Werk & Studie alle pijlers

Onzeker eerste baan

08-12-2017 20:37 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Even een topic over mijn allereerste echte baan na mijn universitaire studie.

Ik werk nu sinds 4 maanden en sinds mijn nieuwe opdracht bij een opdrachtgever ben ik opeens best wel onzeker. Ik werk samen met een senior collega die erg veel ervaring en vakkennis heeft. Dit in combinatie met mijn eigen verwachting dat ik alles goed doe en geen fouten mag maken zorgen ervoor dat ik alles wat ik bespreek met mijn collega onder een vergrootglas leg. Dit terwijl mijn collega aangeeft erg tevreden te zijn over mijn werk en samenwerking. Dit voelt dan even goed maar zwakt al snel af als ik in mijn ogen een stomme vraag heb gesteld of even niet zo heel zelfverzekerd overkwam in een gesprek. Ik ben continu bewust van mezelf en dat is best wel vermoeiend. Telkens een onzeker stemmetje in mijn hoofd.

Ik weet dat ik nog zoveel te leren heb en fouten mag maken. Ik straf mezelf daar echter vervolgens wel voor door te blijven piekeren over 'fouten'.

Herkent iemand dit? Heeft iemand relativerende tips?
Alle reacties Link kopieren
Iemand die dit herkent? Ja , je senior collega. Die heeft jaren geleden in jouw schoenen gestaan en toen waarschijnlijk evenveel naar zijn of haar senior opkeek als jij nu. Vraag het hem maar eens een keer of hij zich de eerste maanden nog herinnert.
Toen ik ooit aan heel nieuw werk begon en een in mijn ogen grote fout maakte (kostte het bedrijf 1000 gulden of zo, zij mijn chef, toen ik het met knikkende knieën vertelde: Als je er maar van leert.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als jij geen fouten mag maken van jezelf, hoe moet je het vak dan leren?
Kon jij direct zwemmen? Kon jij direct je veters strikken? Kon jij direct fietsen?
Of moest je daarvoor ook eerst veel oefenen, vallen, opstaan, huilen van frustratie en juichen van blijdschap?

Vanaf welke leeftijd mag je geen fouten meer maken?
Dan kan ik daar even rekening mee houden in mijn werk, waarin ik dagelijks nog dingen verkeerd doe.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een mens...fouten maken hoort erbij en zeker in het begin gaan dingen totaal niet vlekkeloos.
Geniet van het leren..observeer and be less harsh on yourself.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook best veel last van gehad. Blijf zorgvuldig werken maar sla niet door, want dan kosten dingen teveel tijd. Maak je een fout? Even slikken en weer doorgaan. Mijn baas zegt altijd dat de enige manier om geen fouten te maken is door niets te doen. Tja, dat gaat niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven