Werk & Studie alle pijlers

Welke verzekeringen als ZZP'er

16-03-2018 11:37 47 berichten
Welke verzekeringen hebben jullie als ZZP'er?
Mijn vriend wordt ZZP'er en heeft een hekel aan verzekeringen. Op mijn aandringen wil hij dan nog wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, maar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering vindt hij maar onzin. Zijn er nog andere verzekeringen waar we aan moeten denken?
Alle reacties Link kopieren
AOV in ieder geval. Rechtsbijstand, bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid hangen vooral erg af van wat hij wil gaan doen.

Als ik het me goed herinner wat hij deed en hij gaat in diezelfde richting iets doen, zou ik vooral de beroepsaansprakelijkheid echt dringend aanraden.

Maar goed, jouw werk had ik ook al verkeerd onthouden :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-03-2018 11:40
AOV in ieder geval. Rechtsbijstand, bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid hangen vooral erg af van wat hij wil gaan doen.

Als ik het me goed herinner wat hij deed en hij gaat in diezelfde richting iets doen, zou ik vooral de beroepsaansprakelijkheid echt dringend aanraden.

Maar goed, jouw werk had ik ook al verkeerd onthouden :proud:
Nee, je zit wel in de goede richting. Het lijkt een beetje op jouw werk, maar dan echt aan de uitvoerende kant. Hij denkt zelf dat hij aansprakelijkheid kan regelen in het contract met de opdrachtgever. Neemt niet weg, vind ik, dat je dan nog steeds risico loopt op rechtszaken en dan dus juridische bijstand nodig kunt hebben.
Ik heb geen AOV maar ben lid van een Broodfonds. Is voor mij een veel goedkopere oplossing. Beroepsaansprakelijkheid heb ik niet, maar dat is idd erg afhankelijk van je branche. Voor mij niet interessant.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-03-2018 11:43
Nee, je zit wel in de goede richting. Het lijkt een beetje op jouw werk, maar dan echt aan de uitvoerende kant. Hij denkt zelf dat hij aansprakelijkheid kan regelen in het contract met de opdrachtgever. Neemt niet weg, vind ik, dat je dan nog steeds risico loopt op rechtszaken en dan dus juridische bijstand nodig kunt hebben.
Als hij lid van een beroepsorganisatie, is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering eenvoudig te regelen, niet extreem duur, en extreem nuttig. Geloof me, ik heb an weinig dingen méér verstand dan van de ellende waarin hij terecht kan komen. De kans is natuurlijk niet groot, maar de gevolgen zijn kolossaal als het een keer gebeurt. En hij moet bedenken dat de tocht naar Z (sorry als ik te cryptisch doe, maar ik weet niet hoe open je wil zijn :) ) veelal ook door de verzekeraar wordt gedekt, aar zelden of nooit door de opdrachtgever. En alleen dat al kost je makkelijk tienduizenden euro’s, als het goed (!) afloopt.

Overigens, zonder iets te willen opdringen, maar als je wil, en hij dat wil natuurlijk, wil ik met alle plezier eens met hem sparren over dit soort zaken. Hij weet ongetwijfeld al goed wat hij doet, maar ik durf toch te beweren dat ik wat specifieke expertise heb.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
In principe is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering als je voor klanten werkt nog belangrijker dan een AOV. Die AOV doe je voor jezelf, die BAV doe je vanwege gezeik met anderen. Heel goed dat jij aandringt op goed verzekeren.
WA sowieso, evt. inboedel als dat van toepassing is.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering lijkt me ook van belang.
Tot slot is een rechtsbijstandverzekering ook altijd verstandig.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-03-2018 11:54
WA sowieso, evt. inboedel als dat van toepassing is.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering lijkt me ook van belang.
Tot slot is een rechtsbijstandverzekering ook altijd verstandig.
Waarom WA en inboedel?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-03-2018 11:54
Waarom WA en inboedel?
Wettelijke Aansprakelijkheid. Is al een aantal keer voorbij gekomen.
En als je specifieke dingen opslaat of puur voor het bedrijf hebt kan het zijn dat je particuliere inboedelverzekering dit niet dekt.
JollyRider schreef:
16-03-2018 11:48
Als hij lid van een beroepsorganisatie, is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering eenvoudig te regelen, niet extreem duur, en extreem nuttig. Geloof me, ik heb an weinig dingen méér verstand dan van de ellende waarin hij terecht kan komen. De kans is natuurlijk niet groot, maar de gevolgen zijn kolossaal als het een keer gebeurt. En hij moet bedenken dat de tocht naar Z (sorry als ik te cryptisch doe, maar ik weet niet hoe open je wil zijn :) ) veelal ook door de verzekeraar wordt gedekt, aar zelden of nooit door de opdrachtgever. En alleen dat al kost je makkelijk tienduizenden euro’s, als het goed (!) afloopt.

Overigens, zonder iets te willen opdringen, maar als je wil, en hij dat wil natuurlijk, wil ik met alle plezier eens met hem sparren over dit soort zaken. Hij weet ongetwijfeld al goed wat hij doet, maar ik durf toch te beweren dat ik wat specifieke expertise heb.
Oei, Z zegt mij niets. Hij zit bij *prrrt bliep*
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 12:06
2.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-03-2018 11:55
Wettelijke Aansprakelijkheid. Is al een aantal keer voorbij gekomen.
En als je specifieke dingen opslaat of puur voor het bedrijf hebt kan het zijn dat je particuliere inboedelverzekering dit niet dekt.
Ah zo. WA is imho voor particulieren wat B/BAV voor ondernemers is, vandaar mijn vraag. Particuliere verzekeringen, ook inboedel, dekken in de regel niets zakelijks.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur je een PB, dat werkt inschiet toch handiger. Laat je even weten of je die ontvangt?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een ZZP'er en ik heb bedrijfsaansprakelijkheid en aangesloten bij een broodfonds ivm de kosten van een AOV
Zijn privé verzekeringen heeft hij wel, maar bijvoorbeeld een reisverzekering vindt hij onzin. Ik ben zelf het tegenovergestelde, en ga op vakantie met de volledige wegenwachtdekking, doorlopende reis- en annuleringsverzekering.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-03-2018 12:08
Zijn privé verzekeringen heeft hij wel, maar bijvoorbeeld een reisverzekering vindt hij onzin. Ik ben zelf het tegenovergestelde, en ga op vakantie met de volledige wegenwachtdekking, doorlopende reis- en annuleringsverzekering.
:proud: daarin zit ik dan wel in team vriend. Reisverzekering heb ik alleen vanwege de pakketkorting.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-03-2018 11:57
WA is imho voor particulieren wat B/BAV voor ondernemers is

WA is bovendien iets anders, dat is de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor autobezitters. Wat jullie bedoelen is AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren).
JollyRider schreef:
16-03-2018 11:58
Ik stuur je een PB, dat werkt inschiet toch handiger. Laat je even weten of je die ontvangt?
Ja, ontvangen :-)
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-03-2018 12:18
WA is bovendien iets anders, dat is de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor autobezitters. Wat jullie bedoelen is AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren).
Oh ja, is ook zo!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-03-2018 12:18
Ja, ontvangen :-)
Ok!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat hij doet, maar ik heb bijvoorbeeld ook een electronica en inventaris verzekering. Ook bedrijfspand is verzekerd.
Ik haak even aan als dat mag.
Hoe kijken jullie aan tegen Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) versus Zakelijke rechtsbijstand?

In het geval van man van Minke lijkt me de BAV heel verstandig (zag het bericht van net nog). Maar in mijn branche (ik hou het vaag) valt de aansprakelijkheid mee, maar is ook niet helemaal 'niks'.
Ik heb goede algemene voorwaarden en ik dacht dat ik e.e.a. in combinatie met een rechtsbijstandverzekering dan wel goed afgedekt heb. In mijn AV staat overigens ook voor hoeveel geld ik maximaal aansprakelijk ben.
Alle reacties Link kopieren
I.p.v. AOV kun je ook naar broodfonds kijken.

Aansprakelijkheidsverzekering is in redelijkheid ook een 'must have'. Hij werkt toch voor eigen rekening en risico en een ongeluk of fout kan altijd gebeuren, ongeacht wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
16-03-2018 12:23
Ik haak even aan als dat mag.
Hoe kijken jullie aan tegen Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) versus Zakelijke rechtsbijstand?

In het geval van man van Minke lijkt me de BAV heel verstandig (zag het bericht van net nog). Maar in mijn branche (ik hou het vaag) valt de aansprakelijkheid mee, maar is ook niet helemaal 'niks'.
Ik heb goede algemene voorwaarden en ik dacht dat ik e.e.a. in combinatie met een rechtsbijstandverzekering dan wel goed afgedekt heb. In mijn AV staat overigens ook voor hoeveel geld ik maximaal aansprakelijk ben.
Helaas is dat niet waar: er staat voor hoeveel jij je maximaal aansprakelijk stelt. Dat houdt niet altijd stand bij de rechtbanken.

Ik vind het echt heel lastig om over dat risico iets zinnigs te zeggen, behalve voor de nogal specifieke situaties die ik ken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
@Courage
Ik doe hetzelfde als jij: AV plus rechtsbijstand. Maar ik werk in de IT en daar zijn de AV zo uitgebreid dat alles wel zo ongeveer gedekt is. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is bovendien hartstikke duur.
Kun je ook bij zo’n broodfonds met een hoger inkomen? En betaalt dat fonds dan ook tot je 60e als je arbeidsongeschikt bent voor je eigen beroep?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven