Welk materiaal bank is het beste schoon te maken?

31-07-2019 16:36 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
We moeten écht een andere bank, maar hebben jonge kinderen. Welk materaal is het handigst?
Het gemakkelijkste schoon te houden is kunstleer, dat is een kwestie van een sopdoek en hij is weer nieuw, maar ik weet niet of je daar op zit te wachten. Moet wel erbij melden dat er banken zijn van kunstleer in de duurdere sector en die zijn wel mooi te noemen en gaan heel lang mee.

Leer is ook goed schoon te houden, maar het is niet helemaal te voorkomen dat er vlekken op komen die er niet meer uitgaan. Het ligt eraan hoe jouw kinderen zijn, dat weet je zelf het beste.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben deze bank:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S29129253/
(Nockeby van Ikea)

De kussenhoezen zijn makkelijk ervanaf te halen en goed te wassen in de machine.
Daarna ziet de bank er weer fris en als nieuw uit.
Ook in donkerdere kleuren beschikbaar als je het toch niet vertrouwd met kinderen.
Leer of kunstleer.
Echt leer heeft mijn voorkeur omdat het vaak veel betere kwaliteit is dan kunstleer.
Stof of suède moet je met kinderen echt vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Kunstleer.

Of een Grand foulard over de bank doen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook jonge kinderen (1 en 2) en hebben een bank genomen met in ons achterhoofd dat we over een jaar of 10 weer een nieuwe bank nodig hebben.

Daar zijn we blij mee, want nu hoeven we niet zo op de kinderen te zitten om de bank te sparen. Niet dat we hem bewust laten afraggen, maar ik hoef niet in paniek te raken dat er iemand overheen spuugt/ op gaat zitten die net is ingesmeerd met zonnebrand/ op een magische manier chocopasta aan zijn kont heeft gesmeerd en daarna op de bank is gaan zitten (om maar wat voorbeelden te geven van onvoorziene omstandigheden). Een kleed eroverheen blijft hier niet goed liggen...

Die duurdere bank komt later wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een mix van microvezel en leer, weet niet meer hoe het heet maar is van Bommel meubelen, ziet er na twee jaar nog goed uit.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
31-07-2019 16:50
Wij hebben ook jonge kinderen (1 en 2) en hebben een bank genomen met in ons achterhoofd dat we over een jaar of 10 weer een nieuwe bank nodig hebben.

Daar zijn we blij mee, want nu hoeven we niet zo op de kinderen te zitten om de bank te sparen. Niet dat we hem bewust laten afraggen, maar ik hoef niet in paniek te raken dat er iemand overheen spuugt/ op gaat zitten die net is ingesmeerd met zonnebrand/ op een magische manier chocopasta aan zijn kont heeft gesmeerd en daarna op de bank is gaan zitten (om maar wat voorbeelden te geven van onvoorziene omstandigheden). Een kleed eroverheen blijft hier niet goed liggen...

Die duurdere bank komt later wel.
Ja dit idee heb ik ook, wil nu geen dure. Maar wel één die zo goed mogelijk schoon te maken is.

Bedankt voor alle reacties!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een Ikea-bank met wasbare hoezen. Ideaal! Ook fijn is dat de hoezen van de standaard-types ook altijd bij te kopen zijn, mocht er een na een wasbeurt helemaal niet meer te fatsoeneren zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze (donkere pootjes), die was niet zo duur.
Hoezen kunnen er af. Voor de knopen heb je wel een haaknaald nodig, maar dat is zo gedaan.

Afbeelding
tickel wijzigde dit bericht op 31-07-2019 17:27
27.16% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
31-07-2019 17:22
Ik heb deze (andere kleur), die was niet zo duur.
Hoezen kunnen er af. Voor de knopen heb je wel een haaknaald nodig, maar dat is zo gedaan.

Afbeelding
Leuke bank! :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Doet deze het wel?

Afbeelding
tickel wijzigde dit bericht op 31-07-2019 17:28
66.59% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Nah, ik zie geen plaatjes meer. Tis de Zinc 4 zitter
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
31-07-2019 16:50
Wij hebben ook jonge kinderen (1 en 2) en hebben een bank genomen met in ons achterhoofd dat we over een jaar of 10 weer een nieuwe bank nodig hebben.

Daar zijn we blij mee, want nu hoeven we niet zo op de kinderen te zitten om de bank te sparen. Niet dat we hem bewust laten afraggen, maar ik hoef niet in paniek te raken dat er iemand overheen spuugt/ op gaat zitten die net is ingesmeerd met zonnebrand/ op een magische manier chocopasta aan zijn kont heeft gesmeerd en daarna op de bank is gaan zitten (om maar wat voorbeelden te geven van onvoorziene omstandigheden). Een kleed eroverheen blijft hier niet goed liggen...

Die duurdere bank komt later wel.
Nou dit hebben wij ook in principe. Geen dure bank. Maar ik vind het toch een goor idee dat mijn stoffen bank al menig kots of plasvlek heeft opgelopen. Ben met reinigers aan de slag gegaan maar voor mijn gevoel krijg je het er ondanks dat toch echt niet helemaal uit. Er blijven soms ook vlekken achter, al dan niet van de reiniger (laten we het hopen..)
Dan is 10 jaar met een vieze bank doen ook al langer dan ik zou willen. Dus als ik een nieuwe koop zou ik hem ook wel makkelijker afneembaar willen of minstens met hoezen die makkelijk wasbaar zijn (maar de vulling dan..)
Jammer alleen dat dat meestal niet overeenkomt met mijn smaak.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 jonge kinderen en een (dure) stoffen bank. Eten/drinken mogen ze niet op de bank (uitgezonderd doosje rozijntjes oid) en de zithoek is bij ons gescheiden van de keuken, in 4 jaar tijd is er nog nooit iets in geknoeid wat er niet uit kon.

Wijzelf eten ook altijd aan de eettafel. Savonds uiteraard wel wat lekkers voor de tv op de bank. En ook heus wel eens wat geknoeid, maar ik heb t idee dat bij die betere kwaliteit stoffen de vlekken er veeeel beter uitgaan dan bij een goedkope stof. Altijd alles er nog uit kunnen krijgen met een goede vlekkenreiniger en de bank is nog als nieuw.

We hebben hier ook wel getwijfeld hoor tussen leer en stof vanwege de kinderen, maar vinden leer gewoon echt niet mooi en hebben dus de gok genomen. En nu een paar jaar later nog steeds erg blij! Hebben er zelfs een wit vloerkleed bij gekocht en ook dat gaat goed :)
Wij hebben gewoon ene stoffen bank die we hebben laten behandelen. Prima schoon te houden. Wij hebben een peuter rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
31-07-2019 17:22
Ik heb deze (donkere pootjes), die was niet zo duur.
Hoezen kunnen er af. Voor de knopen heb je wel een haaknaald nodig, maar dat is zo gedaan.

Afbeelding
Mooi, waar heb je die vandaan/welk merk is het?
Gewoon bank laten behandelen tegen vlekken.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
31-07-2019 17:30
Mooi, waar heb je die vandaan/welk merk is het?
DFS, model Zinc

https://www.dfs-banken.nl/zinc/zcc24aznc
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gewoon een dure leren bank.(5000 euro) Gaat prima met jonge kinderen ziet er nog als nieuw uit.

2x een bank kopen vind ik zonde geld.
studiemiepmiep schreef:
31-07-2019 17:32
Wij hebben gewoon een dure leren bank.(5000 euro) Gaat prima met jonge kinderen ziet er nog als nieuw uit.

2x een bank kopen vind ik zonde geld.
Voor 5000 euro kan TO wel 3/4/5 banken kopen.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
31-07-2019 17:28
Nou dit hebben wij ook in principe. Geen dure bank. Maar ik vind het toch een goor idee dat mijn stoffen bank al menig kots of plasvlek heeft opgelopen. Ben met reinigers aan de slag gegaan maar voor mijn gevoel krijg je het er ondanks dat toch echt niet helemaal uit. Er blijven soms ook vlekken achter, al dan niet van de reiniger (laten we het hopen..)
Dan is 10 jaar met een vieze bank doen ook al langer dan ik zou willen. Dus als ik een nieuwe koop zou ik hem ook wel makkelijker afneembaar willen of minstens met hoezen die makkelijk wasbaar zijn (maar de vulling dan..)
Jammer alleen dat dat meestal niet overeenkomt met mijn smaak.
Ik had nog niet aan potentiële plasvlekken gedacht o_o

Nou ja, laten we dan voor maximaal 10 jaar gaan en hopen dat we eerder naar een andere bank kunnen overstappen.
Wij hebben trouwens ook stof, vind leer niet mooi, dus dat was al geen optie.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
31-07-2019 16:46
Leer of kunstleer.
Echt leer heeft mijn voorkeur omdat het vaak veel betere kwaliteit is dan kunstleer.
Stof of suède moet je met kinderen echt vermijden.
Echt leer idd.
Je kan het leer 2x per jaar invetten met uierzalf. Heb ik gelezen op een site met grootmoeder's recepten.

Wij hebben ook echt leer, Chesterfield. Stofzuigen met een zacht borsteltje in de chapitons (rug en armleuning) om eventl kruimels weg te halen. Afnemen met vochtige doek (groene zeep).
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat leer koekkruimels, slagroom, balpen, pizza en frites beter overleeft dan stof. Een spons en klaar. Voor balpenstrepen gebruik ik altijd een wattenstaafje gedoopt in spiritus maar ik weet niet of dat even makkelijk zal gaan als er een hele Picasso op staat getekend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Action heeft lederreinigingsdoekjes voor als je hem vlug wil opknappen maar ik gebruik ook leerspray en de eerste keer heb ik hem ingesmeerd met gele bijenwas. Dat laatste is het vettigste en dan moet je dan ook goed uitwrijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven