Werk & Studie alle pijlers

Collega/vriendin krijgt baan

29-01-2018 22:13 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-01-2018 09:09
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zullen een hoop reacties komen waarom je nooit beste vriendinnen met je collega moet worden...

Ik denk zelf dat zij er met de beste intenties in is gegaan en jou die baan echt had gegund.
Nu jij het toch niet geworden bent en misschien wel doordat ze van jou een beter beeld heeft van wat de vacature inhoudt in combinatie met het enthousiasme voor haar van het andere bedrijf heeft ze toch maar kennis gemaakt en heeft het beter uitgepakt dan ze zelf had gedacht.

Misschien heb ik ongelijk, maar het blijft natuurlijk gissen.

Ik kan jouw gevoelens ook wel heel goed begrijpen en vind het best rot voor je. Aan de andere kant had jij die baan ook niet gehad als zij die kans niet had gepakt.
Dat zij niet kan inzien dat het voor jou allemaal niet zo leuk is als voor haar getuigt dan weer van weinig empathie
saartje- wijzigde dit bericht op 29-01-2018 22:22
7.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In dit geval lijkt het me een zeer redelijke collega. Zij heeft jou aanbevolen, jij bent als eerste op gesprek geweest en hebt jouw kans gehad en die is niet uitgepakt zoals jij hebt gehoopt. Daarna heeft het bedrijf haar weer gebeld en daarna heeft zij alsnog haar kans genomen met als gevolg dat zij wel is aangenomen.

Ik vind als je de feiten zo op een rij ze, dat jouw collega/vriendin niets te verwijten valt behalve dan dat het bedrijf dus in haar wel de werknemer zag die zij willen aannemen. Dat dit zuur is voor jou omdat jij graag weg wil bij dit bedrijf, snap ik echt heel goed. Maar ik zou deze teleurstelling niet op haar conto schrijven want dat komt op mij niet fair over.
enn wijzigde dit bericht op 29-01-2018 22:23
3.02% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Tja, zo werken dingen. Jij bent onredelijk vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Zij is met de baan naar jou gekomen wat wel van belang is in dit verhaal. Ik snap je gevoel maar ze gunde jou hem oprecht. Het zou anders zijn in mijn optiek als jij haar over de baan had verteld. Zonder haar had je immers niet eens van deze baan geweten.
Alle reacties Link kopieren
Zonder haar was je überhaupt niet op gesprek geweest.
Ze heeft jou toch ook een kans gegeven te solliciteren? En dat je je dan niet optimaal kan voorbereiden is toch niet haar probleem? Het is een harde wereld deal with it.
Alle reacties Link kopieren
:there: van jaloezie word je lelijk. Ondankbaar naar iemand die je alle kansen heeft toegespeeld.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Precies, zij heeft hen verteld over jou. En je had die baan ook niet gehad als zij hem ook niet had aangepakt toen zij haar weer benaderde.

Ik vind haar eigenlijk best als een lieverd overkomen. Met war meer eravring en relativeringsvermogen. En jou een jong iemand dienog niet weet hoe dingen in elkaar steken en onterecht jaloers is.
Natuurlijk is het zuur maar je had ook kunnen zeggen dat je graag op gesprek zou willen komen maar liever een dag later zodat je je voor kon bereiden.
Dat jij onvoorbereid een gesprek in gaat kun je haar niet kwalijk nemen, dat is jouw keuze geweest.
Alle reacties Link kopieren
Oh en je overschat het effect vsn voorbereiding, en onderschat het effect van kwaliteitsgebrek
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Die collega van jou was benaderd door het andere bedrijf.

Ze wilden altijd al haar en niet iemand anders. Zouden ze iemand anders willen dan hadden ze wel iemand anders gebeld dan haar.

Zij had in eerste instantie geen interesse. Toen is zij zo lief geweest om jou aan te bevelen.
Dat had ze ook niet kunnen doen.

Ze had kunnen ophangen met de woorden nee sorry ik heb geen interesse zoek maar iemand anders.

Dat heeft ze niet gedaan. Ze heeft jou aanbevolen.

Zij heeft jou een kans gegeven die he niet hebt gegrepen.

Ik snap wel dat als ze nogmaals benaderd wordt haar kans grijpt. Ze wilden haar blijkbaar wel erg graag hebben.

Ik vind het zeer onredelijk dat ik je nu genaaid voelt. Zij heeft jou juist gematst door jou de kans te geven op gesprek te gaan.
Die kans had je niet gekregen zonder haar.
JollyRider schreef:
29-01-2018 22:27
Oh en je overschat het effect vsn voorbereiding, en onderschat het effect van kwaliteitsgebrek
Oef, burn
Alle reacties Link kopieren
Het komt over alsof jij van het slechtste uitgaat, alsof je vriendin zo uitgekookt is dat ze jou bewust onvoorbereid naar dat bedrijf heeft gestuurd zodat het zeker zou mislukken, om je daarna uit te horen en zelf zo goed mogelijk voor de dag te komen. Ik denk dat ze jou gewoon de kans heeft willen gunnen om als eerste voor die baan te gaan. Zij werd nota bene rechtstreeks benaderd, dat zij een goede kans maakte zat er natuurlijk vanaf het begin dik in. Ze heeft eerder een risico genomen door de baan eerst af te wijzen en jou aan te bevelen - het had net zo goed gekund dat jouw gesprek top was gegaan en dat je was aangenomen, dan had zij achter het net gevist.

Gedraag je gewoon als een grote meid en gun haar de baan die ze EERLIJK heeft gekregen. Ze hebben de beste gekozen en helaas was jij dat niet. Jammer.
susan wijzigde dit bericht op 29-01-2018 22:32
3.49% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je vind dus ook eigenlijk dat ze de baan had moeten afwijzen omdat jij hem niet hebt gekregen?
wat als ze in de eerste instantie de baan had aangenomen? Nu heb je nog een kans gehad dankzij haar.
Ik denk dat je het vooral jammer vind dat zij weggaat en jij ‘achterblijft’ op een plek waar je het zonder haar misschien nog minder leuk zult vinden.
Er is geen enkel signaal dat jij die baan zou hebben gekregen als zij hem niet had gekregen. Ze heeft jou bovendien alle kansen gegeven.
Ik snap dat het zuur is, maar je had zelf beter kunnen zeggen dat je graag de volgende dag op gesprek zou willen komen zodat je kan voorbereiden. Dat jij dat niet hebt gedaan is niet de schuld van je collega. Vind het dan wel weer raar dat ze zegt niet weg te willen bij het bedrijf maar het wel doet. Wees daar dan ook open in.
Zorg dat je net zo'n netwerk krijgt als zij, en dat je altijd bent voorbereid op een gesprek.
Alle reacties Link kopieren
nouveauvague schreef:
29-01-2018 22:34
Ik snap dat het zuur is, maar je had zelf beter kunnen zeggen dat je graag de volgende dag op gesprek zou willen komen zodat je kan voorbereiden. Dat jij dat niet hebt gedaan is niet de schuld van je collega. Vind het dan wel weer raar dat ze zegt niet weg te willen bij het bedrijf maar het wel doet. Wees daar dan ook open in.
Kan best dat dit echt niet haar intentie was maar dat het bedrijf haar een aanbod heeft gedaan dat ze echt niet kon weigeren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ze had blijkbaar al een mega goede indruk gemaakt voor ze überhaupt op gesprek ging. Ze hebben haar niet voor niets herhaaldelijk gevraagd om op gesprek te komen

Balen dat je het niet bent geworden, maar je kan het haar toch niet persoonlijk kwalijk nemen dat jij direct (zonder voorbereiding) op gesprek bent gegaan?
En met jouw ervaring dat voorbereiding nodig is, is je collega alleen maar heel slim geweest om daar gebruik van te maken
nouveauvague schreef:
29-01-2018 22:34
Ik snap dat het zuur is, maar je had zelf beter kunnen zeggen dat je graag de volgende dag op gesprek zou willen komen zodat je kan voorbereiden. Dat jij dat niet hebt gedaan is niet de schuld van je collega. Vind het dan wel weer raar dat ze zegt niet weg te willen bij het bedrijf maar het wel doet. Wees daar dan ook open in.
Want je kan niet de intentie hebben om helemaal niet zomaar zelf weg te willen... en later toch ingaan op een toffe baan/vacature als iemand je vraagt? Dan heb je eerder gelogen of ben je niet open?
Hoezo?
Wat een vreemde denkwijze.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 22:40
1.64% gewijzigd
nouveauvague schreef:
29-01-2018 22:34
Ik snap dat het zuur is, maar je had zelf beter kunnen zeggen dat je graag de volgende dag op gesprek zou willen komen zodat je kan voorbereiden. Dat jij dat niet hebt gedaan is niet de schuld van je collega. Vind het dan wel weer raar dat ze zegt niet weg te willen bij het bedrijf maar het wel doet. Wees daar dan ook open in.
Soms veranderen mensen van gedachte
Tuurlijk kan er altijd iets voorbij komen wat toch interessant is. Maar ik zou dan zelf niet zo stellig zijn in dat ik niet weg wil. Mag collega verder uiteraard zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Als ik denk dat ik er bij een ander bedrijf niet ( of weinig) op vooruit ga, dan zou ik ook heel stellig zijn dat ik niet weg wil.

Maar ja als je dan zelf benaderd wordt en ze bieden een salaris / secundaire voorwaarden die je nooit voor mogelijk had gehouden dan kan ik mij heel goed voorstellen dat ze alsnog gaat.

Als ze al twijfelde was ze wel eerst zelf op gesprek gegaan in plaats van jou aan te bevelen.

Mensen worden trouwens ook helemaal niet alleen maar aangenomen omdat ze de beste zijn voor een bepaalde baan.

Er moet ook een gun factor zijn.

Je collega komt een stuk socialer over dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Neem je verlies. Focus, wees realistisch en schrijf minimaal 5 brieven per week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven