Werk & Studie alle pijlers

Informele vacature

18-09-2017 12:25 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man wil solliciteren op een leuke vacature bij een jong bedrijf die heel informeel is opgesteld. Wordt er dan van hem verwacht dat hij ook informeel solliciteert? Of gewoon toch wel formeel maar aangeven dat juist de informele manier van communiceren hem zeer aantrekt. Iemand een idee?
Ik zou zeker niet al te informeel solliciteren. Mijn dochter had laatst ook zoiets aan de hand, en ze begon haar brief met 'Hoi Mark'. Op mijn aandringen heeft ze daar 'Beste' van gemaakt. Je kunt die mensen wel kennen en/of ze doen hun eigen uitingen heel informeel, maar je hebt niet met die mensen in de zandbak gezeten en een arbeidsrelatie aangaan is een formele aangelegenheid. Natuurlijk kun je wel zeggen dat het informele je aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Wat Minke zegt inderdaad. Hou het formeel maar geef het wel aan.
Ik zou wat meer informatie over het bedrijf inwinnen. Wordt er op de website ook zo informeel gecommuniceerd? Kent hij iemand die al bij het bedrijf werkt? Kan hij naar het bedrijf bellen voor meer info over de vacature? Kortom: ik zou niet alleen op de vacaturetekst afgaan.
Ik begin pas met hoi, hi, enz schrijven als de tegenpartij daarmee begint. Dan weet ik dat het geoorloofd wordt. Als ik het niet weet, begin ik altijd met beste en in sommige gevallen met hallo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker niet met 'hoi' beginnen, maar als het erg informeel is kun je natuurlijk wel een zelfde soort toon aanslaan. Ik zou dan eerder 'Beste' zeggen ipv 'Geachte heer/mevrouw. Ook zou ik de zinsopbouw zo maken dat je het woord 'u' zoveel mogelijk kunt vermijden, want dat maakt een brief altijd erg stijf vind ik zelf. Succes!
Live life to the fullest
Ikzelf ben momenteel middels een informele vacature reacties aan het filteren. Ik vind het fijn als er toch, zeker in eerste instantie, wat formeler wordt gereageerd. Er mag zeker worden gezegd dat men het fijn vind dat het informeel is opgesteld, dat vind ik ook fijn!
Alle reacties Link kopieren
En verder rekening houden met de mogelijkheid dat ze niet zo informeel zijn als ze zelf denken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Informeel kan nog steeds heel professioneel zijn.

het maakt ook uit voor wat voor functie. voor de functie van boekhouder dan zou ik toch liever een wat saaiere conservatieve sollicitatiebrief verwachten dan van de nieuwe art director.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aanhef Geachte heer X, Beste (voornaam) doen en verder in u schrijven.

X wel even vervangen door de achternaam ;).
Alle reacties Link kopieren
Dank allen
Alle reacties Link kopieren
Solliciteert hij via email of via een brief? Email kan meestal wat informeler dan een brief (en via linkedin kan het nog informeler).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven