Werk & Studie alle pijlers

Tip solliciteren universiteit buitenland

10-11-2018 12:41 28 berichten
Ik wil sollicteren naar een, jawel, baan aan een universiteit in de VS. Nu raadt een vriend me aan om vast een mailtje te sturen naar het departementshoofd omdat dat altijd goed staat om vast kenbaar te maken dat je gaat sollicteren zodat je op de radar bent. Maar dan moet ik een vraag uiteraard. Voornoemde vriend stelt voor te vragen of je wel voor die baan in aanmerking komt als je nog geen work permit hebt, of dat ze een visa voor je regelen als je de baan krijgt zegma.

Is dat handig? Of creeër ik dan het risico dat ze zeggen 'weet je wat, laat maar'?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij sowieso een goede vraag, eerlijk gezegd. Want als ze dat dus niet willen, dan heeft jouw sollicitatie natuurlijk weinig zin.
Ja ik wil het eigenlijk ook seaouiseau wel weten. Maar aan de andere kant lijkt het zo'n negatieve binnenkomer en geeft het ze de kans om nee te zeg nog voor ik mijn cv opgestuurd heb.
Het lijkt me een vraag van meer praktische aard die ook door iemand anders afgehandeld zou kunnen worden. Ik zou zelf liever een meer inhoudelijke vraag stellen, waaruit je interesse voor de functie blijkt.
Nitflex schreef:
10-11-2018 13:29
Het lijkt me een vraag van meer praktische aard die ook door iemand anders afgehandeld zou kunnen worden. Ik zou zelf liever een meer inhoudelijke vraag stellen, waaruit je interesse voor de functie blijkt.
Ja daar ben ik het mee eens, ik vind het zo futiel om hier de chair mee lastig te vallen. Ik heb al een inhoudelijke vraag gesteld aan iemand met wie ik lang geleden mailcontact had en die me destijds geholpen heeft met een letter of invitation. Kan ik dezelfde vraag ook naar de chair sturen of staat dat raar?
Murrmurr schreef:
10-11-2018 13:43
Ja daar ben ik het mee eens, ik vind het zo futiel om hier de chair mee lastig te vallen. Ik heb al een inhoudelijke vraag gesteld aan iemand met wie ik lang geleden mailcontact had en die me destijds geholpen heeft met een letter of invitation. Kan ik dezelfde vraag ook naar de chair sturen of staat dat raar?
In ieder geval geen vraag stellen waar je het antwoord al op weet. Misschien een variant/vervolg op die vraag, of een verwijzing naar doe vraag?

Overigens, hoewel het in veel boekjes wordt aangeraden als tip, hoor ik ook vaak genoeg dat mensen er helemaal geen prijs op stellen dat iedereen nog weer buiten de procedure om gaat mailen, maar ik weet niet wat de etiquette daar zijn.

Misschien kun je vragen of hij/zij iemand kan aanraden die wat meer kan vertellen over de functie en de procedure?
Pff lastig, ik zat zelf wel eens in zo'n commissie en daar werd het inderdaad helemaal niet op prijs gesteld als mensen al moeilijk gaan doen' nog voor ze een brief opgestuurd hebben... Misschien moet ik eerst even het antwoord van mijn 'contact' (die mij waarschijnlijk allang straal vergeten is) afwachten en dan een evt follow up bepalen.
TO, om wat voor baan gaat het precies?
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 21:41
92.42% gewijzigd
GroteZakChips schreef:
10-11-2018 17:08
TO, om wat voor baan gaat het precies? Assistant professor? Associate professor? Wat voor universiteit is het? Een research university of een teaching university? R1? Wat is je vakgebied ongeveer?

Werkt die vriend van je zelf op een Amerikaanse universiteit?

Ik zou zeker niet vragen over work permit. Uit ervaring weet ik dat als zij jou willen hebben daar, dan regelen ze de work permit wel. Niet vragen hoor en zeker niet aan de chair.

Mijn ervaring is verder dat je als Europeaan alleen binnen komt in de VS (als faculty) als je of een goed netwerk hebt in de VS (dit ook in verband met aanbevelingsbrieven!) of heel goede en bovengemiddeld veel publicaties of een PhD in de VS hebt gedaan.

Hoeveel ervaring heb je met de VS? Heb je er een tijdje gewoond? Heb je er een netwerk?

Qua tips, ken je het blog van The Professor Is In van Kelsky? Ik ga er nu even vanuit dat je solliciteert op een faculty baan (dus ass prof/assoc prof/full prof). Kelsky heeft ook een boek geschreven, dat is echt een aanrader.
teaching uni, assistant, iets in de Humanities, ja maar hij heeft geen vaste baan. Ik heb wat ervaring maar geen tons, tijdens PhD een half jaar gezeten en ken wel wat mensen maar op die universiteit maar twee. Heb inmiddels een reactie van mijn contact daar, hij zegt dat ik op basis van mijn cv zeker een kandidaat ben maar dat ik me erop moet instellen dat de competitie enorm gaat zijn. Hij heeft me het emailadres van een collega gegeven die ik er ook nog over kan benaderen.

Hee dat boek raadde die vriend ook aan, hij heeft zelf een dure cursus bij die mensen gevolgd. Ik ga het boek eens downlooijen en die blog bekijken,dank.
Oh en ik ken ook nog iemand bij een ander dept daar die die mensen een beetje kent, en zij gaat me helpen met mijn application
Klinkt alsof je op zich wel een beetje een voet tussen de deur hebt.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:03
83.56% gewijzigd
Ik heb drie brieven waarvan ik er één zelf mag schrijven en eentje is van een Amerikaanse collega. Twee kan ook, ik heb in totaal vijf brieven.

Maar ik krijg helaas net een reactie van die tweede persoon die ik aan kon schrijven, dat ze willen dat je naast Engels in nog twee andere talen lesgeeft. Daar staat niets van in de vacature stom genoeg, maar was wel slim dus om even te mailen, scheelt gedoe.

Ik heb vanochtend ook een andere snollicitatie de deur uit gedaan naar een geweldige universiteit, wel voor een functie die een niveautje lager is. Daar waren geen brieven voor nodig. Fingers crossed.
Je hebt trouwens wel een heel erg Geen Stijl/Dumpert-achtig taalgebruik zeg! Je gebruikt het de hele tijd zo consequent, ik zou het dan lastig vinden om weer normaal te schrijven, haha!
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 22:14
1.37% gewijzigd
?? Heb ik waarschijnlijk hier opgelopen. Ik kom daar nooit! Zegma? seauoiseau?
Misschien dat ik daarom nergens word aangenomen.
Murrmurr schreef:
10-11-2018 19:47
Misschien dat ik daarom nergens word aangenomen.
Dat lijkt me sterk, haha! Het maakt natuurlijk niet uit hoe je in je vrije tijd op een forum schrijft.
Nee grapje, in het Engels ben ik heel serieus.
Murrmurr schreef:
10-11-2018 19:54
Nee grapje, in het Engels ben ik heel serieus.
Snap ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon gesolliciteerd. Dat visum is het probleem niet (... alhoewel, alles duurt nu wel een stuk langer merk ik dan toen ik er een nodig had).

Van Kelsky ben ik minder fan. Veel te regide en niet zonder meer van toepassing op alle vakgebieden.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Jammer van dat nieuws, TO. Maar naast lesgeven in het Engels in nog twee andere talen... in de VS?! Welke talen spreekt men daar behalve Engels en Spaans? Of bedoel je dat de taal zelf een vak is?
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:03
75.85% gewijzigd
GroteZakChips schreef:
10-11-2018 22:56
Jammer van dat nieuws, TO. Maar naast lesgeven in het Engels in nog twee andere talen... in de VS?! Welke talen spreekt men daar behalve Engels en Spaans? Of bedoel je dat de taal zelf een vak is?

Qua brieven: Zijn deze aangepast op de specifieke functie? Ik heb begrepen dat de voorkeur uitgaat naar een specifieke brief waarvoor precies juist geknipt bent voor deze baan in plaats van een generieke brief over jou.

Mijn ervaring met solliciteren in de VS is dat je er niet zomaar tussen komt, zeker niet bij de grote R1 universiteiten. Het is natuurlijk niet uitgesloten, maar je moet wel een dosis geluk hebben + netwerk + sterke publicaties + goede aanbevelingsbrieven. Ik heb gelezen dat men gemiddeld een keer of 100 solliciteert voor je een assistant prof baan hebt. Aan de andere kant is de markt niet veel beter in Europa.

Ik vind Kelsky's boek erg goed, vooral qua sommige aspecten zoals hoe je CV in te richten, hoe je aan je CV kunt werken (nieuwe dingen erop krijgen), hoe je netwerkt op conferenties, en hoe je door de sollicitatiegesprekken heen komt. Ik heb ook succes gehad met haar templates voor brieven en onderzoeksvoorstellen.

Dat gezegd hebbende, als je een goede promotor of andere senior collega's om je heen hebt die jou de kneepjes van het vak (solliciteren, carriere opbouwen) laten zien, dan heb je dat boek niet nodig.
Dank voor de tip. Nee de brieven zijn helaas standaard, behalve één want die schrijf ik zelf namens mijn voormalige promotor.
Alle reacties Link kopieren
verstuur direct gewoon een mail met cv en op einde van uw motivatie zeg je erbij dat je een visa nodig hebt.
Murrmurr schreef:
11-11-2018 21:05
Dank voor de tip. Nee de brieven zijn helaas standaard, behalve één want die schrijf ik zelf namens mijn voormalige promotor.
Misschien willen de briefschrijvers de brieven aanpassen voor je?
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:02
40.64% gewijzigd
Oké dat doe ik voor de volgende! Ik kan dan zelf wel een paar regels over de functie aandragen.
Murrmurr schreef:
11-11-2018 21:28
Oké dat doe ik voor de volgende! Ik kan dan zelf wel een paar regels over de functie aandragen.
Volgens mij hoeft het alleen heel kort.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:02
53.98% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven