Werk & Studie alle pijlers

Zwanger en zelfstandig ondernemer

13-05-2008 16:00 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Inmiddels ben ik bijna 9 weken zwanger - dus ik mag nog even - en begin ik na te denken over wat ik straks als zelfstandig ondernemer zal gaan doen qua zwangerschapsverlof.



Ik weet van de Zwangeren en Zelfstandig-regeling die waarschijnlijk per 1 juli 2008 ingaat, waarbij je recht hebt op een uitkering van 16 weken.



Zijn er hier vrouwen met ervaring hierin of die ook in de 2e helft van dit jaar zijn uitgerekend (ik 18 december)?



Ben erg benieuwd! Want ik begin er nu al serieus over na te denken.



Groetjes,

Bregje
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik lees hier ook graag mee! Zoals het ernaar uitziet ga ik binnenkort een artikel schrijven over zwanger& zelfstandig ondernemer.
Alle reacties Link kopieren
en ik g aook meelezen, want 8 weken zwanger en aan het overwegen om zelfstandig ondernemer te worden (nu vaste baan).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Moosh en Elev,



Moosh, gefeliciteerd met je zwangerschap! Een van de voordelen van zelfstandig ondernemer zijn, is dat je je werk flexibel kunt indelen. Als moeder is dat superhandig. Steeds meer combivrouwen (werkende moeders) gaan voor zichzelf beginnen. Wat zijn je plannen qua soort werk? En wanneer zou je willen beginnen? Is je zwangerschap de aanleiding om zelfstandig te willen gaan werken? Je kunt natuurlijk dit jaar nog in loondienst blijven, genieten van je zwangerschapsverlof en daarna - als je gewend bent aan het moederschap - voor jezelf beginnen. Of wil je graag eerder?



Trouwens, we zijn ongeveer gelijk uitgerekend. Ikzelf op 18 december, en jij?



Elev, wat leuk dat je hierover gaat schrijven! Voor je studie (afstuderen) of voor je werk (journalist)?



Ik hoop op nog wat reacties!



Groetjes,

Bregje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelfstandig ondernemer en zwanger, uitgerekend half juli...

De regeling die per 1 juli in zou moeten gaan, ik ben heel benieuwd. Nog 1 stap te gaan, de 1e kamer moet nog akkoord gaan en dan is het rond. Maar... 1 juli komt rap naderbij.



Over de combinatie moederschap en ondernemerschap kan ik je nog weinig vertellen. Wel ben ik stiefmoeder van 2 hele lieve kindertjes en daar zorg ik 1 dag in de week voor. Nu werk ik 4 dagen. Althans, normaal gesproken. Maar, dat vind ik het grote grote voordeel van het zelfstandig ondernemerschap, ik doe het nu gewoon een tandje langzamer. Ik weet dat ik straks in mijn verlof ook niet 100% "vrij" zal zijn en nog steeds te maken zal krijgen met wat zaken die door moeten lopen. Merk dat ik nu (30 weken zwanger en zeker met dit weer) niet zo hard kan gaan, en dat is het mooie ervan, dat hoeft dus niet!



Dus, grote voordeel: ik bepaal zelf hoe veel dagen ik nu werk en hoe lang mijn dagen zijn. Grote nadeel: soms moeten er gewoon nog dingen gebeuren en dat betekent dat je nooit 100% los van je werk bent. Maar ja, ik vind mijn werk wel heel erg leuk, dus dat vind ik niet altijd even erg.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
hee hallo,



ik ben momenteel hoog zwanger en ben half juni uitgerekend, dus al komt mijn baby te laat, dan zal ik alsnog voor 1 juli bevallen aangezien ze de weeen zullen opwekken maximaal 2 weken na uitgerekende datum. dus dan zit ik op eind juni.



volgens berichten op mkb service desk val ik buiten de regeling. compleet. je moet op of na 1 juli zwanger zijn en niet net bevallen. Hoe erg!!!!



zie ook http://www.mkbservicedesk...rlof-bij-zelfstandige.htm



iemand anders in dezelfde situatie?



groet

laure
Alle reacties Link kopieren
Voor een tijdschrift. Heb de opdracht al, maar nog geen briefing. Zodra ik weet welke kant het op gaat, zal ik misschien zelfstandig ondernemende zwangeren en moeders willen spreken, dan trek ik aan de bel! Ondertussen hoop ik op veel ervaringen hier (ook van zelfstandig ondernemende moeders!). Wat was de belangrijkste reden om ondernemer te worden, had dat iets met je ouderschap te maken of gewoon omdat dat werk je trok?

Moosh, ik ben ook benieuwd wat jouw overwegingen zijn!
Alle reacties Link kopieren
Bregje, misschien kun je de Angel vragen om de twee topics samen te voegen? Dan staat alles overzichtelijk in één topic.



En hopelijk kan ik me hier snel bij voegen!
Alle reacties Link kopieren
Geloof dat het erdoor is!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
http://home.szw.nl/index....ctype_id=6&link_id=137824
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Het wetsvoorstel is op 27 mei 2008 door de Eerste Kamer aangenomen.



naar bovenWat verandert er?Vrouwelijke zelfstandigen krijgen een wettelijk recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering van minimaal zestien weken. De hoogte van de uitkering uit deze ' Zelfstandig en Zwanger-regeling' (ZEZ-regeling) hangt af van de inkomsten van de zelfstandige in het jaar voor de uitkering wordt uitgekeerd.



Het wetsvoorstel verlengt ook de aanmeldtermijn voor de vrijwillige verzekering voor zelfstandigen van vier naar dertien weken.



naar bovenWaarom doet het kabinet dit?De belangrijkste reden om tot deze regeling te komen is de bescherming van moeder en kind.



De nieuwe regeling vermindert de financiële noodzaak voor zelfstandigen om tijdens de zwangerschap lange tijd door te werken en na de bevalling weer snel te beginnen



Veel vrouwelijke zelfstandigen maken geen gebruik van de bestaande mogelijkheid om zich te verzekeren tegen inkomensverlies door zwangerschap en bevalling.



naar bovenWie krijgen er mee te maken?Alle zwangere zelfstandigen.



De regeling geldt ook voor de zwangere meewerkende echtgenote van een zelfstandige.



naar bovenWanneer gaat de verandering in?De wet treedt in werking op 4 juni 2008.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
ik vind het erg super dat het erdoor is.

want ook zelfstandige hebben recht op inkomen tijdens de zwangerschapverlof.

ikzelf ben ook een zelfstandige en zwanger maar ik ben net begonnen als zelfstandige en in de regel staat dat je minimaal een jaar moet werken.

helaas is dat bij mij niet het geval dus probeer zo lang mogelijk door te werken en zo snel mogelijk weer te beginnen.

bij kindje 2 geld het wel maar dat duurt nog wel een tijd voor mij.

lol
Alle reacties Link kopieren
Hoi Silencer,

He balen dat je net niet in aanmerking komt.

Hoe ver ben je in je zwangerschap? Zo lang mogelijk doorwerken... Wat doe je precies? Ik ben nu 33,5 week zwanger en ik ben echt heel erg aan het aftellen. Vrijdag is mijn laatste dag. Ok, helemaal los ben ik dan niet, maar wat dingetjes thuis via de telefoon en internet regelen is voor mij toch even anders dan naar het werk toefietsen en daar de hele tijd zijn. Ik vind het behoorlijk pittig op het moment en kan me zo niet voorstellen dat ik nog 3 / 4 weken zou werken.

Smol
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven