Werk & Studie alle pijlers

Uit het basisonderwijs! Maar wat dan?

21-02-2018 17:35 11 berichten
Ja, daar heb je alweer één.
Een juf die wel klaar is met het basisonderwijs.

Nog maar 6 jaar sta ik voor de klas, maar het werk gaat me steeds meer tegenstaan.
Het kost me ontzettend veel energie en tijd om al mijn taken te kunnen doen.
In tegenstelling tot veel leerkrachten heb ik het meeste moeite met het lesgeven. Mijn plezier vind ik juist in het analyseren van toetsen, doelen en plannen opstellen en lessen ontwerpen.

Ik leef van weekend tot weekend en van vakantie tot vakantie.
Nog steeds zet ik me voor de volle 100 procent in, maar ik voel dat ik het niet lang meer ga volhouden.

Maar wat nu?
In welke baan kan ik juist creatief bezig zijn, analyseren en onderzoeken?
Ik hoor heel graag ideeën en/of ervaringen van leerkrachten die uit het basisonderwijs zijn gestapt.
Alle reacties Link kopieren
Lesmateriaal ontwikkelen?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik! 15 jaar geleden hield ik het al na 2 jaar voor gezien. Ik heb een NT2 opleiding gedaan, betaald door een ROC. Ik ben docent NT2 geworden.

Nu 5 jaar geleden de perfecte baan gevonden op een AZC. Ik ben docent NT2 en programmabegeleider. Dus een beetje een combi-baan. Als programmabegeleider organiseer ik o.a. activiteiten voor bewoners van jong en oud. Ik heb nog veel meer werkzaamheden hoor. Ik ontwikkel bijvoorbeeld lesmateriaal voor trainingen op alle locaties worden gegeven. Ook moet ik veel interessante cursussen volgen over hele diverse onderwerpen zoals LHTB, agressie, jihadisme, etc.
Here I am - now what are your other two wishes...
toffifee schreef:
21-02-2018 17:51
Lesmateriaal ontwikkelen?
Yep! Opleidingskundige of onderwijskundige.
Alle reacties Link kopieren
Onderwijskundige inderdaad. Misschien adviseur of docent in het hbo? Als docent zou je dan bijv in een toetscombinatie kunnen etc. En dan minder tijd aan lesgeven besteden.
Alle reacties Link kopieren
Naast Lesmateriaal ontwikkelen zit ik ook te denken aan IB'er of remedial teacher.
Alle reacties Link kopieren
Onderwijskunde gaan doen!
ShamRock schreef:
21-02-2018 17:54
Ja ik! 15 jaar geleden hield ik het al na 2 jaar voor gezien. Ik heb een NT2 opleiding gedaan, betaald door een ROC. Ik ben docent NT2 geworden.

Nu 5 jaar geleden de perfecte baan gevonden op een AZC. Ik ben docent NT2 en programmabegeleider. Dus een beetje een combi-baan. Als programmabegeleider organiseer ik o.a. activiteiten voor bewoners van jong en oud. Ik heb nog veel meer werkzaamheden hoor. Ik ontwikkel bijvoorbeeld lesmateriaal voor trainingen op alle locaties worden gegeven. Ook moet ik veel interessante cursussen volgen over hele diverse onderwerpen zoals LHTB, agressie, jihadisme, etc.
Dit klinkt heel interessant en afwisselend! Die kant zou ik zeker wel op willen. Heb je hiervoor een Post HBO opleiding gevolgd?
Alle reacties Link kopieren
SingLie schreef:
21-02-2018 18:31
Dit klinkt heel interessant en afwisselend! Die kant zou ik zeker wel op willen. Heb je hiervoor een Post HBO opleiding gevolgd?
Ja, het is een éénjarige opleiding. Op dit moment zijn er veel banen in het NT2. Je wordt op dit moment aangenomen op veel ROC’s als je bereid bent om een opleiding te doen. De opleiding is duur maar vaak betaald door werkgever. Op sommige AZC’s door het land zijn ze ook op zoek naar docenten.

Het is echter wel heel wisselvallig. Nu zijn er veel inburgeraars door de stroom uit Syrië en Eritrea. Maar dat zal straks weer minder zijn. Ik heb op één of andere manier altijd wel geluk gehad dat ik nu al 15 jaar NT2 geef. Maar inderdaad vooral op een AZC vind ik het leukst omdat er zoveel gebeurd en omdat het zo afwisselend is.

Kijk voor werk bij een AZC even bij Start People of er vacatures zijn in jouw regio.
Here I am - now what are your other two wishes...
Klinkt alsof onderwijskunde iets voor je kan zijn inderdaad.
Momenteel zijn er zoveel NT2 docenten nodig, dat organisaties hard op zoek zijn naar juffen die meteen aan de slag willen. Die organisaties helpen je dan bij het halen van je certificaat, terwijl je al werkt dus. Het certificaat haal je dan in een jaar bij bijvoorbeeld de VU. Google maar eens. Bisbee is zo'n club.
Ze zoeken er ook veel voor isk-scholen, tieners.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven