Werk & Studie alle pijlers

Te laat komen op werk: consequenties?

14-08-2017 09:17 483 berichten
Ik kom regelmatig te laat op mijn werk door vertragingen. Daar baal ik behoorlijk van, vooral omdat ik die uren later gewoon nog in moet halen en omdat het soms erg vervelend is voor collega's.

Nu ga ik vandaag weer anderhalf uur te laat komen, waar mijn werkgever uiteraard niet blij mee is want ik mis nu een belangrijke vergadering. Om die reden wil hij morgen een gesprek met mij en iemand van hr.

Wat zijn mijn rechten in deze? Kan zoiets een reden zijn om mijn contract niet te verlengen? Daar ga ik vooralsnog niet van uit, hoor, maar ik wil op alles voorbereid zijn.
Zijn er wellicht mensen die dit herkennen en hoe gaan jullie daarmee om of heb je een oplossing gevonden?
Alle reacties Link kopieren
anderhalf uur?!

hoever woon je van je werk dan en hoe ga je erheen?
Alle reacties Link kopieren
Anderhalf uur! Hoe krijg je dat voor elkaar? Je reist per OV? Als alles op tijd zou rijden, hoeveel speling heb je dan?
Zeker als je een belangrijke vergadering hebt is een trein eerder nemen geen slecht idee, toch?

Je hebt een tijdelijk contract? Voor mij zou het een reden kunnen zijn om dat niet te verlengen inderdaad. Je komt gewoon niet zo betrouwbaar en gemotiveerd over.
Alle reacties Link kopieren
uuuh eerder van huis gaan dus...
Kom je misschien soms (veel) te vroeg, maar dan kun je misschien ook weer eerder weg?
Kun je niet met de auto gaan als het OV zoveel vertragingen oplevert? En veel vroeger beginnen zodat je voor de files uit kunt rijden en dus ook vroeger naar huis kunt?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor vertragingen hebben we het dan over? En hoe regelmatig ben je te laat?

1,5 uur is ook wel erg veel, hoewel ik me kan voorstellen dat als je met de trein moet en er gebeurt onderweg iets dat de vertraging meteen oploopt.

Zijn er dingen die je zelf kan doen om vaker op tijd te zijn? Misschien nog eerder van huis, ander vervoer proberen te regelen?
En 'n baan dichterbij huis gaan zoeken
Natuurlijk kan dit een reden zijn om je contract niet te verlengen. Als ik je baas was zou ik ook geen zin meer hebben in een werknemer die om de haverklap uren te laat komt opdagen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak kom je te laat?
Is het mogelijk flexibele uren te krijgen?
Dat je standaard een trein eerder neemt, maar als alles op tijd is, je dus eerder weg mag.
_Marana_ schreef:
14-08-2017 09:19
Anderhalf uur! Hoe krijg je dat voor elkaar? Je reist per OV? Als alles op tijd zou rijden, hoeveel speling heb je dan?
Zeker als je een belangrijke vergadering hebt is een trein eerder nemen geen slecht idee, toch?

Je hebt een tijdelijk contract? Voor mij zou het een reden kunnen zijn om dat niet te verlengen inderdaad. Je komt gewoon niet zo betrouwbaar en gemotiveerd over.
Wat?!

Ik kan hier NIETS aan doen. Ik begin in principe om 9 uur, maar als alles goed gaat met de trein ben ik er om 8.40. Ik pak dus bewust al een trein eerder. Maar ja er is nu eenmaal heel vaak iets met de ns of ProRail, waar ik niets aan kan doen.

De reis zelf duurt maar een uurtje, maar soms moet ik ineens wachten op ns-bussen en dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan zeker een reden zijn om een overeenkomst niet te verlengen.
Sterker nog, om die reden HEB ik onlangs besloten een overeenkomt niet te verlengen.

Het is ontzettend vervelend als je als werkgever of als collega niet op iemand kan rekenen

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
summerdance wijzigde dit bericht op 14-08-2017 09:26
1.77% gewijzigd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
chentolove schreef:
14-08-2017 09:23
Hoe vaak kom je te laat?
Is het mogelijk flexibele uren te krijgen?
Dat je standaard een trein eerder neemt, maar als alles op tijd is, je dus eerder weg mag.
Ik neem standaard een trein eerder.

Nog veel eerder komen heeft geen zin, ik heb namelijk geen sleutel en kan niet binnen. Al vind ik het niet erg om gewoon te wachten als dat betekent dat ik mijn baan houd hoor. Maar goed, dan alsnog zal ik helaas vertraging hebben soms :(
Alle reacties Link kopieren
dubbel
summerdance wijzigde dit bericht op 14-08-2017 09:26
97.83% gewijzigd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga trouwens zelf altijd met de auto naar het werk. Ik rij er enkele reis zonder verkeer 45 minuten op. Ik ben in 1,5 jaar tijd 1x 1 min te laat geweest. Ik dan een speling van 30-45 minuten voor files/onvoorziene omstandigheden afhankelijk van het tijdstip dat ik vertrek. Ik ben meestal gewoon een half uur te vroeg, dan doe ik gewoon vast administratie, drink een kop koffie/thee, ga nog even naar het toilet en start vast mijn systemen op. Als er onderweg een file staat kan ik gewoon zonder stress door rijden, want ik kom toch op tijd.
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
14-08-2017 09:25
Ik neem standaard een trein eerder.

Nog veel eerder komen heeft geen zin, ik heb namelijk geen sleutel en kan niet binnen. Al vind ik het niet erg om gewoon te wachten als dat betekent dat ik mijn baan houd hoor. Maar goed, dan alsnog zal ik helaas vertraging hebben soms :(
Is het mogelijk dat je wel een sleutel krijgt?
Ik vind 20 minuten speling niet bijzonder veel.

En je moet het natuurlijk vanaf de kant van je baas zien.
Die kan ook iemand aannemen die dichterbij woont/met de auto komt/... en wél altijd op tijd is natuurlijk.
Zeker als je frequent (veel) te laat bent is het erg storend!
chentolove wijzigde dit bericht op 14-08-2017 09:28
20.58% gewijzigd
Maar ik ben toch niet de enige met dit probleem? Ik hoor het van vriendinnen ook wel eens, maar die hebben een flexibelere baan.

Ik baal hier zelf net zo erg van namelijk.

Zulke vertragingen als nu komen eens per 2 maanden voor. Maar 10-15 minuten komt zeer regelmatig voor. Toch wel een paar keer per maand helaas.
plek schreef:
14-08-2017 09:24
Wat?!

Ik kan hier NIETS aan doen. Ik begin in principe om 9 uur, maar als alles goed gaat met de trein ben ik er om 8.40. Ik pak dus bewust al een trein eerder. Maar ja er is nu eenmaal heel vaak iets met de ns of ProRail, waar ik niets aan kan doen.

De reis zelf duurt maar een uurtje, maar soms moet ik ineens wachten op ns-bussen en dat soort dingen.
Ik ben het met Marana eens. Des te verder mijn werk is (de plek varieert), des te vroeger ik er ben als alles goed gaat qua reizen. Het is gewoon je verantwoordelijkheid als werknemer. Als het niet lukt dien je dichterbij te wonen, ander vervoer te regelen of een andere baan te zoeken.

Ik ben het afgelopen jaar 2x te laat gekomen. Eens omdat mijn auto er op de snelweg mee ophield (1 uur te laat gekomen) en eens vanwege brand in de tram (toen waren we allemaal 15 min te laat). Dat zijn noodgevallen. Vertraging van de NS is, zeker als het zo vaak gebeurt, standaard.
anoniem_347524 wijzigde dit bericht op 14-08-2017 09:34
16.82% gewijzigd
Je hebt geen rechten maar de plicht om gewoon op tijd op je werk te komen.


Je lijkt wel een luilak die alles de schuld geeft behalve zichzelf en de oplossing niet bij zichzelf zoekt. Dus pak een +/- 1 uur eerder de trein/auto en geniet er van als je vroeg op je werk bent. Kan je ook eens eerder weg.
Alle reacties Link kopieren
WoW, anderhalf uur.
De oorzaak bij derden (ov) leggen is niet handig, mocht dat de oorzaak zijn. Je bent zelf verantwoordelijk. Een keertje kan gebeuren, maar "regelmatig".... dan zou ik als werkgever verwachten dat je maatregelen nam (eerdere trein, andere verbinding, betere auto, ander vervoermiddel, andere route, verhuizen, inschakelen van voorschoolse opvang). Zelf, en niet dat ik je er op moest wijzen.

Ik denk dat je kunt verwachten, als het gunstig uitpakt, dat ze je vragen te bewijzen wel op tijd te kunnen zijn.
Als mede te laat komer voel ik met je mee.
En ja, het kan reden zijn je contract niet te verlengen.
Blijf je wel langer om je uren in te halen?
Ik kom niet meer zo vaak te laat maar als het toch gebeurd haal ik de tijd wel in.
Mijn kind was een tijd veel ziek en toen heb ik een werkweek extra gewerkt en dat inzichtelijk gemaakt.
Ook omdat ikzelf gewoon mijn werk af wil hebben.
Ik zorg ervoor dat mensen er zo weinig mogelijk last van hebben zeg maar.
Toen ik een tijdje forenste was ik meer op tijd, ik was zelfs een tijdje zo'n nerd die er een uur van te voren al was.
Nadat ik elke keer gestresst net te laat was of echt veel te laat vond ik dat wat relaxter voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
14-08-2017 09:24
Wat?!

Ik kan hier NIETS aan doen. Ik begin in principe om 9 uur, maar als alles goed gaat met de trein ben ik er om 8.40. Ik pak dus bewust al een trein eerder. Maar ja er is nu eenmaal heel vaak iets met de ns of ProRail, waar ik niets aan kan doen.

De reis zelf duurt maar een uurtje, maar soms moet ik ineens wachten op ns-bussen en dat soort dingen.
Hoe vaak is heel vaak? Worden werkzaamheden aan het spoor niet vooraf aangekondigd? Ik vind anderhalf uur vertraging op een traject van een uur echt buitensporig, kan me niet voorstellen dat je dat niet kon zien aankomen.

En ja, op mij zou regelmatig zoveel te laat aankomen, zelfs bij belangrijke vergaderingen en zo, niet zo betrouwbaar en ongemotiveerd overkomen. Ik kan niet op je rekenen als je er moet zijn. En je doet niet genoeg je best om er wel op tijd te zijn, je loopt niet zomaar anderhalf uur op.
chentolove schreef:
14-08-2017 09:27
Is het mogelijk dat je wel een sleutel krijgt?
Ik vind 20 minuten speling niet bijzonder veel.
Nee, mijn functie is niet hoog genoeg. Bij nog een trein eerder ben ik er om 8.15. Ik kan meestal tussen 8.35-8.45 naar binnen.

Ik denk dat ik dat voortaan maar ga doen dan!
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 14-08-2017 09:29
7.31% gewijzigd
plek schreef:
14-08-2017 09:24
Wat?!

Ik kan hier NIETS aan doen. Ik begin in principe om 9 uur, maar als alles goed gaat met de trein ben ik er om 8.40. Ik pak dus bewust al een trein eerder. Maar ja er is nu eenmaal heel vaak iets met de ns of ProRail, waar ik niets aan kan doen.

De reis zelf duurt maar een uurtje, maar soms moet ik ineens wachten op ns-bussen en dat soort dingen.

Op tijd van huis gaan. Rekening houden met vertragingen, zeker als het elke keer gebeurt.

1 trein eerder is kennelijk niet genoeg.

En ja, als je contract van rechtswege afloopt, hoeft er geen reden opgegeven te worden.
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
14-08-2017 09:27
Maar ik ben toch niet de enige met dit probleem? Ik hoor het van vriendinnen ook wel eens, maar die hebben een flexibelere baan.

Ik baal hier zelf net zo erg van namelijk.

Zulke vertragingen als nu komen eens per 2 maanden voor. Maar 10-15 minuten komt zeer regelmatig voor. Toch wel een paar keer per maand helaas.
Ik nam standaard de trein die om 7u15 aankwam terwijl ik pas om 8u begon ...
Als het frequent 10 minuten is, is er dan geen trein die 10 minuten eerder aankomt nog?
Niet veel extra dat je te vroeg bent elke dag en dan ben je maar eens per 2 maanden te laat als ik het zo hoor.

Edit: ik zie je antwoord net! Bespreek dat morgen zeker met je baas, dat je dat in de toekomt wil gaan doen als oplossing.
chentolove wijzigde dit bericht op 14-08-2017 09:30
8.52% gewijzigd
Maar over hoevaak hebben we het? Een keer, vooruit heel vervelend, maar meerdere keren kan echt niet.
anoniem_15025 wijzigde dit bericht op 14-08-2017 09:32
0.99% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven