Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren naast een fulltime baan

20-11-2017 13:57 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!

Ik ben sinds een maand of twee aan het solliciteren omdat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging en werkomgeving. Ik werk 5dagen/40 uur en ik merk dat ik het een hele pittige opgave vind om naast mijn fulltime baan tijd te vinden voor het zoeken naar vacatures en het schrijven van brieven. Naast het vinden van de tijd, merkt ik dat het mentaal ook erg uitputtend is, omdat deze zoektocht toch constant in je hoofd zit.

Om toch vol goede moed energie verder te kunnen, ben ik op zoek naar goeie tips en ervaringen van anderen. Daarom ben ik heel benieuwd wie er ook in deze situatie heeft gezeten of zit, hoe jullie dit hebben aangepakt en of jullie nog goeie tips hebben.

Bedankt alvast!!
Alle reacties Link kopieren
7x24=168 uur. 40 om te werken, geeft je nog 128 uur voor eten, slapen en solliciteren. is dat echt te weinig?
Alle reacties Link kopieren
128 uur - 55 (slapen) - 7 (eten koken en eten) - 7 (huishouden en boodschappen) - 5 (reistijd woon-werk) - 2,5 (lunchpauzes werk) - 7 (uurtje ontspannen voor het slapen) - 5 (dagdeel met vrienden) - 5 (dagdeel met familie) = minder dan 35 uur over voor partner, gezin en solliciteren. Ik snap TO wel. Vooral mentaal zal het pittig zijn.
anoniem_338331 wijzigde dit bericht op 20-11-2017 14:15
0.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan neem je een keer een dag vrij. Schrijf je een goede brief, waarvan je alleen kleine stukjes hoeft aan te passen aan de losse vacatures.
Maak je CV goed op orde.

Daarna is het een kwestie van af en toe een emailtje sturen, websites in de gaten houden (je inschrijven zodat je meldingen krijgt?).
Hoi, ik heb in dezelfde situatie gezeten en herken je probleem. Ben het dan ook totaal niet eens met LeesMee. Ik heb meerdere fases gehad waarin ik vol goede moed weer begon, maar dan toch opgaf omdat het te zwaar was. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik me had voorgenomen om evengoed ontslag te nemen. Toen ging het opeens heel snel en vond ik een andere baan (had nog geen ontslag genomen zonder andere baan). Een tip: via LinkedIn kan je solliciteren zonder een brief te schrijven, en hoef je alleen je cv te sturen. Filteren op 'eenvoudig solliciteren', geloof ik. Heb op die manier meerdere uitnodigingen gehad. Als je net als ik al uren doet over een brief schrijven, scheelt dit echt een hoop. En daarbij lezen veel bedrijven je brief niet eens; het gaat ze vooral om je cv. Succes!
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
20-11-2017 14:07
7x24=168 uur. 40 om te werken, geeft je nog 128 uur voor eten, slapen en solliciteren. is dat echt te weinig?
Volgens mij is het niet zozeer de tijd, maar omdat je gaat uitkijken naar iets 'beters' waardoor je je minder fijn gaat voelen bij je huidige werk, of het geeft juist een heel dubbel gevoel als je het er eigenlijk best naar je zin hebt en een zekere loyaliteit voelt.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel moeite is dat toch niet?
Je zorgt gewoon dat je een soort basisbrief hebt die je telkens weer aan kunt passen. Zorg dat je CV er goed uitziet.
Tijdelijk 80 % gaan werken?

Want ik mis nog de tijd voor sollicitatie-gesprekken.
En niet elk bedrijf kan "na 17u of voor 8u".
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik kan wel voorzien wat ik voor reacties ga krijgen, maar ik vind het toch opmerkelijk dat je naast een 40-urige werkweek geen tijd of energie zou hebben om te besteden aan je toekomst. Maar goed, vooral niet doen natuurlijk.
Tornacense schreef:
20-11-2017 14:36
Want ik mis nog de tijd voor sollicitatie-gesprekken.
En niet elk bedrijf kan "na 17u of voor 8u".
Ja precies dat. Elke keer met een smoesje bij je werkgever aankomen kost ook veel energie (als je er moeite mee hebt in ieder geval wel)
Kies een vast moment op de dag of in de week dat je vacatures zoekt. En plan ook een vaste avond waarop je er mee aan de slag gaat. Je hoeft niet elke dag bezig te zijn met solliciteren. Zo creeer je misschien ook ruimte in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
20-11-2017 14:41
Tsja, ik kan wel voorzien wat ik voor reacties ga krijgen, maar ik vind het toch opmerkelijk dat je naast een 40-urige werkweek geen tijd of energie zou hebben om te besteden aan je toekomst. Maar goed, vooral niet doen natuurlijk.
Nja beetje kort door de bocht. Niet iedereen woont op 5 min van werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoekopdracht aangemaakt bij Indeed. Op die manier krijg ik steeds een mailtje als er een vacature is waar ik op kan solliciteren. Scheelt een hoop gezoek steeds.

En wat anderen al schreven: zorg voor een basisbrief waar je maar een paar dingen aan hoeft te veranderen om hem geschikt te maken voor een ander bedrijf.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Via CV.nl kan je hele mooie cv’s maken.
Zorg dat je Linked In up to date is, zet de app op je telefoon, en net zoals je Facebook checkt kan je Linked In ook snel checken op deze manier.
Zorg verder dat je een goede (basis)brief hebt die je alleen op specifieke punten moet aanpassen aan de betreffende vacature.
Als je dit allemaal goed voor elkaar hebt dan kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het je nog heel veel tijd kost. Misschien even een half uurtje maar geen hele weekeinden of avonden.
Zorg dat je LinkedIn goed op orde is en zorg dat er vooral ook woorden in staan waar recruiters op selecteren. Bijv. Beschikbaar, op zoek, de competenties die je hebt (of die recruiters zoeken) etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon op de rustige momenten op mijn toenmalige werk mooi vacatures zoeken,
thuis heb je op 1 avond een goede CV klaar en op zaterdag kun je 2 uurtjes bij bedrijven langs e.d.

Voor zulke dingen moet je gewoon echt even tijd maken
“I am rarely bored alone; I am often bored in groups and crowds."
Ik heb het gedaan. Gewoon elk weekend een paar uur ervoor gaan zitten en door de week vaak nog 1 of 2 avonden om vacatures te zoeken. Het schrijven deed ik dan in het weekend.

Ik vond dat goed te doen. Maar ik heb ook 20 uur gewerkt naast een voltijd studie, dus ik was het wel gewend om in de avonden nog flink bezig te zijn.

Verder zorgen voor een mooi cv en je linker-in up-to-date houden. Ik heb meestal 3 versies, dan pak ik degene die het beste aansluit bij de vacature. En op een gegeven moment kun je stukjes van eerdere brieven hergebruiken. Bepaalde dingen zul je toch altijd wel benoemen.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
20-11-2017 17:54
Nja beetje kort door de bocht. Niet iedereen woont op 5 min van werk.
Ik vind dat Leesmee wel een punt heeft.

Als je zorgt dat je een basisbrief en een CV hebt, wat kost je dan in hemelsnaam zoveel tijd? Na je werk heb je toch ook nog de hele avond? In het weekend twee dagen ... ik snap dat echt niet.
Alle reacties Link kopieren
De hele avond heb ik dan niet. Hooguit 2.5 uur waar ik dan nog moet eten en douchen enz. Voor een goede brief wil ik graag de tijd nemen. Doordeweeks komt er dan niet zoveel uit Mn handen inderdaad. Maar idd, weekend zou kunnen.
Robinson schreef:
21-11-2017 18:00
De hele avond heb ik dan niet. Hooguit 2.5 uur waar ik dan nog moet eten en douchen enz. Voor een goede brief wil ik graag de tijd nemen. Doordeweeks komt er dan niet zoveel uit Mn handen inderdaad. Maar idd, weekend zou kunnen.
Daarom zocht ik in de avond vacatures en schreef ik de brieven in het weekend. Liefst op zaterdagochtend.

Overigens zou het feit dat je maar 2,5u hebt in de avond waarin je nog moet eten en alles voor mij al een reden zijn om snel verder te solliciteren. Zelfs als ik overwerk heb ik altijd nog 4-4,5 uur.
Alle reacties Link kopieren
Jij wel misschien maar ik niet :). Het is veel reistijd maar daarnaast genoeg positieve dingen wat ik bij andere werkgevers niet ga vinden.
wat ik probeer aan te geven is dat sommige mensen nu eenmaal een wat langere reistijd hebben per dag ;)
minnimouse schreef:
21-11-2017 17:13
Ik vind dat Leesmee wel een punt heeft.

Als je zorgt dat je een basisbrief en een CV hebt, wat kost je dan in hemelsnaam zoveel tijd? Na je werk heb je toch ook nog de hele avond? In het weekend twee dagen ... ik snap dat echt niet.
Voor mezelf was het vooral het mentale punt. Veel bedrijven zijn alleen kantoortijden open, dus als je 40 uur werkt moet je tijdens je werk solliciteren/vrij vragen. Als je gebeld wordt snel van de afdeling rennen... Dat kan best lastig zijn in een hecht team. En als je wordt uitgenodigd moet je vrijvragen op je werk en in de meeste gevallen een smoes bedenken, al met al ben je er vooral mentaal veel mee bezig. En als je niet in één keer een nieuwe baan hebt gaat het vrij regelen zich ook opstapelen. Al moet ik zeggen dat het tegenwoordig veel gemakkelijker gaat dan een paar jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het gevoel, het is echt best zwaar. Ik zou proberen een avond en paar uur in het weekend te plannen en je er daarnaast proberen niet teveel mee bezig te houden, anders ben je er echt altijd mee bezig. Van die zoekopdrachten werken ook goed, dat scheelt weer zelf zoeken.
Gelukkig trekt de markt aan, dus hopelijk gaat het snel.
Robinson schreef:
21-11-2017 18:47
Jij wel misschien maar ik niet :). Het is veel reistijd maar daarnaast genoeg positieve dingen wat ik bij andere werkgevers niet ga vinden.
wat ik probeer aan te geven is dat sommige mensen nu eenmaal een wat langere reistijd hebben per dag ;)
Jouw reistijd lijkt me dan ook wel erg lang, dat zijn uitzonderingen. Of je maakt erg lange dagen/lange nachten, dat kan ook.

Mijn tip zou ook zijn om het zoeken van vacatures in de avonden te doen als je dan te moe bent om brieven te schrijven. Die schrijf je dan gewoon in het weekend. Desnoods een tijdje een minder schoon huis, iets minder sporten of iets minder sociale activiteiten. Een nieuwe baan komt helaas niet aanwaaien.
Moezy schreef:
21-11-2017 20:16
Voor mezelf was het vooral het mentale punt. Veel bedrijven zijn alleen kantoortijden open, dus als je 40 uur werkt moet je tijdens je werk solliciteren/vrij vragen. Als je gebeld wordt snel van de afdeling rennen... Dat kan best lastig zijn in een hecht team. En als je wordt uitgenodigd moet je vrijvragen op je werk en in de meeste gevallen een smoes bedenken, al met al ben je er vooral mentaal veel mee bezig. En als je niet in één keer een nieuwe baan hebt gaat het vrij regelen zich ook opstapelen. Al moet ik zeggen dat het tegenwoordig veel gemakkelijker gaat dan een paar jaar geleden.
Ik heb geen smoes bedacht en ben gewoon eerlijk geweest. Maar goed, ik had bij mijn vorige baan dan ook geen vrije dagen die ik zomaar op kon nemen. Dus ik moest wel eerlijk zijn. Ik weet niet of dat overal kan. Mijn zus is nu aan het zoeken naar een baan in Nederland en daar ook gewoon eerlijk over. Dat kan ook niet anders in haar geval. Ik denk dat het veel opluchting geeft als je niet hoeft te liegen, maar goed dat zal niet overal even makkelijk zijn. Wellicht had ik geluk.

Ik vond het hele gedoe met assessments en afwachten inderdaad wel slopend. Maar dat is het ook zonder baan. Niet perse het schrijven van de brieven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven