Werk & Studie alle pijlers

overwerken

15-03-2018 17:48 40 berichten
Ik ben van de week door een paar collega's aangesproken dat ze zich irriteerde omdat ik niet langer bleef, terwijl het druk is. Ik werk in de kinderopvang. Ik werk 2 dagen tot half 5 en 1 dag heb ik late dienst. De 2 dagen dat ik tot half 5 werk gaan mijn kinderen naar een kinderdagverblijf. Ik betaal daar per uur. heb opvang tot 5 uur. De andere dag gaan mijn kinderen naar mijn ouders. Die dag blijf ik ook langer werken als het nodig is. Ik ben een alleenstaande moeder. Vader heeft geen rol in de opvoeding. Als ik tot half 5 werk dan zorg ik dat de groep waar ik op sta afgewerkt is. De andere groep daar is het drukker, mijn collega's hebben aangeven dat ze vinden dat ik daar eigenlijk ook nog moet helpen. Dat ik moet vragen of ik wat voor ze kan doen nog. Nou zou ik dat wel willen vragen aan ze of ik wat voor ze kan doen maar ik weet dat er altijd wel wat is wat er nog moet gebeuren. Er zijn de laatste tijd nieuwe kinderen bij gekomen en die worden allemaal laat opgehaald. Dus het is nog druk als ik weg ga. Heb zelf zoiets van als ik een kwartier of half uur langer blijf dan is het nog net zo druk qua kinderen dus dat maakt niet uit. Kan dan wel een uur extra opvang voor mijn kinderen gaan aanvragen maar dan zal ik 16 uur extra moeten gaan aanvragen. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen.
Wat zegt je leidinggevende?
overleggen met je werkgever. En dan inderdaad bij structureel langere uren, je eigen opvang en toeslag aanpassen. Worden de extra uren wel betaald?
Aangeven dat ze lekker bij hun werkgever moeten gaan klagen als ze niet genoeg mensen hebben om de diensten vol te krijgen.


Incidenteel een keer langer blijven als dat geregeld kan worden is goed werknemerschap.

Maar als het dus vaak voorkomt en er dan collega's elkaar gaan kwalijk nemen dat hun werkgever er een zooitje van maakt is niet jouw probleem. Dat ligt dan aan de planning en/of niet genoeg mensen.

En dat kan ook zo zijn maar dan moet hij/zij dat bespreken met de werknemers en kijken wat ze samen kunnen regelen. Niet zoals het nu gaat bij jullie.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 17:52
23.04% gewijzigd
Die heb ik er nog niet over gesproken. Ze wilde dat mijn collega's dit eerst zelf met mijn gingen bespreken , heb vandaag een mail gehad dat er volgende week een vergadering komt om er nog eens over te praten
mobo235 schreef:
15-03-2018 17:51
Die heb ik er nog niet over gesproken. Ze wilde dat mijn collega's dit eerst zelf met mijn gingen bespreken , heb vandaag een mail gehad dat er volgende week een vergadering komt om er nog eens over te praten

Die is niet oke. Wat is dat voor raar gedoe? En dan ook een vergadering plannen erover? Over dat jij niet hebt overgewerkt?

Ik zou morgen zelf even bellen of langsgaan en vragen wat nu precies de bedoeling is van dat aanspreken door collega's en die vergadering? En dan ook duidelijk maken dat je niet gedient ben van zo'n aanpak.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 17:55
30.20% gewijzigd
Lekker zo'n leidinggevende die geen leiding geeft :roll:
We noteren het niet als we een kwartier langer blijven. Heb weleens genoteerd dat ik een half uur langer ben gebleven. Dat wordt dan bij mijn compensatie uren opgeteld. Maar weet niet wat ze ervan zeggen als het structureel is. Dan kan ik volgende week tijdens het gesprek navragen
Alle reacties Link kopieren
Als het standaard overwerken wordt op die twee dagen zou ik wel meer uren willen afnemen bij het kinderdagverblijf. Ervan uitgaande dat het overwerk betaald wordt natuurlijk. Maar als het alleen gaat om extra handen indien nodig loop je dus de kans dat je wel betaald voor je opvang die je dan niet altijd nodig hebt. Dat is een nogal zonde van je geld. Het zou er voor mij dus aan liggen of het helpen van je collega's vaste prik gaat worden. Zo niet verwacht ik van mijn collega's dat ze zelf ook nog wel kunnen begrijpen dat je geen geld gaat uitgeven aan extra opvang voor het geval dat zij het een keertje niet redden. Of zij moeten dat willen betalen?
Creativity is intelligence having fun
mobo235 schreef:
15-03-2018 17:56
We noteren het niet als we een kwartier langer blijven. Heb weleens genoteerd dat ik een half uur langer ben gebleven. Dat wordt dan bij mijn compensatie uren opgeteld. Maar weet niet wat ze ervan zeggen als het structureel is. Dan kan ik volgende week tijdens het gesprek navragen
Waarom ga je daar op wachten?

Waarom niet morgen bellen om te vragen wat het aanspreken te betekenen had?
Alle reacties Link kopieren
mobo235 schreef:
15-03-2018 17:51
Die heb ik er nog niet over gesproken. Ze wilde dat mijn collega's dit eerst zelf met mijn gingen bespreken , heb vandaag een mail gehad dat er volgende week een vergadering komt om er nog eens over te praten
Vind jij dit prettig?
Mij lijkt al duidelijk hoe die vergadering lopen gaat:
- collega's willen allemaal dat jij bijspringt
- leidinggevende zegt dat hij dat goed begrijpt
- jij bent de enige die ertegen ingaat.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je 2 dingen doen:

- wachten op de vergadering, en vasthouden aan jouw standpunt
(dus: eerst uitleggen dat jij geen kinderopvang hebt op die dagen.)
als overwerken structureel nodig is (schriftelijk vastleggen dus) kun je extra kinderopvang betalen.

of
- vooraf met een collega het probleem bespreken, zodat zij in de vergadering het probleem bij de leidinggevende leggen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Je zou dus eigenlijk zowat elke week moeten overwerken?
En je collega's doen dat ook en "vinden dat normaal"?

Dan is er gewoon chronisch personeelstekort en mag je baas actie ondernemen.
Ofwel dus extra personeel, ofwel een contract-uitbreiding.

Ik zou het dus terugleggen bij je baas.
En die anderen op je contracturen wijzen én ook verwijzen naar 't feit dat het een probleem van je baas is, niet van jou.

Al ga je desnoods om kwart voor 5 je nagels lakken, wat jij buiten je werkuren doet heeft niemand zaken mee.

Als jij straks met overuren staat, moet je die waarschijnlijk weer gaan terugnemen én mag iemand anders weer overuren draaien omdat jij er niet bent.
Zo blijf je bezig ...
Ik werk morgen met 2 collega's die het hadden aangegeven bij mijn van het langer blijven. Wil het dan nog eens met hun gaan bespreken.
En voor ik half Viva over mij heen krijg:

Ik heb niets tegen een enkel keertje overwerken.
Geen probleem met es 1 of 2 keer per maand wat langer blijven.

Maar elke week, elke keer, ... en er dan nog op afgerekend worden dat je niet kan omdat je je kinderen moet ophalen ... Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
mobo235 schreef:
15-03-2018 18:42
Ik werk morgen met 2 collega's die het hadden aangegeven bij mijn van het langer blijven. Wil het dan nog eens met hun gaan bespreken.
Er valt niet zoveel te bespreken toch? jij houdt je aan de planning, dus het is het probleem van jullie leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt een leidinggevende die geen leiding geeft (bespreken jullie het maar onder elkaar) makkelijk mens, voor zichzelf. Neem er een voorbeeld aan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Volgens mij is het in de zorg vrij normasl dat je deze zaken eerst zelf probeert op te lossen in je team
Ik ken iig niet anders
vivajaline schreef:
15-03-2018 19:21
Volgens mij is het in de zorg vrij normasl dat je deze zaken eerst zelf probeert op te lossen in je team
Ik ken iig niet anders
Inderdaad, de zogenaamde zelfsturende teams. Ik vind het verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog meer collega’s die tot half 5 werken? Anders kan je daar misschien een afspraak mee maken als er nog teveel kinderen zijn dat zij dan als achterwacht blijven en dat jij op die dag dat je je kinderen niet hoeft op te halen dat dan doet.
En ik weet niet of je leidinggevende ook op die andere dagen werkt? Anders kan je die ook nog voorstellen dat zij bij drukte inzetbaar is.
Ik werk zelf ook op een kdv en weet hoe het gaat. Maar als je er niet tegen in gaat dan accepteert iedereen altijd alles. En er zijn echt wel andere oplossingen. En zeker in combi met een gezin thuis vind ik de werkdruk echt enorm door dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
15-03-2018 19:26
Inderdaad, de zogenaamde zelfsturende teams. Ik vind het verschrikkelijk.
Dat vind ik dan weer grappig: er wordt altijd gezanikt over leidinggevenden en managers (en dan met name in de zorg, iedereen klaagt over teveel managers). Dan krijgen mensen steeds meer de mogelijkheid om zelfsturend te worden, maar dat is dan ook weer niks en dan moet een leidinggevende het weer oplossen.
Sara9876 schreef:
15-03-2018 19:37
Dat vind ik dan weer grappig: er wordt altijd gezanikt over leidinggevenden en managers (en dan met name in de zorg, iedereen klaagt over teveel managers). Dan krijgen mensen steeds meer de mogelijkheid om zelfsturend te worden, maar dat is dan ook weer niks en dan moet een leidinggevende het weer oplossen.
Ik zanik nooit
Nee ik begin die dagen als eerste om 7 uur en daarna komt de volgende om half 8 of 8 uur. dat is net met hoeveel mensen we die dagen staan. Een andere collega die op een andere dag tot half 5 werkt blijft wel langer maar zei heeft geen kinderen die ze hoeft op te halen. Nog een andere collega die weer op een andere dag opent blijft ook langer zij heeft wel een kind maar haar partner haalt hun kind op. Dat gaat bij mijn niet omdat ik geen partner heb.
Jij hebt duidelijke redenen waarom jij wel of niet langer kunt blijven. Zomaar even langer blijven betekend dat jij in de problemen komt met jouw kinderopvang. Meer uren opvang afnemen betekend meer kosten, structureel. Dus....of het een of het ander. Het is niet zo dat jij uit je neus peutert. Je begint vroeg en op de dag waarop je ouders opvangen blijf ook jij langer. Jij draagt jouw steentje zeer zeker bij en onttrekt je niet aan verplichtingen of collegialiteit.

Leg dat uit. En durf op te komen voor jezelf. Op vriendelijke doch kordate wijze.
Alle reacties Link kopieren
Komen die klagende collega's ook vroeg om jou in die tijd bij te staan?
Je werkt je uren en mag daarna dus weg. Maar als het dan te druk is, vraag of je je dagen een uur of een half uur langer kunt maken. Als dat structureel is, kun je de opvang daarop aanpassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven