Werk & Studie alle pijlers

studies met baankansen

21-04-2019 17:38 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,


Ik heb een vwo-diploma behaald op mijn achttiende, en daarna een studie gedaan die me niet beviel met heel wat rotbaantjes.

Na mijn mid-twenties heb ik eigenlijk voornamelijk gereisd en woon nu in het Midden Oosten waar ik les geef in verschillende Europese talen. Dit is de eerste baan die me dusdanig beviel dat ik het al meer dan een jaar met plezier doe. Volhouden, wat ik in de callcenters en fabrieken in Nederland deed, is hier dus niet van sprake. De thuiszorg vond ik wel leuk, en heb ook een mbo-diploma als apothekersassistente, wat me dan weer niet bevalt.

Ik heb er enorm spijt van dat ik destijds geen goede studie gedaan hen, ondanks dat ik met een 7.5 gemiddeld op het vwo afgestudeerd ben. Ik ben nu begin dertig en wil binnenkort remigreren met mijn kind.

Nu wil ik graag iets gaan doen dat een redelijk salaris opbrengt. Dubbeltjes omdraaien zoals vroeger zie ik niet tot mijn 67e zitten.

Ik wil graag iets doen op minimaal hbo-niveau waar ik mijn kind in mijn eentje mee kan grootbrengen.
Ik heb echter geen idee wat. Talen spreken me erg aan, de zorg ook enorm. Ik ben echter geen wiskundewonder, dus de natuurprofielen kan ik niet goed aan.

Wie o wie kan me tips geven welke studies op korte termijn tot een redelijk salaris leiden en evt in deeltijd of duaal kunnen worden uitgevoerd. Ook baanperspectief is erg belangrijk ivm de verantwoordelijkheid voor een kind.

Ik ben erg gemotiveerd, maar vind het stiekem eng om voor het eerst serieus op mijn toekomst te oriënteren.
Alle reacties Link kopieren
Wat vond je niet leuk aan apothekersass.
Wat leuk verdiend is bijvoorbeeld luchtverkeersleider (in opleiding) maar wel onregelmatige uren.
Zorg verdient ruk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een van de moderne talen? Dus een docentenopleiding volgen? Met een ander diploma op zak kan je het verkort doen of soms een sprintprogramma volgen. Middelbare scholen staan te springen om docenten die Nederlands, Duits, Engels, Frans of zelfs de Klassieke talen kunnen geven.
violetskies wijzigde dit bericht op 21-04-2019 17:46
83.44% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Het hele land staat te springen om leraren.
Op de basisschool èn de middelbare scholen.

Vaak kun je al beginnen met werken, als je nog aan het studeren bent.
Je studie wordt vaak betaald, als je eenmaal een baan gevonden hebt.
Je zou dus eens gaan kijken of daar niet iets is, wat bij jou past.

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, betaald het helemaal niet zo slecht en ben je in de vakanties meestal vrij.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-04-2019 17:43
Wat vond je niet leuk aan apothekersass.
Wat leuk verdiend is bijvoorbeeld luchtverkeersleider (in opleiding) maar wel onregelmatige uren.
Zorg verdient ruk.

Voor de opleiding luchtverkeersleider moet je geloof ik maximaal 25 zijn. Daarna word je niet meer toegelaten.

Waarom geen docentenopleiding TO? Als je nog geen opleiding in de zorg of onderwijs hebt, zijn de kosten daarvoor ook gunstig.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-04-2019 17:48
Voor de opleiding luchtverkeersleider moet je geloof ik maximaal 25 zijn. Daarna word je niet meer toegelaten.
Daarnaast wordt maar 1 op de 1000 sollicitanten toegelaten tot de opleiding en moet je heel erg goed in wiskunde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het onderwijs lijkt me dan wel weer leuk. In de tijd dat ik Nederland verliet, werd er vaak gezegd dat er een overschot in bijv. Nederlands en Engels was. Zelf spreekt Duits en Frans me dan weer meer aan.

Ik geef hier Duitse, Franse en Engelse les. Duits en Frans tot b2 niveau en Engels ook toefl/ielts programma's. Mijn Nederlands is wel wat afgezwakt sinds ik het al acht jaar nauwelijks gebruik.

Kennen jullie eventuele instellingen die dit in deeltijd aanbieden met een goede reputatie?

En hoe zit het met hbo-v? Dat was destijds populair ook. Hoe zijn de salarissen?
Alle reacties Link kopieren
Het moet ook een beetje betaalbaar blijven overigens, dus thuisopleidingen enz doen het niet voor mij. Als 30+er heb ik vast ook te maken met hogere studiekosten. Ook dat is iets van de laatste jaren waar ik me in moet gaan verdiepen.

Ik geef hier les aan volwassenen voornamelijk, meerderen gehad die een Phd in het buitenland binnen wilden halen of artsen die voor hun residency naar Duitsland zijn vertrokken. Eindexamenkandidaten ook nog wel een enkel. Geen ervaring met kinderen of tieners dus, al spreekt de tweede categorie me wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Iemand vroeg naar apothekersassistente. Dat heb ik met een versnelde opleiding bij capabel gedaan destijds om maar iets op zak te hebben. Nou het verdient vrij weinig en je bent telkens aan het hollen. De meeste banen zijn naar mijn idee parttime. Ook vond ik het weinig uitdagend. Na mijn stages heb ik dat werk dan ook niet meer gedaan. Ik vermoed zomaar dat ik door mijn gebrek aan werkervaring en de mindere reputatie van mijn opleiding nog vrij moeilijk daarmee aan de bak kan.
Een fantastisch salaris + een kind opvoeden / aandacht geven is vaak ingewikkeld.
Spreken talen je erg aan & de zorg wat dacht je van verpleegkunde (HBO)?
Je kan het in Nederland leren en je hebt gegarandeerd een baan.
En als je deze studie echt met talen wilt combineren, ga naar het midden oosten..
Het is alom bekend dat ze daar goed geschoold westers zorg personeel zoeken.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
21-04-2019 17:45
Het hele land staat te springen om leraren.
Op de basisschool èn de middelbare scholen.

Vaak kun je al beginnen met werken, als je nog aan het studeren bent.
Je studie wordt vaak betaald, als je eenmaal een baan gevonden hebt.
Je zou dus eens gaan kijken of daar niet iets is, wat bij jou past.

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, betaald het helemaal niet zo slecht en ben je in de vakanties meestal vrij.
Hoewel sommige delen van het land inderdaad springen om leraren, is het niet eenvoudig om in aanmerking te komen voor een betaalde studie. Er zijn al signalen dat dit moeizaam loopt voor de zogeheten zij-instromer. Mocht dit wel lukken, kies dan een school uit waar ze daadwerkelijk tijd en ruimte hebben voor begeleiding.
Ik zou ook zeggen docent inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
princessofpersia schreef:
21-04-2019 18:02
Het onderwijs lijkt me dan wel weer leuk. In de tijd dat ik Nederland verliet, werd er vaak gezegd dat er een overschot in bijv. Nederlands en Engels was. Zelf spreekt Duits en Frans me dan weer meer aan.

Ik geef hier Duitse, Franse en Engelse les. Duits en Frans tot b2 niveau en Engels ook toefl/ielts programma's. Mijn Nederlands is wel wat afgezwakt sinds ik het al acht jaar nauwelijks gebruik.

Kennen jullie eventuele instellingen die dit in deeltijd aanbieden met een goede reputatie?

En hoe zit het met hbo-v? Dat was destijds populair ook. Hoe zijn de salarissen?
In welke regio zoek je? Bijv. de Hogeschool Rotterdam https://www.hogeschoolrotterdam.nl/ople ... /deeltijd/

Als verpleegkundige ga je echt niet rijk worden. De salarissen kun je opzoeken in de CAO. Heb je er ook rekening mee gehouden dat je vaak met onregelmatige tijden te maken hebt of vroeg begint of laat klaar bent? Hoe zit het dan met opvang voor je kind?
Alle reacties Link kopieren
princessofpersia schreef:
21-04-2019 18:02

Kennen jullie eventuele instellingen die dit in deeltijd aanbieden met een goede reputatie?
Dat hangt er helemaal vanaf waar jij wilt gaan wonen. Veel reguliere HBO's, hebben een deeltijdoptie.

Ik zie er zelfs een die onderwijs op afstand geeft, dan zou je nu al vast kunnen beginnen!

https://www.windesheim.nl/werk-en-studi ... tandsleren

https://www.hogeschoolrotterdam.nl/ople ... /deeltijd/


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
Alle reacties Link kopieren
princessofpersia schreef:
21-04-2019 18:02
Het onderwijs lijkt me dan wel weer leuk. In de tijd dat ik Nederland verliet, werd er vaak gezegd dat er een overschot in bijv. Nederlands en Engels was. Zelf spreekt Duits en Frans me dan weer meer aan.

Ik geef hier Duitse, Franse en Engelse les. Duits en Frans tot b2 niveau en Engels ook toefl/ielts programma's. Mijn Nederlands is wel wat afgezwakt sinds ik het al acht jaar nauwelijks gebruik.

Kennen jullie eventuele instellingen die dit in deeltijd aanbieden met een goede reputatie?

En hoe zit het met hbo-v? Dat was destijds populair ook. Hoe zijn de salarissen?
Duits, Frans en Nederlands zijn vakken waar veel vraag is naar docenten. Engels minder. Frans en Duits moet je op B2 beheersen eind van de opleiding. Dat lijkt me dus geen probleem. Bij een flexibel deeltijdtraject (heeft bijv hogeschool Rotterdam) kun je als het goed is de opleiding versneld doen. Je kan dan bepaalde vaardigheden laten aftoetsen zodra je er klaar voor denkt te zijn. Ook kun je een deel van het onderwijs op afstand volgen (oa digitaal).
Veel deeltijdstudenten combineren de studie met een baan als leraar voor de klas vanaf jaar 1 of 2 van de opleiding. Wel kan dat natuurlijk pittig zijn icm een kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou docent Duits of Frans doen. Er is enorm tekort en je hebt er al ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan inderdaad voor Duits kiezen. Als ik nu al wat studeer, kom ik tegen die tijd er goed doorheen. Een theoretisch en luister- c1-examen slaag ik voor, dat heb ik deze week uitgeprobeerd. Al kan ik mijn eigen spraakvaardigheid op dat niveau uiteraard niet toetsen. Een b1 of b2 beantwoord ik in ieder geval foutloos. Lesgeven tot b1 gaat me ook goed af.

Frans vind ik overigens ook erg leuk, maar mijn Duits ligt net wat hoger qua niveau.
Alle reacties Link kopieren
Als je weet wat je wilt gaan doen, dan is het verstandig om snel contact op te nemen met een opleiding. Tegenwoordig moet je je best vroeg inschrijven.
Daarnaast weten zij vast wat jij nu al zou kunnen doen om je studie te versnellen.
Alle reacties Link kopieren
Docent lijkt me voor de hand liggend, er is een tekort, het verdient helemaal niet zo slecht, en bonus je bent in de schoolvakanties vrij(net als je kind)

Daarnaast, ik merk op de middelbare school van mijn dochter dat lessen gemakkelijk vervallen of verplaatsen als een docent ineens ziek is of vrij is who knows......
Lijkt me prettig dat je , als je kind eens ziek is, je gewoon ziek kan melden.

Ik werk in de zorg (hbo verpleegkundige) en dat is ongelooflijk moeilijk te combineren met alleenstaand ouderschap ivm alle diensten enz.
Alle reacties Link kopieren
Docent, leerkracht basisschool en de zorg. Bij de zorg heb je grote kans dat je opleiding betaald wordt (naast je salaris) en dat je stage en werk kunt combineren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven