Werk & Studie alle pijlers

schoonmaken studentenhuis

18-09-2018 19:29 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee Iedereen,

Ik woon hier sinds 1 maand met een hoop andere studenten in een studentenhuis (15 man vs 1 verdieping). Nu is zoals altijd het schoonmaken een... probleempje... Vooral het sanitair. Ik zit daarom al een paar dagen met het idee om een schoonmaakrooster voor te stellen of om een schoonmaakster in te huren en met z'n allen de kosten te delen. Hebben jullie tips voor mij over hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Ben nogal onzeker dus huisgenoten direct aanspreken vind ik nogal eng :-?
Alle reacties Link kopieren
Met mijn ervaringen in studentenhuis zou ik voor schoonmaakster gaan. Bij mij kwam het er op neer dat ik alles deed, gelukkig waren we maar met 4. Als mensen zich al aan het rooster houden, dan zullen waarschijnlijk een hoop zich er met de Franse slag vanaf maken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat een rooster gaat werken?

Beleg een huisvergadering en vraag wat de huisgenoten vinden: moet 't schoner en hebben ze daar geld voor over, of niet? Zo ja: eenmalig zelf schoonmaken, en dan iedere week een schoonmaker. Zo niet: zoek een ander huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een roulerend rooster met corveedienst. Diegene moest sanitair doen, aanrechtblad + fornuis, vloeren stofzuigen en dweilen en wc papier kopen.
Die dingen waren ook altijd wel in orde.

Kastjes/vensterbank afnemen en overige dingen zoals de lichtknoppen ed stonden er niet op, dat deed ook nooit iemand en daar lag een centimeter stof op ;-D

Met 15 man is het bedrag dat bij elkaar gelegd moet worden voor een schoonmaker ook niet heel hoog, als iedereen het ervoor over heeft.
:sick: neem een schoonmaakster, een goede. Bah, wordt al misselijk als ik het lees. Maar dat is denk ik zwangerschap!

Ga je dan op zo'n wcbril zitten waar andermans urine spetters liggen? Of andermans haren in het douche putje? :sick:
Alle reacties Link kopieren
Caro_22 schreef:
18-09-2018 19:41
Wij hadden een roulerend rooster met corveedienst. Diegene moest sanitair doen, aanrechtblad + fornuis, vloeren stofzuigen en dweilen en wc papier kopen.
Die dingen waren ook altijd wel in orde.

Kastjes/vensterbank afnemen en overige dingen zoals de lichtknoppen ed stonden er niet op, dat deed ook nooit iemand en daar lag een centimeter stof op ;-D

Met 15 man is het bedrag dat bij elkaar gelegd moet worden voor een schoonmaker ook niet heel hoog, als iedereen het ervoor over heeft.
Bestaan er uberhaupt mensen die dat doen?!
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
18-09-2018 19:43
Bestaan er uberhaupt mensen die dat doen?!
Uiteraard, juist die dingen worden net als deurklinken onwijs vies!
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
18-09-2018 19:43
:sick: neem een schoonmaakster, een goede. Bah, wordt al misselijk als ik het lees. Maar dat is denk ik zwangerschap!

Ga je dan op zo'n wcbril zitten waar andermans urine spetters liggen? Of andermans haren in het douche putje? :sick:
Wc bril kun je even afvegen. En haren ga je naast staan ;)
Ach dat soort dingen ga je niet dood aan hoor, sterker nog, het heeft nul effect.
Boeit de meeste mensen in een studentenhuis inderdaad niks. En gelijk hebben ze.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
18-09-2018 19:43
Bestaan er uberhaupt mensen die dat doen?!
Wij hadden van die hele ouderwetse in een wanddoosje die een paar centimeter uitstak. Daar lag altijd een hele hoge laag stof op.
Geen idee meer waarom want het even schoonmaken als je voorbij loopt is een paar seconden werk.
Maar dat stond dus niet op het schoonmaakrooster :)
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
18-09-2018 19:45
Uiteraard, juist die dingen worden net als deurklinken onwijs vies!
Nou en?
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder zegt: aan de lichtknoppen herken je een goede of slechte huisvrouw :rofl:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
18-09-2018 19:46
Nou en?
Nja je maakt dingen schoon die vies zijn toch, dan lijkt me logisch dat je dat meeneemt. Is toch niet zo raar? En zo gedaan ook
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-09-2018 19:48
Mijn schoonmoeder zegt: aan de lichtknoppen herken je een goede of slechte huisvrouw :rofl:
hahahaha nou, nooit geweten dat ik nog eens een goede huisvrouw zou worden :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een schoonmaakster opperen.
Bee_Kind schreef:
18-09-2018 19:49
Nja je maakt dingen schoon die vies zijn toch, dan lijkt me logisch dat je dat meeneemt. Is toch niet zo raar? En zo gedaan ook
Toen ik in een studentenhuis woonde zag ik dat soort dingen écht niet. Pas als het zwart was.
En niemand had ooit zin om de dweil bij de was te gooien en van netjes drogen hadden we ook geen benul, dus dat stonk :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
18-09-2018 20:03
Toen ik in een studentenhuis woonde zag ik dat soort dingen écht niet. Pas als het zwart was.
En niemand had ooit zin om de dweil bij de was te gooien en van netjes drogen hadden we ook geen benul, dus dat stonk :facepalm:
Haha ja, het is wel zo dat je het moet leren zien en dat dat bij de 1 wat sneller gaat dan de ander. Dat snap ik wel! Ik weet nog dat mijn ex trots wat bleek door het toilet gooide en zei dat de wc schoon was. Toen moest ik 'm toch even uitleggen dat de binnenkant van de pot niet het enige van de wc is wat je schoon moet maken :-P
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk kan ik dus het beste de schoonmaker opperen. Voor een paar uurtjes per 2 weken fzo. Alleen hoe moet ik het in godsnaam opperen? :-$ Helft van de huisgenoten is vaak niet thuis en een papiertje wegleggen is ook zo wat misschien...
Alle reacties Link kopieren
Het wordt dus waarschijnlijk toch de schoonmaakster voorstellen, scheelt een hoop gezeik en de kosten moet met 15 man prima te dekken zijn. Weet alleen in godsnaam niet hoe ik dit aan m'n huisgenoten moet voorstellen. Ik zie de helft namelijk nooit en een papiertje wegleggen in de keuken is misschien ook zo wat.

Ik ben echt een schijtluis als het op mensen aanspreken komt :-$
Alle reacties Link kopieren
wat doe je als de helft het onzin vindt? en niet meebetaalt?
Dit soort plannen werken alleen, als het echt door iedereen omarmd wordt.
Probeer te wennen aan de rotzooi en houd je eigen kamer fris.

Alternatief: er zijn huizen waar 1 persoon minder huur betaald, en als tegenprestatie het huis fris houdt
Hoe lang bestaat dat studentenhuis al en hoe deden ze het voordat jij kwam met de wc schoonmaken?
Is er geen huisoudste? Gezamenlijke schoonmaakspullen die iemand koopt?

Wij waren met 8 en er was gewoon een wekelijks schoonmaakrooster. Dat werd je ook verteld als je er kwam wonen.

Ben je daar ongezien gaan wonen dat je niemand lijkt te kennen? Want blijkbaar ken je ook niemand om te overleggen of vragen hoe het altijd gaat daar.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
19-09-2018 08:05


Wij waren met 8 en er was gewoon een wekelijks schoonmaakrooster. Dat werd je ook verteld als je er kwam wonen.
ik ken alleen huizen Met rooster waar niemand zich ooit aan hield
lilalinda schreef:
19-09-2018 08:08
ik ken alleen huizen Met rooster waar niemand zich ooit aan hield
Het ging redelijk goed bij ons, totdat we een 19-jarige in huis haalden. Voor die tijd waren de nieuwelingen altijd 20/21.
Alle reacties Link kopieren
Is dat niet lastig dan, een schoonmaker vinden voor zo’n vieze bende?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een kwestie van "politiek". Gelijk hebben (het huis is vies) is niet hetzelfde als gelijk krijgen (het huis wordt schoon). In de situatie die je hier schetst waarbij je er pas een maand woont en de helft van de mensen gezien hebt is het niet zo aannemelijk dat jij iets voor elkaar gaat krijgen. Een zesdejaars die aan het afstuderen is en er al jaren woont gaat zich niks aangrekken van een eerstejaars die er een maand woont en een briefje neerlegt.

Je zult eerst moeten "werken" aan je positie in het huis. Beetje kletsen met iedereen, polsen bij anderen wat zij ervan vinden, vragen hoe het eerder ging (was er vroeger wel een rooster? Waarom is dat er niet meer?), en uiteindelijk met een groepje een plan verzinnen en dat samen voorstellen aan het hele huis. Bijvoorbeeld tijdens een huisvergadering.

Gelijk krijgen is een vaardigheid die je sowieso nodig hebt in zowel je studentijd als het werkende leven. Goede gelegenheid om te oefenen dus.
Je woont er pas een maand? En de anderen wonen er al langer? Hmm, ik weet niet of ik dan al zou gaan 'zeuren' over dit soort dingen. Ik zou eerst eens langs mn neus weg aan iemand anders vragen hoe het eigenlijk met het schoonmaken van de gezamenlijke ruimtes geregeld is. En dan bij een ander nog eens iets vragen als 'joh hoe werd het vorig jaar gedaan met het schoonmaken?'.


Melas legt goed uit waarom je daar als nieuweling heel voorzichtig mee moet zijn.

En anders moet je een huis zoeken met maar weinig huisgenoten, waar wel een schoonmaakrooster hangt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven