Werk & Studie alle pijlers

Toekomstplannen

17-03-2018 01:47 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zit met iets. Al een hele tijd ervaar ik stress aan het rondkrijgen van mijn toekomstplannen. Momenteel ben ik 23 jaar oud en bezig met het afronden van mijn (sociale) Hbo studie. Echter vind ik zowel de studie als het vak totaal niet leuk meer en heb ik voor mezelf vrij duidelijk dat ik daar (nu) niet in wil werken. Ik denk dat ik graag door zou studeren, omdat ik graag meer verdieping wil en het leuk vind om nog meer te leren en ook omdat ik mezelf nog te jong van geest vind eigenlijk om daadwerkelijk een serieuze baan te gaan zoeken en bovendien kan ik het studentenleventje ook nog niet echt achter me laten. Ik vind het alleen heel lastig welke studie ik dan zal gaan doen, er zijn twee WO studies die ik leuk vind (journalistiek, oude droomberoep en forensische psychologie). Echter kan ik mijn huidige studie op z’n vroegst pas in juni afronden en dan zit ik dus in september weer op school.. ik ben momenteel ook behoorlijk uitgeblust door het afgelopen jaar (o.a. relatie uitgemaakt van bijna 6 jaar en ouders die op dit moment in scheiding liggen en gewoon algeheel gevoel van al hele tijd totaal niet lekker in mijn vel zitten). Dit is ook één van de redenen dat ik zodanig moe ben dat ik niet echt meer goed weet wat ik wil en niet echt knopen kan doorhakken vermoed ik (dit was vroeger nogal een talent van me juist). Een ander idee is om na het afronden van mn studie even hard geld te gaan sparen en vervolgens bijvoorbeeld voor een half jaar te gaan reizen of ergens een baantje te zoeken (in Azië bijvoorbeeld). Reizen is iets dat ik al heel lang heel leuk vind en het lijkt me heel bevrijdend om eens even mezelf niet te pushen tot belangrijke keuzes of werkdruk of iets dergelijks maar juist even op zoek te gaan naar rust in mezelf. Het nadeel dat ik hieraan koppel is dat ik dan waarschijnlijk als 24-jarige terug kom en dan alsnog zal door gaan studeren en dus vrij oud zal zijn als ik eenmaal klaar ben! Zoals je kunt lezen loop ik dus een beetje vast hierin. Uiteraard is dit iets dat ik zelf moet beslissen en kunnen jullie dat niet voor mij doen, maar toch ben ik benieuwd hoe jullie over mijn verhaal denken! Tips/eigen ervaringen etc. zijn dus van harte welkom :)

Thnx!
anoniem_283449 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 15:59
5.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Brilmeisje schreef:
17-03-2018 01:47
Uiteraard is dit iets dat ik zelf moet beslissen en kunnen jullie dat niet voor mij doen, maar toch ben ik benieuwd hoe jullie over mijn verhaal denken!

Ik vind je echt zeikerig klinken. Dat is vast niet leuk om te horen, maar ik dacht, ik ben maar eerlijk. Het leven is keuzes maken en soms ook dingen doen die je misschien liever niet doet. Ik wil ook liever niet werken. Ik wil ook wel een tweede opleiding doen maar daarvoor eerst heel lang vakantie houden. Ik wil ook wel reizen en daarna weer zeker zijn van zin hebben om te studeren. Maar ja...
Als ik het zo lees heb jij de mogelijkheid om uit verschillende leuke opties te kiezen maar zie je overal een maar. Dus dan weet je, het maakt niet uit wat je kiest, elk voordeel heb zn nadeel.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_283449 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 15:56
99.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_283449 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 15:56
99.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
17-03-2018 02:03
Ik vind je echt zeikerig klinken. Dat is vast niet leuk om te horen, maar ik dacht, ik ben maar eerlijk. Het leven is keuzes maken en soms ook dingen doen die je misschien liever niet doet. Ik wil ook liever niet werken. Ik wil ook wel een tweede opleiding doen maar daarvoor eerst heel lang vakantie houden. Ik wil ook wel reizen en daarna weer zeker zijn van zin hebben om te studeren. Maar ja...
Als ik het zo lees heb jij de mogelijkheid om uit verschillende leuke opties te kiezen maar zie je overal een maar. Dus dan weet je, het maakt niet uit wat je kiest, elk voordeel heb zn nadeel.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Ok, tip dan: hop, hop, aan het werk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon werken, niet zeuren, ervaring opdoen, daar leer je van ipv een of andere studie.....
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat maar een klein deel daadwerkelijk gaat werken in het gebied waarvoor ze geleerd hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 25e nog een tweede WO studie begonnen, ook omdat ik geen zin had om fulltime te gaan werken. Na deze studie succesvol te hebben afgerond besloten om weer paar maanden te gaan reizen. En daarna zie ik wel weer verder. Overigens financier ik dat allemaal zelf met losse banen.

Je hoeft het keurslijf van vast contract, koophuis in Vinex-wijk, 1,7 kind en kamperen in Frankrijk niet in als je daar geen trek in hebt.

Ik zou dus zeggen ga inderdaad lekker op reis, je bent ontzettend jong! Genoeg tijd nog om te studeren en daarna nog zeker 40 jaar om te werken. Lijkt me meer dan zat. Overigens heerst er nogal een hoog arbeidsethos hier op viva dus trek je niks aan van de zure reacties!
Jamie-Lee schreef:
17-03-2018 06:06
Ik ben op mijn 25e nog een tweede WO studie begonnen, ook omdat ik geen zin had om fulltime te gaan werken. Na deze studie succesvol te hebben afgerond besloten om weer paar maanden te gaan reizen. En daarna zie ik wel weer verder. Overigens financier ik dat allemaal zelf met losse banen.

Je hoeft het keurslijf van vast contract, koophuis in Vinex-wijk, 1,7 kind en kamperen in Frankrijk niet in als je daar geen trek in hebt.

Ik zou dus zeggen ga inderdaad lekker op reis, je bent ontzettend jong! Genoeg tijd nog om te studeren en daarna nog zeker 40 jaar om te werken. Lijkt me meer dan zat. Overigens heerst er nogal een hoog arbeidsethos hier op viva dus trek je niks aan van de zure reacties!
Eens! Een jaar gaan reizen en onderweg telkens werken om dit te bekostigen kan je veel leren, over jezelf en over de wereld. Het verbreedt je perspectief en zal je zeker volwassener maken. En ja, daarna zou ik zeker verder studeren. Of eventueel gaan werken en dan in deeltijd verder studeren.
Alle reacties Link kopieren
ja, je zeurt een beetje.

tijd om volwassen te worden. Het leven is niet zo maakbaar als dat je denkt. Het wordt tijd dat je keuzes gaat maken. En elk keuze heeft zo zijn voor- als nadelen. Dat hoort een beetje bij het leven.

Journalistiek en forensische psychologie liggen best wel ver uit elkaar. Klinken allebei een beetje als een kinderdroom "wat wil je later groter worden als je groot bent".

Nu ben je dus bijna groot.

Waarom wil je journalist worden? Wat lijkt je leuk aan dit vak? Wat zou je daarmee willen gaan doen? En deze vraag ook beantwoorden met forensische psychologie. Wat je ziet op tv en in series is niet zo als dit in werkelijkheid is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Brilmeisje schreef:
17-03-2018 01:47
Hoi!

Echter kan ik mijn huidige studie op z’n vroegst pas in juni afronden en dan zit ik dus in september weer op school..
Wat is het probleem? Dan ben je toch nog juli en augustus vakantie?
Ik werkte al op mijn 19e fulltime dus dat je je op je 23e nog te jong vind snap ik niet. Naast werken kun je nog gewoon uitgaan en op vakantie toch
Alle reacties Link kopieren
Wat voor baantje denk je in Azië te gaan vinden tijdens je reis? Ze hebben zelf cheap labour, waarom zouden ze jou gaan betalen waar je nog iets aan overhoudt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maar waarom moet je je toekomstplannen rond krijgen? Je klinkt een beetje alsof je nu al wilt plannen wat je op je 50e aan het doen bent.

Met een beetje plannen is niks mis, maar verder is het heel goed mogelijk om het leven te nemen zoals het op je af komt. Ben je op een bepaald moment er niet gelukkig mee dan kies je er een ander pad. Op je dertigste, veertigste of vijftigste kun je ook nog weer een opleiding gaan doen.

Keuzes die je nu maakt of beslissingen die je nu neemt zijn niet voor eeuwig maar ook nooit fout. Ze verdelen je leven in stukjes of fases, niets meer niet minder.

Fases zijn ook niet altijd stukjes leven die elkaar opvolgen, ze kunnen elkaar ook overlappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je niet zeurderig klinken, wel overspannen en angstig.

Ik zou zeggen: ga er een jaartje tussenuit. Ga werken om te sparen voor een grote reis of wissel werken en reizen met elkaar af. Kom even los van je huidige studie en neem tijd om erachter te komen wat je echt wilt. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je je huidige vakgebied best wel weer leuk vindt als je een jaar asperges hebt gestoken of doelloos hebt rondgezworven over de wereld.

Als je nu een vervolgstudie gaat doen ben je over een paar jaar klaar. Als je dat een jaar later doet, ben je 1 jaar ouder. Lijkt me stug dat dat zoveel uitmaakt voor je toekomstplannen.
Mijn dochter (ongeveer even oud als jij) zat zo'n beetje met hetzelfde probleem. Niet dat ze haar studie niet meer leuk vond, maar in de richting die ze wilde, was nauwelijks werk te vinden. Een andere studie gaan doen was te duur i.v.m. instellingsgeld. Ze heeft toen in de eerste instantie een baan gezocht die wel in de lijn van haar studie lag, maar niet de richting die ze eigenlijk wilde. Van daar uit is ze verder gaan kijken. Uiteindelijk heeft ze een baan gevonden in een heel andere richting, waar ze gelijk ook een opleiding kan volgen. Of dit het "is" weet ze niet, maar in ieder geval doet ze ervaring op en leert ze weer wat bij.
Je bent nog jong. De tijd is gunstig. Er liggen veel mogelijkheden voor je open. Ga gewoon aan de slag en kijk wat er op je pad komt, dat is het advies dat ik je zou willen geven.
Alle reacties Link kopieren
Na het reizen gaan werken en je actief oriënteren op een eventuele studiekeuze, die hoef je niet per se overhaast te maken. Het maakt toch niet uit hoe oud je bent als je een studie afrond? Ook na 10 jaar werken kun je altijd alsnog gaan studeren.

Aan werken ontkom je sowieso niet om reizen en studeren t financieren. Dus het is uiteraard wel handig om werk te doen wat je leuk vindt. Een diploma kan je daarbij helpen.

Vind het sowieso raar om te spreken van 'oud' als ik nadenk over hoeveel werkende jaren je nog voor je hebt liggen. Mijn insteek is om gewoon een zo leuk mogelijk leven te leiden en niet mezelf kapot te werken totdat ik kan rentenieren/met pensioen kan. Daar heb je niet zoveel aan als je dat dan niet haalt. En het kan goed zijn dat je dus na 20 jaar opnieuw wilt gaan studeren en iets anders wilt. Denken in termen als 'te oud' is onnodig beperkend.
Ik snap best dat je na een jaar met zoveel gebeurtenissen wat meer moeite hebt met kiezen.

Ik zou je aanraden om voor jezelf uit te werken waar je goed in bent (sterkte punten) en wat voor type baan je graag zou willen. Daar zijn veel tips over te vinden op internet, bijvoorbeeld 365 dagen succes, Sochicken, Sannyzoektgeluk. En anders kun je ook kijken of er bij he opleiding een professional is die je daarbij kan helpen.

En dan kun je daarna uitzoeken hoe is daar moet komen. Bijvoorbeeld, als journalistiek echt je droom is. Hoef je niet te wachten op die opleiding, maar kun je ook artikelen schrijven voor een vakblad, opleidingskrant, een blog beginnen, etc.
Dan kun je als je klaar bent met je studie kijken hoe je vanuit een baan kunt groeien je droombaan.
Alle reacties Link kopieren
Jamie-Lee schreef:
17-03-2018 06:06
trek je niks aan van de zure reacties!

TO vraagt om meningen en als ik de mijne dan geef, doe ik zuur? Nou nou :|
Ik zou er een WO studie achteraan gooien en dan van tevoren goed inlezen over werkgelegenheid.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch een heleboel opties To?

Welke sociale studie doe je? Misschien kan je na het afronden ontwikkelingswerk gaan doen en daarna reizen?

Of eerst een jaar werken (sparen) en daarna reizen of studeren.

Kun je in september nog een extra minor in het buitenland doen?

Je bent zeker nog niet te oud om verder te leren.
Nadat ik mijn (sociale) studie had afgerond en begon met solliciteren kreeg ik tijdens gesprekken regelmatig de opmerking 'je bent wel jong'. (25 jaar).
Ook vind ik de praktijk veel leuker als de opleiding (en ook heel anders) . Nou ben ik wel heel breed opgeleid en kies ik bewust waar ik wel en niet op solliciteer.
De basis krijg je mee van de opleiding. Maar de ontwikkeling van jou als professioneel doe je op in het werk.
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Alle reacties Link kopieren
Hee TO,

Ik snap je verhaal wel (moeilijk vinden om toekomstplannen te maken), hoewel mijn situatie totaal anders is
Zo te horen heb je een behoorlijk heftige tijd achter de rug
En uit je verhaal maak ik op dat je het liefste zou gaan reizen
als je dit mogelijk kunt maken en je denkt dat het je rust zou geven, zou ik het zeker weten doen
Maak je niet te druk over dat je dan vrij oud bent als je weer een nieuwe studie begint
ik heb nu zelf bijna een WO studie achter de rug, ik was 19 in mijn eerste jaar maar er waren genoeg mensen die al ruim in de twintig of zelfs tegen de dertig waren, en dat werkte volgens mij helemaal goed
Misschien dat je dat in WO studies ook wel meer ziet dan bij HBO maar dat weet ik natuurlijk niet zeker

Veel succes met het maken van je keuzes en zorg goed voor jezelf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven