Ervoor gaan?

15-09-2019 12:02 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik staan voor een beslissing die dit weekend gemaakt moet worden.
We hebben de kans een appartement van 45m2 te huren voor onbepaalde tijd. Is midden in het centrum met tuintje op het noorden. Helaas twijfelen we, gezien het appartement vrij klein is (een slaapkamer). We hechten beide veel waarde aan ons eigen ding doen en hebben heel veel spullen. Een extra kamer zou dus welkom zijn. Ook hebben we beide een auto die we niet willen opgeven (maar parkeermogelijkheid in de stad is drama).
Nu zou je denken: zoek verder. Logisch. Maar we zijn al maaaaanden aan het zoeken en vinden niets. We zijn bang dat, als we niet voor dit appartement gaan, we weer terug bij af zijn en het nog wel een jaar kan duren voor we iets vinden. Nu is het niet zo dat we voor altijd gaan huren. We denken aan maximaal 3 jaar. Maar toch. Zó moeilijk. Heeft iemand tips of iemand die in een soortgelijke situatie zit?

Op dit moment wonen we beide nog thuis (wonen ook groot: beide minimaal in een huis van 220m2). 1 auto is nodig. 2e kan mss weg worden gedaan.
anoniem_384493 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 12:31
8.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ervoor gaan. Kritisch naar al je spullen kijken en een hoop wegdoen kan juist ook heel prettig zijn. En als je niet voor minimaal 3 jaar aan je huurcontract vastzit kan je toch altijd weer iets anders zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Is het een plek waar je de komende paar jaar gelukkig gaat wonen? Dan doen. Ga je je dagelijks ergeren aan het gebrek aan ruimte/parkeergelegenheid? Verder zoeken buiten het centrum.
Persoonlijk zou ik toch verder zoeken.
Drie jaar lang te weinig ruimte zou mij te veel woongenot ontzeggen.
En nooit je auto bij je huis kwijt kunnen gaat je ook opbreken.
Als je toch al maaaaanden aan het zoeken bent, dan kan die extra paar maanden er ook nog wel bij tot je iets vindt dat wel naar je zin is.
Alle reacties Link kopieren
Daar kan toch niemand anders dan jullie twee iets over zeggen? Veel te vaag. Wonen jullie al samen? Hebben jullie 2 auto's 'nodig'? Kunnen jullie zonder auto? Hoezo zouden jullie niet je 'eigen ding' kunnen doen? Midden in een stadscentrum wonen heeft zijn voor- en nadelen. Kunnen jullie tegen drukte? Hebben jullie nood aan buitenruimte... Vragen vragen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik woon alleen in een 3 kamerappartement van 53 m2 en moet er niet aan denken dat ik daar ook maar een decimeter van moet inleveren. Ik noem het altijd mijn hutje of mijn poppenhuisje, want zo klein is het.
Ik zou gillend gek worden met z'n 2en in de nog kleinere hut.
Hangt ook van jullie huidige situatie af. Hebben jullie heel dringend nieuwe woonruimte nodig?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel van jullie eigen ding doen jullie in huis? Hebben jullie de twee auto's nodig de komende drie jaar? Hoeveel maakt het uit dat dit appartement in het centrum is?
Is jullie huidige woonsituatie te doen?

Wel en niet accepteren heeft elk voor- en nadelen. Hebben jullie de consequenties geordend in hoe belangrijk ze zijn voor jullie?

Ik heb zelf laatst een appartement afgewezen want klein; sommige dingen die ik thuis 'moest' doen gingen niet en het was me te ver van werk. Lastige keus. Mogelijkheden liggen niet noodzakelijk voor het oprapen.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 15-09-2019 12:15
5.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou het te klein zijn voor 2, de andere kant is dat je huur altijd weer kan opzeggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In een centrum krijg je minder waar voor je geld. Zou ruim buiten een centrum gaan zoeken en dan naar een gewoon grote mensen huis als je wil samenwonen en 2 auto's kwijt moet.
Ik denk ook dat het ligt aan jullie huidige situatie, als jullie beide nog thuis wonen of ergens een kamer huren, dan zou ik er zeker voor gaan. Het is huur, je zit er niet voor altijd aan vast en je kan ondertussen gewoon verder zoeken.

Qua ruimte is het klein, dat is waar. Toch kan je er echt wel een fijne plek van maken waarbij jullie allebei een plek hebben.

Het niet kunnen parkeren zal wel een puntje zijn, daar heb ik me ook altijd aan geïrriteerd toen ik nog in het centrum woonde maar ook daar is een mouw aan te passen.

Ik zou de voors en tegens eens op een rij zetten.
redbulletje schreef:
15-09-2019 12:15
In een centrum krijg je minder waar voor je geld. Zou ruim buiten een centrum gaan zoeken en dan naar een gewoon grote mensen huis als je wil samenwonen en 2 auto's kwijt moet.
Dat hangt ervanaf over welk centrum je het hebt. Als je het hebt over het centrum van Amsterdam, Utrecht etc, ja. Maar het centrum van een middelgrote stad valt echt mee. Ik heb jaren gehuurd midden in het centrum, dubbele bovenwoning van 120 m2 met 4 slaapkamers en een dakterras voor 695 kale huur.

Waar je bij veel woningen in het centrum echter op moet letten is onderhoud. Vaak bestaat een centrum uit hele oude panden en dat is vaak niet supergoed onderhouden, geïsoleerd en dergelijke.
anoniem_6400a85f1cc15 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 12:22
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen je nog in het centrum woonde: hoe heb jij daar een mouw aan weten te passen?
Alle reacties Link kopieren
Hebben wij ook jaren gedaan, appartement 47 m2 wat gelukkig slim ingericht kon worden. Heerlijk! Loop afstand van het park en centrum. We hadden geen auto, genoeg OV voor de deur en leuke buren veel vrienden in de buurt.

Kwam bij dat we ook niet heel vaak samen thuis waren omdat we s avonds sporten in het weekend vaak werkten of weg waren naar vrienden.

We hadden in de woonkamer een extra werkplek gemaakt, die we eigenlijk in een extra kamer wilde hebben. Maar die hadden we niet. We hielden geld over om te sparen dus hebben we een aantal jaar later een huis gekocht.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
15-09-2019 12:18
Ik denk ook dat het ligt aan jullie huidige situatie, als jullie beide nog thuis wonen of ergens een kamer huren, dan zou ik er zeker voor gaan. Het is huur, je zit er niet voor altijd aan vast en je kan ondertussen gewoon verder zoeken.

Qua ruimte is het klein, dat is waar. Toch kan je er echt wel een fijne plek van maken waarbij jullie allebei een plek hebben.

Het niet kunnen parkeren zal wel een puntje zijn, daar heb ik me ook altijd aan geïrriteerd toen ik nog in het centrum woonde maar ook daar is een mouw aan te passen.

Ik zou de voors en tegens eens op een rij zetten.

Hoe heb jij daar destijds een mouw aan weten te passen?
Likeaflower schreef:
15-09-2019 12:22
Toen je nog in het centrum woonde: hoe heb jij daar een mouw aan weten te passen?
Heel eerlijk heb ik de voors en tegens tegen elkaar afgewogen. In het centrum wonen vond ik heel fijn, ik had alles op loopafstand, de woning was ruim en niet duur. Dat ik 300 meter heen en terug moest lopen van en naar de auto heb ik op de koop toegenomen. Soms krijg je het gewoon niet 100% perfect. Boodschappen deed ik op tijden dat ik wel met de auto in de straat mocht. zodat ik niet met zware tassen hoefde te zeulen. In mijn geval was dit 's ochtends en na sluitingstijd. In geval van nood ging ik naar parkeerbeheer voor een ontheffing voor die dag, is gratis maar je moet het wel even regelen. Dat is lastig maar wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt echt helemaal vanaf waar het is. In het centrum van Utrecht en Amsterdam mag je echt in je handjes knijpen dat je zoiets gevonden hebt.
Is het in Asen of Almelo dan is het echt een slechte vondst.
GinnyJones schreef:
15-09-2019 12:21
Dat hangt ervanaf over welk centrum je het hebt. Als je het hebt over het centrum van Amsterdam, Utrecht etc, ja. Maar het centrum van een middelgrote stad valt echt mee. Ik heb jaren gehuurd midden in het centrum, dubbele bovenwoning van 120 m2 met 4 slaapkamers en een dakterras voor 695 kale huur.

Waar je bij veel woningen in het centrum echter op moet letten is onderhoud. Vaak bestaat een centrum uit hele oude panden en dat is vaak niet supergoed onderhouden, geïsoleerd en dergelijke.
Als er betaald parkeren voor de deur is of de vergunningaanvraag duurt een jaar, dan vind ik het geen goeie deal. Als er bij de verhuur een parkeervergunning is inbegrepen ligt het al anders. Al kun je dan evengoed nog niet gegarandaard in de buurt parkeren.
redbulletje schreef:
15-09-2019 12:15
In een centrum krijg je minder waar voor je geld. Zou ruim buiten een centrum gaan zoeken en dan naar een gewoon grote mensen huis als je wil samenwonen en 2 auto's kwijt moet.

Hou nou eens op met dat 'grotemensenhuis'. Alsof je geen volwaardig mens bent als je in een appartement woont.
Zelf woon ik in een appartement van 46m2. In mijn eentje is het groot zat (had wel liever een extra kamer gehad maarja, je kan niet alles hebben he :lol: ) en geniet ik er van om hier alleen te wonen. Maar ik moet er zelf niet aan denken om er nog een tweede persoon bij te hebben. Als ik visite heb van 2 personen word ik eigelijk al een beetje gestoord.

Klinkt heel verwend, maar als het je puur de ruimte aangaat zou ik het niet doen nee. Echter is het vinden van een woning inderdaad lastig. Zoals velen hier het advies al gaven: even een pros-cons lijstje maken ;)
RikM schreef:
15-09-2019 12:38
Hou nou eens op met dat 'grotemensenhuis'. Alsof je geen volwaardig mens bent als je in een appartement woont.
Amen
45m2 is gewoon klein. Ik heb het gedaan. Alleen meer dan prima...

Ook tijdje met z'n tweetjes. Ik vond dat vreselijk. Ik hou van mijn eigen tijd en ruimte.

TO geeft zelf al aan dat ze beiden hechten aan eigen dingen/privacy. Dan ga je niet vrijwillig op zo'n pokkestuk zitten met z'n tweetjes lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tijdje in een duplex woning gezeten, beneden. Hadden wel een grote tuin.
Ook maar 1 slaapkamer, en ook wij zijn beide gesteld op eigen ding doen.
Wij hebben een kleding kast gekocht waar de tv in kon staan voor op de slaapkamer. Daar kon ik lekker mijn eigen series etc kijken. En ik was er ook gewoon vaak om even lekker wat te lezen. Ik weet niet wat jij graag in je vrije tijd doet en wat hij graag doet.
Verder moet je een beetje creatief zijn met de ruimte. Even googlen op handige meubels waarin je veel spullen kwijt kan.

Hoe graag willen jullie het huis uit. Is jullie geduld op of willen jullie wachten tot het perfecte huis voorbij komt.
Wij hebben er destijds voor gekozen om de kleine woning te nemen. Het was huur dus we konden er ook weer uit. Hier heb je overigens wel snel een woning.

En veel spullen, ja... die had ik ook. En ik heb echt heel veel weg gegooid. Allemaal leuk om te bewaren maar je doet er 9 van de 10 x niks mee.
Alle reacties Link kopieren
Eisen en verwachtingen bijstellen. Je kan niet alles hebben.

Wat is voor jullie een absolute must, en wat zou minder erg zijn om (tijdelijk) op te geven? Hebben jullie beide een auto voor de deur nodig? Zou het een ramp zijn om 1 of 2 jaar op 50m2 te wonen? Willen jullie per se in het centrum of zelfs in de stad wonen? Hoeveel zouden jullie kunnen betalen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
En als je die auto wil houden zou ik het ook niet overwegen.

Je perfecte huis ga je vast niet vinden maar wat is er precies zo fantastisch aan deze?
Is het een hele lage huur? Of de locatie?

Want voor de rest lees ik weinig fantastisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven