zonnepanelen. Die lagen al op het dak toen we huis kochten.
Airco hebben we in mei doir VG Techniek Wychen laten installeren. Kosten incl materiaal en werkuren krap 1800 euro.
Buiten unit staat meteen achter binnen unit op plat dak. Wat het duur maakt, is mij verteld, als je leidingwerk aan moet laten leggen als de units ver uit elkaar liggen.
Wij zijn erg blij met onze aankoop!
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Stelregel is, vertelde aircoman: 2.5kW op de slaapkamer. Moet je wel deur sluiten.
3.5kW kan in een gang/ trapgat hangen die koelt dan bovenverdieping redelijk goed.
5kW in trapgat koelt bovenverdieping en zolder en beneden voel je het.
En dat klopt merken wij :-D
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Toshiba met de buitenunit op de garage en de binnenunit in onze slaapkamer. 2500 euro
"Boring conversation anyway"
Zijn er ook mensen met een tussenwoning die er een hebben ?
Ons huis heeft een schuin dak en achterkant van muur to muur raam vraag me af waar de units bij jullie binnen hangen en buiten uiteraard .
Yildizlar schreef:
25-07-2019 13:54
Zijn er ook mensen met een tussenwoning die er een hebben ?
Ons huis heeft een schuin dak en achterkant van muur to muur raam vraag me af waar de units bij jullie binnen hangen en buiten uiteraard .

Nee, wij wonen vrijstaand.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een LG Dual Inverter. Is ook gekoppeld aan een app op je telefoon zodat je hem ook op afstand kan aan/uitzetten.
Een unit/blazer op de overloop, die pakt (afhankelijk welke slaapkamerdeuren je openzet) nagenoeg de hele bovenverdieping.
En unit/blazer op onze eigen slaapkamer.
Op het dak staat dan ergens de motor. Die hoor ik licht zoemen, maar dat staat in geen verhouding tot het gemak ik er nu van heb.
Vorig jaar laten aanleggen en volgens mij heeft het iets van 3000-3500 gekost.
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
25-07-2019 13:54
Zijn er ook mensen met een tussenwoning die er een hebben ?
Ons huis heeft een schuin dak en achterkant van muur to muur raam vraag me af waar de units bij jullie binnen hangen en buiten uiteraard .
Wij hebben een hoekwoning.
Zoals gezegd staat onze buitenunit op het balkon. De binnenunits hangen beide aan dezelfde kant als het balkon haaks op de gevel (dus op de zijwand, in de hoek tegen de gevel).
Pivot! PIVOT!!!
Je hebt Mitsubishi Heavy én Mitsubishi Electric. De laatste is duurder en hoort tot de hoogste kwaliteitscategorie; samen met Panasonic en Daikin.
Daarna komen heavy, Samsung, LG, Hitachi, Toshiba als b merk.
Daarna Chinese merken en zo.
Verder valt en staat alles met de kwaliteit van de installateur.
Die maakt het verschil. Je kunt een topkwaliteit airco kiezen, als het een slechte installateur is, brengt ie alles om zeep.

Nb. Ik heb Daikin en Panasonic. Daikin installatie is stokoud maar nooit iets aan gehad, Panasonic is van 2007, ook nooit storing gehad.
De reden voor de keuze was het specifieke model dat alleen Daikin destijds had, maar nu heeft Panasonic dat ook.
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 25-07-2019 14:34
Reden: Merk toegevoegd.
22.77% gewijzigd
En wat betalen jullie dan jaarlijks ongeveer aan stroom voor de airco?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven