Werk & Studie alle pijlers

Rare gang van zaken met bedrijfsarts

23-07-2018 19:39 104 berichten
Ik hoop dat een van jullie me kan helpen. Ik heb een fulltime baan, maar zit nu voor 100% in de ziektewet. Gezamenlijk met werkgever besloten 2x2 uur arbeidstherapeutisch te werken. Omdat er 6 weken overheen gingen kreeg ik een belafspraak met de bedrijfsarts voor een telefonisch consult.

Dat consult heb ik gehad, maar was niet met de bedrijfsarts zelf. Een assistent stelde me vragen van een vragenlijst en vulde mijn antwoorden in. Daarna is ze gaan overleggen met de arts. Na een uurtje ben ik teruggebeld door de assistente, ze zei dat het advies was om therapeutisch op te bouwen met 2 uur per week. Dit is voor mij veel te snel, en levert al meteen paniek op.

Plan van aanpak opgestuurd gekregen, werkgever vroeg of ik dit wilde uitprinten en ondertekenen en meenemen naar een cursusdag, die ik zou doen ipv therapeutisch werken. Werkgever was daar ook aanwezig. Ik heb zelf nog gevraagd of we het daar over konden hebben en over hoe het therapeutisch werken er de volgende (deze) week uit zou zien, maar hij zei dat we het er in de auto wel over zouden hebben (carpool). Er zat echter nog een ander in de auto dus niet over gehad. Bij mijn huis aangekomen zei hij dat we er de volgende dag contact over zouden hebben.

Niks meer van hem gehoord vrijdag, en door die cursusdag donderdag lag mijn energieniveau HEEL laag. Nogal een stressvol weekend gehad. Ik was erg depressief en half suicidaal, moest met de kat met spoed naar de dierenarts. Vanochtend doorverwezen naar ziekenhuis door knobbel in de borst. Allerlei extra dingen.

Nog steeds niks gehoord van werkgever na de lunch, heb hem een appje gestuurd waarin ik uitlegde dat mijn klachten heftiger zijn dan ze waren geweest + kat + borstknobbel. En dat ik me niet in staat voelde om te werken. Hij wil dat ik dat toch doe, maar geeft geen info over wanneer en hoe lang. Op dat antwoord heb ik een halve dag gewacht

Nu heb ik hem een appje teruggestuurd, dat ik het fijner vind om via app of mail te communiceren, zodat ik eerst over mijn antwoord kan nadenken omdat ik te snel, uit verantwoordelijkheidsgevoel, over mijn grenzen ga. Dat ik misschien heel rustig overkom, maar dat het echt totale chaos is in mijn hoofd nu. Ik heb ook aangegeven dat ik het een kwalijke zaak vind dat een arbo arts, zonder mij gezien of gesproken te hebben, op basis van een standaard vragenlijst mijn arbeidsvermogen bepaalt, en dat het me verstandiger lijkt om de fysieke afspraak (13 augustus) af te wachten. Ik heb nogmaals aangegeven dat ik nu niet in staat ben om te werken.

Mijn vraag. Zonder daadwerkelijk contact met de bedrijfsarts, het feit dat ik het plan van aanpak niet heb ondertekend/besproken, en het feit dat het om arbeidstherapeutische uren gaat, is het plan van aanpak en dus de opbouw van de arts toch niet bindend?

Bij arts en werknemer is bekend dat ik waarschijnlijk pas september/oktober behandeld kan worden, dat tot die tijd volledig weer werken geen optie is. Met dit opbouwschema zou ik voor de start van de behandeling alweer fulltime werken. Daarnaast verslechteren mijn klachten. Ik vraag me af in hoeverre ik op dit moment kan weigeren om te komen werken, aangezien een face to face consult met de arbo arts pas halverwege augustus gepland staat. En ik op dit moment feitelijk geen arboarts heb gesproken en nergens mee akoord ben gegaan.

Heb eerlijk gezegd vrij weinig energie om dit allemaal te regelen, maar heb er nu alleen maar stress van aangezien werkgever niet lijkt te snappen dat ik ziek ben.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
23-07-2018 19:39
het advies was om therapeutisch op te bouwen met 2 uur per week. Dit is voor mij veel te snel, en levert al meteen paniek op.

Hoe weet je nou of dat veel te snel is als je het nog niet hebt geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen joh. En half suicidaal? Overdrijven is ook een vak hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
De bedrijfsarts adviseert de werkgever en werknemer over het verzuim en de mogelijkheden om weer op te bouwen, maar de werkgever geeft formeel het ziekteverlof. Je hebt dus geen toestemming van de bedrijfsarts nodig om het advies niet op te volgen maar van je werkgever. Als jullie het niet eens zijn met elkaar of met het oordeel van de bedrijfsarts, dan kun je eerst de bedrijfsarts vragen om een persoonlijk (spoed)consult, en anders het UWV vragen om een second opinion.

Na 2 jaar ziekte komt er een oordeel van het UWV over het nakomen van de verplichting om zo snel mogelijk te reïntegreren. Het UWV beoordeelt dan of werkgever en werknemer alles in het werk hebben gesteld om de werkzaamheden zo spoedig mogelijk weer (deels) te hervatten. Bij dat oordeel wordt ook vaak meegewogen in hoeverre het deskundig advies van de bedrijfsarts is opgevolgd of niet.

Kortom, het is zaak om de adviezen op te volgen, en als dat niet lukt, om de dat goed met de werkgever af te stemmen en zo nodig de formele route (second opinion) te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Het komt over alsof je allerlei excuses maakt om niet te hoeven werken. Hierdoor laat je ruimte voor discussie mijn inziens. Wanneer jij je niet in staat voelt te werken, dusdanig ziek bent dat werken niet gaat, dan is dat zo, punt. Anders nogmaals naar huisarts voor advies, mocht dat je helpen.

Vergeet niet dat therapeutisch opbouwen niet perse betekent dat er geen vuiltje meer aan de lucht is. Of dat het heel makkelijk gaat. Misschien goed ook je verwachtingen bij te stellen.

Sterke.
Alles bijelkaar klink je behoorlijk overspannen, maak een afspraak met de bedrijfsarts zelf en overleg met hem/haar hoe verder.
Dat je kat ziek is is geen reden om niet te gaan opbouwen natuurlijk.

Sterkte met alles.
Zes weken 100 % ziektewet, Dan therapeutisch 2x 2 uur en een advies van de arbo-arts om per week 2 uur uit te breiden. Geloof me, dan snapt je werkgever wel dat je ziek bent. Wat jij niet lijkt te snappen is dat ziek niet altijd onbeperkt niet of 4 uurtjes per week hoeven werken betekent.

En ook als je sept/okt begint met een behandeling, dan ben je ook echt niet ineens weer helemaal fit en beter. Je hebt 6 weken niets hoeven te doen, toen 2x 2 uurtjes, het minste dat je dan kunt doen is die 2 uurtjes uitbreiding per week gaan doen.

Ik snap best dat een zieke kat en een knobbel in je borst stress geven, maar ook werkende mensen krijgen met stressvolle dingen te maken en dat betekent ook niet gelijk dat je dan maar weken of maanden thuis blijft zitten. En opbouwen met 2 uur per week lijkt mij juist heel netjes en heel rustig.
die opbouw is heel normaal, voorzichtig nog eigenlijk
Je kan prima in overleg met bedrijfsarts afwijken van een eerder plan. Positief of negatief.

Maar dat kan je niet zo maar alleen beslissen als je een ZW wil behouden.
Je werkgever heeft daar verder niet zo veel over te zeggen.

Dus naar de arboarts als het echt niet gaat die 4 uur of als je niet snel omhoog wil qua uren. Je moet misschien ook weer wat wennen.

Als je echt suidiciaal bent moet je de behandelaar morgen ook bellen.
hoe langer je er uit bent hoe moeilijk het wordt om weer te integreren als het gaat om psychische klachten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen.
Wil je eigelijk überhaupt wel terug gaan werken ?
Wat is nu 2x 2 uurtjes...kom op zeg.
Eerst proberen en dan pas klagen.
Madeliefjees schreef:
23-07-2018 20:03
Gewoon proberen joh. En half suicidaal? Overdrijven is ook een vak hoor.
Precies
Trotter schreef:
23-07-2018 19:55
Hoe weet je nou of dat veel te snel is als je het nog niet hebt geprobeerd?
Precies. .wat ik je net ook zei.
wat is half suicidaal?
Alle reacties Link kopieren
Als je echt suicidaal bent moet je zsm je behandelaar bellen of 113 (0900-0113) of sensoor.nl voor telefoonnummers of chat.

En als dat niet zo is: wat is hetgene waar je het meest tegen opziet. Deze week 2x2 uur werken (wat je als ik het zo lees zelf ook een goed idee vond in overleg met je werkgever) of het opbouwen volgende week? Want als het deze week nog niet is is het misschien ook iets om je deze week nog niet druk over te maken?
Alle reacties Link kopieren
Vragenlijsten kunnen prima telefonisch afgenomen worden.

Deze vragenlijsten zijn gestandaardiseerd, en je hoeft echt geen arts te zijn om die af te kunnen nemen. De conclusie zou dan ook hetzelfde moeten zijn.

Ik zou beginnen met een afspraak bij de huisarts. Want je functioneert niet als iemand die gezond bezig is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dat vroeg ik me ook af, wat half suicidaal is.


Met 2 uurtjes per week opbouwen ben je pas over 18 weken weer fulltime aan het werk. Met dit opbouwschema zou ik voor de start van de behandeling alweer fulltime werken. <- dat klopt dus niet.

Ik denk dat je (mogelijk door je ziekte) niet helder hebt wat wel en niet kan, en ook niet goed hebt bekeken hoeveel uur je dan eind september of in oktober alweer zou werken voor je behandeling start.
Een zieke kat zou ik echt nooit noemen richting een werkgever, daarmee verzwak je je eigen ziektebeeld. Waarschijnlijk heb je ook dat niet kunnen overzien, toen je dat stuurde.

Jij bent als werknemer ook verplicht om mee te werken aan je reintegratie. Je kunt zelf een consult bij de bedrijfsarts eisen, dus dat zou ik nu als eerste doen als ik jou was. En tot die tijd proberen uit te breiden in uren. Deze week dus vier uur, volgende week 6 uur, en dan is ook ergens dat consult bij de bedrijfsarts wel geweest als je dat morgen direct regelt. En dan kun je dus samen kijken wat er wel en wat niet mogelijk is.

Waarom kan jouw behandeling niet sneller starten? Voor heel veel stressgerelateerde ziekten (en zo klinkt het bij jou) is langer dan 6 weken thuis zitten niet beter voor je gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt bezopen dat een bedrijfsarts op deze manier zijn oordeel velt. Maar ja zo gaat het tegenwoordig blijkbaar:”it’s all about the money”

Kan je niet zsm een gesprek met je leidinggevende plannen en daar een plan van aanpak mee maken?
Maak een afspraak met de bedrijfsarts (dus niet de arbo-arts, zit namelijk verschil in) en bespreek met hem of haar je klachten. Je werkgever oordeelt niet of jij in staat bent om te werken, maar je bedrijfsarts.
Verder dien jij mee te werken aan re-integratie, het niet ondertekenen van een plan van aanpak kan opgevat worden als het tegenwerken van je re-integratie.

Je doet er verstandig aan je te laten bijstaan door een arbeidsjurist, het is namelijk erg belangrijk om je plichten als werknemer na te komen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een harde reacties... ik snap steeds beter dat sommige werkgevers dus ook zo reageren van “wat zijn nou twee uurtjes”.

Er zijn heel wat psychische aandoeningen waarbij dat écht niet kan. Met een fikse depressie of angststoornis kan dat echt onmogelijk zijn.

Jammer dat mensen gelijk zo reageren zonder te weten waar ze het over hebben.

Natuurlijk wacht je als werkgever het oordeel van de bedrijfsarts af en ik zou als werkgever zelf eisen dat die bedrijfsarts mijn medewerker live spreekt. Je wil een gedegen oordeel Daar betaalt de werkgever die arts voor. Een vragenlijst houdt geen stand als dat voor een rechter komt ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Heb je Al op de website van UWV gekeken? Je zou ze eventueel ook telefonisch kunnen benaderen.
Shine_bright101 schreef:
23-07-2018 21:17
Heb je Al op de website van UWV gekeken? Je zou ze eventueel ook telefonisch kunnen benaderen.


Die site is behoorlijk duidelijk:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... bij-ziekte


Mijn plichten als ik ziek ben met een werkgever (Klik om in te klappen)
Tijdens uw ziekte heeft u een aantal plichten. Dit geldt ook voor uw werkgever. U maakt deze afspraken samen. Vraag uw werkgever welke regels er gelden als u ziek bent. Waarschijnlijk staan die regels ook in uw contract. Bijvoorbeeld wat u moet doen als het weer beter met u gaat. Of wat u doorgeeft als u op vakantie wilt tijdens uw ziekte.

Ontvangt u naast uw loon ook een uitkering van UWV? Dan blijven de regels voor die uitkering gelden.

Werk aan uw re-integratie
Als u ziek bent staat voorop dat u actief moet meewerken aan uw herstel en zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Dat kan betekenen dat u tijdelijk ander passend werk doet. U mag uw herstel niet in de weg staan of vertragen. De regels van uw cao en de wet gelden. Of als u geen cao heeft, de regels van uw werkgever. En daarnaast nog de afspraken in het Plan van Aanpak.

Houdt u zich niet aan de regels, dan mag de werkgever u minder loon betalen of zelfs loon inhouden. Bent u het niet eens, vraag dan een deskundigenoordeel aan bij UWV.

Verplichtingen van mijn werkgever bij ziekte
Als u ziek bent, moet uw werkgever zich houden aan het Stappenplan. Hij maakt met u een Plan van aanpak en houdt zich aan de afgesproken termijnen. Hij bewaart alle belangrijke documenten over uw re-integratie in het re-integratieverslag. Vraagt u na 2 jaar ziekte een WIA-uitkering aan, maar blijkt dat uw werkgever niet voldoende heeft gedaan voor uw re-integratie? Dan kan UWV uw werkgever verplichten om langer uw loon door te betalen. Dit kan voor maximaal 1 jaar. Hij kan u dan niet ontslaan.
lise1985 schreef:
23-07-2018 20:33

Verder dien jij mee te werken aan re-integratie, het niet ondertekenen van een plan van aanpak kan opgevat worden als het tegenwerken van je re-integratie.
het is namelijk erg belangrijk om je plichten als werknemer na te komen.
Dit dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven