Werk & Studie alle pijlers

kans op stage tijdens BBL tekenaar constructeur?

09-11-2018 13:08 38 berichten
Hallo, dit topic is eigenlijk een vervolg op mijn vorige topic toen ik ervaring zocht qua kansen met autocad aan het werk te komen.

Inmiddels heb ik diverse opleidingen bekeken en tot een opleiding gekomen van NCOI, nl. een tweejarige BBL nivo 4 opleiding voor tekenaar constructeur. De bedoeling is om 1 dag per twee weken of 1 avond per week naar school te gaan en minimaal 16-20 uur te werken.

Omdat ik dit naast mijn huidige baan moet doen, kán ik ook echt niet meer werken en nu vroeg ik me af of jullie denken dat ik daarmee aan een stageplek zou kunnen komen? NCOI zegt zelf een stagebedrijf te hebben waar je makkelijk plekken kunt vinden. Maar ik heb gekeken en er staat niet 1 stageplek voor dit werk erop. Dus vraag me af wat ik me daar dan bij voor moet stellen (ga ik nog navragen uiteraard).

Maar gesteld dat er inderdaad niks via deze organisatie te vinden is, hoe hoog schatten jullie mijn kansen om als 40plusser die net begint met de opleiding voor maar max. 20 uur per week een stageplek te bemachtigen? Want ik denk dat vooral de beperking qua uren voor een werkgever geen pré is...

En kennen jullie goede (vacature) sites waar ik zou kunnen kijken voor een plek? En ik begrijp dat de investering voor een bedrijf -zeker in het begin qua tijd- vrij groot is. Maar vanaf welk moment zou ik een beetje waardevol kunnen worden en dan ook een stagevergoeding kunnen vragen? En wat zou dan het bedrag zijn waar ik het eerste jaar voor 20 uur per week aan zou kunnen denken?

Dank voor jullie input alvast.
In welke regio zoek je?
noaber schreef:
09-11-2018 13:10
In welke regio zoek je?
provincie gelderland
Alle reacties Link kopieren
Ken je deze websites al?

https://www.stagemarkt.nl/Zoeken/
https://www.s-bb.nl/

Met een BBL-opleiding zoek je toch een leerbaan? In dat geval krijg je gewoon een salaris uitbetaald.

Een stage hoort meer bij een BOL-opleiding. Een stagevergoeding is niet verplicht.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Ik weet niet hoe je het noemen moet. Stage? Leerbaan?
Het is namelijk niet een opleiding die ik vanuit een bestaand werkveld volg met de wens van mijn werkgever om voor de organisatie mezelf te verbeteren. Het is mijn eigen wens om dit te doen en ik zoek een werkgever waar ik mag oefenen.

Je volgt de opleiding en om je theorie te kunnen oefenen, moet je dit in de praktijk brengen. Ik weet dus niet in hoeverre een werkgever meteen al wat aan je heeft. In het begin toch niet zo heel veel denk ik. Zal eerst wel een maand of drie investeren zijn, voordat ze mij zelfstandig voor kleinere opdrachten kunnen laten werken.
Alle reacties Link kopieren
Nou, als je een volwaardig diploma hebt, dan staan ze om je te springen. Bel eens wat architectenbureaus op in de buurt. Ze staan echt te springen in de bouw om gemotiveerde mensen.
You go girl! Super dat je een opleiding hebt gevonden die bij je interesse past.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik ben idd niet zo bang dat ik geen werk zal kunnen vinden ná de opleiding. Maar het gaat mij er om of ik een leerplek kan vinden tijdens de opleiding en bij voorkeur met een vergoeding. Omdat het erg krap wordt als ik minder ga werken in mijn huidige baan en ik bang ben dat ik het anders niet ga redden. De opleiding zelf kost nl. ook al 9000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt alleen een BBL opleiding doen als je een leerplek hebt, dus die moet je eerst vinden
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
https://www.s-bb.nl/kans/tekenaar-const ... d-rijnland

Op deze website kun je voor verschillende regio's zien wat de kans is op een leer/werkbaan.
Alle reacties Link kopieren
Maar het gaat dus niet om een stage, je moet een baan zoeken in het werkveld. BBL is werken en een dag naar school. Een stage heb je nodig als je een BOL opleiding doet.

Belangrijk om het verschil in het oog te houden. Als BBL'er verdien je dus sowieso.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
09-11-2018 18:31
De opleiding zelf kost nl. ook al 9000 euro.
9000 euro? Wat zit daar dan allemaal bij inbegrepen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Als je de opleiding gaat volgens op een ROC ipv op een privé instituut ben je trouwens maar een fractie van het geld kwijt. Is dat geen betere optie.
SweetFirefly schreef:
09-11-2018 20:59
9000 euro? Wat zit daar dan allemaal bij inbegrepen?
Dat is voor twee jaar, dus 4500 per jaar. Wat daarbij inzit? Pfff, studiemateriaal, lesdagen (1 avond per week), e-learning omgeving, examens, dat soort dingen.
Ik weet het, 't is vreselijk duur en belachelijk veel geld. Maar het is voor mij de enige manier om in 2 jaar een erkende opleiding te doen.
nimbus schreef:
09-11-2018 21:08
Als je de opleiding gaat volgens op een ROC ipv op een privé instituut ben je trouwens maar een fractie van het geld kwijt. Is dat geen betere optie.
Dan duurt het 4 jaar en zit ik met allemaal 16-20 jarigen in de bank. Dit is volwassenen onderwijs.
Het lesgeld zal voor TO wel hoog zijn in verband met haar leeftijd. Wat studenten normaal gesproken aan lesgeld/collegegeld betalen, is maar een fractie van de daadwerkelijke kosten. De rest wordt door de overheid betaald. Voor oudere studenten geldt dat de overheid dit niet meer betaalt: oudere studenten moeten de volledige kosten van de opleiding betalen. 9000 euro is in dat opzicht geen vreemd bedrag.
Klinkt logisch Phineas.

Ok, dat was me niet helemaal duidelijk, want zo helder staat het niet omschreven bij de opleiding van NCOI. Wel dat als je een erkend diploma wil, dat je dan minimaal 16 uur moet werken. NCOI noemt het trouwens zelf een stage, dus ik moet even navragen wat nu precies het idee is. Ik kwam dat ook niet tegen in de brochure en aan de telefoon was dat ook niet heel duidelijk

Stage
Uw stage is belangrijk, omdat u daarin oefent met het in praktijk brengen van de geleerde beroepsvaardigheden. U kunt bijvoorbeeld stage lopen op een afdeling tekenkamer, productontwikkeling of engineering.

Heeft u al een baan in dit werkgebied? En is het bedrijf waarbij u werkt een erkend leerbedrijf? Dan kunt u uw huidige werkplek voordragen als stageplaats en hoeft u geen aanvullende stage te lopen. Heeft u op dit moment geen geschikte werkplek? Dan volgt u een stage bij een bedrijf dat u zelf zoekt. Het Stage Instituut kan u daarbij mogelijk helpen.
Maar goed, iemand een idee wat ik ongeveer kan verwachten qua loon bij een leerwerkplek voor 20 uur per week met dit werk als beginnend tekenaar constructeur? Ik wil graag weten of ik de kosten voor de opleiding nl. een beetje eruit kan halen. Per maand kost de opleiding me ca. 400 euro en hoop dat ik me niet te diep in de schulden hoef te gaan steken. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
09-11-2018 22:41
Dan duurt het 4 jaar en zit ik met allemaal 16-20 jarigen in de bank. Dit is volwassenen onderwijs.
In het mbo zul je echt niet de enige volwassene zijn. Bovendien als je bbl doet verdien je gewoon, dus wat maken die een of twee extra jaren uit?
Voor mij maakt het veel uit. Daarom ga ik die weg niet in.

Maar goed, mijn vraag blijft staan. Hebben jullie tips voor mij hoe dit aan te pakken en wat ik kan verwachten?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zou je zo aan de slag kunnen, maar wij zitten verre van in Gelderland. Wil je richting werktuigbouw, bouwkunde of civiel?

Als ik jou was zou ik een aantal aannemers bellen (niet mailen dus) in de richting waar je heen wilt en dan uitleggen wat je wilt. Er is veel personeel tekort dus ik acht je kansen groot.
Ingenieursbureau's zou ik overslaan. Daar zitten tegenwoordig vooral managers. De vakinhoudelijke kennis is verschoven naar de aannemerij.
Dat moet dan wel een grote aannemer zijn als deze een speciale tekenafdeling heeft?
Mijn voorkeur heeft de bouw. En daarna wtb. Civiel zegt me niet zoveel, moet ik even uitzoeken wat dat inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, juist een kleine. We hebben 3 werkvoorbeiders maar die zijn te druk om het tekenwerk te doen. Daarom hebben we ook 3 tekenaars zitten (waaronder ook duale studenten).

Bouwkunde is woningbouw, dan teken je appartementen, huizen, kantoren, loodsen.
Civiele techniek is grond weg en waterbouw, dan teken je bijvoorbeeld bruggen, wegen, sluizen, gemalen, dijken, riolering enz (alles wat je buiten ziet behalve gebouwen).
Alle reacties Link kopieren
anna89 schreef:
10-11-2018 11:21
Bij ons zou je zo aan de slag kunnen, maar wij zitten verre van in Gelderland. Wil je richting werktuigbouw, bouwkunde of civiel?

Als ik jou was zou ik een aantal aannemers bellen (niet mailen dus) in de richting waar je heen wilt en dan uitleggen wat je wilt. Er is veel personeel tekort dus ik acht je kansen groot.
Ingenieursbureau's zou ik overslaan. Daar zitten tegenwoordig vooral managers. De vakinhoudelijke kennis is verschoven naar de aannemerij.
Je kunt ook architectenbureaus benaderen, die hebben ook veel baat bij bouwkundigen en constructeurs. Als je veel wil tekenen zit je daar goed. Zoek vooral naar bureaus die in woningbouw doen, daar zit de productie en wordt het geld verdient, in tegenstelling tot bureaus die veel prestigieuze utiliteitsbouw doen.
Als je googelt op 'architectenbureau Gelderland' kom je er heul veul tegen. Selecteer dan op omvang, en kijk wat ze in hun portfolio hebben staan. En daarna gewoon een middagje gaan bellen.

En heb even helder of je bbl of bol doet, want daar zit echt verschil tussen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Als je een BBL-opleiding doet moet je een leerbaan hebben, géén stage. Je kan niet zelf kiezen tussen een stage of een leerbaan.

Zomaar een architectenbureau bellen heeft niet zoveel zin, het moet namelijk een erkend leerbedrijf zijn. Je hebt wel een beetje pech dat het schooljaar al ruim begonnen is en de meeste leerbanen al bezet zijn.

Op deze sites kan je alle informatie vinden:
https://www.stagemarkt.nl/Zoeken/
https://www.s-bb.nl/
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven