Werk & Studie alle pijlers

Een eigen kinderdagverblijf starten

19-01-2018 18:24 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoooi toppers,

ik ben mij aan het oriënteren om een kinderdagverblijf/kindcentrum te gaan starten.
Ik ben zelf nog in het beginstadium, maar ik ben een samenwerking aangegaan met een zorgorganisatie hier uit de buurt. Zij willen graag op hun terrein een kinderdagverblijf voor o.a. medewerkers te faciliteren. Naar alle waarschijnlijkheid kan ik een pand van hen huren voor een klein prijsje, waardoor een win win situatie ontstaat.

Nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn die onlangs zelf een kinderdagverblijf zijn gestart of willen gaan starten? En vooral hebben jullie nog tips en adviezen?
Voldoe je verder wel aan alle vereisten en voorschriften?
Hoeveel medewerkers hebben interesse om hun kind bij jou te gaan stallen?
En hoeveel groei zit erin op de langere termijn?
Alle reacties Link kopieren
Is die markt ondertussen nog niet verzadigd? Of ga je een unieke dienst leveren?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij met name relevant of je alle diploma’s en dergelijke hebt.
En goed contract met dat bedrijf opstellen wat jullie spelregels zijn. Mogen er bv ook andere kinderen (dan de kinderen van mederwerkers) bij jou komen? En heb je die andere kinderen nodig om winst te maken? En zo ja, is dat te doen? Dat je niet midden in de rimboe zit zodat alleen medewerkers daar hun kind droppen..
Alle reacties Link kopieren
@karin12345; we doen op dit moment onderzoek bij de medewerkers van die instelling en bij medewerkers van andere zorginstellingen om te kijken in hoeverre daar behoefte aan is. Die resultaten heb ik nog niet, maar zijn we dus mee bezig. :)

@gizzmo-returns jaa ik voldoe aan alle opleidingscriteria

@ sara9876; ik begrijp je reactie helemaal, alleen heb ik wel een uniek concept, tenminste hier in de buurt bestaat deze vorm van kinderdagverblijf namelijk nog niet of nauwelijks. Namelijk naast flexibele tijden, ook weekenden geopend, BSO, verschillende faciliteiten wbt sport, zwemles etc. En daarnaast is hier de omgeving echt nog een te kort aan écht flexibele opvang dus die daadwerkelijk om 6u open gaan bijvoorbeeld.

@fala1989; diploma's zijn allemaal in orde. Wbt spelregels is een goede aanvulling en goed om helder te hebben voor beide partijen. Uiteraard zijn alle kinderen welkom. Hier in de omgeving zien we dat kinderen steeds meer naar een unieke vorm van KDV gaan ipv de dichtstbijzijnde. Ik doe op dit moment onderzoek in verschillende zorginstellingen in hoeverre er behoefte is aan deze vorm van KDV en op die locatie.
BB_Anne schreef:
19-01-2018 18:42
@karin12345; we doen op dit moment onderzoek bij de medewerkers van die instelling en bij medewerkers van andere zorginstellingen om te kijken in hoeverre daar behoefte aan is. Die resultaten heb ik nog niet, maar zijn we dus mee bezig. :)

@gizzmo-returns jaa ik voldoe aan alle opleidingscriteria

@ sara9876; ik begrijp je reactie helemaal, alleen heb ik wel een uniek concept, tenminste hier in de buurt bestaat deze vorm van kinderdagverblijf namelijk nog niet of nauwelijks. Namelijk naast flexibele tijden, ook weekenden geopend, BSO, verschillende faciliteiten wbt sport, zwemles etc. En daarnaast is hier de omgeving echt nog een te kort aan écht flexibele opvang dus die daadwerkelijk om 6u open gaan bijvoorbeeld.

@fala1989; diploma's zijn allemaal in orde. Wbt spelregels is een goede aanvulling en goed om helder te hebben voor beide partijen. Uiteraard zijn alle kinderen welkom. Hier in de omgeving zien we dat kinderen steeds meer naar een unieke vorm van KDV gaan ipv de dichtstbijzijnde. Ik doe op dit moment onderzoek in verschillende zorginstellingen in hoeverre er behoefte is aan deze vorm van KDV en op die locatie.
Goed bezig meid!
Hopelijk gaat alles door en wordt je bedrijf een succes!
Alle reacties Link kopieren
Ben je al bekend met kinderopvang en in welke regio zit je?
De wet kinderopvang is per 1-1-2018 drastisch veranderd en het merendeel van de eigenaren van kindercentra heeft het moeilijk om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen.
Daarnaast is personeel in bepaalde regio's amper te krijgen.

Je zal kennis moeten hebben (of inkopen) van veiligheids en gezondheidsbeleid opstellen en laten uitvoeren door je personeel. Pedagogisch een eigen visie hebben en daarnaast moet een pand ook nog eens aan heel wat eisen voldoen voordat het geschikt is als kindercentrum.
Hoeveel m2 is de ruimte. Dan kan je al bereken hoeveel kinderen je er maximaal zou mogen opvangen. En of het winstgevend is.

Als dat allemaal in orde is dan zou ik zeggen go for it. Kinderopvang is hartstikke leuk.
Zorg voor een app i.p.v. een ouderwets schriftje. Mijn kind zit sinds kort op de opvang en ik vind het geweldig dat ik gedurende de dag alvast kan zien wanneer ze geslapen heeft en de leidsters nemen bijna dagelijks een foto en plaatsen die in de app. Mijn collega's met wat oudere kinderen zijn jaloers :)
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
19-01-2018 18:30
Is die markt ondertussen nog niet verzadigd? Of ga je een unieke dienst leveren?
Als je voor 7 uur open gaat ben je al uniek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lavendel_Madelief schreef:
19-01-2018 19:08
Zorg voor een app i.p.v. een ouderwets schriftje. Mijn kind zit sinds kort op de opvang en ik vind het geweldig dat ik gedurende de dag alvast kan zien wanneer ze geslapen heeft en de leidsters nemen bijna dagelijks een foto en plaatsen die in de app. Mijn collega's met wat oudere kinderen zijn jaloers :)
+1 Wij hebben ook zo'n app. Ik vind het heel fijn om mijn kindje tijdens mijn werkdagen toch te kunnen volgen. 😊
viva-2010 schreef:
19-01-2018 18:45
De wet kinderopvang is per 1-1-2018 drastisch veranderd en het merendeel van de eigenaren van kindercentra heeft het moeilijk om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen.
Daarnaast is personeel in bepaalde regio's amper te krijgen.
Hoezo? Voor peuterspeelzalen is het misschien nogal een overgang, maar voor KDV's valt het wel mee.

@TO, heb je al op papier gezet wat je verwachte inkomsten en uitgaven zullen zijn? Vooral ook als je in het weekend open bent. Hoeveel kinderen heb je nodig om voldoende geld binnen te halen? Past dat op het aantal m2 volgens de regels? Hoe veel leidsters heb je nodig die je ook moet betalen als je vanaf 6u (tot hoe laat?) en in het weekend open bent? Weet je ook aan welke regels je allemaal moet voldoen wat betreft veiligheid en beleid? Welke documenten je allemaal moet opstellen? Ben je bekend met de CAO?

Misschien goed om na te denken over je beleid wat betreft de samenwerking met de zorginstelling. Je schrijft dat andere kinderen ook welkom zijn, krijgen kinderen van de zorginstelling voorrang, bijvoorbeeld als er een wachtlijst is?

Als houder van een KDV heb je geen speciaal diploma nodig. Pedagogisch medewerkers moeten wel de juiste opleiding hebben.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 20:18
9.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor de ouders is de app zeker leuk, maar vanuit mijn beroepspraktijk ken ik ook de keerzijde. Hoe meer ouders de app in de gaten houden hoe meer tijd er besteed moet worden aan registratie. Zeker wanneer er ook een chat/mailfunctie in de app zit en ouders zich gaan bemoeien met slaaptijden etc. Hier schrijven ze de slaapje etc op een dagbriefje. Ik vertrouw erop dat mn kind het naar zijn zin heeft en de juf speelt lekker mee...
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Lavendel_Madelief schreef:
19-01-2018 19:08
Zorg voor een app i.p.v. een ouderwets schriftje. Mijn kind zit sinds kort op de opvang en ik vind het geweldig dat ik gedurende de dag alvast kan zien wanneer ze geslapen heeft en de leidsters nemen bijna dagelijks een foto en plaatsen die in de app. Mijn collega's met wat oudere kinderen zijn jaloers :)
Op welke manier je deze informatie aanbiedt zou ik laten afhangen van de doelgroep en op die behoeftes inspelen.
Sophielagirafe schreef:
19-01-2018 20:13
Voor de ouders is de app zeker leuk, maar vanuit mijn beroepspraktijk ken ik ook de keerzijde. Hoe meer ouders de app in de gaten houden hoe meer tijd er besteed moet worden aan registratie. Zeker wanneer er ook een chat/mailfunctie in de app zit en ouders zich gaan bemoeien met slaaptijden etc.
Goed punt, hier kan ik me wat bij voorstellen. Wellicht dat je met verwachtingsmanagement dit een beetje kunt reguleren. Ik heb zelf als ouder aangegeven dat ze echt niet dagelijks een foto hoeven te maken. Ik was wel dolbij met de blije foto die op de app gezet was 2 uur nadat ik haar tijdens mijn eerste werkdag had weggebracht. Ik wist direct dat ze het naar haar zin had.
Hier op het KDV wordt er gebruik gemaakt van whatsapp voor dagelijkse foto's en belangrijke/dringende vragen (dus geen verzoekjes van ouders continu. Wel bijvoorbeeld om 17u 'pietje slaapt al vanaf 15u, willen jullie dat wij hem wakker maken?') Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een schriftje wat meer een dagboekje is met elke dag een verhaaltje over wat kind allemaal heeft gedaan/beleefd, ook worden er desgewenst gegevens over slapen en eten in genoteerd.
Mij lijkt zo'n app vreselijk als ouder zijnde. Ik moet werken als zoon bij de opvang is en vertrouw op de leidsters bij kdv. Schriftje lees ik 's avonds rustig door.
Alle reacties Link kopieren
[quote=KeaAlpine post_id=28046033 time=1516389029 user_id=342341]
Hoezo? Voor peuterspeelzalen is het misschien nogal een overgang, maar voor KDV's valt het wel mee.

Vaste gezichtencriterium vormt een probleem bij kdv's die werken met part timers. Die.moeten nu langere werkdagen en werkweken maken om aan die eis te voldoen.

De verplichte aangrenzende buitenspeelruimte.

De hbo er die verplicht moet worden ingehuurd en duurder is dan een mbo'er.

En de afwijking van de BKR gedurende 3 uur. Waarbij nu van te voren altijd een vast blok moet worden opgegeven. Je kan dus niet even wat later pauze nemen omdat er kindjes wat later gaan slapen.

Dat zijn toch wel pittige wijzigingen.
viva-2010 schreef:
20-01-2018 10:42
Vaste gezichtencriterium vormt een probleem bij kdv's die werken met part timers. Die.moeten nu langere werkdagen en werkweken maken om aan die eis te voldoen.

De verplichte aangrenzende buitenspeelruimte.

De hbo er die verplicht moet worden ingehuurd en duurder is dan een mbo'er.

En de afwijking van de BKR gedurende 3 uur. Waarbij nu van te voren altijd een vast blok moet worden opgegeven. Je kan dus niet even wat later pauze nemen omdat er kindjes wat later gaan slapen.

Dat zijn toch wel pittige wijzigingen.
Mja, zoals ik de kdv's ken waren de meeste zaken toch al zo. BKR kan wel wat meer druk geven, maar is niet onoverkomelijk. Ik geloof echt niet dat "het meerendeel" het moeilijk heeft om zich aan te passen aan deze nieuwe eisen. Ik verwacht wel dat peuterspeelzalen wat meer moeite hebben. Ik mag eigenlijk hopen dat het voor de meeste kdv's niet zo'n grote overgang is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven