Werk & Studie alle pijlers

De juiste opleiding kiezen

17-01-2019 20:50 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen,

ik zit in een moeilijke situatie. ik weet niet zo goed welke opleiding het beste bij mij past. ik doe nu een opleiding die ik helemaal niet leuk vind. de opleiding die ik nu doe is in de ICT branche en wil iets anders gaan doen. Andere MBO 4 opleidingen vind ik ook niks. ik wil MBO doen zodat ik later een HBO opleiding kan volgen. Als ik een HBO opleiding volg heb ik ruime keuze. hebben jullie misschien zelfde ervaring gehad op de MBO?
Wat zou je willen doen op het hbo? Kies dan een mbo opleiding die daarbij past.
Kies iets dat aansluit als vooropleiding bij de hbo die je wil doen.

Of doe eerst havo als je nog niet gericht wil kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Op HBO wil ik een opleiding doen die met ondernemen te maken heeft. ik zie niet echt een opleiding op mbo 4 die echt over ondernemen gaat. het is meer administratief of richting accountacy
Alle reacties Link kopieren
Hoeveelste jaars ben je? Ik zou deze school afmaken en daarna een hbo doen in die richting, in plaats van weer opnieuw een andere mbo doen. Dan wordt je hbo-studie een mooie aanvulling/ combinatie.

Je zult toch wel affiniteit hebben met ict, anders had je de opleiding niet gekozen, toch? Misschien is het niet wat je ervan verwachtte? Ik denk wel dat je er zelf heel veel uit moet proberen te halen (niet afwachten wat je wordt aangereikt), dat is typisch voor een mbo, voor elke mbo... En ook aangeven dat je interesse een zijsprong heeft gemaakt, wellicht kun je een stage vinden die interessant beiden combineert... dat geeft je echt een voorsprong straks op de hbo van je keuze!
Alle reacties Link kopieren
hey @vivinnetje,

het is inderdaad anders dan ik dacht dat het was. ik heb nu de mogelijkheid om te veranderen en niet overnieuw te beginnen. is er iets wat je me aanraadt?
Alle reacties Link kopieren
Een ondernemer heeft ervaring nodig in het behouden van een onderneming. Financiële opleidingen zijn er wel op mbo 4, dit zou je kunnen helpen op het HBO. Wellicht is bedrijfsadministrateur iets? Het is even 3 jaartjes volhouden en dan kan je verder, slechter wordt je er immers nooit van! Als je 21 bent kun je ook een 21+ toets bij het hbo afnemen en de stap MBO overslaan. Ik heb zelf een bakkersopleiding gedaan waar management in voor kwam omdat je mat dat diploma ook een eigen zaak mag beginnen, misschien is iets doelgericht wat dus? Hoeft uiteraard geen bakken te zijn. Er kwam wel veel bedrijfseconomie aan te pas
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad ook het vergelijkbare probleem gehad. Ik heb echter na het MBO besloten om niet door te gaan naar het HBO. Via een instituut heb ik wat cursussen gevolgd en op die manier de diploma's gehaald die ik wilde. Echter lijk het me nog altijd een keuze die je voor jezelf goed moet overwegen. Leeftijd kan ook een rol speler natuurlijk, wanneer je wat jonger bent is doorleren doorgaans wat eenvoudiger.
anoniem_378848 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 15:25
Reden: url vermelding
1.35% gewijzigd
Samytahrius schreef:
17-01-2019 21:07
Op HBO wil ik een opleiding doen die met ondernemen te maken heeft. ik zie niet echt een opleiding op mbo 4 die echt over ondernemen gaat. het is meer administratief of richting accountacy
Er zijn toch talloze mbo-opleidingen in de richting van detailhandel of ondernemer? Maar kijk anders bij je gewenste hbo-opleiding wat ze van instromers verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven