Werk & Studie alle pijlers

operatie assistent of anesthesie medewerker

16-03-2018 18:55 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op het moment in een tandartspraktijk en ben 40 jaar. Dit werk doe ik nu 20 jaar en denk erover na om me om te scholen voor bovenstaande functies. Kan iemand mij adviseren welke van de twee leuker is bv? Vaak kwestie van smaak of ervaring.
Ik heb wel 2 kinderen, dus het zal wel pittig worden. Eerste half jaar alleen fulltime studeren en daarna 32 uur werken/leren.
Of heeft iemand anders een andere tip?
Alle reacties Link kopieren
Grappig ik werk ook al 13 jaar in de tandartspraktijk vindt je het saai geworden? Ik ben me ook aan het omscholen! Heb je er al eens aangedacht om eens mee te lopen in het ziekenhuis bij beide functies en dan je beslissing maken? Is lastig te kiezen door een ander :-D
Alle reacties Link kopieren
De selecties zijn iig streng. In "mijn" academisch ziekenhuis maar 10 plekken per jaar..en de lichting die in september 2018 gaat starten is zover ik weet al uitgekozrn.
Eerst maar eens aangenomen worden.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
16-03-2018 19:07
Grappig ik werk ook al 13 jaar in de tandartspraktijk vindt je het saai geworden? Ik ben me ook aan het omscholen! Heb je er al eens aangedacht om eens mee te lopen in het ziekenhuis bij beide functies en dan je beslissing maken? Is lastig te kiezen door een ander :-D
Grappig inderdaad. Wat doe jij nu en werk je nog in de praktijk of doe je een volstudie?
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
16-03-2018 19:19
Eerst maar eens aangenomen worden.
Ben me aan het oriënteren. Lijkt me handig voordat ik ga solliciteren eerst te weten wat ik wil
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
16-03-2018 19:13
De selecties zijn iig streng. In "mijn" academisch ziekenhuis maar 10 plekken per jaar..en de lichting die in september 2018 gaat starten is zover ik weet al uitgekozrn.
OKe, welk zh is dat? Ik zie nog wel wat advertenties staan her en der.
Alle reacties Link kopieren
Robine1977 schreef:
16-03-2018 19:19
Grappig inderdaad. Wat doe jij nu en werk je nog in de praktijk of doe je een volstudie?
Ik werk nog in een tandartspraktijk en studeer fysiotherapie in deeltijd! Dus combi.
Alle reacties Link kopieren
Alletwee op de ok, maar heel verschillend. Wat trekt jou aan in beide beroepen? Dan wordt het wellicht makkelijker kiezen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
16-03-2018 19:27
Alletwee op de ok, maar heel verschillend. Wat trekt jou aan in beide beroepen? Dan wordt het wellicht makkelijker kiezen.
Ja ik weet het niet precies. Ik werk nu ook als assisterende maar doe ook een hoop zelfstandig. Anesthesie medewerker lijkt mij een veel grotere verantwoording. Als ok ass lijkt het me het assisteren van de arts ergens hetzelfde als een tandarts. Uiteraard snap ik de verschillen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben anesthesiemedewerker en het zijn echt twee verschillende beroepen. Als operatieassistent ben echt met het opereren bezig. Je kent alle anatomie en hoe operaties stap voor stap verlopen. Ook moet je veel instrumentarium kennis hebben. Als OA werk je altijd samen met een operateur.
Als anesthesiemedewerker zorg je de omstandigheden goed zijn om te kunnen opereren en dat de patient stabiel blijft. Je moet dus veel meer weten over hoe het lichaam werkt en reageert op bijv. medicatie/pijn. Je hebt meer patientencontact dan een OA. Maar je werkt wel veel zelfstandig en moet in acute situaties wel direct kunnen handelen.
Stel je er wel op in dat je zowel als OA als AM ook onregelmatige diensten draait.
Opleidingsplekken zijn gewild inderdaad en sommige ziekenhuizen zijn al voorzien voor sept 2018 dus ik zou snel in de buurt rondvragen of daar nog een sollicitatieprocedure komt. Het is wel aan te raden om dan al te weten of je OA of AM wilt doen.
Kijk eens op You tube daar zijn filmpjes te vinden over een dagje uit het leven van een OA of AM.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dagje meelopen doet trouwens bijna geen enkele OK of je moet goede connecties hebben.
Alle reacties Link kopieren
Easylife123 schreef:
16-03-2018 20:18
Ik ben anesthesiemedewerker en het zijn echt twee verschillende beroepen. Als operatieassistent ben echt met het opereren bezig. Je kent alle anatomie en hoe operaties stap voor stap verlopen. Ook moet je veel instrumentarium kennis hebben. Als OA werk je altijd samen met een operateur.
Als anesthesiemedewerker zorg je de omstandigheden goed zijn om te kunnen opereren en dat de patient stabiel blijft. Je moet dus veel meer weten over hoe het lichaam werkt en reageert op bijv. medicatie/pijn. Je hebt meer patientencontact dan een OA. Maar je werkt wel veel zelfstandig en moet in acute situaties wel direct kunnen handelen.
Stel je er wel op in dat je zowel als OA als AM ook onregelmatige diensten draait.
Opleidingsplekken zijn gewild inderdaad en sommige ziekenhuizen zijn al voorzien voor sept 2018 dus ik zou snel in de buurt rondvragen of daar nog een sollicitatieprocedure komt. Het is wel aan te raden om dan al te weten of je OA of AM wilt doen.
Kijk eens op You tube daar zijn filmpjes te vinden over een dagje uit het leven van een OA of AM.
Succes!
Dankjewel. Ik zit net de filmpjes te kijken. Mij lijkt het een grote verantwoording als anesthesie medewerker. Best spannend, en je weet niet van tevoren of je dat allemaal kan. Hoe is het jou bevallen en hoe vind jij dit beroep?
Alle reacties Link kopieren
Ja je moet die verantwoording wel kunnen dragen maar hier wordt je natuurlijk voor opgeleid en het alleen staan, gaat langzaam aan. Ik vond juist die verantwoording leuk. Ik vind het vakgebied nog steeds leuk maar ik zit inmiddels in het onderwijs omdat ik onregelmatigheid slecht trok en een nieuwe uitdaging zocht. 95% van de operaties zijn gepland en verlopen goed dus op een gegeven moment wordt alles ook wel een beetje standaard 😊.
Alle reacties Link kopieren
Easylife beschrijft het goed. Het is idd een stuk verantwoordelijker dan OA. Je moet ook stevig in je schoenen staan wat betreft de operateurs. Je kunt het niet altijd met ze eens zijn, want hun bent daar voor het welzijn vd patiënt.
Maar ik vind AM een mooier vak.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Easylife123 schreef:
16-03-2018 20:45
Ja je moet die verantwoording wel kunnen dragen maar hier wordt je natuurlijk voor opgeleid en het alleen staan, gaat langzaam aan. Ik vond juist die verantwoording leuk. Ik vind het vakgebied nog steeds leuk maar ik zit inmiddels in het onderwijs omdat ik onregelmatigheid slecht trok en een nieuwe uitdaging zocht. 95% van de operaties zijn gepland en verlopen goed dus op een gegeven moment wordt alles ook wel een beetje standaard 😊.
Je leert het vanzelf en dat heeft tijd nodig. Waarom trok je die onregelmatigheden niet? Stel je voor je werkt parttime. Dan kan het eens zijn dat je ook s avonds of in het weekend moet werken toch?
Heb je dus nu de pabo gedaan? Wel grappig daar dacht ik ook nog aan.
Alle reacties Link kopieren
Klopt je zult volgens een rooster ook ‘s avonds/weekenden moeten werken. Beetje afhankelijk van hoe groot een ziekenhuis is, zijn deze diensten afgestemd. Kan best zijn dat je een heel weekend oproepbaar/achterwacht bent en ‘s maandags weer gewoon moet werken. Of ‘s avonds werken en vervolgens ‘s nachts uit bed moeten voor een spoedingreep. OK’s kunnen ook uitlopen dus ik werd ook nog wel eens gevraagd langer te blijven na een werkdag.
Nee ik heb een master gedaan en werk nu bij een hbo-v richting acute zorg.
Alle reacties Link kopieren
Morgen is in veel ziekenhuizen open dag dus ga eens naar een ziekenhuis in de buurt. Vaak is de OK ‘open’ en kun je medewerkers spreken of opleidingen staat er met hun aanbod.
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw reden dat je geen tandartsassistente meer wilt zijn?
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
16-03-2018 21:55
Wat is jouw reden dat je geen tandartsassistente meer wilt zijn?
Nou na 20 jaar heb ik het wel gezien. In deze praktijk werk ik ook alweer 6 jaar en is ook niet de leukste werkgever. Maar dit werk nog 20 jaar doen lijkt me niks. Ik vind vnl patiënten contact erg leuk. Tandsteen weghalen etc daar word ik niet meer reuze enthousiast van zeg maar. En waarom stop jij?
Alle reacties Link kopieren
Easylife123 schreef:
16-03-2018 21:55
Morgen is in veel ziekenhuizen open dag dus ga eens naar een ziekenhuis in de buurt. Vaak is de OK ‘open’ en kun je medewerkers spreken of opleidingen staat er met hun aanbod.
Oh echt. Ik zal eens kijken. Tx
Alle reacties Link kopieren
Robine1977 schreef:
16-03-2018 22:22
Nou na 20 jaar heb ik het wel gezien. In deze praktijk werk ik ook alweer 6 jaar en is ook niet de leukste werkgever. Maar dit werk nog 20 jaar doen lijkt me niks. Ik vind vnl patiënten contact erg leuk. Tandsteen weghalen etc daar word ik niet meer reuze enthousiast van zeg maar. En waarom stop jij?

Eentonigheid idd en erg onder mijn niveau wel een gezellige praktijk is nog wel.even te doen naast studeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven