Werk & Studie alle pijlers

Belastingteruggave studiekosten

21-04-2019 11:12 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Het kriebelt mij steeds vaker om een hbo opleiding te volgen, maar wat mij enorm tegenhoudt zijn de kosten.

Ik ben een werkende alleenstaande moeder.
Op de site van de belastingdienst zie ik dat er een drempel is van 250euro en dat je per jaar max 15000 mag aangeven in je belastingaangifte. Betekend dit dat je bij bijv een studie van 6000, 5750 terug krijgt van de belasting? In dat geval zou het dus wel haalbaar zijn om weer een studie te volgen.
Iemand ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat betekent het niet. Het betekent dat je inkomen waarover je belasting betaald lager wordt. Dus stel je belastbaar inkomen is nu 30.000. Voor volgend jaar heb je EUR 6.000 studiekosten. Je belastbaar inkomen is dan 24.000.

Aan de hand van de belastingschijven kun je uitrekenen hoeveel verschil dit is in belasting betalen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... w-leeftijd

Ook de voorwaarden mbt aftrekkosten studie kun je vinden op de site van de belastingdienst. Bewaar alle bewijzen, je kunt controle krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 2020 zijn studiekosten niet meer aftrekbaar.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit betekent dat je de studiekosten (-250 euro) mag aftrekken van je belastbaar inkomen. Afhankelijk van de hoogte van je over inkomen krijg je daar dan een bepaald percentage van terug. Dit percentage is afhankelijk van de hoogste schijf waaruit je inkomstenbelasting betaalt. Hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je betaalt en hoe meer je dus terugkrijgt uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel...hier kom ik wel verder mee :-)
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
21-04-2019 11:17
Vanaf 2020 zijn studiekosten niet meer aftrekbaar.
Hou dit inderdaad in de gaten. Zou jammer zijn als je na een jaar weer moet stoppen omdat je het niet meer kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals hierboven al gezegd is, lijkt het er sterk op dat studiekosten vanaf 2020 niet meer aftrekbaar zijn. Dan is er nog wel het Levenlanglerenkrediet. Is weliswaar een lening, maar betekent ook dat je wel kunt gaan studeren.

https://duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat je verdient, maar je zou het zelf snel uit kunnen rekenen door het belastingaangifteprogramma van afgelopen jaar te pakken en hier even je studiekosten in te vullen (vervolgens niet verzenden uiteraard). Dan heb je een indruk van wat je terugkrijgt.

Je kunt het ook zelf uitrekenen door je salaris te nemen en op te zoeken hoeveel belasting je moet betalen. Dat reken je dan opnieuw uit maar dan trek je eerst van je salaris de studiekosten af en tel je daar 250 euro bij op. Het verschil in belasting is dan wat je terugkrijgt.

Dit echte bedrag wijkt daar wat vanaf omdat je ook pensioenpremie afdraagt uit je brutosalaris en daar geen belasting over betaalt. Wil je het goed doen, dan trek je dat er weer vanaf.

Hou er wel rekening mee dat je studiekosten maar één keer mag aftrekken. Dus als iemand jou geld geeft om bij te dragen in je studie en die trekt die kosten af, dan mag jij dat niet opnieuw doen. Als je werkgever bijdraagt geldt hetzelfde.

Afhankelijk van je inkomen krijg je ongeveer 25 tot 50% van de kosten terug. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger het bedrag dat je terugkrijgt.
Een aftrekpost is heel wat anders dan teruggave.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-04-2019 11:38
Een aftrekpost is heel wat anders dan teruggave.
Klopt. En als TO een vrij laag inkomen heeft, en bijvoorbeeld al weinig belastingen betaalt door allerhande heffingskortingen die daarbij horen, dan kan de teruggave wel eens niets of heel laag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 11:42
Klopt. En als TO een vrij laag inkomen heeft, en bijvoorbeeld al weinig belastingen betaalt door allerhande heffingskortingen die daarbij horen, dan kan de teruggave wel eens niets of heel laag zijn.
Dit is ook precies de reden waarom het afgeschaft wordt / lijkt te worden. Omdat juist de hogere inkomens baat hebben bij deze aftrekpost. Eigenlijk gek, want je zou willen dat iemand met een lager inkomen toch ook de kans heeft om zich te blijven ontwikkelen en opleidingen te volgen wanneer deze niet bekostigd worden door de werkgever.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste is inderdaad het geval stampertje. Ben bang dat het dan een heel duur grapje wordt.

Lening afsluiten zie ik ook niet echt zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ukkepuk14 schreef:
21-04-2019 11:47
Dat laatste is inderdaad het geval stampertje. Ben bang dat het dan een heel duur grapje wordt.

Lening afsluiten zie ik ook niet echt zitten.
Levenlanglerenkrediet is echt een mooie regeling hoor.
Ik maak daar ook gebruik van en als ik klaar ben met mijn studie ga ik aflossen. Het bedrag dat je maandelijks moet aflossen is afhankelijk van je inkomen.
Maar je mag 15 jaar over het aflossen doen, dus dat is iig beter te behappen dan het hele bedrag in 3 jaar, als je dus je studie doet zonder lening.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ukkepuk14 schreef:
21-04-2019 11:47
Dat laatste is inderdaad het geval stampertje. Ben bang dat het dan een heel duur grapje wordt.

Lening afsluiten zie ik ook niet echt zitten.
Overleg met je werkgever. Die willen misschien wel een deel bijdragen. Voor werkgevers zijn er veel belastingvoordelen waardoor het hen relatief weinig kost. Ga met ze in gesprek dat je jezelf wil ontwikkelen, maar dat het je financieel niet lukt. Wellicht willen ze de helft betalen of zelfs het hele bedrag afhankelijk van hoeveel uur je nu voor ze werkt. In dat geval teken je vaak wel dat je een of twee jaar bij je werkgever moet blijven na betaling van de opleiding. Maar dat lijkt me niet zo'n probleem. In de praktijk is het overigens ook nooit een probleem om toch eerder te vertrekken: je nieuwe werkgever wil die regeling dan namelijk vaak wel overnemen.

Een lening bij je werkgever zou wellicht ook kunnen voor een deel. Wees niet bang om dat te vragen, werkgevers vinden het vaak juist positief als hun medewerkers door willen groeien.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
21-04-2019 11:45
Dit is ook precies de reden waarom het afgeschaft wordt / lijkt te worden. Omdat juist de hogere inkomens baat hebben bij deze aftrekpost. Eigenlijk gek, want je zou willen dat iemand met een lager inkomen toch ook de kans heeft om zich te blijven ontwikkelen en opleidingen te volgen wanneer deze niet bekostigd worden door de werkgever.
Hoge inkomens betalen natuurlijk al veel meer inkomstenbelasting en dragen zo fors bij aan de opleidingskosten van mensen met lagere inkomens. Dan is het niet heel gek dat als die mensen een opleiding doen dat ze daar wat meer voordeel van hun eigen betalingen terugkrijgen. In feite krijg je gewoon naar rato wat je financieel bijdraagt aan de samenleving weer een deel terug. Uiteindelijk is dat ook in het voordeel van mensen met lagere inkomens want als iemand die al in de bovenste schijf zit meer gaat verdienen door die extra opleiding, komt daar 48% belasting over binnen.

Als je door alle heffingskortingen en voordelen die je bij lage inkomens krijgt, zoals het niet hoeven te betalen van belasting en alleen sociale premies, eigenlijk geen inkomstenbelasting betaalt, is het ook krom als je nog eens extra geld terugkrijgt voor extra opleidingen. Dat geld heb je zelf niet betaald en moet dus ergens anders vandaan komen.
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 12:00
Hoge inkomens betalen natuurlijk al veel meer inkomstenbelasting en dragen zo fors bij aan de opleidingskosten van mensen met lagere inkomens. Dan is het niet heel gek dat als die mensen een opleiding doen dat ze daar wat meer voordeel van hun eigen betalingen terugkrijgen. In feite krijg je gewoon naar rato wat je financieel bijdraagt aan de samenleving weer een deel terug. Uiteindelijk is dat ook in het voordeel van mensen met lagere inkomens want als iemand die al in de bovenste schijf zit meer gaat verdienen door die extra opleiding, komt daar 48% belasting over binnen.

Als je door alle heffingskortingen en voordelen die je bij lage inkomens krijgt, zoals het niet hoeven te betalen van belasting en alleen sociale premies, eigenlijk geen inkomstenbelasting betaalt, is het ook krom als je nog eens extra geld terugkrijgt voor extra opleidingen. Dat geld heb je zelf niet betaald en moet dus ergens anders vandaan komen.
Nou vertel?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 12:00
Hoge inkomens betalen natuurlijk al veel meer inkomstenbelasting en dragen zo fors bij aan de opleidingskosten van mensen met lagere inkomens. Dan is het niet heel gek dat als die mensen een opleiding doen dat ze daar wat meer voordeel van hun eigen betalingen terugkrijgen. In feite krijg je gewoon naar rato wat je financieel bijdraagt aan de samenleving weer een deel terug. Uiteindelijk is dat ook in het voordeel van mensen met lagere inkomens want als iemand die al in de bovenste schijf zit meer gaat verdienen door die extra opleiding, komt daar 48% belasting over binnen.

Als je door alle heffingskortingen en voordelen die je bij lage inkomens krijgt, zoals het niet hoeven te betalen van belasting en alleen sociale premies, eigenlijk geen inkomstenbelasting betaalt, is het ook krom als je nog eens extra geld terugkrijgt voor extra opleidingen. Dat geld heb je zelf niet betaald en moet dus ergens anders vandaan komen.
Ben ik niet helemaal met je eens. Het is zo dat wanneer je zeg 50.000 euro per jaar verdient, een opleiding een stuk makkelijker te betalen is dan wanneer je 20.000 per jaar verdient. En niet iedereen met een lager inkomen heeft maar recht op toeslagen hè? Ik loop er zelf namelijk ook tegenaan. Ik verdien net teveel voor toeslagen, maar breed heb ik het toch echt niet. Dus ik ben heel blij dat ik nog iets terugkrijg. Als ik bijvoorbeeld 5000 euro per jaar meer zou verdienen, had ik het zo ook wel kunnen betalen, ook zonder het af te trekken.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 12:00
Hoge inkomens betalen natuurlijk al veel meer inkomstenbelasting en dragen zo fors bij aan de opleidingskosten van mensen met lagere inkomens. Dan is het niet heel gek dat als die mensen een opleiding doen dat ze daar wat meer voordeel van hun eigen betalingen terugkrijgen. In feite krijg je gewoon naar rato wat je financieel bijdraagt aan de samenleving weer een deel terug. Uiteindelijk is dat ook in het voordeel van mensen met lagere inkomens want als iemand die al in de bovenste schijf zit meer gaat verdienen door die extra opleiding, komt daar 48% belasting over binnen.

Als je door alle heffingskortingen en voordelen die je bij lage inkomens krijgt, zoals het niet hoeven te betalen van belasting en alleen sociale premies, eigenlijk geen inkomstenbelasting betaalt, is het ook krom als je nog eens extra geld terugkrijgt voor extra opleidingen. Dat geld heb je zelf niet betaald en moet dus ergens anders vandaan komen.
Lekker kromme redenering.

Als je weinig belasting betaalt heb je helemaal geen geld om te gaan studeren en kun je je eigen situatie dus niet zo makkelijk verbeteren.
Als je veel belasting betaalt heb je vaak al gestudeerd, dus nog een studie is dan een luxe. Die je gelukkig kunt betalen omdat je een goed inkomen hebt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-04-2019 12:06
Nou vertel?
?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
21-04-2019 12:13
Lekker kromme redenering.

Als je weinig belasting betaalt heb je helemaal geen geld om te gaan studeren en kun je je eigen situatie dus niet zo makkelijk verbeteren.
Als je veel belasting betaalt heb je vaak al gestudeerd, dus nog een studie is dan een luxe. Die je gelukkig kunt betalen omdat je een goed inkomen hebt.
Dat staat daar even helemaal los van. Dan heb je het over hoe je wil dat studiekosten verdeeld worden. Het gaat mij er om dat het raar is om een teruggave van belasting te claimen die je nooit betaald hebt. Dat zou toch vreemd zijn lijkt me.

Voor mensen met lage inkomens worden er al allemaal voorzieningen getroffen zoals een levenlanglerenkrediet, studiefinanciering, al dan niet met aanvullende beurzen, kortingen op collegegeld, lening niet hoeven terug te betalen bij onvoldoende inkomen etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
21-04-2019 12:08
Ben ik niet helemaal met je eens. Het is zo dat wanneer je zeg 50.000 euro per jaar verdient, een opleiding een stuk makkelijker te betalen is dan wanneer je 20.000 per jaar verdient. En niet iedereen met een lager inkomen heeft maar recht op toeslagen hè? Ik loop er zelf namelijk ook tegenaan. Ik verdien net teveel voor toeslagen, maar breed heb ik het toch echt niet. Dus ik ben heel blij dat ik nog iets terugkrijg. Als ik bijvoorbeeld 5000 euro per jaar meer zou verdienen, had ik het zo ook wel kunnen betalen, ook zonder het af te trekken.
Tuurlijk is dat zo. Maar iemand die 50.000 euro per jaar verdient betaalt ook meer belastingen en premies.

4000 euro bruto per maand, betekent ongeveer 1950 euro aan belastingen en premies per maand.
1000 euro bruto per maand, betekent ongeveer 280 euro aan premies per maand, je betaalt dan vrijwel géén belastingen, maar alleen je eigen verzekeringspremies voor arbeidsongeschiktheid, ww etc.

Verder heb je als je 4000 euro per maand verdient geen huurtoeslag, recht op sociale huurwoningen, lagere kinderopvangvergoeding, moet je je studiefinanciering volledig terugbetalen, volledig schoolgeld voor je kinderen etc. etc.

Dus netto wordt het verschil tussen 4000 euro en 1000 euro verdienen, na aftrek van alle kosten een heel stuk kleiner dan het brutoverschil. Dan blijft er helemaal niet zoveel geld over om opleidingen te kunnen betalen uit eigen zak. Vandaar dat de overheid heeft gezegd: dan kun je daar een voordeel aan krijgen afhankelijk van hoeveel belasting je hebt betaald. Mensen die weinig of geen belasting betalen hebben weer toegang tot andere voordelen zoals renteloze leningen en giften, kortingen, toeslagen etc.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 12:53
Tuurlijk is dat zo. Maar iemand die 50.000 euro per jaar verdient betaalt ook meer belastingen en premies.

4000 euro bruto per maand, betekent ongeveer 1950 euro aan belastingen en premies per maand.
1000 euro bruto per maand, betekent ongeveer 280 euro aan premies per maand, je betaalt dan vrijwel géén belastingen, maar alleen je eigen verzekeringspremies voor arbeidsongeschiktheid, ww etc.

Verder heb je als je 4000 euro per maand verdient geen huurtoeslag, recht op sociale huurwoningen, lagere kinderopvangvergoeding, moet je je studiefinanciering volledig terugbetalen, volledig schoolgeld voor je kinderen etc. etc.

Dus netto wordt het verschil tussen 4000 euro en 1000 euro verdienen, na aftrek van alle kosten een heel stuk kleiner dan het brutoverschil. Dan blijft er helemaal niet zoveel geld over om opleidingen te kunnen betalen uit eigen zak. Vandaar dat de overheid heeft gezegd: dan kun je daar een voordeel aan krijgen afhankelijk van hoeveel belasting je hebt betaald. Mensen die weinig of geen belasting betalen hebben weer toegang tot andere voordelen zoals renteloze leningen en giften, kortingen, toeslagen etc.
Weer niet eens. Jij blijft maar vasthouden aan 1000 euro per maand, maar tussen die 1000 euro en 4000 zit nog heel veel. Ik verdien geen 4000 euro per maand, lang niet zelfs, maar heb ook geen recht op toeslagen. Wel op een dure (sociale) huurwoning, dat dan weer wel, want voor een hypotheek verdien ik ook te weinig. Ik heb mijn studiefinanciering ook volledig terug moeten betalen, netjes binnen de 15 jaar. Ik zou willen dat ik 4000 euro per maand verdiende en op net zo weinig recht heb als ik nu heb.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
21-04-2019 13:05
Weer niet eens. Jij blijft maar vasthouden aan 1000 euro per maand, maar tussen die 1000 euro en 4000 zit nog heel veel. Ik verdien geen 4000 euro per maand, lang niet zelfs, maar heb ook geen recht op toeslagen. Wel op een dure (sociale) huurwoning, dat dan weer wel, want voor een hypotheek verdien ik ook te weinig. Ik heb mijn studiefinanciering ook volledig terug moeten betalen, netjes binnen de 15 jaar. Ik zou willen dat ik 4000 euro per maand verdiende en op net zo weinig recht heb als ik nu heb.
Je kunt het moeilijk niet eens zijn met feiten.... Maar goed, ook dat is tegenwoordig vrij normaal om te doen :p

Er zit heel veel tussen inderdaad en ik zeg ook helemaal niet dat dat allemaal goed geregeld was. Zeker mensen die rond de 30.000 euro per jaar verdienen vallen overal tussen wal en schip doordat meer werken minder geld oplevert: minder toeslagen, minder vrije tijd, hogere kinderopvangkosten etc. Dat klopt gewoon niet. Dus wat mij betreft mag dat hele stelsel flink op de schop.

Dat is echter een hele andere discussie dan waar het in het topic over ging: zou je een grotere belastingteruggave moeten krijgen dan je hebt betaald vanwege een studie. Dat lijkt me krom en niet de manier om het te structureren.

Overigens mag je studiekosten die je dit jaar niet af kunt trekken omdat je te weinig verdient in de volgende jaren alsnog aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Maar zeg dat dan ook meteen op deze manier, i.p.v. maar steeds vast te houden aan je 'feitjes' van lage inkomens van 1000 euro per maand die maar van alles krijgen toegeschoven. Wat dat is nou ook niet bepaald een feit. Zo hoog hoeft je inkomen namelijk niet te zijn om overal buiten te vallen. Want laat ik nou net onder die categorie vallen die jij noemt, al haal ik de 30.000 euro helaas ook nog niet eens, maar dan nog verdien ik voor alles teveel. Al heb ik wel recht op een paar euro zorgtoeslag trouwens... Maar weet je, ik ga nu met mijn lage inkomen genieten van het mooie weer, dat is tenminste nog wel gratis voor iedereen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-04-2019 12:06
Nou vertel?
Is dat zo moeilijk te begrijpen dat je het niet zelf kunt beredeneren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven