Werk & Studie alle pijlers

Studieschuld

20-07-2017 21:37 18 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben een studente en ik zit in het tweede jaar van mijn opleiding. Ik volg een opleiding op hbo niveau.
Ik woon op mezelf en moet mijn studie en bijbehorende kosten allemaal zelf betalen.

Ik val net in de regeling van het leenstelsel ipv de stufie. Om alles maar te kunnen bekostigen (huur, eten, studie, verzekeringen etc.) Moet ik gemiddeld 700 euro per maand lenen. Uitgerekend komt dit dus om zon 8400 per jaar en doe dit x 4 of 5 en je komt al gauw op de 40.000 euro studieschuld.

Ik moet zeggen dat ik hier toch vaak wakker van lig. Je "echte leven" beginnen met zo'n enorme financiële achterstand...

Ik werk daarnaast wel 10u in de week maar echt veel schiet ik daar niet mee op..

Nou vraag ik me af of het toch echt zo normaal wordt voortaan om zo'n enorme studieschuld te hebben na je afstuderen, of dat ik daar toch meer een uitzondering op ben. Ik kan me er af en toe best wel zorgen om maken..

Wat denken jullie?
Ik denk dat dit voor heel veel studenten geldt die met het nieuwe stelsel in aanraking komen.
Snap best dat je het een naar idee vindt om met zoveel schuld aan je loopbaan te beginnen. Is het niet mogelijk om wat meer te gaan werken? Per week, maar ook bijv in de vakanties?
Renaissance_ schreef:
20-07-2017 21:46
Ik denk dat dit voor heel veel studenten geldt die met het nieuwe stelsel in aanraking komen.
Snap best dat je het een naar idee vindt om met zoveel schuld aan je loopbaan te beginnen. Is het niet mogelijk om wat meer te gaan werken? Per week, maar ook bijv in de vakanties?
Het liefst zou ik inderdaad wat meer willen werken, alleen mijn schoolrooster is zo onregelmatig dat dat niet goed met mijn werk te combineren valt. Nou kan ik kiezen voor een andere baan maar bij het bedrijf waar ik nu werk, heb ik een vast contract gekregen. Als student zijnde in die zin erg fijn om die vastigheid te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens het laatste jaar van mijn opleiding callcenter werk gedaan. Goed was niet mn favoriete baantje, maar het was wel erg flexibel en betaalde prima. Ik kon werken wanneer het mij het beste uitkwam. Ik had ook iedere week een ander lesrooster. Daarnaast kon je ook makkelijke extra werken.
Is het nodig om op jezelf te wonen? Want het zou natuurlijk een enorme besparing zijn om gewoon thuis te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een overzicht van je inkomsten en uitgaven? Want als je elke maand iets minder kan lenen, scheelt dat aan het einde ook heel erg..

Inkomsten:
Lening: 700
Loon: ...
Belasting (zorgtoeslag etc):
Totaal:

Uitgaven:
Zorgverzekering:
Collegegeld:
Verzekerningen
etcetc
Hoi,
Waarschijnlijk heb je dit verder al onderzocht,
maar heb je ook de aanvullende beurs aangevraagd? Dit is een beurs die word berekend a.d.h.v. t inkomen van je ouders.
Als deze berekend is en je hebt er recht op, wordt deze een gift. (Ja, ook in het nieuwe stelsel, https://www.duo.nl/particulier/student- ... -beurs.jsp )

Verder, ja, het word nu wel gangbaarder, maar je hebt langer detijd om het terug te betalen,tegen de tijd dat je terug moet betalen word er naar je inkomen gekeken, en je kan daarnaast 60 maanden aflosvrije periode aanvragen.
Na al die jaren ( 35 voor jou dacht ik|) wordt de restschuld kwijtgescholden.

Oh, en ben je ervan op de hoogte dat je je lening elke maand kan aanpassen ( niet met terug werkende kracht lager aanvragen, maar wel met terugwerkende kracht hoger aanvragen..) Kan misschien ook schelen, dat je eerst lager leent, kom je er niet uit, kan je de maand erop al aangeven dat t te laag is, en je meer wilt.

Wel lastig voor je evt. hypotheek etc, maar niemand weet nog hoe dit straks gaat ontwikkelen, als deze hoogte gangbaarder geworden is.

( Sorry, e.e.a. net zelf uitgezocht, dus moest het even kwijt.. ;) )
Waarom dragen je ouders niet bij?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch meer gaan werken... in de avonden of weekenden bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Kun je in de zomervakantie niet 6 weken fulltime werken? Om bijv je collegegeld te kunnen betalen?

En valt er wat te schrappen in je uitgaven, bijv een goedkopere kamer?
Partner en ik hebben ook beiden een studieschuld. Ik zie het als investering. Ik denk, met name met het nieuwe leenstelsel, dat je van goede huize moet komen om zonder schuld af te studeren en voldoende tijd en energie in je studie te kunnen stoppen.
Je schrijft dat het huidige baantje niet heel veel oplevert. Als je berekening klopt dan zou ik absoluut meer gaan werken ernaast, of zoek dan in elk geval iets wat meer verdient.

Een schuld van circa 10.000 valt nog te overzien. Bedrag wat jij noemt zou ik niet trekken. Brengt o.a. natuurlijk risico mee dat je heel lang bezig bent met afbetalen. Hoe hoger je inkomen later (en hoe hoger de schuld volgens mij), hoe hoger het maandbedrag om af te tikken. En dat bedrag is relatief redelijk wat, afhankelijk van hoe je uitgaven verder zijn uiteraard. Maar te lang vastzitten aan een schuld zou ik toch proberen te voorkómen.
Ja, in de vakanties werk ik fulltime, dus het is inderdaad zo dat ik deze maanden minder leen/ mijn teveel geleende geld weer opzij zet. De rente is namelijk 0.0%.

Verder weet ik van de aanvullende beurs, maar ik kom er niet voor in aanraking.

Mijn ouders hebben het niet breed, maar breed genoeg om geen aanvullende beurs te krijgen.

Verder kom ik dus bij mijn huidige baan misschien in aanmerking voor een hogere functie, wat dan betekend dat ik 3.- per uur meer ga verdienen, in combinatie met mijn vaste contract wil ik dit toch nog even gaan afwachten. Of dit zo wel werkt. Maar ik snap inderdaad jullie punt dat dit anders te weinig bijdraagt. Het is toch een beetje de angst om die vastigheid daarvan los te laten.

En ja.. op kamers is noodzakelijk.

Ik weet alle regels van het langzaam afbetalen en dat het kwijtgescholden kan worden ed. Maar toch; het idee is echt niet tof. Mocht ik ander werk hebben denk ik niet dat ik daarmee opeens mn studieschuld zal halveren.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onder het oude leenstelsel een vergelijkbare schuld opgebouwd (jaartje vertraging, twee opleidingen waarbij ik uitwonend was). Ja, het is inderdaad een enorm bedrag en wat ik iedere maand terug moet betalen is ook niet altijd fijn. Maar zie het als een investering, zelfs nu ik een baan in een totaal ander werkveld heb gevonden.
De kennis en de ervaring die ik tijdens deze periode op heb kunnen doen had ik volgens mij niet op een andere manier kunnen verkrijgen.

Om terug te komen op je vraag. JA, ik denk dat het veel vaker voor zal komen. Maar ik denk dat het wel belangrijk is om te beseffen dat je hier heel veel voor terug gaat krijgen. Ook al is dat misschien niet direct zichtbaar.
Mocht je hier echt problemen mee hebben dan zou ik inderdaad kijken of je ergens kan besparen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Een collega vertelde nog dat ze heel vroeger de max heeft geleend. Ze zette alles op een spaarrekening. Ving flink rente. En toen er terugbetaald moest worden, heeft ze alles in 1x terugbetaald haha.
Helaas zijn de rentes tegenwoordig niet de moeite waard.
24gradenmetzon schreef:
21-07-2017 03:52
Ja, in de vakanties werk ik fulltime, dus het is inderdaad zo dat ik deze maanden minder leen/ mijn teveel geleende geld weer opzij zet. De rente is namelijk 0.0%.

Verder weet ik van de aanvullende beurs, maar ik kom er niet voor in aanraking.

Mijn ouders hebben het niet breed, maar breed genoeg om geen aanvullende beurs te krijgen.

Verder kom ik dus bij mijn huidige baan misschien in aanmerking voor een hogere functie, wat dan betekend dat ik 3.- per uur meer ga verdienen, in combinatie met mijn vaste contract wil ik dit toch nog even gaan afwachten. Of dit zo wel werkt. Maar ik snap inderdaad jullie punt dat dit anders te weinig bijdraagt. Het is toch een beetje de angst om die vastigheid daarvan los te laten.

En ja.. op kamers is noodzakelijk.

Ik weet alle regels van het langzaam afbetalen en dat het kwijtgescholden kan worden ed. Maar toch; het idee is echt niet tof. Mocht ik ander werk hebben denk ik niet dat ik daarmee opeens mn studieschuld zal halveren.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo dat jouw rente pas wordt vastgesteld na je studie? Dus vanaf het moment dat je gaat afbetalen? Ik dacht zoiets eens gehoord te hebben, maar weet niet of dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Appeltje-- schreef:
21-07-2017 08:13
Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo dat jouw rente pas wordt vastgesteld na je studie? Dus vanaf het moment dat je gaat afbetalen? Ik dacht zoiets eens gehoord te hebben, maar weet niet of dat klopt.
De rente begint al met lopen na de eerste uitbetaling, die rente wordt ieder jaar aangepast. Na het afronden van je studie wordt de rente iedere 5 jaar opnieuw vastgesteld.

https://duo.nl/particulier/terugbetaler ... /rente.jsp
Valhalla! Where the brave may live Forever!
ik ben benieuwd of het nul procent blijft, vanwege het nieuwe leenstelsel. Ik heb de eerste jaren vooral rente afbetaald, met 4,8 procent rente, echt niet te doen. Nu gaat het rap!
ik had 18000 studieschuld, had achteraf echt best wel minder kunnen lenen door zuiniger te zijn. ik los 1500 per jaar af volgens mij en dat is meer dan ik wettelijk zou moeten. omdat je terugbetaalt naar inkomsten, merk ik er niet zoveel van. Het is zoiets als je zorgverzekering, daar sta ik ook niet bij stil, is een gegeven. Maar 40.000 zou ik ook echt veel vinden, als ik geen opleiding tot arts of een MBA zou hebben.

maar toch, als je geen andere opties hebt, what can you do about it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven