Werk & Studie alle pijlers

Lid worden van de vakbond?

21-06-2018 12:44 32 berichten
Ik zit al een tijdje te twijfelen om lid te worden van een vakbond maar ik vind het best duur per maand. De reden dat ik twijfel is omdat het niet lekker loopt op het werk. Ik ben niet onredelijk en ben ook flexibel maar als het aan mijn werkgever ligt werk ik me helemaal kapot en dat wil ik voorkomen. Ik kan er niks aan doen dat er een groot personeelstekort is.

Ben ook al op zoek naar iets anders maar door dit gedoe denk ik dat wellicht lid zijn van een vakbond handig is, dan sta ik sterker mocht ik een keer een groot conflict hebben.

Maar die ruim 12 euro per maand, is dat het waard? Men kan natuurlijk niet ieder conflict oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet beter een Rechtbijstandverzekering nemen met daarin "Arbeidsgeschil"?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid van een vakbond (en heb een rechtsbijstandsverzekering).

Kan via mijn werk 1x per jaar een gedeelte van mijn lidmaatschapsgeld voor de vakbond terug vragen. Ook zit ik via de vakbond in een zeer goede collectieve zorgverzekering.
Aangezien vakbonden ook aan tafel zitten bij de onderhandelingen voor mijn CAO vind ik het al met al meer dan het geld waard.
Alle reacties Link kopieren
Wel goed de voorwaarden lezen. Zowel de vakbond als de rechtsbijstandsverzekering gaan je niet helpen bij dingen die aantoonbaar al speelden voordat je lid werd.

Verder is het een goed idee om lid te worden van de vakbond. Welke vakbond overweeg je?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid van een vakbond, en ben destijds goed geadviseerd bij een fiks arbeidsconflict.
Hoewel ik me niet zo herken in de manier waarop ze communiceren met de leden en de sfeer tijdens acties (oubollig) vind ik het wel belangrijk dat ze er zijn.
nounou
Ik twijfel om lid te worden van de FNV. Ik weet dat je dan ook op allerlei dingen korting kunt krijgen, mijn ouders gaan altijd met FNV korting op vakantie, maar ik denk niet dat ik daar zelf gebruik van zal maken. Dus het gaat mij puur om het bijstaan bij problemen op m'n werk.
anoniem_244419 wijzigde dit bericht op 21-06-2018 13:29
0.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik heb bij Vakbonden echt het idee dat ze vooral opkomen voor oude blanke mannen (met snor)
Past absoluut niet bij mij
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is slecht. Bij een arbeidsconflict deden ze vrijwel niks, alles was teveel moeite. Als ze in t nieuws kunnen komen staan ze vooraan, voor een particulier conflict hollen ze niet zo hard. Heb t daarna ook gelijk opgezegd. Nu een rechtsbijstandsverzekering.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-06-2018 13:23
Grappig, ik heb bij Vakbonden echt het idee dat ze vooral opkomen voor oude blanke mannen (met snor)
Past absoluut niet bij mij

Ik vind dat ze in de acties voor de schoonmakers destijds echt heel goed werk hebben gedaan.
Er zijn mensen met marginale banen die behoorlijk in de verdrukking komen, en daar doen ze wat voor.
Ik heb ook een tijdje zo'n baan gehad.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
21-06-2018 12:54
Wel goed de voorwaarden lezen. Zowel de vakbond als de rechtsbijstandsverzekering gaan je niet helpen bij dingen die aantoonbaar al speelden voordat je lid werd.

Verder is het een goed idee om lid te worden van de vakbond. Welke vakbond overweeg je?
Dat is niet helemaal waar. Vakbonden geven altijd advies, ook bij lopende zaken. Het gedeelte waar de voorwaarden gelden dat is bij juridische procedures (individuele belangenbehartiging). Bij de FNV geldt artikel 3.6 wanneer nieuwe leden zich aanmelden:

Indien het Lid binnen de eerste zes maanden van zijn lidmaatschap Rechtshulp wil ontvangen in een geschil waarvoor de behandeling meer dan alleen (juridische) informatie of (juridisch) advies noodzakelijk is, geldt dat de Rechtshulp alleen wordt verleend nadat het lid zich er toe heeft verplicht om nog ten minste twee jaar na aanvang van de Rechtsbijstand door de FNV, lid te blijven van de FNV én het Lid een bedrag ter hoogte van twee jaar contributie vooraf heeft voldaan aan de FNV.

Ik weet niet in welke sector TO werkt, maar vooral de FNV heeft vakbondsconsulenten en vakbondsfunctionarissen (niet de meest swingende benamingen) die gedetacheerd zijn bij de FNV maar in dienst zijn in de overheidssector. Zij zijn feitelijk collega's van de leden, en hebben dus "lokale kennis" die rechtsbijstandsverzekeringen niet hebben. Dat kan een groot voordeel zijn. Bovendien heb je als vakbondslid bijvoorbeeld inspraak in de cao, kun je gratis deelnemen aan leuke/nuttige trainingen.
Ik ben meer dan 20 jaar lid geweest (combinatie van "misschien heb ik ze op een dag nodig en vanuit een idealistisch oogpunt"). Met mijn salaris vond ik het ook geen probleem om dat bedrag elke maand te betalen. Tot op een dag dat ik ze nodig had en toen liep ik tegen een muur van "bellen, mailen, niet teruggebeld of gemaild worden". Ik had met een deadline te maken en als je dan in een sfeer komt van "stuurt u maar een brief via de postbode naar dat en dat postadres"dan vraag je je af óf jij nu je verstand bent verloren óf dat je gewoon te maken hebt met een incompetente organisatie. Zolang het goed gaat, gaat het goed en wanneer het verkeerd gaat, dan kan het zomaar zijn dat je er alleen voor staat. Ik zou vandaag de dag geen lid meer worden; komt tijd komt raad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook lid van de vakbond. Ik betaal ongeveer een tientje per maand volgens mij. Het wordt ingehouden van mijn loon, dus ik 'voel' het eigenlijk niet en ik ontvang een deel van het bedrag jaarlijks terug. De contributie is relatief laag omdat mijn vakbond geen stakingskas aanhoudt.

Ik ben niet lid geworden omdat ik er zelf direct persoonlijk baat bij denk te hebben, maar omdat de vakbond mede namens mij onderhandelt over mijn arbeidsvoorwaarden. We kunnen simpelweg niet allemaal individueel met de werkgever om tafel om over de arbeidsvoorwaarden te onderhandelen, dus iemand zal dat namens ons moeten doen. En vervolgens vinden heel veel mensen het niet meer nodig om lid te worden van de organisatie die jou daar aan tafel vertegenwoordigt, maar diezelfde mensen zullen niet de loonsverhoging weigeren die er uit onderhandeld is. Ik spreek mijn collega's daar ook wel eens quasi-grappig op aan, dat die ze de komende loonsverhoging dan zeker ook niet hoeven.

Voor een arbeidsconflict zou ik niet direct naar de bond gaan, al kan het denk ik ook geen kwaad om dat achter de hand te hebben.
Alle reacties Link kopieren
paloma schreef:
21-06-2018 14:43
Ik ben meer dan 20 jaar lid geweest (combinatie van "misschien heb ik ze op een dag nodig en vanuit een idealistisch oogpunt"). Met mijn salaris vond ik het ook geen probleem om dat bedrag elke maand te betalen. Tot op een dag dat ik ze nodig had en toen liep ik tegen een muur van "bellen, mailen, niet teruggebeld of gemaild worden". Ik had met een deadline te maken en als je dan in een sfeer komt van "stuurt u maar een brief via de postbode naar dat en dat postadres"dan vraag je je af óf jij nu je verstand bent verloren óf dat je gewoon te maken hebt met een incompetente organisatie. Zolang het goed gaat, gaat het goed en wanneer het verkeerd gaat, dan kan het zomaar zijn dat je er alleen voor staat. Ik zou vandaag de dag geen lid meer worden; komt tijd komt raad.
Dat is niet netjes en niet professioneel van de vakbond. Ik heb juist negatieve ervaring met rechtsbijstandsverzekering. Tweemaal moeten aanspreken: de eerste keer waren zij echt niet voorbereid, het enige dat zij goed gedaan hebben is meteen aan het begin van het traject uitstel aanvragen om zich voor te bereiden. Zij bleken alleen tijd gekocht te hebben en die totaal onbenut gelaten. De tweede keer was het claimbedrag te laag voor een zaak. RB nam de zaak helemaal niet aan. Zeer teleurstellend, terwijl de premie veel hoger is dan lidmaatschap vakbond. Omdat ik via werk korting krijg voor lidmaatschap heb ik nu dus beide. Ik twijfel erover om RB op te zeggen, gezien mijn ervaringen maar durf ook niet volledig op vakbond te varen.
greeneyedcoco schreef:
21-06-2018 15:15
Dat is niet netjes en niet professioneel van de vakbond. Ik heb juist negatieve ervaring met rechtsbijstandsverzekering. Tweemaal moeten aanspreken: de eerste keer waren zij echt niet voorbereid, het enige dat zij goed gedaan hebben is meteen aan het begin van het traject uitstel aanvragen om zich voor te bereiden. Zij bleken alleen tijd gekocht te hebben en die totaal onbenut gelaten. De tweede keer was het claimbedrag te laag voor een zaak. RB nam de zaak helemaal niet aan. Zeer teleurstellend, terwijl de premie veel hoger is dan lidmaatschap vakbond. Omdat ik via werk korting krijg voor lidmaatschap heb ik nu dus beide. Ik twijfel erover om RB op te zeggen, gezien mijn ervaringen maar durf ook niet volledig op vakbond te varen.
Ik heb ook geen RB (nooit gehad en heb er ook nooit zo goed gevoel over gehad - ben ook niet iemand die zich "overal" voor verzekert). De vakbond bedoelt / bedoelde het goed, maar ik denk dat ze het werk gewoon niet aankunnen (te weinig -professioneel- personeel). Als ik bijvoorbeeld op mijn voormalige vakbond Facebook pagina kijk, dan zie ik een hele rits klachten identiek aan die van mij. Uiteindelijk hebben ze mij wel bijgestaan in mijn kwestie, maar de stress die daarmee gepaard ging, was het mij niet waard om er nog langer mee door te gaan. Dan er maar alleen voor staan, terwijl je dit weet, dan er alleen voor staan, terwijl je denkt dat je (in dit geval) de vakbond achter je hebt staan.
Wellicht dus maar niet bij de vakbond gaan want als je dan nog geen hulp krijgt als je dat nodig hebt...
Vind het wel goed dat er vakbonden zijn om dingen voor elkaar te krijgen die in je eentje niet lukken maar als je dan al zo veel contributie betaald vind ik wel dat ze moeten helpen.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
22-06-2018 13:28
Wellicht dus maar niet bij de vakbond gaan want als je dan nog geen hulp krijgt als je dat nodig hebt...
Vind het wel goed dat er vakbonden zijn om dingen voor elkaar te krijgen die in je eentje niet lukken maar als je dan al zo veel contributie betaald vind ik wel dat ze moeten helpen.
Ik en mijn man zijn de afgelopen jaren altijd goed geholpen.
Dat was meerdere keren en zowel wat standaard situaties als aparte situaties die van de vakbond ook veel voorbereiding vereisten. Vind het al met al het geld meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
Dus als er al wat smeult, sluit je gauw een brandverzekering af in de hoop dat ze gaan uitkeren?
Alle reacties Link kopieren
roosje11 schreef:
22-06-2018 13:40
Dus als er al wat smeult, sluit je gauw een brandverzekering af in de hoop dat ze gaan uitkeren?
Of:
TO is bang dat er binnenkort brand uitbreekt en sluit een verzekering af.
Lekker he? dingen positief uitleggen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-06-2018 13:44
Of:
TO is bang dat er binnenkort brand uitbreekt en sluit een verzekering af.
Lekker he? dingen positief uitleggen
Of je leest de OP gewoon even he 😁
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid geworden van de bond toen we overstapten van overheid naar zelfstandige stichting als bedrijf. Dat was fijn, want toen hadden we inspraak in het een en ander dat te maken heeft met de overgang van de ene CAO naar de andere.

Niet veel later kreeg ik te maken met een arbeidsconflict waarbij de bond ons uitstekend geholpen heeft, en per direct een arbeidsrechtsadvocaat toegevoegd heeft. Voor ons heeft het uiteindelijk niet het perse gewenste resultaat gehad, maar zónder die advocaat hadden we nog veel zwakker gestaan. Daarnaast was het handig dat hij ons duidelijk uiteen kon zetten wat onze rechten en plichten waren. Gaf mij veel rust in ieder geval.

Nu zit ik (vrijwillig hoor) thuis, maar hou het lidmaatschap wel aan, voor het geval ik ze ooit (als ik weer een baan heb) nodig mocht hebben.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
roosje11 schreef:
22-06-2018 13:51
Of je leest de OP gewoon even he 😁
er IS nog geen conflict (=brand) TO is bang dat het gebeurt (=uitbreekt)
Er is inderdaad nog geen conflict. Er zijn nu alleen wat kleine frustraties. Bijvoorbeeld dingen niet overleggen of doorgeven zodat ik voor niks ergens aan de deur sta, dat ik weer uren mis op mijn loonstrook en ik heb al tig keer aangegeven dat ik niet bij rokers ingepland wil worden i.v.m. mijn gezondheid en dan toch bij kettingrokers inplannen.

Nu zijn het dus nog dingetjes die ik zelf op kan lossen maar dat zet me ook aan het denken, wat als een werkgever het een keer zo bond maakt waardoor ik het niet meer zelf op kan lossen en wel wat hulp kan gebruiken.
Goguma: je hebt een pb.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid van de FNV, maar ik denk dat ik hem binnenkort op ga zeggen. We hebben in korte tijd veel wisselingen gehad van de bestuurder van onze sector, terwijl de cao onderhandelingen niet goed gaan.

Daarbij vind ik de FNV wat ouderwets. Ik heb soms het gevoel dat ze lijnrecht tegenover de werkgever staan met de hakken in het zand. Dat past niet bij mij.

Ooit wel lid geworden omdat ik ooit door het oog van de naald gekropen ben bij een arbeidsconflict. Ik dacht wel steun te kunnen gebruiken mocht het een volgende keer serieuzer voor mij zijn. Maar ik denk dat de rechtsbijstand dit ook kan.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Als je lid wordt van het CNV krijg je er meteen een rechtsbijstandverzekering met o.a. (maar niet uitsluitend) een dekking voor arbeidsrecht. Twee vliegen in een klap, en je kunt het merendeel van de contributie aan het einde van het jaar waarschijnlijk terug ontvangen via je werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven