Werk & Studie alle pijlers

Te oud voor opleiding tot opleiding operatie assistent?

30-01-2018 20:41 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 41 jaar en ik ben docent. Ik heb de Pabo gedaan maar ik geef al een paar jaar les bij de opleidingen van zorg & welzijn. Door stagebezoeken in het ziekenhuis ben ik erg geinteresseerd geraakt in het werken in een ziekenhuis.

Af en toe zie ik wel vacatures voorbijkomen voor leerling operatie-assistenten. Maar nu ten eerste ben ik daar niet te oud voor? En maak ik überhaubt kans met mijn Pabo-achtergrond. En in ver verleden Mavo (zonder natuur en scheikunde) en een creatieve mbo opleiding.

Iemand die hier wat van kan zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zelf in een hele andere hoek dus ik kan er niks inhoudelijks over zeggen.

Maar als je een carriereswitch wil maken en je kunt het veroorloven een paar jaar tussendoor te studeren; gewoon doen!! Je hebt nog 26 jaar voor je AOW leeftijd.
kan! Ik ken iemand die het op haar 40e heeft gedaan!
Dan zul je je voorkennis sowieso op peil moeten brengen neem ik aan. Dus, de exacte vakken op havo-niveau. Maar als je deze vraag echt beantwoord wil hebben kun je hem het beste bij de opleiding zelf stellen.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt mij ook echt een hele gave baan! En volgens mij is er wel vraag naar mensen in die functie. Leuk dat je zo'n carriereswitch overweegt.

Ik werk in de zorg (geen operatieassistent), en ik vind dat het een enorme voldoening geeft dat je echt iets voor mensen kunt betekenen. Wil dan ook graag in de zorg blijven werken.

Een belangrijke vraag bij deze baan is denk ik of je bereid bent om (nacht)diensten/bereikbaarheidsdiensten te doen, want dat hoort er volgens mij wel bij, maar dat weet ik niet zeker.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
"Je dient minimaal een HAVO diploma (bij voorkeur profiel Natuur & Gezondheid) of een MBO diploma op niveau 4 of een ontheffing van de vooropleidingseis te bezitten. Wanneer je niet aan de vooropleidingseis voldoet is het wellicht mogelijk om met de opleiding operatieassistent tweede deskundigheid (DKNII) te starten. Dit is niet bij alle deelnemende ziekenhuizen mogelijk."
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
30-01-2018 21:05
"Je dient minimaal een HAVO diploma (bij voorkeur profiel Natuur & Gezondheid) of een MBO diploma op niveau 4 of een ontheffing van de vooropleidingseis te bezitten. Wanneer je niet aan de vooropleidingseis voldoet is het wellicht mogelijk om met de opleiding operatieassistent tweede deskundigheid (DKNII) te starten. Dit is niet bij alle deelnemende ziekenhuizen mogelijk."
In theorie zou je dus aan PABO voldoende hebben (want hoger dan mbo4). Maar besef wel dat dit een opleiding is waar je voor moet solliciteren (omdat je ook vrijwel meteen gaat werken), en als ze keus hebben, vrees ik dat je met een mavo zonder exacte vakken en pabo niet de eerste keus bent. Waarschijnlijk is dat een groter obstakel dat je leeftijd (ze hebben vaak juist een voorkeur voor iets oudere mensen).
Alle reacties Link kopieren
Als dit is wat je wilt; ga er gewoon voor! De personeelstekorten in het ziekenhuis beginnen weer flink op te lopen dus nu is een prima tijd om in te stappen!
Vraag jezelf wel af of je het aan kan om weer helemaal onderaan te beginnen, als kwetsbare cursist. Als je jezelf open, leergierig en niet al te bijdehand of betweterig opstelt komt dat wel goed!
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
30-01-2018 20:56
Dan zul je je voorkennis sowieso op peil moeten brengen neem ik aan. Dus, de exacte vakken op havo-niveau. Maar als je deze vraag echt beantwoord wil hebben kun je hem het beste bij de opleiding zelf stellen.

Dit hoeft niet persé hoor. Ben zelf ok-assistent en had een pretpakket op de havo (geen exacte vakken) en ben gewoon aangenomen. Had toen al wel een hbo-diploma in een andere richting op zak (net als jij dus), maar er waren ook genoeg met een mbo-diploma (mtro, spw, doktersassistent, verpleging) in mijn groep. Gewoon proberen dus, er is momenteel weer een tekort, dus je maakt zeker kans! Je moet tegenwoordig trouwens wel een soort toelatingstoets (assessment) doen, maar dat lijkt me geen probleem bij jou. Succes!
ghost79 wijzigde dit bericht op 31-01-2018 07:01
16.26% gewijzigd
Je bent nog jong genoeg voor een carrière switch! Ga ervoor!
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
30-01-2018 21:01
Een belangrijke vraag bij deze baan is denk ik of je bereid bent om (nacht)diensten/bereikbaarheidsdiensten te doen, want dat hoort er volgens mij wel bij, maar dat weet ik niet zeker.

Vaak wel, er worden ook ‘s nachts operaties verricht. Maar op een poliklinische OK, waar kleinere operaties worden gedaan, wordt vaak wel op kantoortijden gewerkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven