Werk & Studie alle pijlers

Jaloerse college na promotie

16-06-2019 07:59 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zal even de situatie schetsen.
Ik ben een jonge werknemer (24) en ik ben nu ongeveer 6 maanden werkzaam in mijn huidige functie. Ik vond de functie al heel snel routinematig worden, en weinig diepgang en inhoud hebben. Dus ik solliciteerde naar een nieuwe functie- deze nieuwe functie is een schaal 10 functie en ik zit momenteel op schaal 7. Ik had van de week het sollicitatiegesprek en direct de dag daarna ben ik gebeld en gezegd dat ik het ben geworden.

De sollicitatieprocedure was verder eerlijk verlopen, ik heb normaal gesolliciteerd en voorbereid. Er waren 7 gesprekskandidaten uitgenodigd voor 1 plek.

Toen ik het telefoontje kreeg dat ik was aangenomen was ik uiteraard hartstikke blij en trots ( van 7 naar 10 is wel nice al helemaal na 6 maanden in dienst). Ik merkte alleen dat toen ik de afdeling rond ging om het te vertellen dat sommigen echt bijna groen zagen van jaloezie. Andere college waren weer heel lief en aardig en gunde het mij oprecht, maar bij een aantal kon ik echt zien dat ze jaloers waren. Wat er wel bij komt kijken is dat er geen collegas van mijn huidige team hebben gesolliciteerd op de functie waarop ik ben aangenomen. De andere gesprekskandidaten waren mensen in de organisatie maar niet vanuit mijn team.

Hoe ga ik met deze jaloerse college om? Ik ben zelf een heel rustig en bescheiden persoon dus het is ook niet alsof ik heel vervelend doe..
En die nieuwe functie ga je uitvoeren in je huidige team of binnenkort vertrek je naar een nieuw team?
Jaloezie is een emotie. Er mag op de werkvloer best plaats zijn voor emoties. Ze zijn waarschijnlijk blij voor jou maar balen dat ze de kans niet hebben gepakt of niet durven. Of ze zijn op het eind van hun kunnen. Dat is niet erg. Dat is realiteit.
Alle reacties Link kopieren
Geef het even de tijd, die verontwaardiging slijt meestal wel. Zéker als ze straks zien dat jij de juiste persoon op de juiste plek bent.
Waarom mogen ze niet jaloers zijn? Als ze dat al zijn he... Niemand heeft uit je team gesolliciteerd, dus misschien lijkt het ze geen leuke functie? Kan ook dat ze er niets van vinden maar hun gezicht zo lekker zit of dat ze niet echt in je geloven.

Lekker genieten van je schaal 10 en niet invullen voor andere wat ze denken of voelen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je er mee omgaat? Niet... lekker laten gaan.
Jaloezie is een emotie en daarmee moeten de mensen in kwestie zelf dealen. Je hoeft t ze niet onder hun neus te wrijven. Je hebt t verteld en daarmee is de kous af. Klaar.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Je kan het ook anders invullen, misschien waren ze niet jaloers maar vonden ze het raar of opschepperij dat jij de afdeling rond ging om het te vertellen. Of het boeit ze gewoon niet.
Als ze de baan zelf hadden gewild hadden ze wel gesolliciteerd toch?
Ga je naar een ander team of blijf je met dezelfde collega's samenwerken en sta je straks in de hiërarchie boven hen?

Een tip: Ga een cursus Nederlands volgen!
elske1975 schreef:
16-06-2019 09:15
Een tip: Ga een cursus Nederlands volgen!
En dit. Wel zo fijn voor je collegae.
:lol:
Misschien zijn ze niet jaloers, maar zijn ze verbaasd over de manier waarop jij ermee omgaat. Je noemt jezelf rustig en bescheiden, maar ‘de afdeling rondgaan’ om het nieuws te vermelden is verre van bescheiden. Ook het melden van de overgang naar schaal 10, dat je ‘nice’ noemt, geeft wel een beetje je houding aan. Opscheppen is iets anders dan bescheiden en trots zijn. Ik denk dat jouw reactie en je houding op de afdeling wat ongepast is.
Ik kan me dat gevoel best voorstellen. Je bent jong, bent net bij het bedrijf en gaat ineens een paar schalen omhoog. Aangezien ze zelf niet op de functie hebben gesolliciteerd zal het vast wel bijdraaien. En misschien is jouw invulling niet oké? Want wat hierboven ook al staat, de hele afdeling rondgaan is niet bescheiden maar opschepperig. Ik had het bij een korte, bescheiden mail gehouden.
Lekker he, die jaloerse gezichtjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest gelijk aan mn dochter denken in de kleuterklas. Ze ging de kring rond, tilde haar rokje op en liet iedereen haar nieuwe onderbroek zien :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je niet zo bescheiden. De afdeling rondgaan en vertellen dat je een nieuwe functie krijgt met bijbehorende schaal, triest hoor. Voel je je nu beter?
I told you walking was idiotic.
Krijg meer het idee dat iedereen die niet enthousiast reageert in jouw ogen jaloers is. En ben je nu echt van plan om een gesprek of zo aan te gaan met die "jaloerse" collega's. Zo van kijk mij eens in mijn schaaltje 10 die wel even weet om te gaan met jaloezie bij anderen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je alleen verteld over je nieuwe functie of ook over je salarisverhoging? Indien ook dat laatste dan vind ik dat ook opschepperig overkomen en snap ik de reactie van enkele collega's wel.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je promotie.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
louise1 schreef:
16-06-2019 10:40
Heb je alleen verteld over je nieuwe functie of ook over je salarisverhoging? Indien ook dat laatste dan vind ik dat ook opschepperig overkomen en snap ik de reactie van enkele collega's wel.
Dit inderdaad.
Als je verder niet opschept maar "gewoon" blijft wie je was voor de promotie kun je verder weinig veranderen aan eventuele jaloerse gevoelens van collega's.

Maar gefeliciteerd! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je niet 'een rondje over de afdeling hebt gemaakt' met precies dat verhaal - huidige baan saai, promotie, meer salaris - als in je OP. Je komt namelijk niet zo bescheiden over als je zegt dat je bent.

(Uberhaupt zijn juist de mensen die roepen dat "ze heel bescheiden zijn" vaak verre van...)

Na nog maar zes maanden op je huidige werkplek kennen veel van je collega's je waarschijnlijk amper, laat staan dat je een goede connectie met ze hebt. Wat jij aanziet voor "jaloers" is waarschijnlijk eerder een milde vorm van desinteresse.

Een mailtje naar jouw afdeling met het bericht "Per die en die datum ga ik aan de slag in de functie van..." had prima volstaan.
BrightLights schreef:
16-06-2019 11:17
Ik hoop dat je niet 'een rondje over de afdeling hebt gemaakt' met precies dat verhaal - huidige baan saai, promotie, meer salaris - als in je OP. Je komt namelijk niet zo bescheiden over als je zegt dat je bent.

(Uberhaupt zijn juist de mensen die roepen dat "ze heel bescheiden zijn" vaak verre van...)

Wat jij aanziet voor "jaloers" is waarschijnlijk eerder een milde vorm van desinteresse.
Precies. En ik krijg het idee dat TO die jaloezie eigenlijk wel leuk vindt.
Polsjef schreef:
16-06-2019 08:56
Jaloezie is een emotie. Er mag op de werkvloer best plaats zijn voor emoties. Ze zijn waarschijnlijk blij voor jou maar balen dat ze de kans niet hebben gepakt of niet durven. Of ze zijn op het eind van hun kunnen. Dat is niet erg. Dat is realiteit.
.
Dit. Wat bedoel je met 'hoe moet ik ermee omgaan'? Je hoeft er niks mee.
En daarnaast, je wéét niet hoe of in welke mate ze jaloers zijn. Dat interpreteer jij zo - dat ze 'groen zagen van jaloezie' en als zijn ze jaloers weet je niet welke gevoelens, gedachten en eerdere ervaringen in hun leven daaraan bijdragen.
Zo lang mensen je niet het leven zuur gaan maken vanuit hun jaloezie hoef je er niks mee. Mensen reageren anders door hun eigen referentiekaders. Niet iedereen zal hetzelfde reageren of voelen en niet iedereen zal reageren of zich voelen of gedragen zoals jou uitkomt. Heb je misschien te hoge verwachtingen van anderen hierin? Waar dus niet iedereen aan voldoet.

Een rondje over de afdeling zullen sommigen vast ook als niet nodig zien (ik zou dit bijvoorbeeld zelf als snel zien als opschepperig). Maar daar hebben ze het ook mee te doen, dat jij het op die manier deelt en niet gewoon als het ter sprake komt. Of in een vergadering een keer. En jij hebt het te doen met de reacties die je krijgt, die misschien niet van 100% van de mensen 100% wat je wil zijn.

Kortom, iedereen is anders.

En gefeliciteerd met je nieuwe baan!
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 12:19
20.86% gewijzigd
ReginaMills schreef:
16-06-2019 10:24
Ik vind je niet zo bescheiden. De afdeling rondgaan en vertellen dat je een nieuwe functie krijgt met bijbehorende schaal, triest hoor. Voel je je nu beter?
.
Nou, triest. Er hoeft niets naars achter te zitten. TO is jong, het kan ook gewoon het jong zijn en daardoor wat naïef en onervaren zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat je het totaal verkeerd hebt aangepakt. Je noemt jezelf bescheiden maar je bent meteen de hele afdeling rondgegaan om te vertellen over je nieuwe baan. En het zou me niets verbazen als je meteen erbij hebt gezegd dat je van schaal 7 naar 10 gaat. Bescheidenheid siert de mens. Je hebt jezelf op een voetstuk geplaatst en dat komt helemaal niet fraai over. Je had even kunnen wachten en het dan aan iemand kunnen vertellen, maar niet meteen door een hele ronde te lopen. Ook gezien het feit dat je er pas een half jaar werkt zal men nu denken dat je nogal wat noten op je zang hebt. Je komt door je bericht erg over dat je nogal naast je schoenen loopt. En dan is die nieuwe functie leuk en je zal ongetwijfeld de beste kandidaat zijn geweest, maar als je zulke praatjes houdt vlieg je er alsnog ook heel snel weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets kun je beter door het management laten aankondigen in een mailtje. Verwacht ook niet van de wereld dat iedereen altijd aardig tegen je doet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je bent er wel echt heel trots op. Helemaal speciaal voor deze mededeling een account aanmaken op Viva. Leuk hoor.
I told you walking was idiotic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven