WW en omscholing!
maandag 9 april 2018 om 13:48
Vraagje weet iemand dit of ervaring mee? Ik zit sinds 1 april in de WW. Vindt dit heel erg en wil hier zo snel mogelijk uit. Is voor mij een vorm van gefaald te hebben, zo’n gevoel heb ik. Krijg van verschillende mensen in mijn omgeving te horen dat ik zo niet moet denken maar kom niet van dit gevoel af
. Nu ben ik al een aantal maanden aan het proberen om een leerplek te vinden om mij te kunnen omscholen tot het liefst verzorgende ig maar wil ook zeker wel als helpende gaan beginnen in de opleiding. Is eigenlijk altijd al een wens geweest en heb nu misschien de kans om het roer om te gooien. Want zat eigenlijk al heel erg lang niet gelukkig in mijn vorige baan. Heb jaren in een supermarkt gewerkt. Doe nu om tijd te doden en toch alvast een ietsiepietsie ervaring op te doen alvast vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis. Vindt het helemaal geweldig en is echt mijn ding merk ik. Wordt er elke keer zo blij van. Maar kan hier helaas geen leerplek krijgen, heb stiekem al een balletje opgegooid. Heb één mogelijke instelling gevonden die leerplekken aanbied, daar mijn open sollicitatie en cv heen gestuurd en nu maar afwachten. Verder is er hier in Twente niet veel te vinden helaas. Of ze zetten de vacatures voor leerplekken er pas laat op. Wil heel graag in sept as beginnen. Ik weet dat het zeker geen vetpot qua inkomen zal zijn. Maar nu is mijn vraag. Kan ik dan vanuit UWV nog aanvulling krijgen op mijn salaris? Weet dat ik UWV hierover ook wel kan bellen/langsgaan en dat ga ik zeker ook nog doen, maar was benieuwd of iemand hier misschien ervaring mee heeft.
dinsdag 10 april 2018 om 09:14
Als je een baan vindt van 28 uur, terwijl je werkloos bent geworden voor 36 uur, dan krijg je inderdaad aanvulling en zou je in principe inderdaad voor die 8 uur moeten blijven solliciteren. Maaarrrr.... Als je kunt rondkomen van die 28 uur, kun je er ook voor kiezen om je uitkering stop te zetten. Dan vervalt je sollicitatieplicht. Helaas lopen je ww-rechten wel gewoon door, dat is het kromme. Maar er is dus een mogelijkheid om minder uren te gaan werken, zonder sollicitatieplicht.
En mag ik je nog een tip geven? Stel al je vragen via je berichten en niet telefonisch. Als het fout gaat (wat regelmatig gebeurt door prutsers bij het UWV), dan heb je alles in ieder geval zwart-op-wit staan.
En mag ik je nog een tip geven? Stel al je vragen via je berichten en niet telefonisch. Als het fout gaat (wat regelmatig gebeurt door prutsers bij het UWV), dan heb je alles in ieder geval zwart-op-wit staan.
donderdag 19 april 2018 om 10:43
woensdag 25 april 2018 om 22:46
Heb nu toch maar een baan van 10 uur geaccepteerd met uitzicht op meer uur. Het is heel leuk werk in een verzorgingstehuis en wie weet uitzicht op een opleidingsplek voor verzorgende ig. Eerst voor een periode van een half jaar. Weet dat ik over de openstaande uren waar ik nog ww over zal krijgen moet solliciteren maar dat zien we dan wel weer. Ben in iedergeval heel erg blij dat ik weer gedeeltelijk aan het werk kan. Ben geen type die thuis kan zitten.