Werk & Studie alle pijlers

Wanneer goedkoopst een kamer huren?

16-08-2017 23:48 28 berichten
Ik ben student en op een leeftijd dat ik graag uit huis wil gaan. Een gewoon appartement huren is onmogelijk omdat de verhuurder meestal een bepaald inkomen als eis stelt. De enige optie die overblijft is op kamers gaan. Nu vraag ik me af wanneer je het goedkoopst een kamer kunt huren. Is een kamer vinden op dit moment duurder dan over bijvoorbeeld een paar maanden omdat nu veel meer mensen naar een kamer op zoek zijn? Ik woon momenteel op 35 minuten reizen van school vandaan, dus voor de afstand hoeft het niet per se. Het maakt dus niet uit of het nog een paar maanden zou duren voordat ik een kamer vind. Als een kamer over een paar maanden idd een stuk goedkoper is dan nu dan wacht ik natuurlijk nog een paar maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nooit van gehoord dat de prijzen van studentenkamers fluctueren gedurende het jaar. Hoe komt je er bij dat een studentenkamer over een paar maanden goedkoper zou zijn? In de meeste studentensteden is een kamertekort, dus die raken ze altijd wel kwijt.

In deze periode zijn er waarschijnlijk heel veel kamerzoekende eerstejaarsstudenten. Het is dus wellicht wel makkelijker om een kamer te vinden later in het collegejaar, omdat studenten met de opleiding stoppen, afstuderen, etc. Maar goedkoper? Dat lijkt me stug.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 16-08-2017 23:58
0.09% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Nee kamers worden dan niet goedkoper.
plumplum schreef:
16-08-2017 23:56
Ik heb er nooit van gehoord dat de prijzen van studentenkamers fluctueren gedurende het jaar. Hoe komt je er bij dat een studentenkamer over een paar maanden goedkoper zou zijn? In de meeste studentensteden is een kamertekort, dus die raken ze altijd wel kwijt.

In deze periode zijn er waarschijnlijk heel veel kamerzoekende eerstejaarsstudenten. Het is dus wellicht wel makkelijker om een kamer te vinden later in het collegejaar, omdat studenten met de opleiding stoppen, afstuderen, etc. Maar goedkoper? Dat lijkt me stug.
Nou, prijzen zijn normaal gesproken afhankelijk van vraag en aanbod. Doordat er over een paar maanden al een aantal studenten zijn afgevallen is het aantal studenten lager terwijl het aantal beschikbare kamers hoger is geworden. Minder studenten en meer beschikbare kamers betekent voor de verhuurder dat het lastiger wordt om een huurder te vinden. Om de kamers toch zo snel mogelijk te vullen zou je zeggen dat dan de huurprijzen wat lager zijn dan nu. Dat is mijn redenering.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou blij zijn als je een kamer naar je zin hebt gevonden die beschikbaar is. Maar je kunt gerust wachten en je theorie testen natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
gaspedaal schreef:
17-08-2017 00:05
Nou, prijzen zijn normaal gesproken afhankelijk van vraag en aanbod. Doordat er over een paar maanden al een aantal studenten zijn afgevallen is het aantal studenten lager terwijl het aantal beschikbare kamers hoger is geworden. Minder studenten en meer beschikbare kamers betekent voor de verhuurder dat het lastiger wordt om een huurder te vinden. Om de kamers toch zo snel mogelijk te vullen zou je zeggen dat dan de huurprijzen wat lager zijn dan nu. Dat is mijn redenering.
Over een paar maanden gaan de studenten die begin volgend jaar beginnen ook op zoek naar een kamer. Dus de vraag blijft wel een beetje hetzelfde hoor. Dus nee, de prijzen zullen niet afnemen. Eerder toenemen zoals het met alles doet.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Ajoh de kamers zijn zo vergeven.
Mooie theorie trouwens. :D
Bam!!!!
Je redenatie is leuk, maar foutief. ;-) Ik geloof niet dat studentenkamers ooit goedkoper zijn geworden. Misschien tijdens de crisis, maar nu zeker niet. Over het algemeen is een leuke kamer vinden al moeilijk genoeg, wachten op een niet-bestaande prijsfluctuatie maak je het jezelf echt zowat onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
gaspedaal schreef:
17-08-2017 00:05
Nou, prijzen zijn normaal gesproken afhankelijk van vraag en aanbod. Doordat er over een paar maanden al een aantal studenten zijn afgevallen is het aantal studenten lager terwijl het aantal beschikbare kamers hoger is geworden. Minder studenten en meer beschikbare kamers betekent voor de verhuurder dat het lastiger wordt om een huurder te vinden. Om de kamers toch zo snel mogelijk te vullen zou je zeggen dat dan de huurprijzen wat lager zijn dan nu. Dat is mijn redenering.
Als het om studentenkamers gaat is er in bijna iedere studentenstad meer vraag dan aanbod. Kamers zijn altijd gevuld. Een verhuurder gaat echt niet omlaag met de prijs omdat er halverwege het collegejaar bijvoorbeeld 'maar' 3 studenten die ene kamer graag zouden willen huren i.p.v. 10 studenten.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
De prijzen fluctueren niet gedurende het jaar.
Op 30 februari zijn ze het goedkoopst.
gaspedaal schreef:
17-08-2017 00:05
Nou, prijzen zijn normaal gesproken afhankelijk van vraag en aanbod. Doordat er over een paar maanden al een aantal studenten zijn afgevallen is het aantal studenten lager terwijl het aantal beschikbare kamers hoger is geworden. Minder studenten en meer beschikbare kamers betekent voor de verhuurder dat het lastiger wordt om een huurder te vinden. Om de kamers toch zo snel mogelijk te vullen zou je zeggen dat dan de huurprijzen wat lager zijn dan nu. Dat is mijn redenering.
Goeie theorie! Economie student?

Verder is het antwoord op je vraag al gegeven dus niets meer toe te voegen ;-D
Alle reacties Link kopieren
Kinase3000 schreef:
17-08-2017 01:40
Op 30 februari zijn ze het goedkoopst.
:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Je redenering is helaas niet juist.
Prijzen blijven hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Wij verhuren veel kamers in Eindhoven. Prijzen van kamers zijn gewoon vast. Alleen op dit moment hebben we dus geen kamers meer ;-) .

In Eindhoven zit Vestide, dat is een soort woningbouwvereniging voor studenten. Daar heb je echt veel meer kamer voor je geld zeg maar.. vaak zelfs een studio of appartement voor hele mooie prijzen. Maarja wel een dikke wachtlijst... weet niet of zoiets in meer steden zit? In mijn tijd kreeg je afstandsbonus. Hoe verder weg je woont hoe meer inschrijftijd extra. Dus ik had na een half jaar 100km enkele reis een 2-kamer appartement met eigen badkamer en 2 balkons (alleen een gedeelde keuken) voor €380 inclusief alles en kreeg er nog huurtoeslag voor ook. Maar dat was 10 jaar geleden. Al denk ik dat ze nu nog steeds enorm goed geprijsd zijn met hun accomodaties.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
gaspedaal schreef:
17-08-2017 00:05
Nou, prijzen zijn normaal gesproken afhankelijk van vraag en aanbod. Doordat er over een paar maanden al een aantal studenten zijn afgevallen is het aantal studenten lager terwijl het aantal beschikbare kamers hoger is geworden. Minder studenten en meer beschikbare kamers betekent voor de verhuurder dat het lastiger wordt om een huurder te vinden. Om de kamers toch zo snel mogelijk te vullen zou je zeggen dat dan de huurprijzen wat lager zijn dan nu. Dat is mijn redenering.
Er is in veel studentensteden altijd meer vraag dan aanbod. Dus betaal je gerust 200 euro voor een hokje van 4m2 en daar komen dan gemakkelijk 20-30 mensen op af. Als je een grotere kamer wil dan moet je jezelf inschrijven bij studentenhuisvesting in je studentenstad naar keuze, maar dan moet je dat dus al een tijd geleden gedaan hebben.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Als je kijkt naar de prijs van een specifieke kamer, verandert die niet in de loop van het jaar (stijgt hoogstens een beetje). Maar dat is niet zo relevant voor TO. Er is altijd een aantal goedkopere kamers beschikbaar, maar in deze periode zijn heel veel mensen op zoek en is de concurrentie moordend. De kans dat je een goedkope kamer weet te bemachtigen is dus klein. Rond februari zijn er in mijn ervaring (Groningen) veel minder mensen actief op zoek. Dat betekent dat je veel meer kans maakt om de goed geprijsde kamers die beschikbaar komen daadwerkelijk te bemachtigen, en je dus waarschijnlijk meer kamer voor je geld zal hebben.

Misschien is het in andere steden anders. Ik heb een keer een kamer gezocht in juli/augustus, en dat was ontzettend moeilijk. Je zat zo met 10 man bij een hospi, in de zeldzame gevallen dat je überhaupt uit werd genodigd. In januari/februari kreeg ik aanzienlijk meer reacties op mijn berichten op Kamernet en heb ik uiteindelijk via een makelaar een hele fijne, goedkope kamer gevonden.

Wat je ook nog kan overwegen: als je je een appartementje kan veroorloven maar niet aan de hoge inkomenseis voldoet, willen je ouders misschien garant staan. Ook kun je overwegen om hogere borg te betalen. Zo heeft de huisbaas meer financiële zekerheid. Vaak is er dan ineens veel meer mogelijk.
In mijn stad worden studentenkamers via de studentenhuisvesting alleen duurder gedurende het jaar, omdat de huur omhoog gaat bij een wisseling van huurders.
Alle reacties Link kopieren
intothewild schreef:
17-08-2017 01:41
Goeie theorie! Economie student?
:proud:

Je hebt later in het jaar wellicht meer keuze, dus daardoor meer kans dat je een goedkopere (maar kleinere of slechtere) kamer kunt huren. Maar de huurprijs van een bepaalde kamer wordt niet lager.
Als je ouderejaars bent heeft het juist wel zin om nu te zoeken. Veel huizen willen helemaal geen eerstejaars in huis.
Alle reacties Link kopieren
Studentenkamers worden niet goedkoper. Je moet geluk hebben een goedkoper kamer tegen te komen en weten te bemachtigen.
Alle reacties Link kopieren
De prijs van een kamer is niet afhankelijk van de vraag in de maand maar wél van fr vraag in die stad/regio. Ik zou voor een goedkope kamer dus meer richten op de locatie. Zit je vast aan 1 stad? Is je studie in minder populaire steden te doen? Kun je in een randgemeente een kamer huren? Over het algemeen is een kamer bij een hospita (inwonend bij de eigenaar) ook iets minder populair en wat goedkoper. Dat scheelt een paar tientjes, en je hebt dan ook de nadelen.
Overigens is t wettelijk niet mogelijk om een kamer kleiner dan 7,5m2 te huren. Wat hier onder gesteld worden is dus niet helemaal correct.
Ook is er een puntensysteem vastgesteld zodat je de max huur can een kamer kunt vaststellen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rijs-kamer



V1k1ng schreef:
17-08-2017 07:59
Er is in veel studentensteden altijd meer vraag dan aanbod. Dus betaal je gerust 200 euro voor een hokje van 4m2 en daar komen dan gemakkelijk 20-30 mensen op af. Als je een grotere kamer wil dan moet je jezelf inschrijven bij studentenhuisvesting in je studentenstad naar keuze, maar dan moet je dat dus al een tijd geleden gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wonen blijft het hele jaar duur in dit dichtbevolkte landje.
De prijzen blijven het hele jaar door gelijk hoor. Wil je goedkoop huren dan zou je naar Scandinavië moeten gaan. Daar zijn de zomermaanden juni en juli vrij van huur.
Je kunt ook een appartement huren met 3 slaapkamers en deel je de kosten met 2 andere studenten die op zichzelf willen gaan wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven