Werk & Studie alle pijlers

ZZP doen of niet? raad gevraagd

17-03-2019 17:18 18 berichten
Hoi alle

ik heb een vraagje. ik ben gevraagd voor een leuk 6 maanden project helaas is mn vorige baan gestopt en leef ik nu van een WW wat niet ideaal is. Ik zit nu erg te dubbel over dat project aangezien ik dan als zzper aan de slag zou gaan, maar wat als ik ziek wordt, kan ik nog gebruik maken deels van WW en is dat slim? Hoe zit het met loonbelasting, belasting betalen en btw? Ik als ergens dat als je minder winst maakt dan 26 duizend euro je dat niet hoeft te betalen, met dat project val ik er net onder dus betekend dat ik mij dan daar niet druk over hoef te maken? Ook vraag ik mij of of ik recht behoud op huursubsidie ik ga nog niet genoeg verdienen om mn huur zelf op te hoesten dus huurtoeslag zou erg welkome zijn.

UWV heeft mij wel een mogelijkheid geboden om een studie te gaan volgen, ik ga voor dat project dan 3 dagen aan de slag werkte altijd 5 dagen, zou ik dan nog die studie mogen volgen vanuit WW als ik ga werken aan dat project?
Mijn ouders zn er wat op tegen aangezien zij zeggen dat veel zzpers leven op de armoedegrens en er veel haken en ogen aan zitten. ik ben benieuwd naar zzper die mij dus wat advies kunnen geven wat te doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het even goed navragen bij de WW want volgens mij is er een terugkeerregeling van 1,5 jaar. Daarnaast denk ik dat die 26.000 euro regel die je hanteert niet helemaal klopt. Voor BTW geldt dat sowieso niet.

Ik zou je aanraden om naar een startersdag te gaan van de KvK.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
bel eens met de belastingdienst
ga eens langs de kvk
want je hebt ergens de klok gehoord maar weet niet waar de klepel hangt
Alle reacties Link kopieren
Als zzp-er ben je verantwoordelijk voor je eigen administratie en bedrijfsbeslissingen. Dat betekent dat je zelf dit soort info uit zou moeten kunnen zoeken.

Belangrijker: zzp-en betekent ondernemer zijn.
Echt wat anders dan werknemer.
Wil je dat? Zie je dat zitten? Wat zijn je kansen voor een eigen onderneming in jouw bedrijfstak?

Ik werk als zzp-er. Ik heb nooit zo bewust gekozen voor een bestaan als ondernemer, maar ik rolde er min of meer in. In mijn branche is genoeg te verdienen en ik blijk het ondernemen lekker onder de knie te krijgen. Maar ik denk dat niet iedereen er geschikt voor is, hoe goed je ook kunt zijn in je werk.
Wat eten we vanavond?
Houd je er ook rekening mee dat je als zzp'er meerdere opdrachtgevers moet hebben, anders is het schijnzelfstandigheid. Dus alleen zzp'er worden voor die ene opdracht is niet handig.
Alle reacties Link kopieren
Luister naar je ouders.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wat zei het UWV?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik zou het in jouw geval niet doen.
ZZP'er vanuit een uitkeringssituatie kan erg interessant zijn, maar vooral als je daarmee goed en duurzaam je brood kunt verdienen. Met een halfjaartje opdracht en het idee "dan kom ik net onder die grens" kom je er niet.

ZPP'er betekent dat je geen vangnet meer hebt, dat je in de bijstand komt als je langdurig geen opdrachten meer kunt vinden of als je ziek wordt. Vrijwilliger verzekeren kun je waarschijnlijk niet betalen van een opdracht van de orde van grootte die jij schetst.

Als je wilt ondernemen, ga dan ook ondernemen.
Ik denk trouwens dat als je zelf niet in staat bent om de antwoorden op deze vragen te vinden, dat je er beter niet aan kunt beginnen om ondernemer te worden. En dat bedoel ik echt niet lullig.
Alle reacties Link kopieren
Zou dit even goed controleren. Zeker omdat je nu ondernemer wordt.

Je hebt het over minder dan 26.000 euro voor 6 maanden. Dat lijkt me erg weinig voor een ZZP-er als dat het bedrag is dat je bruto ontvangt. 52.000 euro als ZZP-er komt niet overeen met een brutosalaris van 52.000 euro per jaar voor iemand in loondienst.

Dingen waar normaal je werkgever voor betaalt, maar die jij nu uit die ontvangsten moet betalen:
- Verzekeringen (arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid, etc)
- Facturatie en administratie
- Belastingaangifte (wordt aanzienlijk complexer omdat je geen jaaropgaaf meer ontvangt)
- KvK-inschrijving / Bedrijfsmatige bankrekening
- Werkgeversdeel pensioenpremie
- Voorziening voor perioden dat je geen opdracht hebt.

En dan hou je een bedrag over waar je natuurlijk nog gewoon loonbelasting, pensioen werknemersdeel etc. over moet betalen.
RikM schreef:
17-03-2019 17:27
Houd je er ook rekening mee dat je als zzp'er meerdere opdrachtgevers moet hebben, anders is het schijnzelfstandigheid. Dus alleen zzp'er worden voor die ene opdracht is niet handig.
Dit wordt zo vaak gezegd, maar is niet waar! Ze kijken echt wel naar meerdere zaken dan alleen dit. Ik ben al 11 jaar ZZP’er en heb ook steeds maar 1 opdrachtgever tegelijk. Ik werk dan fulltime op een project wat zomaar een jaar of langer duurt. Zo ook de projectleiders en managers op datzelfde project. Onmogelijk om dan 3 opdrachtgevers per jaar te hebben natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat is idd wel een ding ja. 26.000,-/6 maanden, is met een ww er bij misschien heel gezellig, als je echt zzp-er wordt is een Facturatie van 4.300,- per maand geen vetpot
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
loisnvt schreef:
17-03-2019 17:40
Dit wordt zo vaak gezegd, maar is niet waar! Ze kijken echt wel naar meerdere zaken dan alleen dit. Ik ben al 11 jaar ZZP’er en heb ook steeds maar 1 opdrachtgever tegelijk. Ik werk dan fulltime op een project wat zomaar een jaar of langer duurt. Zo ook de projectleiders en managers op datzelfde project. Onmogelijk om dan 3 opdrachtgevers per jaar te hebben natuurlijk.

Het ligt inderdaad wat genuanceerder maar het is voor mensen die uit loondienst komen wel goed om te weten dat dat een van de valkuilen kan zijn. Je hoort zo vaak over mensen die voor één klus als zzp'er worden aangenomen, vaak ook nog door hun voormalig werkgever. Pas daar mee op.
Alle reacties Link kopieren
Die 26.000 “regel” waar je het in je OP over hebt is geen harde regel. Maar het is zo dat je recht kan hebben op bepaalde aftrekposten, waar in geval je rond de 26.000 euro winst hebt gemaakt en recht heb op alle aftrekposten er geen belastbare winst meer overblijf en je op die manier daar geen belasting over hoeft te betalen.
Eén van de aftrekposten is de zelfstandigenaftrek, één van de eisen daarbij is het urencriterium. Dat houdt in dat je minimaal 1225 aan je werk besteedt. Je hebt het over een opdracht van 6 maanden. Om dan aan de 1225 uur te komen in zes maanden (26 weken) kom ik op 47 uur per week. Ik vermoed dat je geen 47 uur per week van plan bent te gaan werken in dat half jaar, dus de aftrekpost van het urencriterium vervalt dan al.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kunnen ze je niet gewoon in dienst nemen voor dat half jaar?
Alle reacties Link kopieren
Begin eerst eens met het bekijken van het webinar van het UWV waarin wordt uitgelegd hoe je vanuit de WW wel en niet ondernemer kunt worden en welke risico’s dat geeft. Die webinar zit bomvol informatie die je echt moet weten voordat je er überhaupt verder over na gaat denken.
Bedankt voor de reacties! Kan ik zeker wat mee, heb net even dingen opgezocht, gesproken met vrienden en familie en besluit het niet te doen, het is dan zo hals over kop terwijl ik er eigenlijk het fijne niet van af weet.. WW krijgen is niet bepaald leuk maar fijn dat er een vangnet is. en het bedrag is ook gewoon niet veel wat ik dan zou krijgen ong 14 duizend euro.. klinkt veel als je het zo hoort maar voor 6 maanden 3 dagen, met alle rondslomp er nog bij, nee.
Klonkt leuk en wil graag weer aan het werk maar denk niet dat dit de juiste keuze voor mij zal zijn.. voor geen slimme keuze!
Alle reacties Link kopieren
14.000/6 klinkt niet bepaald als veel nee
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven