Werk & Studie alle pijlers

Beroepskeuze test - wat is een goede?

28-09-2018 13:29 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Heeft iemand een tip over waar ik een goede beroepskeuze test kan laten doen? Mag best wat geld kosten, daar gaat het niet om.

Dochter moet profielkeuze doen, maar weet werkelijk helemaal níet wat ze worden wil (VWO)

Dus leek me zo'n test wel handig, maar jeee..... ik zie door de Googlebomen het Googlebos niet meer.


Alvast dank!!!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel gratis beroepskeuzetests via Google te vinden, emaar ze zijn lang niet allemaal even goed. Veel gratis tests zitten best amateuristisch in elkaar.... En de uitslagen zijn zo voor de hand liggend dat je ze zelf ook wel had kunnen voorspellen.

Ik zoek dus een goede test, en die mag wel iets kosten :)
Alle reacties Link kopieren
Namen heb ik niet want het bureau waar mijn ouders me destijds (vorige eeuw) hebben laten testen bestaat niet meer. Het was een gerenommeerd bureau in Den Haag die ook assessments uitvoerde voor bedrijven en ministeries.
Het omvatte een IQ test, een persoonlijkheidstest en een gesprek met een psycholoog, waarna een rapportage werd opgesteld die dan door de psycholoog met je werd besproken. Misschien kun je dus beter gaan zoeken naar een goed assessment bureau die een tak voor zogenaamd 'young talent' hebben.
Alle reacties Link kopieren
Compleet, totaal en 100% weggegooid geld, zo'n "beroepskeuzetest". Volkomen zinloos is mijn ervaring

Ga een leuk dagje uit met jouw dochter voor dat geld!
quattro35 schreef:
28-09-2018 14:16
Compleet, totaal en 100% weggegooid geld, zo'n "beroepskeuzetest". Volkomen zinloos is mijn ervaring

Ga een leuk dagje uit met jouw dochter voor dat geld!

Eens.

Ik heb ooit zo'n test gedaan, maar de test was zinloos. De vragen waren vaag, vreemd geformuleerd en volgens de uitslag zou ik perfect geschikt zijn voor de medische of technische wereld. Twee werelden waar ik totaal geen interesse in heb of aanleg voor heb.

Dus, ik zou het niet doen.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 28-09-2018 14:26
18.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
(voortgezet)onderwijs, werkt met:
https://www.qompas.nl/
Alle reacties Link kopieren
Ik wist ook niet wat ik wilde worden toen ik een profielkeuze moest maken. Ik ben nu 32 en weet het (gvd) nogsteeds niet :frusty:
Heb na de middelbare maar een algemeen beroep gekozen dat in elke branche wel inzetbaar was. Geen spijt van hoor, maar ik benijd altijd mensen die echt iets willen worden. Dokter/brandweer/juf etc.
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
28-09-2018 14:16
Compleet, totaal en 100% weggegooid geld, zo'n "beroepskeuzetest". Volkomen zinloos is mijn ervaring

Ga een leuk dagje uit met jouw dochter voor dat geld!
Ben het met je eens als het zo'n eenvoudige beroepskeuze test zou zijn. De test die ik bedoel gaat over aanleg en competenties. Ruim 30 jaar na het afnemen van de test kan ik zeggen dat die heel accuraat is gebleken.
Oakes schreef:
28-09-2018 15:10
Ben het met je eens als het zo'n eenvoudige beroepskeuze test zou zijn. De test die ik bedoel gaat over aanleg en competenties. Ruim 30 jaar na het afnemen van de test kan ik zeggen dat die heel accuraat is gebleken.
Krijg je zoiets ook niet bij de UWV? Bij mij kwam uit een test van hun dat ik in de verste verte niet geschikt ben voor 'n eigen bedrijf/zzp. Dat wist ik zelf ook wel, maar altijd leuk bevestiging te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het echt niet weet dan gaat een beroepskeuzetest je ook niet helpen.

Kijk naar haar interesses en welke vakken ze leuk vindt en goede cijfers voor haalt en neem dat als aanknopingspunt.

Meestal vallen een paar profielen al per definitie af dus dat scheelt dan alweer in de keuze.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-09-2018 15:15
Krijg je zoiets ook niet bij de UWV? Bij mij kwam uit een test van hun dat ik in de verste verte niet geschikt ben voor 'n eigen bedrijf/zzp. Dat wist ik zelf ook wel, maar altijd leuk bevestiging te krijgen.
Geen idee. Jaren later heb ik voor een bepaalde functie een assessmenttest gehad, daar leek het op.
Oakes schreef:
28-09-2018 15:10
Ben het met je eens als het zo'n eenvoudige beroepskeuze test zou zijn. De test die ik bedoel gaat over aanleg en competenties. Ruim 30 jaar na het afnemen van de test kan ik zeggen dat die heel accuraat is gebleken.

Zo'n test heb ik ook gedaan, maar heeft mij totaal niet geholpen met het kiezen van een studierichting of beroep. Voor mij dus niet accuraat, maar ik kan me voorstellen dat het voor andere mensen misschien wel zo is.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons werd dat toentertijd via de school aangeboden. Ik weet dus geen naam meer en is vast ook weer veranderd, maar was ook een combi van vaardigheden/inzichten/iq, interesses en persoonlijkstest. Ik had toen ook echt geen flauw idee, maar nu 20 jaar later werk ik inderdaad in één van de toen gesuggereerde beroepen :-) (niet vanwege de test, maar t was dus wel een goede, en ik kan me voorstellen dat t wel helpt bij t kiezen van een vakkenpakket) Misschien dus eens de decaan vragen of hij iets weet?

Overigens, aangezien ik toen nog géén idee had, heb ik uiteindelijk gewoon t meest brede pakket gekozen wat binnen mijn capaciteiten paste, toen was dat n&g met economie, maar ik weet niet hoe het nu is. Daar kan je 75% van de studies wel mee instromen, dus dat is ook nog een optie ;-)
Misschien kan je de studiewijzertest van uGent doen, gaat wel over een studeerrichting maar kan ook een aanwijzing zijn voor mogelijke beroepen die je kunnen liggen
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de reacties!
Interessant te lezen dat sommigen er baat bij hebben gehad en sommigen totaal niet.
Ik ga de tips eens even rustig bijlangs

Welk profiel is wel duidelijk. N&G of N&T met of natuurkunde en economie erbij of biologie en economie. Wiskunde A of B is nog even afwachten....
Hiermee kun je natuurlijk heel veel studies doen, dus dat komt wel goed. Maar toch vindt ze het vervelend dat ze helemaal geen idee heeft van wat ze wil. Ik hoop haar dus enigszins inzicht in haar zelf en beroepen die haar zouden kunnen liggen te geven, met zo'n test....
Alle reacties Link kopieren
Voor een beroepskeuzetest kan ik deze aanraden, gebruik deze test al jaren voor loopbaanbegeleiding:

https://www.123test.nl/beroepskeuzetest/
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Ga ik ook even bekijken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb - na een afgebroken studie - op aandringen van mijn ouders een loopbaanadviseur gezocht. Dat was een keuze waar ik nog steeds blij mee ben.

Hij heeft een aantal testen afgenomen, en ook een paar keer gesproken met me. Ik heb toen een uitgebreid adviesrapport gekregen met een lijst met mogelijke studies die bij me passen, met daarbij een duidelijke uitleg op basis van de test/gespreksresultaten. Ik herkende me er ook heel erg in.

Ik heb toen ook met hem de mogelijke keuzes besproken en ben toen een studie gaan doen waar ik niet eerder van gehoord had (was in Wageningen). Was een super keuze, vond het hartstikke leuk en heb nu een goede baan.

Hij zit in Utrecht en doet het werk nog steeds; als je interesse hebt moet je me maar een PM sturen. Dit is trouwens geen reclame; het was gewoon een heel goede keuze :)
Alle reacties Link kopieren
Heee jufank,

Een PM sturen.... dat heb ik nog nooit gedaan hahaha. Ik ga het even proberen. Iig dank voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
purple1973 schreef:
01-10-2018 15:04
Heee jufank,

Een PM sturen.... dat heb ik nog nooit gedaan hahaha. Ik ga het even proberen. Iig dank voor je reactie!
Je hebt een berichtje terug! Veel succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven