Werk & Studie alle pijlers

Scriptie verdedigen, iemand nog tips?

20-06-2007 15:06 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Binnenkort moet ik mijn scriptie verdedigen en ik zit een beetje vast. Heeft iemand nog een goede tip of truc? Ik moet een presentatie houden van max.10 minuten en daarna stellen ze wat vragen.



Normaal heb ik er nooit last van, maar ik ben nu echt op van de zenuwen. Kan gewoon niet eens aan eten denken, terwijl ik normaal zo door kan eten. (misschien brengt dit ook nog wat positiefs met zich mee, in de vorm van wat kilootjes verlies :D)



Anyhoe, als iemand wat licht op de zaak kan brengen, graag.



Groetjes seagull
Alle reacties Link kopieren
Tip: onderschat jezelf niet. Jij hebt onderzoek gedaan, jij hebt de scriptie geschreven, neem ik aan. Dus dan weet jij meer van het onderwerp dan de mensen die jouw presentatie bijwonen, toch?



De zenuwen herken ik wel. Maar tijdens mijn laatste stage heb ik een jubileum bijgewoond (iemand was zoveel jaar in dienst) en het sectorhoofd gaf een toespraak over die persoon.

MET spiekbriefje, en zijn handen trilden een beetje.

Zo zie je maar, dat zelfs een sectorhoofd nog moeite kan hebben met presenteren! Dat is echt geen schande.



Doe je een powerpoint? Dan zou je ook hand-outs kunnen maken met wat extra informatie (bijvoorbeeld een samenvattende tabel van iets?). Of geef nog wat achtergrondinformatie dat nog niet in de scriptie staat, als extraatje.



Het komt vast wel goed!
Alle reacties Link kopieren


Hi allemaal,



Binnenkort moet ik mijn scriptie verdedigen en ik zit een beetje vast. Heeft iemand nog een goede tip of truc? Ik moet een presentatie houden van max.10 minuten en daarna stellen ze wat vragen.



Normaal heb ik er nooit last van, maar ik ben nu echt op van de zenuwen. Kan gewoon niet eens aan eten denken, terwijl ik normaal zo door kan eten. (misschien brengt dit ook nog wat positiefs met zich mee, in de vorm van wat kilootjes verlies :D)



Anyhoe, als iemand wat licht op de zaak kan brengen, graag.



Groetjes seagull
Dat betekent iig dat je bijna klaar bent: gefeliciteerd!!!



De grootste tip die ik achteraf kan geven: vertrouw op je kennis van het onderwerp. Je bent al zo lang aan zo'n scriptie bezig, dat ze echt niets kunnen vragen dat je niet weet. (Een deel van de vragen waren bij mij ook vragen waarop de antwoorden gewoon in mijn scriptie stonden). Als het gaat om methodologische vragen, zou ik er wel even goed over nadenken vantevoren. Wat zijn punten die je anders had kunnen doen en waarom heb je toch gekozen voor deze methode? Dat moet je wel goed kunnen verdedigen.



Qua presentatie zou ik vooral op de tijd letten. Wij hadden een half uur en zelfs dat was nog kort. Dus echt een paar keer oefenen met een horloge erbij. Wat ik handig vond wat per hoofdstuk even kijken wat echt belangrijk is (dus niet de conclusies per alinea, maar de paar belangrijke punten per hoofdstuk). Als je die achter elkaar zet, heb je al een deel van je verhaal. Verder kun je de lijn van je conclusiehoofdstuk volgen. Zorg verder voor duidelijke slides en probeer daar niet te veel info op te proppen!!! Als je een bepaald model veel hebt gebruikt of als conclusie met een aangepast model bent gekomen, zou ik die als een soort richtlijn gebruiken. Dus op een slide en in combinatie met je conclusies even snel doorlopen. (Hangt natuurlijk van je studie af, bij ons waren ze he-le-maal GEK op modellen;)).



Verder nogmaals: maak je er niet te druk over. Je cijfer hangt echt niet alleen af van je presentatie en aan je scriptie kun je nu niets meer doen. Het is jouw scriptie en jij moet verdedigen waarom je hem zo hebt geschreven. Als je daar tijdens het schrijven een beetje over hebt nagedacht, weet je dat dus ook gewoon en moet je geen grote problemen hebben met het verdedigen ervan.



PS: Ook uit ervaring: die kilo's zitten er met de borrels etc. zo weer aan;(

Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de zenuwen, maar maak je geen zorgen! Ik moet zelf af en toe bachelorpapers beoordelen (paper, presentatie & verdediging) en je hebt je algemene oordeel meestal al een heel eind rond als je de paper hebt gelezen: het wordt rond de 7, het wordt rond de 8. De verdediging zorgt alleen maar voor een afronding naar boven of beneden, en er kunnen dus al lang geen rampen meer gebeuren!



Oefen je presentatie goed, met een horloge erbij. Laat hem van tevoren aan iemand horen. Als het een letteren-scriptie is: concentreer je op de vraagstelling en de methodologie, en zorg als dat zinnig is voor een korte inkadering in de literatuur. Ben professioneel: ga geen verhaaltjes vertellen over hoe moeilijk het literatuuronderzoek was en hoe behulpzaam je vriendje en hoeveel stress een en ander je opleverde.



Wat de verdediging betreft: maak je geen zorgen over zenuwen. Je hebt zelfs een kans dat de mensen aan de andere kant van de tafel net zo zenuwachtig zijn als jij (ik ben het zelf soms wel! :$) en ze zullen in ieder geval begrijpen dat jij het bent! Als ik jou was, zou ik een lijst opstellen van de 3 meest zwakke punten in je scriptie, bedenken wat de meest kritische rotprof er op aan te merken zou kunnen hebben, de hoofdlijn van een antwoord formuleren; en me er verder geen zorgen meer over maken. Als je een goede scriptie hebt geschreven, komt dit ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Hi!



Allemaal bedankt voor jullie tips, heb er zeker wat aangehad, want ik ben vorige week geslaagd!

De zenuwen waren gelukkig op het moment supreme in gematigde dosis aanwezig en de verdediging ging goed.



Nogmaals bedankt!



Groetjes seagull

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven