Werk & Studie alle pijlers

Helpende met VIG3 certificaten?

13-02-2018 16:10 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik volg een opleiding Verzorgende (VIG3) via Scheidegger.
Hiervan nader ik de afronding: zodra mijn laatste 4 praktijkopdrachten zijn afgetekend kan ik mijn portfolio insturen en vervolgens het afsluitende praktijkexamen aanvragen. Alle theoretische modulen heb ik gehaald.

Echter, met mijn werkbegeleider op stage ben ik het eens dat ik wat langer praktijkervaring nodig heb om straks als zelfstandige VIG-er op de afdeling te kunnen staan.
Dat houdt in dat ik een verlenging van mijn stage-contract zou moeten krijgen, en die krijg ik niet van de manager van de afdeling.

Ik moet dus op zoek naar een andere stageplek en de vraag is of ik die (op nogal korte termijn) ga vinden.

Nu kwam het ter sprake dat het voor mijn werkervaring/zelfvertrouwen misschien een goed idee is als ik eerst poos als Helpende(+) ga werken.

Nu vraag ik mij af, als de opleiding mij certificaten geeft van de modulen die ik tot nu heb gehaald, zou dat voldoende zijn om als Helpende (+) te mogen werken?

Zou dit in de praktijk zo werken als je zou solliciteren?

Alle inzichten en ervaringen welkom!

Groet,
Lilaster
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt Scheidegger?
Alle reacties Link kopieren
Die laten er weinig meer over los dan "dat het dan geen officieel erkent diploma is".
Dat snap ik - en het is natuurlijk het meest ideaal als ik gewoon de opleiding afrond mét diploma.. maar ik moet er rekening mee houden dat dat niet lukt binnen de tijd.

Ik snap dat het met losse certificaten niet een erkend diploma is, maar vroeg me af hoe hier in de praktijk naar gekeken wordt (je ziet bij vacature-eisen wel eens staan "diploma Zorg en Welzijn niv2 (bijv.) of vergelijkbare kwalificaties".
Maar of die certificaten daaraan voldoen..??
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lilaster,

Dit ligt een beetje aan de werkgever. Ik studeer zelf aan de hbo-v en mocht intern een verkorte opleiding volgen tot verzorgende bij een instelling. Ik weet dat een klasgenootje na haar snuffelstage van 4 weken bij de thuiszorg een toets mocht maken voor zorgassistent of helpende en toen mocht ze na het behalen van de toets aan het werk. Wij hebben alleen de propedeuse van de hbo-v in principe maar kunnen nu toch al aan het werk. Informeer eens bij de instellingen die vacatures hebben hoe dat zit met jouw papieren. Denk dat je de meeste kans hebt in de thuiszorg of verpleeghuizen of kleinschalig wonen. Niet geschoten is altijd mis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven