Werk & Studie alle pijlers

Torenhoge studiekosten: mag dit wel?

05-02-2018 17:49 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een vraagje.
Per oktober ben ik gestart met een pre-master traject van een half jaar, 30 EC.
Het traject zou duren van september tot februari.
Maar doordat je je niet voor een half jaar kunt inschrijven bij een onderwijsinstelling, moesten wij ons inschrijven voor een heel schooljaar.
Het laatste half jaar collegegeld zou dan teruggestort worden.

Ik ben later begonnen, in oktober pas. Ik had hier al begin van het studiejaar, september, aan willen beginnen, maar door administratieve problemen bij mijn vorige opleiding (m'n diploma was nog niet klaar, heel gedoe, terwijl ik al wel 240 EC behaald had) kon dat pas in oktober.

Toen in overleg met mijn nieuwe studiedecaan afgesproken dat ik gewoon zou beginnen en kijken of ik de gemiste studiemaand van september in kon halen in mijn eigen tijd. Maar ik kwam er al snel achter dat ik teveel achterliep op de rest. Nog even proberen door te zetten, maar in december toch besloten om te stoppen met de studie. En me dan volgend jaar september weer in te schrijven, zodat ik met de nieuwe lichting mee kon doen vanaf het begin.

Dit was allemaal begrijpelijk en geen enkel probleem. Ik was welkom om een jaar later terug te komen. En moest alleen collegegeld betalen voor de periode september tot december (dat ik die eerste maand geen onderwijs had gehad maar wel moest betalen nam ik op de koop toe).

Maargoed. Nu krijg ik ineens een betalingsherinnering van 725 euro. Met de mededeling: "Op basis van artikel 18 lid 2 van de Regeling Inschrijving en Collegegeld is vastgesteld dat er geen recht is tot restitutie bij een uitschrijving of onderbreking van een pre-masterprogramma". Schrik me rot, als ik dat eerder had geweten... Ik had ook al 300 euro betaald. Die 1025 euro in totaal is een jaar collegegeld.

Is er iemand die mij kan helpen? Wat zijn mijn rechten hierin?

Ik heb bureau studentzaken en mijn contactpersoon van de opleiding in elk geval al op de hoogte gesteld.

Maar ben bang dat ik naar mijn geld kan fluiten... wat echt heel rot is, want ik heb het absoluut niet breed en had nou net geld gespaard om studieschuld af te kunnen lossen...
Alle reacties Link kopieren
Jemig dat is wel heel zuur als dit waar is. Wat stom dat je decaan dit ook niet heeft genoemd. Toch doorzetten en het dit jaar afmaken dan maar?
Alle reacties Link kopieren
Op de scholen weten ze hun eigen regels niet.
Dochter wilde haar stage doen vanaf februari tot mei dit jaar. Decaan vertelde vorig jaar zomer dat ze zich uit kon schrijven voor een half jaar omdat ze haar
Cyfers /punten verder allemaal heeft behalve haar stage+ verslag.
Bleek ook niet zo te zijn. Moest vanaf september al betalen terwijl ze niet meer naar school hoefde die maanden.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
05-02-2018 17:56
Jemig dat is wel heel zuur als dit waar is. Wat stom dat je decaan dit ook niet heeft genoemd. Toch doorzetten en het dit jaar afmaken dan maar?
Ik weet zeker dat mijn decaan van niets weet.

En ik ben al per december uitgeschreven. Als je je wilde inschrijven voor de periode februari - september moest dat vóór februari.
En natuurlijk komen ze nu met die betalingsherinnering, op 5 februari.
Als ik niet onder het bedrag uitkom dan zeg ik graag mijn huidige baan op en ga dan weer studeren, dan zijn die kosten in elk geval niet voor niets. Maar ik gok maar zo dat ik mij ook niet opnieuw mag inschrijven, omdat het al februari is geweest...
Alle reacties Link kopieren
Sinds dit collegejaar mag je je soms ook voor een los vak inschrijven. Is dat bij jou niet mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een bevestiging van uitschrijven en wat was de uiterste uitschrijf datum?
Alle reacties Link kopieren
Premaster vergoedingen kunnen ook hoger zijn dan het wettelijk collegegeld, misschien ligt het (deels) daaraan?
Wat staat er precies in artikel 18, lid 2? En van wie is die regeling? Ik zou terug naar school en de mensen met wie je hebt afgesproken dat je maar X bedrag hoefde te betalen.
Alle reacties Link kopieren
troelieboelie schreef:
05-02-2018 19:21
Heb je een bevestiging van uitschrijven en wat was de uiterste uitschrijf datum?
Ja ik heb een bevestiging van uitschrijving en uitschrijfdatum is 01-12-2017.
Alle reacties Link kopieren
Handletter-joe schreef:
05-02-2018 19:44
Premaster vergoedingen kunnen ook hoger zijn dan het wettelijk collegegeld, misschien ligt het (deels) daaraan?
De premaster kost 500 euro als je het binnen een half jaar haalt. Het is 30 EC en er staat officieel ook een half jaar voor, fulltime studie.
Het is dan de bedoeling dat je in februari instroomt in de master.
jempo wijzigde dit bericht op 05-02-2018 20:39
19.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
05-02-2018 19:44
Wat staat er precies in artikel 18, lid 2? En van wie is die regeling? Ik zou terug naar school en de mensen met wie je hebt afgesproken dat je maar X bedrag hoefde te betalen.
Het gaat om een studie bij de Rijksuniversiteit Groningen.

En hier staat het volgende:
"Bij uitschrijving of onderbreking van het pre-masterprogramma gedurende het
studiejaar wordt geen restitutie verleend."

Ik zou het dan begrijpen als ik die 500 euro moest betalen. Maar niet 1000 euro. Maar ik ben bang dat ik niet in mijn recht sta, en dat ze gaan zeggen dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is dat ik deze regeling niet gelezen heb? Ik heb destijds wel het OER (onderwijs examen regelement) gelezen (doet overigens ook niemand) en daar heb ik dit niet in zien staan.

https://www.rug.nl/about-us/organizatio ... d-1718.pdf
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
05-02-2018 18:37
Sinds dit collegejaar mag je je soms ook voor een los vak inschrijven. Is dat bij jou niet mogelijk?
Nee dat is niet mogelijk. Ik heb dit destijds wel besproken, maar aangezien het maar om 30 EC ging en maar 500 euro collegegeld was dit voor de school niet rendabel.
Ben je er inmiddels achter hoe het zit?
Alle reacties Link kopieren
Van de site van de Rijksoverheid:
Vermindering collegegeld
Schrijft u zich in de loop van het studiejaar in bij een universiteit of hogeschool? Dan wordt het collegegeld verminderd met 1/12e deel voor elke maand dat u niet was ingeschreven.
Schrijft u zich in de loop van het studiejaar uit? Dan heeft u in de volgende situaties recht op vermindering van collegegeld:
u schrijft zich in datzelfde studiejaar weer in voor een andere opleiding;
u bent ziek of u heeft bijzondere familieomstandigheden. De hogeschool of universiteit beoordeelt of u vermindering krijgt;
u schrijft zich uit in het 1e jaar van uw bacheloropleiding.


Deze drie zijn in jouw geval niet van toepassing. Meestal krijg je ook een deel van je collegegeld terug als je stopt wegens het behalen van je opleiding.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik word van het kastje naar de muur gestuurd zullen we maar zeggen.
Lijkt erop dat ik naar mijn geld kan fluiten.
Gelukkig heb ik alle boeken, opdrachtgegevens etc. nog dus ik heb maar besloten dat ik op eigen houtje ga studeren en dan vragen of ik versneld kan afronden - in een paar maanden.

Plurque dat is inderdaad allemaal niet van toepassing op mijn situatie.
Alle reacties Link kopieren
Een premaster is geen officiele opleiding waar je collegegeld voor betaalt. Je betaalt een vergoeding per EC en die vergoeding mag in 2017-18 max 2006 zijn (€ 33,43 per EC). Omdat het een vergoeding is en geen collegegeld en er voor een premaster ook geen bekostiging door de overheid verstrekt wordt, geldt dat er geen restitutie plaatsvindt bij tussentijdse uitschrijving.

Bij ons willen we bij zeer uitzonderlijke situaties nog wel eens restitueren, maar te laat starten hoort daar bij ons niet bij. Wij raden dat ook altijd ernstig af, omdat een premaster voor veel studenten best een zwaar traject is.

Hoeveel EC is de omvang van jouw premaster en aan welke universiteit volg je deze?
Alle reacties Link kopieren
RuG, 30 EC. Had ze al genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
24-02-2018 18:17
RuG, 30 EC. Had ze al genoemd.
Overheen gelezen...

@TO, hier vind je de voor jou geldende informatie.

https://www.rug.nl/education/tuition/fe ... rprogramme

1025 is geen jaar collegegeld, dat is 2006 euro, jouw aanname klopt dus niet en waarschijnlijk moet je inderdaad nog 725 euro betalen.
anoniem_269867 wijzigde dit bericht op 24-02-2018 18:51
Reden: verkeerde zin
28.14% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven