Werk & Studie alle pijlers

Dag minder werken, werkdruk hetzelfde

18-10-2017 18:05 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na de geboorte van mijn dochter (nu ruim 6 maanden oud) ben ik van 5 dagen werken naar 4 gegaan. Het idee was om lekker een dag extra met m’n baby thuis te zijn, maar in de praktijk zit ik dan toch meestal met m’n werklaptop open (en een jengelende baby op schoot) of werk ik ‘s avonds als ze in bed ligt.

Hoewel ik wel 20% bruto salaris heb ingeleverd, is er namelijk vrijwel niets veranderd aan m’n werkdruk. Er is namelijk niemand die de dag dat ik er niet ben opvangt. Volgens m’n teamleider is het mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn werklast te managen, dan moet ik maar meer delegeren naar collega’s. Die hebben het echter al druk genoeg met hun eigen werk, dus komt het toch op mij neer.

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee om in m’n vrije tijd nog te moeten werken, dus ik ben op zoek naar tips hoe ik beter m’n grenzen kan bewaken. Hoe doen anderen die een dag minder zijn gaan werken dit?
Alle reacties Link kopieren
I am out of the office, for urgent matters please contact....
When they go low, we go high. (M.Obama)
Als je dan toch voltijds werkt, maar 4/5de betaald wordt ...
Terug voltijds gaan werken en onderhandelen over thuiswerk / flexibel werken?
Alle reacties Link kopieren
Vaker nee zeggen, ruimer plannen van activiteiten, laptop uitlaten als ik vrij ben of alleen open doen als ik het zelf echt wil en mij er beter door voel.

Duidelijk zeggen vrijdag ben ik vrij dus dan pak ik het maandag op en dan krijg je het dinsdag.

Je niet schuldig voelen als je to do list niet af komt.

Ben het helemaal met je manager eens dat het je eigen verantwoordelijkheid is.

Tip: houd nu bij hoeveel tijd bepaalde werkzaamheden kosten zodat je een goed overzicht krijgt wat je in 32 uur kan doen. Zo kan je ook duidelijke verwachtingen managen bij collega's.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat kan hij het wel proberen te maken en blijkbaar lukt het. Gewoon niet meer doen. Hij merkt het vanzelf als er dingen blijven liggen maar zal niets doen zolang jij alles oppakt.

Kom voor jezelf op
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste jaren behoorlijk wat mensen gehoord die om deze reden weer van 4 naar 5 dagen terug zijn gegaan. Vaak betekent 32 uur in de praktijk alleen minder salaris, niet minder werken.

En met de houding van jouw manager gaat het zeker niet goed komen. Zo gaat hij collega's tegen elkaar op zetten. Die gaan denken: omdat zij zo nodig een dag minder moet, moet ik harder werken. Dus of je moet terug naar 5 dagen of je moet weg daar.
Alle reacties Link kopieren
Een automatisch bericht instellen op je vrije dag waarin je schrijft dat je de dag erna weer op kantoor bent en het dan oppakt.

In je e-mailondertekening je werkdagen noteren.

Je werklaptop in je tas laten en je werktelefoon uitschakelen.

Zelf heb ik een managementfunctie in 4 dagen die volgens het recruitmentbureau alleen in 5 dagen zou kunnen. Er blijkt echter voldoende begrip bij m'n medewerkers voor m'n afwezigheid een dag in de week en ook m'n leidinggevende accepteert dat. Ik doe simpelweg niet meer werk dan in die vier dagen (van 8.00 tot 17.30 uur) past. De rest laat ik liggen of delegeer ik. (Overigens hoort wel bij m'n functie dat ik zo'n 10 tot 15 avonden aanwezig ben; daar zeur ik nooit over).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben normaal gesproken gewoon niet beschikbaar als ik niet werk.

Mijn leidinggevende zou graag fulltime iemand hebben op mijn functie maar vanuit de organisatie is er maar geld voor parttime. Ze heeft een periode heel regelmatig gebeld en contact gezocht op mijn vrije dagen. Dat doe ik dus niet meer. Ik neem niet op en stuur hooguit na een paar uur eens een appje dat ik druk was en of het dringend is, 9 van de 10 keer is het dan al opgelost. Op mijn werk geef ik het aan als ik denk dat het werk niet af komt en dan geven ze daar maar aan wat prioriteit heeft. De rest komt later of niet. Ik blijf heus wel eens een half uurtje extra, maar niet standaard.

Echt, schuif het probleem terug naar je teamleider, die is verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hoor.. toch duidelijk je grenzen gaan stellen door te doen wat je kan doen in die 32 uur en de rest is niet jouw probleem
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
18-10-2017 18:12


Ben het helemaal met je manager eens dat het je eigen verantwoordelijkheid is.
Onzin.
Het is de verantwoordelijkheid van de manager om het werk te verdelen over de afdeling.
Het kan niet zo zijn dat de manager je taken geeft voor 5 dagen en dat je dan de taken die je niet binnen 4 dagen afkrijgt zelf bij een collega moet zien te slijten. Als die collega ook gewoon voor 5 dagen werk heeft gekregen dan heeft de collega geen tijd om er werk van to bij te doen.

Het is de verantwoordelijkheid van de manager om voldoende personeel in te plannen.
Wat vreemd. Als je minder uur gaat werken, bespreek je toch welke taken je gaat afstoten? Ik zou nooit minder gaan werken als mijn takenpakket hetzelfde blijft. Dan weet je toch al dat dit gaat gebeuren?
Geitenbreier schreef:
18-10-2017 18:37
Wat vreemd. Als je minder uur gaat werken, bespreek je toch welke taken je gaat afstoten? Ik zou nooit minder gaan werken als mijn takenpakket hetzelfde blijft. Dan weet je toch al dat dit gaat gebeuren?
Dit wilde ik net typen.

Welke afspraken heb je concreet gemaakt met jouw leidinggevende?

Aan wat voor werk moet ik denken dat per se door jou gedaan zou moeten worden?
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij er alles aan doet om het werk af te krijgen gaat je manager het niet veranderen. Hij heeft namelijk geen probleem, jij hebt er jouw probleem van gemaakt. Dus laptop dicht en telefoon uit. En dat is echt de enige manier om dit om te buigen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Sugarmiss en Geitenbreier.

Ik zou op een rijtje zetten wat je hoofdtaken zijn of of je taken hebt die anderen ook kunnen uitvoeren. Of voorstellen dat je bepaalde taken kunt delen. Je bent nl. niet alleen als werknemer maar ook als werkgever, heel kwetsbaar als maar 1 persoon in de organisatie bepaalde werkzaamheden kan doen. Valt diegene uit, is er gelijk een nog groter probleem.

Succes TO, niet makkelijk met een weinig meedenkende LG maar geef wel tijdig je grenzen aan.
wij slapen nooit.
Geitenbreier schreef:
18-10-2017 18:37
Wat vreemd. Als je minder uur gaat werken, bespreek je toch welke taken je gaat afstoten? Ik zou nooit minder gaan werken als mijn takenpakket hetzelfde blijft. Dan weet je toch al dat dit gaat gebeuren?
Dit. Ik zou me niet meer laten verleiden tot 'wie', maar 'wat'.
Je manager heeft voor de taken zoveel fte, er is wat fte door jou ingeleverd, dat vond manager goed.
Dus er moet wat van jouw taken af, want je hebt je manager een dag fte gegeven.
Dat manager er niet voor.kiest iemand uitbreiding te geven of een nieuw iemand aan te nemen is een keuze waar jij niet veel mee te maken hebt.
Een deel van je taken dus teruggeven en door wie dan, ja, weet jij veel, misschien kan hij die extra dag fte zelf gebruiken, of een dag aan een collega geven om dat te bedenken ofzo.
jammer dat je nu minder betaald krijgt voor hetzelfde werk en zelfde tijd en druk...kan je beter toch het loon weer krijgen die je verdient lijkt me. Dat is de valkuil van 'minder'werken, is vaak alleen minder loon maar zelfde werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het te ver gaan om te stellen dat jij er zelf verantwoordelijk voor bent om je werk af te krijgen of het moet delegeren naar collega's als je nog hetzelfde takenpakket hebt.
Inderdaad overzicht maken van je takenpakket en de tijd die dat kost en daarmee naar manager. Die kan de prioriteiten bepalen voor jouw 32 uur. En de rest van het werk: dat is het probleem van de manager.
Roept je teamleider dat ook tegen de fulltimers die meer werk hebben dan ze in 40 uur kunnen doen?
Het is een lastige klus om de verantwoordelijkheid terug te schuiven naar je niet meewerkende manager, maar het moet wel.
Anders ga je er zelf op den duur aan kapot.
Heb er helaas ervaring mee: baan van 36 uur, werk voor 50, te weinig FTE en een organisatie die vond dat dat moest kunnen. Ben na een jaar weer vertrokken. Als het nodig is, wil ik best een tandje bijzetten, maar structureel dit soort werktijden was voor mij niet acceptabel. Zelfs werklaptop en werktelefoon uitzetten was niet genoeg om werkgever duidelijk te maken dat hij te weinig FTE had voor de hoeveelheid werk (maar wel klagen dat er werk bleef liggen en het vreemd vinden dat je personeel een andere baan zoekt).
dolfine wijzigde dit bericht op 18-10-2017 19:58
11.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle adviezen, dit helpt me zeker! Ik moet inderdaad duidelijker gaan aangeven dat ik bepaalde klussen niet meer kan doen. En proberen me daar dan vervolgens niet schuldig over te voelen :) Ik ga in ieder geval meteen een out-of-office-reply aanzetten.

Het lastige is dat mijn werk niet zozeer bestaat uit een vast aantal taken, maar uit verschillende projecten. Deze zijn verdeeld per type klant. Ik doe alle projecten voor klant type A, een collega voor klant type B en weer een ander voor klant type C etc. Alle ‘klant A opdrachten’ komen dus automatisch bij mij terecht.
Procne schreef:
18-10-2017 19:58

Het lastige is dat mijn werk niet zozeer bestaat uit een vast aantal taken, maar uit verschillende projecten. Deze zijn verdeeld per type klant. Ik doe alle projecten voor klant type A, een collega voor klant type B en weer een ander voor klant type C etc. Alle ‘klant A opdrachten’ komen dus automatisch bij mij terecht.
Ok. Maar ben jij de enige die type A-klanten doet? Als het aantal projecten voor A-klanten gelijk is gebleven, dan zal er vanuit de organisatie iemand ook bij deze projecten moeten zijn betrokken.
Heb je dat zo specifiek besproken op het moment dat je besloot minder te gaan werken? De verantwoordelijkheid van de werkverdeling ligt bij jouw leidinggevende, maar jij moet ook duidelijk en standvastig zijn in wat mogelijk is met een dag minder in de week.

En stel , je werkte eerder fulltime wat in de praktijk resulteerde in 50 uren effectief in de week. Dan is het niet logisch te verwachten dat je bij een dag minder ineens ook maar voor 32 uur werk hebt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige baan kon ik dag en nacht zitten en nog was werk niet af :rofl: Dat bedrijf was ook echt heel apart geval dat wel.
Hoorde laatst nog van oud collega dat bij hun in de email van klantenservice achterstand was van 7000 mails verdeeld over 4 personen ofzo @(
Je moet je grenzen aangeven. Inderdaad wat al gesuggereerd is je werkdagen in je ondertekening vermelden.Telefoon uit. Out of office aan.
Het is aan je teamleider om daar een oplossing voor te zorgen, dat hoort bij die functie en krijgt ze ook voor betaald. Jij moet je daar niet mee bezig hoeven houden of schuldig te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet jezelf beschermen als je niet werkt ook niet thuis. Word niet betaald dus is jou dag met je kindje. Gaat er iemand dood als jou werk niet af is? Gewoon je werk doen in de tijd dat je op je werk bent. Type A klant moet maar een dagje geduld hebben ;-)
you go girl
Alle reacties Link kopieren
Begin met zelf niet reageren op email en apps op je vrije dag.
En communiceer dat naar collega’s en klanten, dat je die dag niet bereikbaar bent!
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
18-10-2017 19:50
jammer dat je nu minder betaald krijgt voor hetzelfde werk en zelfde tijd en druk...kan je beter toch het loon weer krijgen die je verdient lijkt me. Dat is de valkuil van 'minder'werken, is vaak alleen minder loon maar zelfde werk.

Helaas en vaak maar al te waar.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
18-10-2017 19:58
Bedankt voor alle adviezen, dit helpt me zeker! Ik moet inderdaad duidelijker gaan aangeven dat ik bepaalde klussen niet meer kan doen. En proberen me daar dan vervolgens niet schuldig over te voelen :) Ik ga in ieder geval meteen een out-of-office-reply aanzetten.

Het lastige is dat mijn werk niet zozeer bestaat uit een vast aantal taken, maar uit verschillende projecten. Deze zijn verdeeld per type klant. Ik doe alle projecten voor klant type A, een collega voor klant type B en weer een ander voor klant type C etc. Alle ‘klant A opdrachten’ komen dus automatisch bij mij terecht.
Kun je elkaars achtervang voor die klanten zijn? D.w.z. hoe zouden je collega's daar tegenover staan om, indien eens nodig, elkaar te kunnen opvangen? Dat scheelt nl. ook al bij afwezigheid, de geruststelling, ook naar de klant toe, dat een ander het ook kan overnemen. Nogmaals, het wordt anders heel erg kwetsbaar als maar 1 persoon bij een specifieke klant weet hoe en wat. Als je al dingen weet van elkaar, is het makkelijker op te vangen dan er compleet nieuw in te moeten duiken. Het principe van 2 paar ogen zien meer dan 1.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat dan met vakanties? Of krijgt de klant dan gewoon paar weken geen antwoord?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven