Werk & Studie alle pijlers

Studieschuld

20-07-2017 21:37 18 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben een studente en ik zit in het tweede jaar van mijn opleiding. Ik volg een opleiding op hbo niveau.
Ik woon op mezelf en moet mijn studie en bijbehorende kosten allemaal zelf betalen.

Ik val net in de regeling van het leenstelsel ipv de stufie. Om alles maar te kunnen bekostigen (huur, eten, studie, verzekeringen etc.) Moet ik gemiddeld 700 euro per maand lenen. Uitgerekend komt dit dus om zon 8400 per jaar en doe dit x 4 of 5 en je komt al gauw op de 40.000 euro studieschuld.

Ik moet zeggen dat ik hier toch vaak wakker van lig. Je "echte leven" beginnen met zo'n enorme financiële achterstand...

Ik werk daarnaast wel 10u in de week maar echt veel schiet ik daar niet mee op..

Nou vraag ik me af of het toch echt zo normaal wordt voortaan om zo'n enorme studieschuld te hebben na je afstuderen, of dat ik daar toch meer een uitzondering op ben. Ik kan me er af en toe best wel zorgen om maken..

Wat denken jullie?
Ik denk dat dit voor heel veel studenten geldt die met het nieuwe stelsel in aanraking komen.
Snap best dat je het een naar idee vindt om met zoveel schuld aan je loopbaan te beginnen. Is het niet mogelijk om wat meer te gaan werken? Per week, maar ook bijv in de vakanties?
Renaissance_ schreef:
20-07-2017 21:46
Ik denk dat dit voor heel veel studenten geldt die met het nieuwe stelsel in aanraking komen.
Snap best dat je het een naar idee vindt om met zoveel schuld aan je loopbaan te beginnen. Is het niet mogelijk om wat meer te gaan werken? Per week, maar ook bijv in de vakanties?
Het liefst zou ik inderdaad wat meer willen werken, alleen mijn schoolrooster is zo onregelmatig dat dat niet goed met mijn werk te combineren valt. Nou kan ik kiezen voor een andere baan maar bij het bedrijf waar ik nu werk, heb ik een vast contract gekregen. Als student zijnde in die zin erg fijn om die vastigheid te hebben.
Alle reacties Link kopieren