Werk & Studie alle pijlers

Gehandicaptenzorg begeleider kind en jeugd

18-06-2018 16:48 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb een nieuwe baan gekregen namelijk bij een gehandicaptenzorg organisatie als begeleider in de divisie kind en jeugd.
Heeft er hier iemand ervaring met werken binnen de gehandicaptenzorg met kinderen en jongeren?

Ik kijk er enorm naar uit dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Heb je nog helemaal geen ervaring?
Ik wist dat er personeelstekort was maar dat men zo wanhopig is....
wat zijn je ervaringen er in? Iets met werken en leren te gelijk? ( Ik roep ook maar wat)
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
18-06-2018 17:17
Heb je nog helemaal geen ervaring?
Ik wist dat er personeelstekort was maar dat men zo wanhopig is....
Jawel, ik werk al in de gehandicapten zorg maar dan een heel andere leeftijdscategorie en niveau.
Oh okay. Het kwam over als: ik heb nieuw werk maar weet totaal niet wat het inhoudt.

Ik werk met oudere gehandicapten. Ben daar gewoon ingerold qua doelgroep.
Kinderen lijkt me ook wel leuk. Heel andere dynamiek, meer contacten met ouders ook. Van mijn cliënten zijn de ouders allemaal al overleden of hoogbejaard.
Alle reacties Link kopieren
Tsja dat is nogal breed he.

Ik heb met kinderen tussen 12 en 18 gewerkt, maar er is nogal een verschil tussen lvb icm gedragsproblematiek en bijvoorbeeld ernstig verstandelijk gehandicapt.

Beide groepen heb ik begeleid als kind, totaal verschillende ervaringen.

Wat wel altijd zo is wat je binnen de volwassenen gz minder hebt, is het intensieve contact met ouders, (bij volwassenen heb je alleen met mentorschap te maken, maar dat is lang niet altijd aan de orde, wel vergelijkbaar en een betrokken ouder bij een volwassene is toch anders dan een gezaghebbende ouder bij een kind) je moet altijd overleggen met ouders, contacten moeten goed zijn, balanceren tussen de wensen van ouders en wensen van cliënten.
Alle reacties Link kopieren
Om het even duidelijker te maken dan: ik werk naast mijn studie op dit moment met ernstig verstandelijk beperkten van 70+ op een woongroep. Ik ga nu de richting op van kind en jeugd in een flexpool omdat dit beter te combineren valt met mijn studie en deze richting mij ook heel interessant lijkt. Ik zal met elk soort niveau werken in de leeftijd van 4 tot 24. Aangezien het werken in deze leeftijdscategorie nieuw voor mij is, vroeg ik daar ervaringen over..
Alle reacties Link kopieren
Binnen deze doelgroep zijn ervaringen enorm breed. Wat ga je doen? Wonen, kindercentrum, buitenschoolse opvang, logeren, ambulante begeleiding.
Dan heb je nog begeleidingsintensief of verzorgingsintensief, van allebei wat of in mindere mate. 1 op 1 begeleiding of een groep...

Dat maakt voor mij het werk dus ook zo leuk, het is zo divers en geen dag is hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
lylli schreef:
18-06-2018 17:38
Binnen deze doelgroep zijn ervaringen enorm breed. Wat ga je doen? Wonen, kindercentrum, buitenschoolse opvang, logeren, ambulante begeleiding.
Dan heb je nog begeleidingsintensief of verzorgingsintensief, van allebei wat of in mindere mate. 1 op 1 begeleiding of een groep...

Dat maakt voor mij het werk dus ook zo leuk, het is zo divers en geen dag is hetzelfde.
Om het op te bouwen wilden ze mij vooral op kindercentrums, buitenschoolse opvang en logeerhuizen zetten zodat ik niet meteen alle plekken in 1x krijg en rustig kan opbouwen met de verschillende locaties.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels niet meer werkzaam binnen de gehandicaptenzorg helaas.
Ik heb stage gelopen op een kindcentrum met kinderen met een ernstige en meervoudige beperking. Dit vond ik onwijs leuk, leuke activiteiten, waaronder snoezelen, zwemmen en bakactiviteiten daarnaast ben je veel aan het verzorgen. Ook de tijden waren relaxt, van ma t/m vrijdag van 8:30-17:00 uur.

Daarnaast heb ik gewerkt op een buitenschoolse opvang, ook onwijs leuk werk. Een relaxte omgeving met een hoop verschillende kinderen naast hun verstandelijke beperking hadden ze nog meer problematieken o.a.; Autisme, Spraak/taal, hechting, ODD etc. Pittige dagen zaten er wel tussen, maar over het algemeen ontspannen. Ik vond alleen de werktijden niet prettig, alleen een middag vond ik te kort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven