Werk & Studie alle pijlers

WW en omscholing!

09-04-2018 13:48 29 berichten
Vraagje weet iemand dit of ervaring mee? Ik zit sinds 1 april in de WW. Vindt dit heel erg en wil hier zo snel mogelijk uit. Is voor mij een vorm van gefaald te hebben, zo’n gevoel heb ik. Krijg van verschillende mensen in mijn omgeving te horen dat ik zo niet moet denken maar kom niet van dit gevoel af😞. Nu ben ik al een aantal maanden aan het proberen om een leerplek te vinden om mij te kunnen omscholen tot het liefst verzorgende ig maar wil ook zeker wel als helpende gaan beginnen in de opleiding. Is eigenlijk altijd al een wens geweest en heb nu misschien de kans om het roer om te gooien. Want zat eigenlijk al heel erg lang niet gelukkig in mijn vorige baan. Heb jaren in een supermarkt gewerkt. Doe nu om tijd te doden en toch alvast een ietsiepietsie ervaring op te doen alvast vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis. Vindt het helemaal geweldig en is echt mijn ding merk ik. Wordt er elke keer zo blij van. Maar kan hier helaas geen leerplek krijgen, heb stiekem al een balletje opgegooid. Heb één mogelijke instelling gevonden die leerplekken aanbied, daar mijn open sollicitatie en cv heen gestuurd en nu maar afwachten. Verder is er hier in Twente niet veel te vinden helaas. Of ze zetten de vacatures voor leerplekken er pas laat op. Wil heel graag in sept as beginnen. Ik weet dat het zeker geen vetpot qua inkomen zal zijn. Maar nu is mijn vraag. Kan ik dan vanuit UWV nog aanvulling krijgen op mijn salaris? Weet dat ik UWV hierover ook wel kan bellen/langsgaan en dat ga ik zeker ook nog doen, maar was benieuwd of iemand hier misschien ervaring mee heeft.
Hoelang loopt je ww nog?
Daarna verval je tot de bijstand. En of je een aanvulling krijgt vanuit de gemeente als je een opleiding doet en dus student bent, dat durf ik je niet te zeggen.
Hoe oud ben je? Kun je nog studiefinanciering krijgen? Met een lening?
Mijn ww loopt in totaal zo'n 2 jaar.
Cinderella76 schreef:
09-04-2018 14:04
Mijn ww loopt in totaal zo'n 2 jaar.
Ben 41 dus geen studiefinanciering 😀
Ga in overleg met het UWV. Of je een opleiding mag volgen met behoud van ww bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit zelf een aantal jaar terug gedaan. Kwam in juli in de ww en begon in sept met de opl bbl verz ig. Ik kreeg geen aanvulling. Want was gewoon weer in loondienst.
jummytummy wijzigde dit bericht op 09-04-2018 14:17
Reden: Typefout
0.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo een leerplek waar jij naar hebt gezocht is ook bbl toch? Je komt dan in loondienst van de instelling en volgt1 dag in de week school. Sommige trajecten net iets anders met eerst 10 weken opl..
jummytummy wijzigde dit bericht op 09-04-2018 14:16
Reden: Typefout
0.51% gewijzigd
Geen leerplekken in de zorg?
Ik dacht dat ze een ernstig tekort aan verzorgenden hadden.
Cinderella76 schreef:
09-04-2018 14:04
Ben 41 dus geen studiefinanciering 😀
Altijd in overleg gaan met UWV. Ik heb ook akkoord gekregen, heb niet het idee dat ze er nou heel zwaar aan tillen. Al moet ik zeggen dat ik vanuit het onderwijs werkloos ben geworden, dat valt onder een ander gebied.

Verder bestaat er tegenwoordig het 'levenlanglerenkrediet'. Is een lening, dus moet terugbetaald worden, volgens mij tegen dezelfde tarieven als een reguliere studieschuld, maar de mogelijkheid is er.
Cinderella76 schreef:
09-04-2018 14:04
Ben 41 dus geen studiefinanciering 😀
Misschien is dit wat voor je.

https://duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp#
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst iets op de UWV site over mogelijke omscholing tijdens de WW. Dan had je ook de mogelijkheid om de WW tijdelijk te bevriezen enzo. Ik kan het alleen niet vinden. Stuur anders een bericht in je werkmap naar je contactpersoon; dan krijg je een antwoord terug.
Ertha schreef:
09-04-2018 14:20
Geen leerplekken in de zorg?
Ik dacht dat ze een ernstig tekort aan verzorgenden hadden.
hebben inderdaad genoeg mensen nodig in de zorg, maar het probleem is dat niemand je op kan leiden/begeleiden.
jummytummy schreef:
09-04-2018 14:16
Zo een leerplek waar jij naar hebt gezocht is ook bbl toch? Je komt dan in loondienst van de instelling en volgt1 dag in de week school. Sommige trajecten net iets anders met eerst 10 weken opl..
Ben alleenstaand en weet niet of ik met een leerlingsalaris rond kan komen.
Cinderella76 schreef:
09-04-2018 16:05
Ben alleenstaand en weet niet of ik met een leerlingsalaris rond kan komen.
Volgens mij kan je niet echt gaan omscholen met behoud van WW.
Of is dat niet wat je bedoelt?
Joh, wat goed en wat leuk!

De zorg, daar is nu veel in mogelijk! Ze zoeken mensen bij de vleet.
Combi werken en leren komt vaak en veelvuldig voor.
Bespreek het met UWV. Ook die bieden trajecten aan met scholing en baangarantie.
Echt, dit zou mijns inziens heel goed haalbaar kunnen zijn, mits je de juiste wegen bewandeld. Ik hoor in mijn omgeving namelijk van velen die via UWV omscholen of bijscholen omdat het een zogenaamd kansberoep zou zijn. Als hen dat lukt, lukt jou dat ook!

Zet ‘m op!
Het UWV heeft ook een categorie kansberoepen. Als je een opleiding volgt voor een van deze beroepen, kun je zelfs subsidie krijgen van ik meen ongeveer 2500 euro. Informatie staat op site van het uwv zelf of werk.nl, dat weet ik even niet meer. Wat ik wel weet is dat daar zorgberoepen tussen staan.

Edit: ik zie dat dit al is gezegd, excuus
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 09-04-2018 18:21
Reden: Typefout
7.33% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
09-04-2018 16:43
Volgens mij kan je niet echt gaan omscholen met behoud van WW.
Of is dat niet wat je bedoelt?
Dat kan niet. Als bbl leerling ben je gewoon in dienst. Hooguit kun je ww krijgen omdat je voorheen meer uren werkte, maar dan moet je blijven solliciteren voor de overige uren.
Dus het UWV zal niet zonder meer akkoord gaan met zo'n constructie.
Leerlingensalaris is erg laag. Minimumloon dacht ik of iets erboven. Dat kun je wel in de CAO nakijken.

Het is jammer inderdaad. Ze zitten te springen om mensen maar een laag leerlingensalaris maakt het voor oudere zij-instromers niet erg aantrekkelijk.
Ertha schreef:
09-04-2018 18:24
Dat kan niet. Als bbl leerling ben je gewoon in dienst. Hooguit kun je ww krijgen omdat je voorheen meer uren werkte, maar dan moet je blijven solliciteren voor de overige uren.
Dus het UWV zal niet zonder meer akkoord gaan met zo'n constructie.
Leerlingensalaris is erg laag. Minimumloon dacht ik of iets erboven. Dat kun je wel in de CAO nakijken.

Het is jammer inderdaad. Ze zitten te springen om mensen maar een laag leerlingensalaris maakt het voor oudere zij-instromers niet erg aantrekkelijk.

Ik had niet niet over BBL. Maar inderdaad dan ook niet.
Ertha schreef:
09-04-2018 18:24
Dat kan niet. Als bbl leerling ben je gewoon in dienst. Hooguit kun je ww krijgen omdat je voorheen meer uren werkte, maar dan moet je blijven solliciteren voor de overige uren.
Dus het UWV zal niet zonder meer akkoord gaan met zo'n constructie.
Leerlingensalaris is erg laag. Minimumloon dacht ik of iets erboven. Dat kun je wel in de CAO nakijken.

Het is jammer inderdaad. Ze zitten te springen om mensen maar een laag leerlingensalaris maakt het voor oudere zij-instromers niet erg aantrekkelijk.
nee ik bedoel niet omscholen met behoud van ww. Ik bedoel ik werkte altijd 36 uur, als ik een werkleer traject zou gaan volgen van 28 uur. 4 uur betaald naar school en 24 uur bij een instelling werken. Zou ik dan voor die 8 uur nog ww kunnen krijgen?
Troeteltje schreef:
09-04-2018 16:47
Joh, wat goed en wat leuk!

De zorg, daar is nu veel in mogelijk! Ze zoeken mensen bij de vleet.
Combi werken en leren komt vaak en veelvuldig voor.
Bespreek het met UWV. Ook die bieden trajecten aan met scholing en baangarantie.
Echt, dit zou mijns inziens heel goed haalbaar kunnen zijn, mits je de juiste wegen bewandeld. Ik hoor in mijn omgeving namelijk van velen die via UWV omscholen of bijscholen omdat het een zogenaamd kansberoep zou zijn. Als hen dat lukt, lukt jou dat ook!

Zet ‘m op! Troeletje ik wil dit heel erg graag en hoor om mee heen van heel veel mensen, dat is echt wat voor jouw.
Maar het is bijna niet haalbaar financieel als je alleenstaand bent. Dat ik in salaris achteruit ga weet ik. Maar je mag ik weet niet hoeveel spaargeld nog achter de hand hebben. Maar ik geef niet en zal er al moet ik heel veel voor laten de komende jaren gaan komen. Is het niet linksom dan wel rechtsom.
Ertha schreef:
09-04-2018 18:24
Dat kan niet. Als bbl leerling ben je gewoon in dienst. Hooguit kun je ww krijgen omdat je voorheen meer uren werkte, maar dan moet je blijven solliciteren voor de overige uren.
Dus het UWV zal niet zonder meer akkoord gaan met zo'n constructie.
Leerlingensalaris is erg laag. Minimumloon dacht ik of iets erboven. Dat kun je wel in de CAO nakijken.

Het is jammer inderdaad. Ze zitten te springen om mensen maar een laag leerlingensalaris maakt het voor oudere zij-instromers niet erg aantrekkelijk.
Ik werkte altijd 36 uur. Dus het komt er op neer dat als ik een betaald traject ga volgen van 28 uur, krijg ik die 8 uur nog uit betaald en moet ik ook nog voor 8 uur solliciteren? Waar nemen ze überhaupt iemand voor 8 uur aan?
jummytummy schreef:
09-04-2018 14:16
Zo een leerplek waar jij naar hebt gezocht is ook bbl toch? Je komt dan in loondienst van de instelling en volgt1 dag in de week school. Sommige trajecten net iets anders met eerst 10 weken opl..
Inderdaad dat is een BBL leertraject.
Cinderella76 schreef:
09-04-2018 19:07
nee ik bedoel niet omscholen met behoud van ww. Ik bedoel ik werkte altijd 36 uur, als ik een werkleer traject zou gaan volgen van 28 uur. 4 uur betaald naar school en 24 uur bij een instelling werken. Zou ik dan voor die 8 uur nog ww kunnen krijgen?
Volgens mij wel. Maar daar zitten ook haken en ogen aan. Het UWV kan je dat wel uitleggen.
Vragen staat vrij, ik zou ze morgen gewoon eens bellen en dan kijken wat je kan en wil doen.
Cinderella76 schreef:
09-04-2018 19:14
Ik werkte altijd 36 uur. Dus het komt er op neer dat als ik een betaald traject ga volgen van 28 uur, krijg ik die 8 uur nog uit betaald en moet ik ook nog voor 8 uur solliciteren? Waar nemen ze überhaupt iemand voor 8 uur aan?
In principe moet je op banen van 36 uur solliciteren als je voor 36 uur ww krijgt.
Dus als je 28 uur werkt, krijg je inderdaad nog 8 uur ww, maar je moet blijven solliciteren om weer tot 36 uur te geraken.
8 uur naast je bbl-traject werken is erg lastig. Zeker omdat je in de zorg meestal geen vast rooster hebt.
Ik zou morgen eerst eens informeren naar het salaris. Volgens mij gaat het elk jaar ook omhoog hoor en je krijgt uiteraard ORT. En als je minder verdient krijg je ook meer toeslagen.
Zet alles eens op een rijtje, wie weet valt het mee.
Ertha schreef:
09-04-2018 19:40
In principe moet je op banen van 36 uur solliciteren als je voor 36 uur ww krijgt.
Dus als je 28 uur werkt, krijg je inderdaad nog 8 uur ww, maar je moet blijven solliciteren om weer tot 36 uur te geraken.
8 uur naast je bbl-traject werken is erg lastig. Zeker omdat je in de zorg meestal geen vast rooster hebt.
Ik zou morgen eerst eens informeren naar het salaris. Volgens mij gaat het elk jaar ook omhoog hoor en je krijgt uiteraard ORT. En als je minder verdient krijg je ook meer toeslagen.
Zet alles eens op een rijtje, wie weet valt het mee.
ik ga eens informerenbij het uwv hoe die er tegenoverstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven