Werk & Studie alle pijlers

is hbo veel lastiger dan mbo

16-08-2017 13:52 54 berichten
hallo,

Ik heb de opleiding gamedeveloper afgerond op mbo.
Dit was een domme keuze want hier kan je eigenlijk geen werk in vinden.
Ik heb voor mbo nooit huiswerk gemaakt of ooit iets thuis gedaan.

Nu ga ik na de vakantie hbo doen.
Mijn vraag is of er mensen zijn die mbo hebben gedaan en daarna hbo.
Is dat veel zwaarder en zit je elke dag alleen maar te leren leren leren en elke avond?
Zodat je niks anders meer kan doen.

Hoop van jullie te horen.
Je klinkt nou niet echt gemotiveerd om moeite te willen steken in je opleiding...

Hoe moeten we hier nou op antwoorden? Ligt aan je eigen inzet, hoe makkelijk je dingen oppikt en wat voor studie je gaat doen.

Mijn HBO-opleiding bestond inderdaad uit veel leren en vooral veel groepswerk.
Ehhh, is het niet te lang om hier het antwoord op te vinden / bedenken?
Je gaat nl al starten....
Bovendien is het gevoel van zwaarte voor iedereen anders, sommige moeten er idd moeite voor doen, en andere met 2 vingers in de neus....
Algemeen antwoord op je vraag: Ja, ik denk dat HBO zwaarder is dan MBO: Of het ook lastiger ligt aan jezelf, denk dat je wel een voordeel hebt door je vooropleiding...

Succes na de vakantie!!
Kersenpitje schreef:
16-08-2017 14:01
Ehhh, is het niet te lang om hier het antwoord op te vinden / bedenken?
Je gaat nl al starten....
Bovendien is het gevoel van zwaarte voor iedereen anders, sommige moeten er idd moeite voor doen, en andere met 2 vingers in de neus....
Algemeen antwoord op je vraag: Ja, ik denk dat HBO zwaarder is dan MBO: Of het ook lastiger ligt aan jezelf, denk dat je wel een voordeel hebt door je vooropleiding...

Succes na de vakantie!!
Thanks.

Ik bedoelde meer van als je moet leren.
Je ongeveer hoelang bezig bent. ik ga zeker leren maar is het zoveel dat je elke avond tot 9 uur aan het leren bent ?
Ceridwen91 schreef:
16-08-2017 14:00
Je klinkt nou niet echt gemotiveerd om moeite te willen steken in je opleiding...

Hoe moeten we hier nou op antwoorden? Ligt aan je eigen inzet, hoe makkelijk je dingen oppikt en wat voor studie je gaat doen.

Mijn HBO-opleiding bestond inderdaad uit veel leren en vooral veel groepswerk.
Ja dat snap ik.
hoelang ben je ongeveer elke dag aan het leren als je het niet heel snel oppakt?
tijdjes1234 schreef:
16-08-2017 14:02
Thanks.

Ik bedoelde meer van als je moet leren.
Je ongeveer hoelang bezig bent. ik ga zeker leren maar is het zoveel dat je elke avond tot 9 uur aan het leren bent ?
Als het goed is staat er per vak aangegeven hoeveel tijd het kost.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt er toch ook aan welke hbo-opleiding je gaat doen?
Ik kan me zo voorstellen dat je flink aan het leren moet als je hbo-verpleegkunde gaat doen, om maar wat te noemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
16-08-2017 14:08
Dat ligt er toch ook aan welke hbo-opleiding je gaat doen?
Ik kan me zo voorstellen dat je flink aan het leren moet als je hbo-verpleegkunde gaat doen, om maar wat te noemen.
hbo ict ga ik doen.
MoirenPhae schreef:
16-08-2017 14:06
Als het goed is staat er per vak aangegeven hoeveel tijd het kost.
ik heb dat tot nu toe nog nergens kunnen vinden.
Natuurlijk moet je er tijd in steken.
Hoeveel dat precies is kunnen wij echter niet voorspellen.
Start gemotiveerd. Doe wat je moet doen, en net wat extra.
Dan merk je na verloop van tijd vanzelf hoeveel tijd je nodig hebt.
Beter op het begin iets te veel doen dan te weinig en hierdoor al met een achterstand beginnen.

Veel succes en plezier met je opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor.
Voor sommige dingen moet je meer doen dan voor andere, dat is logisch.
Ik zit wel in een hele andere richting(hbo-V, verpleegkunde)
Schijnt niet de makkelijkste studie te zijn maar heb er weinig moeite mee en kom ook van het mbo. T is ook maar net hoe je er zelf instaat. Beetje opletten op school en huiswerk maken helpen al een heel eind bij de tentamens.
Succes iig!
Heb je een keuze?

Je hebt je laten opleiden tot werkloosheid. Je zult wat anders moeten als je een leuke baan op niveau wilt waarin je jou talenten en ambities kwijt kan.

Dus doe wat nodig is. Leer jezelf effectief leren.
tijdjes1234 schreef:
16-08-2017 14:11
ik heb dat tot nu toe nog nergens kunnen vinden.
Dan vraag je dat op je introductiedag.
Alle reacties Link kopieren
MBO is schoolser, oftewel, wanneer je daar gedurende de les een beetje de aandacht bij houdt en meewerkt, kan je tijdens de lesuren al alles leren wat noodzakelijk is om die opleiding te halen.
HBO gaat veel meer uit van een stuk zelfstandigheid, oftewel, je zult ook echt zelf aan de slag moeten gaan met de lesstof, simpelweg doordat alles niet meer zo wordt voorgekauwd en je dus inderdaad ook zelf tijd moet besteden aan of je het ook echt begrepen hebt en kunt toepassen en wanneer je er achter komt dat dat nog niet het geval is, wordt er verwacht dat je zelf stappen onderneemt om te vragen naar uitleg. Oftewel, het komt je niet aanwaaien. Maar de HBO is nog niet zo ingesteld als bijvoorbeeld een Universitaire studie, waar men er van uitgaat dat je echt alles zelf doet qua leren en bijhouden.

En voor het ene vak gaat iemand dat makkelijker af dan voor een ander vak. Ik weet nog wel dat ik Fysische Optica en Kernfysica heel makkelijk oppakte, terwijl vakken als Fysische transport verschijnselen en Materiaalkunde voor mij toch lastiger waren. Lag voornamelijk aan het feit dat ik qua wiskunde kennis gewoon niet die specifieke vaardigheden had van de hiervoor benodigde soort wiskunde, dus moest ik inderdaad zelf thuis hard studeren en oefenen om dat te leren.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er vanaf, maar bijhouden is de truc, vind ik.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ceridwen91 schreef:
16-08-2017 14:00
Je klinkt nou niet echt gemotiveerd om moeite te willen steken in je opleiding...

Hoe moeten we hier nou op antwoorden? Ligt aan je eigen inzet, hoe makkelijk je dingen oppikt en wat voor studie je gaat doen.

Mijn HBO-opleiding bestond inderdaad uit veel leren en vooral veel groepswerk.
Hiermee is alles wel gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond HBO en universteit allebei een eitje. Maar je moet zeker bereid zijn om naar je lessen te gaan en keihard te studeren (vooral op de uni). Motivatie is een must, anders ga je het niet halen.
Alle reacties Link kopieren
HBO is ook een andere manier van leren en denken. Ik heb hiervoor ook MBO gedaan en heb vooral het eerste jaar heel veel tijd moeten investeren om op een andere manier te gaan leren zodat ik alles haalde (wel in 1 keer mijn P gehaald). Daarna werd het voor mij een stuk makkelijker, ook omdat het eerste jaar vaak toch wat algemeen is en de interessante vinden voor mij pas na het eerste jaar kwamen.

Het is anders maar als je je best doet en genoeg tijd investeert is het zeker haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
De Hogeschool waar ik een deeltijdopleiding volg (bijna afgerond) geven ze minimaal 20u aan per week. Ik ga naar alle colleges en zorg dat ik goed oplet en aantekeningen maak. De 20u per week haal ik echt niet met een 40- urige job ernaast. Maar als je echt moeite hebt met zwaardere stof (want dat is het vergeleken met mbo) dan zul je dat wel als richtlijn kunnen aanhouden.

Dat gebruik je dan ook voornamelijk om je voor te bereiden, groepsopdrachten, schrijven van papers en essays.

Ik heb voorheen ook mbo gedaan en vind hbo goed te doen, maar ik ben dan ookal een aantal jaar werkzaam binnen het vakgebied. Kortom, met gezonde motivatie en discipline kun je het echt wel aan, als je zorgt dat je je huiswerk ed niet voor je uitschuift is er niks aan de hand ;-) Succes!
Alle reacties Link kopieren
bbianca schreef:
16-08-2017 14:25
De Hogeschool waar ik een deeltijdopleiding volg (bijna afgerond) geven ze minimaal 20u aan per week. Ik ga naar alle colleges en zorg dat ik goed oplet en aantekeningen maak. De 20u per week haal ik echt niet met een 40- urige job ernaast. Maar als je echt moeite hebt met zwaardere stof (want dat is het vergeleken met mbo) dan zul je dat wel als richtlijn kunnen aanhouden.

Dat gebruik je dan ook voornamelijk om je voor te bereiden, groepsopdrachten, schrijven van papers en essays.

Ik heb voorheen ook mbo gedaan en vind hbo goed te doen, maar ik ben dan ookal een aantal jaar werkzaam binnen het vakgebied. Kortom, met gezonde motivatie en discipline kun je het echt wel aan, als je zorgt dat je je huiswerk ed niet voor je uitschuift is er niks aan de hand ;-) Succes!
Bij elke opleiding geven ze inderdaad studielasturen aan. Voor iedereen is het anders of al deze uren zo worden ingevuld. Op de universitaire opleiding die ik heb gedaan (alleen de propedeuse gedaan trouwens) werd naast 40 uur aanwezigheid, nog 40 uur zelfstudie verwacht. Ik kende werkelijk niemand die dit ook echt deed en toch was er een redelijk slagingspercentage :-) Het is volgens mij dus inderdaad de richtlijn voor als je er echt moeite mee hebt.
Tips:
- volg de colleges en luister naar de uitleg en tips die de docent geeft.
- maak je huiswerk zoveel mogelijk op momenten waarop je toch niets beters te doen hebt. Als jij graag het hele weekend wil stappen en uitslapen, dikke prima. Zorg er dan voor dat je donderdagavond klaar bent voor de komende week.
- laat nooit groepsgenoten op jouw aanwezigheid of bijdrage wachten. Afspraak is afspraak.
- Haal bij de eerste kans alle tentamens. Zorg ervoor dat je niet achterop raakt. Leren voor herkansingen over stof dat je toch al niet goed beheerste kost enorm veel tijd. Tijd die je moet besteden aan het leren voor de nieuwe tentamens. Je kunt dan ook minder makkelijk studiegenoten raadplegen, samen studeren of de docent om extra uitleg vragen.
- speelt er iets op school of privé wat veel stress veroorzaakt en waardoor je niet kunt concentreren op je opleiding, geef dat dan snel aan. Er is veel hulp beschikbaar, maar achteraf zullen ze weinig voor je (kunnen) doen.
Alle reacties Link kopieren
Paroxysm schreef:
16-08-2017 14:28
Bij elke opleiding geven ze inderdaad studielasturen aan. Voor iedereen is het anders of al deze uren zo worden ingevuld. Op de universitaire opleiding die ik heb gedaan (alleen de propedeuse gedaan trouwens) werd naast 40 uur aanwezigheid, nog 40 uur zelfstudie verwacht. Ik kende werkelijk niemand die dit ook echt deed en toch was er een redelijk slagingspercentage :-) Het is volgens mij dus inderdaad de richtlijn voor als je er echt moeite mee hebt.
Precies! Ik zit denk 1 avond en een paar uurtjes in het weekend en dat is meer dan zat!
Foodisgood schreef:
16-08-2017 14:23
HBO is ook een andere manier van leren en denken. Ik heb hiervoor ook MBO gedaan en heb vooral het eerste jaar heel veel tijd moeten investeren om op een andere manier te gaan leren zodat ik alles haalde (wel in 1 keer mijn P gehaald). Daarna werd het voor mij een stuk makkelijker, ook omdat het eerste jaar vaak toch wat algemeen is en de interessante vinden voor mij pas na het eerste jaar kwamen.

Het is anders maar als je je best doet en genoeg tijd investeert is het zeker haalbaar.
Hoe bedoel je op een andere manier leren?
himalaya schreef:
16-08-2017 14:08
Dat ligt er toch ook aan welke hbo-opleiding je gaat doen?
Ik kan me zo voorstellen dat je flink aan het leren moet als je hbo-verpleegkunde gaat doen, om maar wat te noemen.
Ja, dit heb ik gedaan en is inderdaad veel leren, en ook heel veel schrijven. Van reflectieverslagen tot aan opdrachten, en scripties, portfolio`s, en pop/pap, etc etc.

Daar staat volgens mij het HBO wel om bekend, de grote hoeveelheid typewerk.
Ananas schreef:
16-08-2017 14:30
Tips:
- volg de colleges en luister naar de uitleg en tips die de docent geeft.
- maak je huiswerk zoveel mogelijk op momenten waarop je toch niets beters te doen hebt. Als jij graag het hele weekend wil stappen en uitslapen, dikke prima. Zorg er dan voor dat je donderdagavond klaar bent voor de komende week.
- laat nooit groepsgenoten op jouw aanwezigheid of bijdrage wachten. Afspraak is afspraak.
- Haal bij de eerste kans alle tentamens. Zorg ervoor dat je niet achterop raakt. Leren voor herkansingen over stof dat je toch al niet goed beheerste kost enorm veel tijd. Tijd die je moet besteden aan het leren voor de nieuwe tentamens. Je kunt dan ook minder makkelijk studiegenoten raadplegen, samen studeren of de docent om extra uitleg vragen.
- speelt er iets op school of privé wat veel stress veroorzaakt en waardoor je niet kunt concentreren op je opleiding, geef dat dan snel aan. Er is veel hulp beschikbaar, maar achteraf zullen ze weinig voor je (kunnen) doen.
Goede tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven