Werk & Studie alle pijlers

belastingzaken en subsidies 2008, wie?

29-10-2007 12:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Vraag. Ik overweeg te stoppen met mijn werk in loondienst. Als ik niet zelf stop, bestaat ook nog de kans dat mijn contract (dat loopt t/m december) niet verlengd wordt. In dat geval heb ik natuurlijk een tijdje recht op WW.

Maar als ik uit mezelf stop, wil ik wel precies weten hoe mijn financiële plaatje er dan uit zal zien.

Hoe staat het met de 'aanrechtsubsidie' die je maandelijks kunt laten uitbetalen? Ik lees her en der dat die per 2008 zou worden afgeschaft, maar gaat dat ook door? En zoja, komt er iets voor in de plaats of is dat voordeel gewoon helemaal weg?

Waar kan ik vinden wat de kindertoeslag wordt? En wat dat scheelt met de kinderkorting die nu bestaat? Want dat schijnt ook te veranderen.

Op de site van de belastingdienst word ik eerlijk gezegd maar beperkt wijzer.

Dat was vorig jaar hetzelfde met de kinderopvangtoeslag. Voor de proefberekening er eens opstond, toen was het al ruim november! Echt belachelijk, je wilt toch weten waar je financieel aan toe bent als je grote besluiten neemt? (vorig jaar was dat overstappen op reguliere kinderopvang of niet)



Hopelijk hier een paar deskundigen,

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Hee Lisa, ik kan je hiermee niet helpen, maar ik begrijp dat je toch geen zelfstandig ondernemer wordt/blijft?
Alle reacties Link kopieren
De aanrechtsubsidie, ofwel de uitbetaling van de heffingskorting aan de minstverdienende partner, wordt in de komende 15 jaar afgeschaft met 6 2/3 % per jaar, dus niet in 1x.



De kinderkorting wordt afgeschaft, in plaats daarvan komt de kindertoeslag die uitbetaald wordt. Op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening maken. Vanaf 1 november gaat de belastingdienst zelf actie ondernemen voor de mensen van wie zij denken dat ze er recht op hebben. als je voor het eind van het jaar nog niks gehoord hebt kun je het na 1 januari 2008 zelf aanvragen, ook weer via www.toeslagen.nl



Succes!
..
Alle reacties Link kopieren
Wen, jawel, ik ga dan wel voor mezelf werken, maar ik zie dat voorlopig toch meer in de categorie bijverdienen. Ik wil nu eenmaal niet meer dan een uur of 10 tot maximaal 16 per week werken.

En wat ik echt het liefst wil doen komend jaar, is werken aan een boek waarvan ik denk dat het een succes zou kunnen worden. Maar dat kan ik alleen als ik daarnaast weinig aan mijn hoofd heb. Groot nadeel is dat verdiensten pas in de toekomst plaatsvinden en allesbehalve gegarandeerd zijn natuurlijk, haha. Ik ben er dus nog niet echt uit.



Reizigster, dank voor je antwoorden!

Vervolgvraag: waar zou ik dat kunnen vinden van die geleidelijke afschaffing van 'aanrechtsubsidie'? Ik heb er namelijk vrij uitgebreid op gegoogled maar dit wat jij zegt nergens gevonden. Dat is toch raar? Dat is toch slechte info-verstrekking?



Groetjes, lisa.
Alle reacties Link kopieren
Uhhhhmmmm tja, ik ben belastingadviseur, dus dan heb je wat meer bronnen. Maar via het ministerie van financien (www.minfin.nl) zou er toch wel wat over te lezen moeten zijn. Zal ff voor je kijken.
..
Alle reacties Link kopieren
Stapsgewijs afschaffen van de uitbetaling algemene heffingskorting

Iedere belastingplichtige ontvangt de algemene heffingskorting, een bedrag dat van de inkomstenbelasting kan worden afgetrokken. De algemene heffingskorting is dus niet hoger dan de verschuldigde inkomstenbelasting. Hierdoor kunnen niet of weinig verdienende belastingplichtigen de algemene heffingskorting niet helemaal te gelde maken. Dit geldt niet voor niet of weinig verdienende partners. In zo’n geval wordt de heffingskorting uitbetaald aan de niet of weinig verdienende partner. Hierdoor wordt deze partner niet geprikkeld om (meer) te gaan werken. De uitbetaling van de heffingskorting aan de niet of weinig verdienende partner wordt daarom stapsgewijs afgeschaft (in 15 jaar, met 6 2/3% per jaar).



De maatregel gaat vanwege de uitvoerbaarheid in op 1 januari 2009. De opbrengst loopt op tot structureel € 1,4 miljard per jaar vanaf 2036. Gezinnen met jonge kinderen (vijf jaar of jonger) zijn uitgezonderd van deze maatregel. Tevens geldt er een uitzondering voor degenen die voor 1 januari 1972 geboren zijn.




Dit komt van het ministerie van Financien
..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het niet kon vinden doordat de term aanrechtsubsidie niet echt bestaat. Als je googelt op 'afschaffing heffingskorting 2008' krijg je ontzettend veel hits.
..
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar had ik toch ook wel op gegoogled.

Maar hee, ik zie dat de maatregelen voor mij niet gelden? Ik ben uit 1968 en heb kinderen onder de vijf.

Klopt het dat het bedrag zo'n 170 euro per maand is? En dat je daar bovenop nog zo'n 4000 euro per jaar kunt bijverdienen zonder dat het consequenties daarvoor heeft?



Dank alweer,

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Het bedrag zal inderdaad wel zo'n beetje 170 euro per maand zijn. Dat verhaal van het bijverdienen klopt niet helemaal. Als je wat gaat bijverdienen, wordt daarover belasting berekend. Vervolgens worden van de berekende belasting de heffingskortingen afgetrokken waar je recht op hebt. Dat zijn dan in elk geval die algemene heffingskorting en daarnaast nog een stukje arbeidskorting en misschien nog wat andere kortingen. Als je maar 4000 euro verdient, hoef je dan per saldo inderdaad geen belasting te betalen, maar je krijgt dan niet ook nog eens die hele algemene heffingskorting uitbetaald. Mogelijk nog wel een gedeelte. Dat hangt helemaal af van hoeveel je precies verdient en op wat voor andere heffingskortingen je nog recht hebt.



Maar als je denkt te gaan bijverdienen en je kunt het zonder die uitbetaling van de algemene heffingskorting stellen, zou ik je adviseren om het niet per maand te laten uitbetalen, maar achteraf in 1x. Dan hoef je tenminste niks terug te betalen als blijkt dat je inderdaad nog wat inkomen hebt gehad. Dat is altijd zo vervelend.
..
Alle reacties Link kopieren
Dank weer. Met bijverdienen bedoel ik in mijn geval wel freelance/zelfstandig werk waarvoor ik zelf facturen stuur.

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven