Werk & Studie alle pijlers

Studiekeuze

19-02-2018 19:05 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik zit nu in 5 HAVO en moet dus voor 1 mei een studiekeuze maken. Ik zit heel erg te twijfelen tussen de lerarenopleiding Engels en de studie rechten. Na HBO rechten wil ik ook nog de universitaire studie hiervan doen. De twee studies zijn bijna niet te vergelijken, maar zijn er mensen met ervaring met een of beiden studies die deze kunnen delen?
anoniem_286297 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 19:53
12.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is havo genoeg voor rechten tegenwoordig?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-02-2018 19:09
Is havo genoeg voor rechten tegenwoordig?
Ja, na de HAVO op het HBO rechten studeren en daarna kan je nog naar de uni als je nog verder wil studeren.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al meegelopen bij beide opleidingen?
Alle reacties Link kopieren
Promethium schreef:
19-02-2018 19:13
Heb je al meegelopen bij beide opleidingen?
Bij de lerarenopleiding wel, maar toen was ik nog helemaal niet aan het nadenken om rechten te gaan studeren. Bij de studie rechten is er geen meeloopdag meer, alleen een opendag en hier wordt toch nooit echt helemaal duidelijk hoe een studie nou echt is.
Alle reacties Link kopieren
nvanlaarhoven schreef:
19-02-2018 19:15
Bij de lerarenopleiding wel, maar toen was ik nog helemaal niet aan het nadenken om rechten te gaan studeren. Bij de studie rechten is er geen meeloopdag meer, alleen een opendag en hier wordt toch nooit echt helemaal duidelijk hoe een studie nou echt is.
Vaak kun je contact opnemen met de studentambassadeur en dan is er wellicht nog een mogelijkheid om 1-op-1 met een student mee te lopen. Zelf vond ik meelopen het nuttigste van alle voorlichtingsactiviteiten :)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad bijna niet te vergelijken. Ik heb met hbo rechten geen ervaring, wel met de universitaire studie. Dus als je daar vragen over hebt kan ik die wel beantwoorden.

Als het arbeidsperspectief ook belangrijk is zou ik trouwens voor de lerarenopleiding gaan.
Alle reacties Link kopieren
Rosaliane schreef:
19-02-2018 19:25
Inderdaad bijna niet te vergelijken. Ik heb met hbo rechten geen ervaring, wel met de universitaire studie. Dus als je daar vragen over hebt kan ik die wel beantwoorden.

Als het arbeidsperspectief ook belangrijk is zou ik trouwens voor de lerarenopleiding gaan.
Heb je dan rechtsgeleerdheid gedaan en daarna nog een master?

En is het na een rechtenstudie zo lastig om aan werk te komen dan?
Alle reacties Link kopieren
nvanlaarhoven schreef:
19-02-2018 19:12
Ja, na de HAVO op het HBO rechten studeren en daarna kan je nog naar de uni als je nog verder wil studeren.
Ok ( ik ben oud, vandaar)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik zou altijd voor rechten kiezen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-02-2018 19:41
Grappig, ik zou altijd voor rechten kiezen
Hoezo dan?
Alle reacties Link kopieren
nvanlaarhoven schreef:
19-02-2018 19:39
Heb je dan rechtsgeleerdheid gedaan en daarna nog een master?

En is het na een rechtenstudie zo lastig om aan werk te komen dan?
Ligt eraan wat je wil.
Alle reacties Link kopieren
nvanlaarhoven schreef:
19-02-2018 19:42
Hoezo dan?
Omdat voor de klas staan me niet leuk lijkt, maar vooral omdat het zo beperkt is. Met rechten zit je met veel meer concurrenten op de arbeidsmarkt maar wel op een heel veel grotere en gevarieerdere markt.

Ik ben zelf met name thuis in het financiële toezichtsrecht en daar is werk zat.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Hbo Rechten is qua arbeidsperspectief een stuk minder, mocht je dat willen meewegen.
Als ik jou was zou ik nog twee jaartjes vwo doen. Dan heb je meer te kiezen en weet ook wat beter wat je wilt.
Ik heb zelf MER gedaan. Dat lijkt te generiek om er iets mee te kunnen, maar ik zie het heel vaak in vacatures genoemd.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 19:51
23.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe de opleiding is, is helemaal niet zo relevant.
De vraag is: wat wil je erna?
Met HBO recht is het baanperspectief niet zo goed; genoeg afgestudeerde WO-ers voor jou in de plaats.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
19-02-2018 19:50
Hoe de opleiding is, is helemaal niet zo relevant.
De vraag is: wat wil je erna?
Met HBO recht is het baanperspectief niet zo goed; genoeg afgestudeerde WO-ers voor jou in de plaats.
Niet duidelijk aangegeven, sorry :-D maar na de HBO rechten zou ik ook nog de universitaire studie willen doen!
Kun je tegenwoordig niet meer met een hbo propaedeuse doorstromen naar de universiteit?
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je willen doen over pakweg tien, twintig jaar? Welke voorbeelden motiveren je?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-02-2018 19:54
Kun je tegenwoordig niet meer met een hbo propaedeuse doorstromen naar de universiteit?
Jawel, maar vaak wordt er in het eerste jaar op de universiteit afgehaakt door de hele andere manier van studeren. Denk dat ik dit persoonlijk ook niet zou kunnen, daarom eerst de hele HBO studie afronden.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-02-2018 19:54
Wat zou je willen doen over pakweg tien, twintig jaar? Welke voorbeelden motiveren je?
Ja, dit is een dingetje. Als ik nu m'n eigen leraren zie dan denk ik dat ik dat super leuk zou vinden om te doen, om kinderen te helpen in hun ontwikkeling. Maar ik heb rechten en in het specifiek strafrecht, wat alles te maken heeft met moord, inbraken, etc. altijd al interessant gevonden.
Alle reacties Link kopieren
nvanlaarhoven schreef:
19-02-2018 19:57
Ja, dit is een dingetje. Als ik nu m'n eigen leraren zie dan denk ik dat ik dat super leuk zou vinden om te doen, om kinderen te helpen in hun ontwikkeling. Maar ik heb rechten en in het specifiek strafrecht, wat alles te maken heeft met moord, inbraken, etc. altijd al interessant gevonden.
Strafrecht? Waarop baseer je dat? TV, voorbeelden in je familie, iets anders?

Ik weet vrijwel niets van NL strafrecht, maar hoor vaak dat het een van de minder creatieve, en vooral een sterk procedurele tak van het recht is. Ken je toevallig een OvJ of een strafrechtadvocaat die je wat kan vertellen over de inhoud van dat vakgebied?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
19-02-2018 20:01
Strafrecht? Waarop baseer je dat? TV, voorbeelden in je familie, iets anders?

Ik weet vrijwel niets van NL strafrecht, maar hoor vaak dat het een van de minder creatieve, en vooral een sterk procedurele tak van het recht is. Ken je toevallig een OvJ of een strafrechtadvocaat die je wat kan vertellen over de inhoud van dat vakgebied?
Ik ken een aantal mensen die strafrecht hebben gestudeerd, hier heb ik wat verhalen van gehoord en natuurlijk ook via TV.

Maar ik had er nog helemaal niet over nagedacht om om wat extra informatie te vragen bij deze kennissen, hahaha dankje!
Alle reacties Link kopieren
nvanlaarhoven schreef:
19-02-2018 20:03
Ik ken een aantal mensen die strafrecht hebben gestudeerd, hier heb ik wat verhalen van gehoord en natuurlijk ook via TV.

Maar ik had er nog helemaal niet over nagedacht om om wat extra informatie te vragen bij deze kennissen, hahaha dankje!
Succes met kiezen!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
nvanlaarhoven schreef:
19-02-2018 19:56
Jawel, maar vaak wordt er in het eerste jaar op de universiteit afgehaakt door de hele andere manier van studeren. Denk dat ik dit persoonlijk ook niet zou kunnen, daarom eerst de hele HBO studie afronden.

Die andere manier van studeren is er nog steeds nadat je de hele HBO hebt afgerond hoor, dan kun je beter gewoon na je P doorstromen naar de uni.
Alle reacties Link kopieren
nvanlaarhoven schreef:
19-02-2018 19:39
Heb je dan rechtsgeleerdheid gedaan en daarna nog een master?

En is het na een rechtenstudie zo lastig om aan werk te komen dan?
Ik heb idd gewoon de bachelor en master gedaan. Na hbo rechten is de arbeidsmarkt niet goed (daar doelde ik ook op). Maar WO ligt het helemaal aan wat je gaat doen. Ondernemingsrecht, bestuursrecht, notarieel, fiscaal wel allemaal. Straf en arbeidsrecht bijvoorbeeld veel minder. Dan baseer ik me wel op oud-klasgenoten en collega’s, kan natuurlijk best zijn dat het over 5/6 jaar weer anders is.

Oh ik lees al dat je straf wilt gaan doen. Bedenk wel dat een rechtenstudie in de bachelor misschien 4 vakken strafrecht heeft, je zult je in alle rechtsgebieden moeten verdiepen. Verder is het vooral heel veel lezen en weinig contacturen. Dat betekent dat je discipline moet hebben en dat je ook zelf moet kunnen leren en begrijpen, bijvoorbeeld door oude tentamens door te nemen.

Ik ben zelf meer de financiele kant op gegaan en rechten is ook wel erg leuk hoor! Maar veel mensen die beginnen hebben suits iets te vaak gezien en dan valt het toch vies tegen en is het vooral saai :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven